Maten vi aldrig kan glömma- livsmedel vi inte hittar längre

Kexnougat. - har jag inte sett sedan tonåren. Klar barndomsassocation. Har jag inte hittat, men om något vet så tipsa gärna. Antar att det var Marabou.

Blåbärsgröt. - gjorde min farmor till mig, på massa-massa blåbär, potatismjöl och antagligen en del annat. Behövdes alltid en massa socker ur ströaren. :love::p Finns det i någon skambelagd snabbvariant eller måste jag åka till Norrland, plocka blåbär i Skuleskogen, och försöka koka ihop dem bäst det går?

Trocadero - läsk som finns ibland, ibland inte. Barndomsassociation. Finns hos min tobaksbutik just nu så jag köper på mig...


Annars är sånt där med mat och minnen svårt tycker jag. Ofta så är en lukt- eller smakupplevelse väldigt ihopkopplad men en känsla, vissa människor, eller en miljö.

Det blir liksom inte samma att bara replikera. Som att köpa det där vinet på semestern som smakade så fantastiskt i hamnen i Agadir med atlantvinden i håret. Sedan hemma i lägenheten blir vinöppnandet mest, tja..., vad hände med atlantvinden, värmen, de sköna vidderna, flirten och spänningen?

Jag är Trocaderoholic och har inga svårigheter att stilla mina begär, finns ju i nästan varenda affär. 😊

Själv saknar jag drickorna SanSao och Fruitopia, och Marabou 200 g med NonStop i. Yummie!!! 😁
 
Kexnougat. - har jag inte sett sedan tonåren. Klar barndomsassocation. Har jag inte hittat, men om något vet så tipsa gärna. Antar att det var Marabou.

Blåbärsgröt. - gjorde min farmor till mig, på massa-massa blåbär, potatismjöl och antagligen en del annat. Behövdes alltid en massa socker ur ströaren. :love::p Finns det i någon skambelagd snabbvariant eller måste jag åka till Norrland, plocka blåbär i Skuleskogen, och försöka koka ihop dem bäst det går?

Trocadero - läsk som finns ibland, ibland inte. Barndomsassociation. Finns hos min tobaksbutik just nu så jag köper på mig...


Annars är sånt där med mat och minnen svårt tycker jag. Ofta så är en lukt- eller smakupplevelse väldigt ihopkopplad men en känsla, vissa människor, eller en miljö.

Det blir liksom inte samma att bara replikera. Som att köpa det där vinet på semestern som smakade så fantastiskt i hamnen i Agadir med atlantvinden i håret. Sedan hemma i lägenheten blir vinöppnandet mest, tja..., vad hände med atlantvinden, värmen, de sköna vidderna, flirten och spänningen?

Trocadero finns😋
 
Yoggi med korn av olika slag i, som kokta hela korn av havre, råg och vete. Kan eventuellt ha hetat Yoggi trekorn.

Har försökt koka själv och blandat i yoghurt, men det blir inte alls samma sak.
 
Det finns många saker jag saknar!
Marabou cocos, glassås med smak av Co-Co, O'boy banan, Mu-mjölk med smak av jordgubb eller banan, dip med smak av cheese&chili, chipsen Grill&vitlök, Kebab-dröm, Spring onion&cheese, Ballerina apelsincrisp och mint, Carte D'or-glassen Coco choc och Toblerone, Yoggi Kung kokos och gul ketchup är det jag kommer på såhär spontant :rofl:
 
Hakar på snacksspåret. :D

Det var kanske bara någon limited edition-grej (jag tror bara att den fanns ett år?) men jag är besviken över att GB inte behöll Magnum peanut butter någonting i sitt sortiment. Saknade den hela sommaren.

Förut saknade jag Winner taco, såpass att jag mailade GB och frågade vem som hade otur när den tänkte när de valde att ta bort den. 🙈 :laugh:

Den kom ju faktiskt tillbaka några år senare men var INTE ALLS lika god som jag mindes den. Sjukt ovärt att jag ödslade tid på att maila om den. :down:
Jag får en känsla av att många av produkterna i tråden är minnen från barndomen. Som ju ofta inte riktigt kommer till sin rätt när man får återuppleva dem i vuxen ålder.
 
Vi har väl alla något favoritlivsmedel som en dag inte gick att hitta längre?

Tänkte att vi kunde sörja favoriter och ge varandra tips om var de kan hittas eller om det finns alternativ som är nästan likadana.

Jag älskade Persian Earl Grey. Jag drack det litervis varje dag, men en dag kunde jag inte längre hitta det i någon butik. Varje gång jag är utomlands letar jag upp matbutiker för att se om det finns. Jag har googlat med ojämna mellanrum för att se om det dykt upp någonstans. Har en endaste påse kvar som jag ska spara till ett speciellt tillfälle.
Persian earl grey var min favorit också. Så tråkigt att det försvann.
 
Kexnougat. - har jag inte sett sedan tonåren. Klar barndomsassocation. Har jag inte hittat, men om något vet så tipsa gärna. Antar att det var Marabou.

Blåbärsgröt. - gjorde min farmor till mig, på massa-massa blåbär, potatismjöl och antagligen en del annat. Behövdes alltid en massa socker ur ströaren. :love::p Finns det i någon skambelagd snabbvariant eller måste jag åka till Norrland, plocka blåbär i Skuleskogen, och försöka koka ihop dem bäst det går?

Trocadero - läsk som finns ibland, ibland inte. Barndomsassociation. Finns hos min tobaksbutik just nu så jag köper på mig...
Trocadero finns ju överallt?
Och Kexnougat gör Marabou reklam för i tunnelbanan sen minst ett halvår tillbaka så den borde också finnas lite varstans. :)
 
Hellmanns vitlökssås på glasflaska! Åt den bara till varma mackor men det är fan den bästa färdiga vitlökssåsen. Finns inte i mina butiker längre men hittade den i Spanien under ett annat namn, så jag köpte med mig 4 st sist :angel:

Annars saknar jag marabou Cocos, bästa chokladet!
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
47 419
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp