Matiga mellanmål för ryttare

vinkelina

Trådstartare
skulle behöva hjälp och tips på matigt mellanmål mellan lunch och middag så man skulle orka till stallet direkt efter jobbet

min matdag ser ut som följande:
frukost kl 6: 2 skivor knäckebröd och 2 ägg
Mellanmål kl 9 ca: en banan
Lunch 11:30 ca. Kan gå hem och äta så brukar bli nått snabbt, ex pasta (50g okokt) plus tonfisk//kyckling eller dyligt.
Mellanmål kl 15: ett äpple
Middag kl 16: vad jag hittar i kylen, varm mat i alla fall
Kvällsmål: yogurt och ev en knäckebrödsbit eller två

Den jag önskar är att hitta nått matigar mellanmål kl 15 så att jag kan åka direkt till stallet efter jobbet, slutar oftast 14:30. Ett som skulle göra att man klarar av att rida, åka hem och fixa en middag till 18 ( så att man skulle kunna hoppa över kvällsmålet)

Smoothies går bort, blir aldrig mätt på dem, bara illamående. Gillar ej heller flytande yogurt
 
Sv: Matiga mellanmål för ryttare

Jag måste också alltid ha med mig "matsäck" till stallet, men orkar inte alltid stå och göra mackor eller matlåda på morgonen heller. Nu finns det lyckligtvis lite bestick och tallrikar i stallet så jag kan lätt köpa med mig en burk kidneybönor, en burk tonfisk/grillad kyckling och någon paprika/tomat. Bönorna innehåller långsamma kolhydrater så att man står sig, och tonfisken/kycklingen innehåller fett som ger mättnad, och så lite fibrer från grönsakerna. Jag håller mig mätt 4-5 timmar på det :)
 
Sv: Matiga mellanmål för ryttare

Keso med smak?
Kesella finns med vanilj, hallon och rabarber?
Någon proteindrink av nått slag?
 
Sv: Matiga mellanmål för ryttare

Havregrynsgröt? Går ju faktiskt väldigt snabbt att laga och är billigt! :) Med en äggmacka blir det ett kanonmål!
Inte mycket som slår havregrynsgröt tycker jag om man vill ha något "stadigt" men ändå lätt-ätet och snabbt att laga.

Fil och müsli kanske kan funka annars? Och riskakor med pålägg som tillbehör! :d Har själv brukat göra hemmagjord müsli så man får den som man vill ha den. Har hällt över en blandning med t ex vatten, honung eller vaniljsocker och kanel ovanpå blandningen med havregryn/nötter/pumpakärnor, rostat i ugnen, sen blandat med torkad frukt, rispuffar och corn-flakes för att späda ut lite (nötter m.m. är ju väldigt dyrt, på så vis räcker det längre). Mycket godare och säkert lite nyttigare än köpt müsli! :) Och så en skivad banan i med filen!

Jag skulle hellre vilja äta lite mer stadigt som du säger innan stallet så man orkar med ridning och stallsysslor, hellre käka något mindre på kvällen (och äta varm mat till lunch t ex) om det inte går ihop annars.
 
Senast ändrad:
Sv: Matiga mellanmål för ryttare

Är det bara jag som vill äta en ordentlig och varm måltid till både lunch och middag?

/hier, som känner sig glupsk som måste äta var 3:e timme :p
 
Sv: Matiga mellanmål för ryttare

Nejdå, jag gör helst det också, men tiden och orken räcker tyvärr sällan till att laga den! :angel: Man blir lätt "bortskämd" med att äta var 3:e timme och man mår garanterat bäst av det (sålänge man inte överdriver måltiderna såklart!) men det går förvånansvärt fort att ställa om till längre intervall och fler slarviga kalla mellanmål tycker jag när tiden och orken inte räcker! ;) Då är det kanon att ta med sig något att knapra på om energinivån sjunker för mycket precis när man är i stallet eller så.

Läste förresten ett tips om att ta med sig färdigkokta ägg, dom är ju faktiskt ganska praktiska att ta med som dom är, kanske med en kaviartub också.
Är man sån som gillar att mixa smoothies är det kanon att blanda i lite havrekli för att få den matigare!
(tar gärna emot fler tips på sånt som är praktiskt att ta med, enkla och billiga alternativ! :) )
 
Sv: Matiga mellanmål för ryttare

Klart det skall vara två varma måltider/ dag. Men iom att jag stiger upp redan 5:30 och försöker få i mig nått var tredje timme så blir kvällen väldigt lång. Därav matigare mellanmål på eftermiddagen så man skulle orka till stallet redan en 15 tiden (innan den stora kvällsrusningen i stallet) för att i ställer äta nått lättare till middag
 
Sv: Matiga mellanmål för ryttare

Gröt, det finns många olika gryner att välja sen kan man blanda i lite russin eller solrosfrö eller något annat fantasifullt .Själv lägger jag grynet i en en liters yoghurtburk +hälften mjölk o vatten mickra lagom tid men det skall mickras ganska hårt så det inte blir uppvärmd grynsörja .Med mjlölk youghurt eller fil blir det en snabb enkel mättande måltid som enligt mig smakar gott. Gröt är ingen tråkig rätt utan en god o varierande maträtt.
 
Sv: Matiga mellanmål för ryttare

Keso med smak?
Kesella finns med vanilj, hallon och rabarber?
Någon proteindrink av nått slag?

Mamma har provar alla Keso med smak och säger att de är vidriga. Naturell kan jag själv äta en hel burk (liten). Perfekt mellanmål!
Kesella jag jag provat i alla sorter. Den enda som gick att äta var hallonsmaken utspädd 50/50 med fil då den är fruktansvärt söt. Vanilj och rabarber smakar bara konstigt.
 
Sv: Matiga mellanmål för ryttare

Klart det skall vara två varma måltider/ dag. Men iom att jag stiger upp redan 5:30 och försöker få i mig nått var tredje timme så blir kvällen väldigt lång. Därav matigare mellanmål på eftermiddagen så man skulle orka till stallet redan en 15 tiden (innan den stora kvällsrusningen i stallet) för att i ställer äta nått lättare till middag

Jag tycker framförallt att du verkar äta väldigt lite till lunch, 50 gram pasta är ju ingenting, såvida du inte äter typ en kyckling eller tre burkar tonfisk till. Så jag skulle satsa på en betydligt stadigare lunch, så tror jag du lätt skulle klara dig med typ en äggjmacka eller en keso mellan jobbet och stallet.
 
Sv: Matiga mellanmål för ryttare

Gröt, det finns många olika gryner att välja sen kan man blanda i lite russin eller solrosfrö eller något annat fantasifullt.

Jag brukar blanda 1/4 vanliga gryn med 3/4 råggryn. Sen strör jag på krossade linfrön och när gröten är klar även några russin.
 
Sv: Matiga mellanmål för ryttare

Kesella jag jag provat i alla sorter. Den enda som gick att äta var hallonsmaken utspädd 50/50 med fil då den är fruktansvärt söt. Vanilj och rabarber smakar bara konstigt.

Köp naturell kvarg och smaksätt själv (honung, bär, saft, frukt...) :idea:De smaksatta är ju vidriga :angel: :D
 
Sv: Matiga mellanmål för ryttare

Mamma har provar alla Keso med smak och säger att de är vidriga. Naturell kan jag själv äta en hel burk (liten). Perfekt mellanmål!
Kesella jag jag provat i alla sorter. Den enda som gick att äta var hallonsmaken utspädd 50/50 med fil då den är fruktansvärt söt. Vanilj och rabarber smakar bara konstigt.

Smaken är ju olika men själv gillar jag dom keso som har fruktsmak. Päron, ananans. Om man ska äta den som den är, har man den på kex/riskakor kan nog andra keso-sorter eller naturell vara godare.
 
Sv: Matiga mellanmål för ryttare

Min bästa mellis/frukost är följande:

ca 1 dl Turkisk yoghurt
ca 1 dl hallon (eller mer, pga gott)
½ - 1 banan skivad
1 näve valnötter
Vaniljpulver (OBS INTE vaniljsocker)

Man står sig bra på det, det är löjligt gott och lätt att fixa till på morgonen om man ska ha det senare under dagen. Man kan alltid öka mängden yoghurt om det inte räcker till, men för mig räcker 1 dl långt. Vaniljpulvret gör att man får en fräsch vaniljtouch utan att det blir så kvalmigt som vanlig vaniljyoghurt.
 
Sv: Matiga mellanmål för ryttare

Det beror väl lite på vad man anser vara dyrt också.
- Turkisk Yoghurt Laktosfri 500g kostar ca 20 spänn, more or less, räcker för mellis i 5 dagar om man använder 1 dl.
- Beroende på hur stora bananer man hittar så räcker det många gånger med en halv. Låt oss säga att du får 4 större bananer för 20-25kr
- Hallonen är inte heller jättedyra om man köper dem i större påsar i stället för lådor och fryser in. Låt oss säga 20-30kr även här.
- Valnötter har jag köpt 500g påsar för 50-60 spänn och de räcker länge (käkar en näve varje dag).
- Vaniljpulvret är det dyraste och kostar 40-45 spänn för ca 10g produkt. Däremot behöver du inga mängder av det för att få smak och är dessutom suveränt att baka med! Jag skulle inte vilja vara utan det nu när jag funnit det, haha. Det räcker längre än van tror när man ser den lilla pytteburken.

Så om vi säger att en veckas mellis kostar ca 345 kr/månad (avrundat en bituppåt, räknat med att en hallon- och valnötspåse räcker en månad) blir det ca 87 kr/vecka (helger borträknat, då man ofta har andra tidsförutsättningar), och för mig är det ingen orimlig kostnad i alla fall. Då vet jag att jag står mig på det länge, jag får i mig bra saker och tycker det är gott. Jag betalar hellre extra för det här en exempelvis vanlig yoghurt som jag blir hungrig av på en gång och som till störst del innehåller socker :/ Sedan har jag också en väldigt knepig mage som blir sur över minsta lilla, så vad jag får i mig och hur det i sin tur påverkar mig, är väldigt viktigt. Annars kan jag inte göra någonting :(

Testa tycker jag att du ska göra i alla fall och se om du tycker att det är värt det. I know I do (:
 
Sv: Matiga mellanmål för ryttare

Ah. Glömde vist skriva att det är okokt pasta ja väger. Så är nog en normalportion. Är ingen lunchvänn. Äter jag för mycket blir jag slö och orkar ej jobba. Har i många år levt på bara gröt till lunch

Vilket ej riktigt funkar till fysiskt arbete
 
Sv: Matiga mellanmål för ryttare

50 g okokt pasta är väl ingen normalportion, det är ju pyttelite? Vi brukar koka 400 g till två vuxna när vi äter pasta till middag, så jag tycker snarare 200 g vore en normalportion. Framförallt om du har ett fysiskt arbete - och du håller dig ju inte heller mätt särskilt länge på din lilla pastalunch, om du är middagshungrig redan klockan fyra trots mellanmål?

Med tanke på att din matsedel redan innehåller en hel del mellanmål/mackor/frukt etc, så skulle jag snarare försöka äta lite mer riktig mat, snarare än att lägga in ännu mer mellanmålsmat, faktiskt.
 
Sv: Matiga mellanmål för ryttare

Ja testa kan man helt klart göra, jag har det mesta hemma utom yoghurten, då kan man inte skylla på att det är dyrt! :D
Man kan ju varva med något billigare också.

Själv brukar jag tycka att frukost och mellanmål ska ligga på under 10kr/mål iallafall, helst mindre, och middagar/luncher på ca 15kr/mål, mer ibland bara om man vill lyxa till det! Äter man 5 gånger per dag så skulle det bli 60kr per dag vilket är ganska mycket! (fast jag lyckas nog hålla mig på ca 40kr/dag). Men det beror ju på vilken matbudget man vill hålla och om det är annat man vill lägga lite extra på. :)


Mabuse: Det beror nog på ens egen förbränning. Många tjejer bränner nog inte så mycket även om man är igång och rör sig en del, dietister brukar rekommendera 100g pasta (eller andra kolhydrater) per mål för tjejer har jag för mig. Män kan ju ibland ha ganska hög förbränning och större kroppshydda, då kan man nog komma undan med mer.
Tror faktiskt det är hälsosammare att hålla sig på lagom portioner flera gånger per dag, även om det säkert inte behöver göra något om man har 2-3 större mål och väldigt små mellanmål istället.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 158
Senast: Puffindog
·
Mat På torsdag ska jag åka tåg ToR Stockholm för att besöka stadsarkivet :banana: !! Det ska bli superkul, men säkerligen rätt intensivt...
Svar
11
· Visningar
1 371
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
19 890
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 101
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp