Bukefalos 28 år!

Mata småfåglarna

Här har jag matat med solrosfrö i ca 1-2 månader.
Här är dock bara talgoxar och koltrast på besök.
Hur lockar jag hit fler?

Vilka kan jag räkna med att locka hit i NV skåne?
 
Jaha, jag råkade visst köpa fel märke på jordnötterna! :cautious:

Var in på Ö&B i helgen och passade på att köpa på mig en 7kg säck, blir ju billigare än att köpa de där små näten på ICA. :angel: Men pippisarna uppskattade visst inte det. De har inte rört skiten. :arghh:
 
Alltså, den genuina lyckan när de flockas runt fröhuset :love: Jag har väntat i fönstret förgäves hela helgen. Sambon har försökt lura i mig att han sett fåglar vid huset men när jag frågade efter sort var den "SKITSTOR och .. eh. gulblå!". MEN - igår såg jag en nötskrika, den var hit två gånger. Imorse hade vi samma talgoxe här hela förmiddagen, nu har han hämtat sin familj så i skrivande stund är det 4 talgoxar, 1 blåmes och 1 skata runt björken.
 
Jaha, jag råkade visst köpa fel märke på jordnötterna! :cautious:

Var in på Ö&B i helgen och passade på att köpa på mig en 7kg säck, blir ju billigare än att köpa de där små näten på ICA. :angel: Men pippisarna uppskattade visst inte det. De har inte rört skiten. :arghh:
De är inte härskna då, nötterna alltså?
 
Är mkt nöjd med mina senast inköp

10799804_738985746175481_774098080_n.jpg


10805488_738985472842175_258832957_n.jpg


I talgbollsautomaten ryms det 12 talgbollar i taget. Kajorna är mkt frustrerade. Nu är de tvungna att äta äpple.
Ber om ursäkt för den dåliga bildkvaliteten. Tagna med max zoom genom köksfönstret.
 
Vad har ni för sorter såhär års? Jag har nötväcka, nötskrika, talgoxe och blåmes hittills. Vi har fått invasion och får nog hänga ut ett fröhus till. Det är minst 20 fåglar här under förmiddagarna och fler sitter och trängs i omkringliggande träd. De verkar mest jaga varandra för att få plats att äta.

Såhär blev resultatet av mina ansträngingar iaf! Fick bara fyra väldigt kvicka fåglar på bild dock.

4ktyci.jpg
 
Vad har ni för sorter såhär års? Jag har nötväcka, nötskrika, talgoxe och blåmes hittills. Vi har fått invasion och får nog hänga ut ett fröhus till. Det är minst 20 fåglar här under förmiddagarna och fler sitter och trängs i omkringliggande träd. De verkar mest jaga varandra för att få plats att äta.

Såhär blev resultatet av mina ansträngingar iaf! Fick bara fyra väldigt kvicka fåglar på bild dock.

4ktyci.jpg

Vi har talgoxe, blåmes, pilfink, nötväcka, hackspett, tofsmes, entita/talltita, grönfink (tror jag, är några jag blandar ihop), steglits.

Känner mig som en pensionär haha men det är så kul att kolla på småfåglarna :love:
 
Vi har talgoxe, blåmes, pilfink, nötväcka, hackspett, tofsmes, entita/talltita, grönfink (tror jag, är några jag blandar ihop), steglits.

Känner mig som en pensionär haha men det är så kul att kolla på småfåglarna :love:

TOFS. MES. :cry:

Några andra där får jag googla. Man är aldrig för ung för att mata frusna gulliga djur!
 
Nu har jag också börjat mata, för första gången ( om man bortser från lite uthängda talgbollar)
Har hängt upp några fröhus och hållare för bollar nära en stor buske.
Det vimlar av småfåglar! Det kommer även några skator, men de verkar mest städa upp på marken.
Är så mysigt.
Matar med solrosfrön, talgbollar och jordnötter. Tänkte försöka fylla egna cocosnötter sen med :)
 
Vad har ni för sorter såhär års? Jag har nötväcka, nötskrika, talgoxe och blåmes hittills. Vi har fått invasion och får nog hänga ut ett fröhus till. Det är minst 20 fåglar här under förmiddagarna och fler sitter och trängs i omkringliggande träd. De verkar mest jaga varandra för att få plats att äta.

Såhär blev resultatet av mina ansträngingar iaf! Fick bara fyra väldigt kvicka fåglar på bild dock.

4ktyci.jpg
Gråparv, talgoxe, blåmes, tofsmes, steglits, entita/talltita, grönfink, nötväcka, hackspett, koltrast är nog de jag sett + en och annan skata.

Jag har tre stora behållare för jordnötter, nätmodellen så fler kan sitta samtidigt. Gillar inte de som är av plaströr, begränsar antalet fåglar som kan äta samtidigt. :down: Två stora 8 l fröautomater för solrosfrön och hampa, en 8 l nätautomat för talgbollar som jag köper nätfria och fyller på med. :d

När jag fyllde på i morse så hörde jag småttingarna upphetsat kvittra från ett av fruktträden, sen blir alla knäpptysta direkt och hämtar andan innan de satte igång igen. Vild huggsexa som vanligt när jag gått in. :D Talgoxarna har lite attityd har jag märkt, det är inte så mycket tiggande som krav när de glor på mig genom rutan. En och annan vingpenna har de pekat med när de tröttnat på att vänta och när inget annat hjälper hackar de på kittet. :cautious:
 
@Bluefish Nu har jag talltita, gråsparv, pilfink, nötväcka, grönfink, hackspett, blåmes, talgoxe och några andra som jag inte känner igen. Och så nötskrikan som säger MJAU. Jag hoppas att domherrarna och tofsmesarna som var här förra vintern kommer snart.
 
Jag har haft domherrar här, trodde de kom senare @aprilmaj. Kan inte minnas att vi någonsin haft andra mesar än den blå, är västernorrland för kallt för dem?
 
Nu har de små börjat vänja sig vid de nya automaterna och förutom skarorna med pilfink, gråsparv, talgoxe och blåmes har jag i dag sett både en domherre och en bofink.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 128
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp