Bukefalos 28 år!

Matlagning: Hur ska jag lära mig att äta bönor och linser?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag har på senaste blivit mer och mer sugen på att försöka få in lite mer icke-animaliskt protein i min kost, och får tips om allsköns bönor och linser från alla möjliga olika håll. Mina problem är dock att jag inte har den blekaste aning om vilka bönor/linser som smakar hur, hur de ska tillagas, vad man kan använda dem till, hur man sedan förvarar dem etc. Jag är också tyvärr ganska kräsen och mesig när det kommer till att prova helt nya saker när det är jag själv som lagar, och har ovanpå det ganska svårt för annorlunda konsistenser (undviker t.ex. banan, svamp och skaldjur p.g.a konsistensen) vilket jag har fått för mig att linser och bönor ofta har. Är heller inte särskilt förtjust i skarpa kryddor som t.ex. chili, koriander, kummin och gurkmeja...

Men vad säger ni, finns det hopp för mig ändå? Har ni några enkla, "snälla" recept att dela med er av? Jag har mest sett saker som daal, och där är ju oftast ovan nämnda kryddor med på något hörn. Jag åt en soppa på morot och limabönor igår som var väldigt god, och det var det här som fick mig att bestämma mig för att göra slag i saken och utforska framförallt bönvärlden lite mer.
 
Jag äter gärna bönor och linser för att det är hälsosamt, jag var tidigare vegan, men nu är jag allätare.

Jag använder mig sällan av koriander och den "smak-världen". Jag brukar också göra en del av bönorna o linserna där konsistensen förändras.

T ex som jag skrev i mat-tråden: Mixa kikärtor (jag har också använt röda linser och gula ärtor) med litelite mjöl (jag tar polenta ibland då blir det väl glutenfritt också om man vill det), ½ dl kallt vatten, salt o ev kryddor. Platta ut o ha som pizzabotten. Tar man i lite mera mjöl så det blir en hanterlig deg av det kan man använda det som pajskal eller till att göra piroger istället =) Blir också gott.

Eller gör bön/lins-biffar, bara mixa med ägg o kryddor o stek biffar/bullar =). Jag tycker biffar av black eye-bönor blir jättegott.

Röda o gröna linser behöver inte blötläggas utan kokas bara i tio resp ca 20 minuter. Ett snabbmatstips är att koka röda linser o pasta tillsammans, i samma vatten, klart samtidigt o man får in mer protein i sin nyttigare snabbmat.

När det gäller bönor ska de flesta blötläggas över natten o sen kokas olika lång tid, det brukar stå på påsen hur länge =).

Jag gillar cannelinibönor, dom tycker jag är supergoda. =) (har aldrig blötlagt o kokt såna själv dock, bara köpt på burk). Hade sojabönor på hemmagjord pizza för ett tag sen, blev gott, tycker jag. Du kan ju göra hummus också och om du vill behöver du ju inte ha i spiskummin, som man brukar ha i, man kan ju smaksätta hur man vill =)

//r
 
Också en "snäll " linsgryta :

Koka gröna linser, potatisbitar och hackad lök tillsammans, ca 20-30 min. Buljongtärning.
Krydda med salt, svartpeppar och rosmarin.

Enkla smaker :)
 
Åh så mycket bra tips! Blir särskilt sugen på bolognesen som @VLMF tipsar om, och bön/linsbiffarna! Vad brukar du ha till biffarna @strawberrysylt? Piroger är ju också supergott, så jag skulle gärna testa att göra det med deg på bönor istället! Har dessutom polenta hemma, så då skulle jag få ett bra användningsområde för det också. :)
 
VLMF: Det där lät ju supergott, det ska jag prova! =)

Mineur: Jag brukar bara ha olika grönsaker/sallad till, jag äter inte så mycket pasta/potatis/ris, men jag kan tänka mig att vilket som av det hade passat bra till =) Och så någon kall, kryddig sås, ibland blandar jag bara lite fil med t ex chili o vitlök o har till.

//r
 
Kom på att jag kanske skulle skriva de med att jag har hittills bara använt polenta när jag gjort pizzabotten, inte pirogdeg eller pajdeg och det kan ju hända att vetemjöl binder ihop degen bättre än vad polenta gör...


//r
 
Ska%CC%88rmavbild%2B2015-03-15%2Bkl.%2B22.47.13.png

Mitt senaste "hopkok"; kikärtsgryta.
- Stek lök och vitlök i olja, krydda med chili, vitpeppar och salt
- Ha i finrivna morötter och låt steka med ett tag
- Häll över passerade tomater + lite vatten
- Ha i kikärtor (jag är för lat för att hålla på och blöta egna)
- Låt koka och smaka sedan av med ovan nämnda kryddor.
Jag åt det tillsammans med o-kokta ärtor och couscous. När jag ätit klart blandade jag ihop allt som var kvar, ställde i kylen och dagen efter var det inte gryta utan någon slags couscous-röra som gick att äta både varm och kall :up:
 
Jag har alltid bönor i qournfärs. Gör du tex köttfärs kanske du kan "spä ut den" med lite blandade bönor? Vet inte hur kött smakar tillsammans med bönor dock, jag har inte ätit kött på snart 9år. Kanske bättre om du gör qournfärs helt och hållet, det får du avgöra själv :p
 
Mixade kikärter med creme fraiche paprika/chili är supergott, t.ex. Istället för köttfärs till tacos! bred ut på brödet och fyll på med grönsaker :)
 
En annan god rätt är soppa på krossade tomater, röda linser, lök, rivna morötter, vatten och kryddor. Krydda med det du gillar, typ salt, peppar, buljong... Enkelt och gott!
 
Brukar ha i lite röda linser i köttfärssåsen. Kan starta med några få som får koka med.
Men jag tycker inte att de allra billigaste smakar gott. Man kan ha i svamp i ex sås och köra med stavmixer i så får man smaken men man slipper konsistensen :)
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
T ex som jag skrev i mat-tråden: Mixa kikärtor (jag har också använt röda linser och gula ärtor) med litelite mjöl (jag tar polenta ibland då blir det väl glutenfritt också om man vill det), ½ dl kallt vatten, salt o ev kryddor. Platta ut o ha som pizzabotten. Tar man i lite mera mjöl så det blir en hanterlig deg av det kan man använda det som pajskal eller till att göra piroger istället =) Blir också gott.

//r

Det där lät jätteintressant! Aldrig gillat kikärtor men pizza är ju gott... ;) Glutenallergiker är jag också. Hur mycket kikärtor använder du? (de ligger redan i blöt men, ändå :p )
 
=) Jag brukar lägga mycket i blöt när jag väl ska koka bönor, lika bra =). Jag använder 100 gram kokta bönor =) Jag använder matvåg, men det kan väl vara 1,5-1,75 dl kanske om man inte har våg... jättedålig på att uppskatta... Kul att du tyckte de lät spännande!

Jag gjorde faktiskt piroger igår, med kikärtor, de blev jättegoda, var alldeles för länge sen sist... =D

//r
 
Det här är ett jätte"snällt" linsrecept. Riktigt gott! Men ta i en extra vitlöksklyfta, extra balsamvinäger och sambal oelek (om du absolut inte gillar chili så skippa det sista).

http://www.dn.se/mat-dryck/recept/bolognese-pa-svarta-linser/

kan intyga att det här receptet är supergott och väldigt "snällt" om man inte är van vid att äta linser! lättlagat och perfekt som matlåda. brukar steka löken i sambal (går att skippa om man inte gillar chili såklart), ha i lite tamari samt skippa creme fraiche och parmesan men är säkert gott med det i om man äter sånt! :)

tomatsoppa med stora vita linser är också gott, om du har svårt för konsistensen kan du helt enkelt mixa den slät (tycker personligen den är godast så)! brukar ha hela konsvererade tomater, grönsaksbuljong, vitlök, lök, röd paprika, sambal eller färsk chili (skippa om du inte gillar chili!), valfria örter, salt och peppar. servera med något gott lantbröd/surdegsbröd.
 
Jag tycker att det enklaste sättet att äta bönor/linser/ärtor på (utan att känna så mycket av smaken) är att göra biffar av dem. Då går det att krydda med annat efter egen smak samt steka dem så att de inte blir så mycket annorlunda i konsistensen är typ köttbullar. (Nåja, nästan iaf).

Mina favoritbiffar är nog på kidneybönor med mangosalsa och sen äta dem som hamburgare.

Även hummus tycker jag är gott, framförallt att ha på mackan tillsammans med avocado, rödlök och ev fetaost. Väldigt bra pålägg!
 
Ja, biffar känns väldigt lockande just nu. Jag tänkte att jag skulle försöka mig på någon form av morots & bönbiffar (har ett recept på morotsbiffar sedan tidigare nämligen) samt "köttfärs"såsen som VLMF tipsade om i första hand! Åker dock inte och storhandlar förrän på lördag så det får snällt vänta tills dess, men oj så skoj det ska bli att testa!

Vilka är era favoritbönor rent smakmässigt, eller det kanske inte varierar så mycket? Jag är väldigt sugen på att testa limabönor igen, men kidneybönor och black beans verkar ju också populärt.
 
Sen så finns det ju hur mycket exempel som helst på mat som veganer och vegetarianer äter. Till exempel om du har ett recept på kycklingpaj så kan du byta ut kycklingen mot sojastrimlor. Jag gör en sån paj ibland för att det är gott. Har då en fyllning med Philadelphia, salsa och sojastrimlor. Det blir hur gott som helst. Sen kan du ju göra en krämig tomat och pastasoppa och byta ut den vanliga matlagningsgrädden mot den gjord på soja. Någonting som också kan vara rätt bra att veta är att vissa grönsaker också är rätt proteinrika. Man behöver inte bara äta massor med bönor och linser som de är för att få i sig protein :)
 
Konsistensen på bönor är ganska långt ifrån den på svamp och skaldjur. Bönor och linser är ganska mjöliga i konsistensen. Köp hem bönor på burk och testasmaka? (Obs, skölj ordentligt först.) Att koka egna bönor är godast men lite mer omständigt. Om du fixar konsistensen kan du ha bönor i allt i princip. Bönor/linser i varma eller kalla pastasallader med massor av grönsaker är en hit tycker jag.
 

Liknande trådar

Tjatter Såg en tråd på senior (eller om det var förälder) som handlade om barns kräsenhet och kom att tänka på mig själv... Har aldrig förut...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 295
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp