Matiga mellanmål för ryttare

Sv: Matiga mellanmål för ryttare

Gosh, sådan koll har jag inte på min mat. Så länge det smakar bra och magen inte går bärsärkagång så är jag nöjd (:

Något annat du kan testa om du är en grötmänniska är havregrynsgröt med 1 msk psylliumfrön, en näve hackade valnötter (japp, jag gillar dem) och kanel. Vill man lyxa till det ytterligare så antingen river man eller skivar ner ett äpple. Hur gott som helst och är lite mer mättande än vanlig gröt.

Annat jag kommer på som jag har som mellis och varvar med är:

- Knäckebröd med smör och naturell Keso.
- 1-2 Kokta ägg.
- "Kaffedrink" med proteinpulver och sojamjölk.
- Olika typer av smoothies beroende på säsong, slänger i en portion proteinpulver när jag gör på yoghurt.
- Kesella naturell, vaniljpulver och äppelklyftor. Eventuellt kanel också.
- Köpta proteinbars av StarBar med mintchokladssmak när det finns ekonomi för det och de dagar jag har bråttom/försovit mig och inte hunnit fixa annat.
- Någon näve nötter med 70% mörk choklad
- Gegg gjort på kokosmjök, hallon/blåbär/jordgubb och proteinpulver.
 
Sv: Matiga mellanmål för ryttare

Havregrynsgröt? Både mättande och gott och nyttigt! Med någon god sylt till.
 
Sv: Matiga mellanmål för ryttare

Tack för tipsen båda två, haha - lustigt att havregrynsgröt dök upp så många gånger - har själv skrivit det t ex! Men det ÄR kanon som frukost eller mellanmål! :D

Angående bars så kan man göra nötbars själv, det blir himla gott och lite billigare än dom man köper (fast inte mycket ärligt talat, nötter och sånt är ju väldigt dyrt, särskilt när man ska köpa flera sorter samtidigt! :P Man kanske kan späda ut med havregryn om man vill ha budgetvariant..)
Om någon är intresserad kan jag försöka rota fram receptet!
 
Sv: Matiga mellanmål för ryttare

Quinoa, dinkel,matvete och bulgur utgör en utmärkt bas för en nyttig sallad som man står sig på länge.
Jag brukar göra en Tabouleh som grund med någon av ovanstående gryn.

Annars är guinoa,soltorkadetomater,rödlök,äpple,kidnybönor,fetaost och en dressing med balsamvinäger,olivolja,vitlök och kryddor väldigt gott.
 
Sv: Matiga mellanmål för ryttare

Kycklingfile, som man tärnar och steker. När de e nästan klara slänger man i ägg och steker allt tillsammans tills det e klart. En file och 6 ägg räcker till två mellisar:d
 
Sv: Matiga mellanmål för ryttare

Jag blir ganska ofta akut mataggressiv men det brukar räcka med en banan för att jag ska bli snäll igen, så det har jag ofta med mig till stallet. Ibland ett kokt ägg eller en macka.

Yoghurtgröt: Ta en burk och hiva ner lite yoghurt, ett par skedar havregryn eller rågflingor, pepparkakskrydda och apelsinbitar. Rör om och låt det svälla tills du ska äta det. Vet inte om det heter något, men det är en smidig grötvariant när man inte har möjlighet att värma saker. VIll man ha nötter och russin i tycker jag det blir godast att lägga i det precis när det är ät-dags.

Morotssoppa i en mattermos, vill du kan du ju ha en liten burk bredvid med keso eller något annat att lägga i precis när du ska äta.
 
*puttar upp en gammal tråd*

Tycker att det är dags för lite nya tips på bra mellanmål, för lite variation och inspiration!

Själv kör jag just nu mest runt på proteinbars, smoothie, frukt och/eller en nutrilettshake, vilket är väldigt smidigt, men kanske inte jättespännande..
 
Inte för att det är nytt men jag har iaf precis upptäckt tjusningen med kvarg! Finns ett märke som börjar med Lind... med olika smaker, och de är fantastiskt goda! Perfekt mellanmål eller frukost tillsammans med en smörgås. Mättar länge, är väl hyfsat nyttigt utan en massa socker, och min mage trivs mycket bättre med det än med tex yoghurt :up:
 
skulle behöva hjälp och tips på matigt mellanmål mellan lunch och middag så man skulle orka till stallet direkt efter jobbet

min matdag ser ut som följande:
frukost kl 6: 2 skivor knäckebröd och 2 ägg
Mellanmål kl 9 ca: en banan
Lunch 11:30 ca. Kan gå hem och äta så brukar bli nått snabbt, ex pasta (50g okokt) plus tonfisk//kyckling eller dyligt.
Mellanmål kl 15: ett äpple
Middag kl 16: vad jag hittar i kylen, varm mat i alla fall
Kvällsmål: yogurt och ev en knäckebrödsbit eller två

Den jag önskar är att hitta nått matigar mellanmål kl 15 så att jag kan åka direkt till stallet efter jobbet, slutar oftast 14:30. Ett som skulle göra att man klarar av att rida, åka hem och fixa en middag till 18 ( så att man skulle kunna hoppa över kvällsmålet)

Smoothies går bort, blir aldrig mätt på dem, bara illamående. Gillar ej heller flytande yogurt
Kaviar på hårt bröd och lite gräslök... Det funkar bra om jag är hemma innan stallet. Annars:en hamburgare på vägen ut till stallet om jag åker direkt från jobbet till stallet. Utan pommes och dressing,bara köttet, brödet och grönsakerna. Kranvatten till det. Hamburgerkillen vet exakt hur jag vill ha det. Eftersom jag jobbar så hårt i stallet behöver jag fylla på med energi. Jag har totalt tröttnat på detta, men i brist på mellanmål så blir det en liten (90gr) burgare, någon gång i veckan.
På hälsoundersökningar så har jag jättefina värden, skulle kunna äta lite mera fisk, så jag tror inte att det är hälsovådligt att äta hamburgare så ofta.
 
Jag har två favoriter jag varvar mellan, dock kräver de micro.
Fiberhavregrynsgröt som jag blandar i lite honung i, frysta hallon, kokosolja och sedan pecannötter och mjölk.
Jag gillar att sätta smak på kvargen själv och brukar därför ta en matlåda med lite frysta hallon och kokosolja i som jag värmer i mikron och sedan blandar med kesella naturell (lätt, tycker den smakar bättre) och toppar med pecannötter. Jag har också ett recept på jättesmarriga proteinbars och proteinmüsli som görs ibland, lite för sällan enligt min smak kanske.

Är lite inne på hallon, kokosolja och pecannötter som ni ser. MUMS! :D
 
Inte för att det är nytt men jag har iaf precis upptäckt tjusningen med kvarg! Finns ett märke som börjar med Lind... med olika smaker, och de är fantastiskt goda! Perfekt mellanmål eller frukost tillsammans med en smörgås. Mättar länge, är väl hyfsat nyttigt utan en massa socker, och min mage trivs mycket bättre med det än med tex yoghurt :up:

Åh ja! Lindahls kvarg är den du menar :love: Den smaksatta brukar jag äta som efterrätt, så god är den :d Den med jordgubb är min favorit! Gillar inte alls kvarg annars, men den här är galet god. Och ett Lite bättre alternativ till Arlas "godiskesella" som jag kallar den för ;)
 
Sällar mig till kvarg skaran. Lindahls är jättegod!
Jag blandar med mjölk och ibland proteinpulver och dricker i bilen på jobbet. Då håller jag mig mätt längre och orkar med stallet direkt efter jobbet!
 
Åh ja! Lindahls kvarg är den du menar :love: Den smaksatta brukar jag äta som efterrätt, så god är den :d Den med jordgubb är min favorit! Gillar inte alls kvarg annars, men den här är galet god. Och ett Lite bättre alternativ till Arlas "godiskesella" som jag kallar den för ;)

Precis! Den med hallonsmak är min favorit! :d. Håller med om Arlas Kesella, deras vanilj kan vara god på lite färsk frukt med choklad, alltså verkligen som dessert, men som mellanmål nja..för sött och för fett på nåt vis.
 
Åh ja! Lindahls kvarg är den du menar :love: Den smaksatta brukar jag äta som efterrätt, så god är den :d Den med jordgubb är min favorit! Gillar inte alls kvarg annars, men den här är galet god. Och ett Lite bättre alternativ till Arlas "godiskesella" som jag kallar den för ;)
Tänk på att den smaksatta i stora burkar innehåller mycket socker. Fast den är godare än den i små burkar;)
 
Tänk på att den smaksatta i stora burkar innehåller mycket socker. Fast den är godare än den i små burkar;)

Mycket socker :p Äter den bara på fuskdagar och som efterrätt. Men för de som inte är lika sockerkänsliga som jag (jag går på strikt kolhydratlåg kost) så duger det i strid, tycker jag, och som du säger då den i små burkar. Är mycket protein i det så blir det lite mer substans än t ex vitt bröd eller drickyoghurt.
 
Mycket socker :p Äter den bara på fuskdagar och som efterrätt. Men för de som inte är lika sockerkänsliga som jag (jag går på strikt kolhydratlåg kost) så duger det i strid, tycker jag, och som du säger då den i små burkar. Är mycket protein i det så blir det lite mer substans än t ex vitt bröd eller drickyoghurt.
Tänk på att den smaksatta i stora burkar innehåller mycket socker. Fast den är godare än den i små burkar;)

Jaha är det skillnad på liten och stor burk? Jag har bara ätit de små burkarna och tycker att det är smidigt med den storleken så bara bra då ;).
I de små burkarna kan jag inte tycka att det är särskilt mycket kolhydrater/socker egentligen, nästan hälften mot vad som finns i vanlig mellanmjölk, och långt mycket mindre jämfört med vanlig yoghurt med någon smak. Jag är inte ute efter att utesluta alla kolhydrater heller så mig gör det inget, även om det så klart är positivt att det är mindre mängder socker i det man äter.
Idag åt jag en liten burk och en smörgås till frukost på jobbet och stod mig riktigt bra med behaglig mättnad fram till lunch.. det är mycket ovanligt för mig :up:
 
Jaha är det skillnad på liten och stor burk? Jag har bara ätit de små burkarna och tycker att det är smidigt med den storleken så bara bra då ;).
I de små burkarna kan jag inte tycka att det är särskilt mycket kolhydrater/socker egentligen, nästan hälften mot vad som finns i vanlig mellanmjölk, och långt mycket mindre jämfört med vanlig yoghurt med någon smak. Jag är inte ute efter att utesluta alla kolhydrater heller så mig gör det inget, även om det så klart är positivt att det är mindre mängder socker i det man äter.
Idag åt jag en liten burk och en smörgås till frukost på jobbet och stod mig riktigt bra med behaglig mättnad fram till lunch.. det är mycket ovanligt för mig :up:

Små burkar är okej.

Stora är typ som smaksatt Kesella. Den totala mängden kcal är typ skrämmande :p
 
Har du tillgång till spis att göra mellanmål på så är mitt bästa Majsgröt! Jag står mig väldigt bra på det.
Kokar upp ca 3 msk Polenta majsgryn(tror det heter så) i 3 dl havremjölk med tinade bär och agavesirap till. Super mumsigt!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 158
Senast: Puffindog
·
Mat På torsdag ska jag åka tåg ToR Stockholm för att besöka stadsarkivet :banana: !! Det ska bli superkul, men säkerligen rätt intensivt...
Svar
11
· Visningar
1 371
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
19 890
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 101
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp