Bukefalos 28 år!

Hur kräsna är ni?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Såg en tråd på senior (eller om det var förälder) som handlade om barns kräsenhet och kom att tänka på mig själv... Har aldrig förut klassat mig som särskilt kräsen, har vuxit upp med föräldrar som älskar allt vad mat heter och har aldrig haft några "problem" av det med att äta borta etc. Men på senaste har jag upptäckt att det finns vissa saker som alla tycks gilla men som jag bara inte fixar och undrar om jag är knepigare än vad jag själv vill tro. :p Exempel:

- Svamp (i "hel" form sas, äter den jättegärna i soppor & såser)
- Broccoli (samma som svampen)
- Ruccola
- Sparris
- Rödlök
- Bönor
- Banan
- Skaldjur

I många fall har det mer med konsistensen att göra än något annat; jag gillar liksom smaken av svamp, banan, broccoli, sparris och räkor men tycker konsistensen är hemsk. Samtidigt gillar jag saker som andra ofta tycker illa om, som oliver, avocado, gröt, fisk, keso etc.

Så, hur kräsen är jag? Och hur kräsna är ni?
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Det beror nog helt på ens smaklökar.

Jag skulle aldrig äta oliver, inlagd potatis, keso, kvarg, en speciell finsk korv som ser lika äcklig ut som den är m.m.

Det finns mycket jag inte äter och jag ratar mycket pga utseendet. Ser det inte gott ut så äter jag det inte.

Men jag gillar gröt i alla former, svampsoppa, lök, svensk husmanskost.. Allt som ser "normalt" ut i mina ögon, men som kanske ser annorlunda ut i någon annans.

Så ja, jag är väl rätt så kräsen men ändå inte då jag äter väldigt mycket.
Jag är väl också rädd för att testa nya saker så mitt matsinne utvecklas inte direkt. Jag hade kanske älskat oliver om jag hade vågat smaka på dom.
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Jag är nog en vandrande soptunna, det mesta går ner. Sedan finns det såklart sådant jag tycker mer och mindre om men inget som jag skulle peta bort från tallriken om det bjöds på det.

Det enda jag har lite problem med är viss inälvsmat som t.ex. lever. Jag kan bara inte med smaken kombinerat med konsistensen oavsett tillagningssätt.
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Jag var mycket kräsen när jag var yngre, men jag uppfostrades så. Mina föräldrar var mycket matkonservativa - det ska helst inte smaka så mycket och köttet får gärna vara torrt. Om man någonsin går på restaurang får det gärna vara "vanlig mat" (tänk: potatis, kotlett, brunsås) utan smak. De restauranger mamma höjde till skyarna var alltid de restauranger som serverade mat som smakade absolut ingenting. Att gå till restauranger som serverade något annat än "vanlig mat" (läs: etniskt betonade restauranger, t.ex. indiskt) var såklart otänkbart. Pizza gick bra, men det är ju knappast ett under av smaker det heller.

Första gången jag såg en TV-kock använda vin i maten (jag var ca. 21-22 då, var totalt ointresserad av matprogram innan dess) såg jag ut så här: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: När mina föräldrar lagar mat med vin i, tar de fram matskedsmåttet och häller mycket försiktigt upp en matsked vin och häller i grytan innan de ställer in flaskan i kylen igen. TV-kockarna - vilken som helst - häller generöst i minst halva flaskan och sedan gärna några droppar extra "i fall att". "Oh, my virgin eyes (and tastebuds)", ungefär!

Sedan skapade jag mitt eget liv och är verkligen inte kräsen längre. Älskar mat, älskar mat som SMAKAR någonting. Men vissa saker går bara inte:

Torrt kött.
Räkor, kräftor, om det inte är hemlagat eller på FIN restaurang (så att jag vet att det är färskt och fräscht).
Fisk (konsistensen! Kan gå ner hemma ibland om maken lagar, annars inte.)
Skaldjur. Punkt.
Lök och paprika. Pallar inte konsistensen, ljudet/känslan när jag tuggar ... Tuggar slarvigt om det är lök/paprika i, använder lök-/paprikapulver när jag lagar själv.
Korvskinn. UÄK!
Ost i mat (undantag: fetaost och riven parmesan, som jag ÄLSKAR). UÄK! (tänker "flänsost" och sen är det kört.)
Lever, njurar etc.
Blodpudding, svartsoppa etc.
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Jag var kräsen som barn och är det väl fortfarande i vis mån, men tack vare sällskap med maken som har förståelse för min matstress har det börjat bli bättre.

Jag äter inte:
- Skaldjur
- Fisk (finns vissa undantag, men gillar generellt inte konsistensen, lukten eller smaken)
- Inälvsmat
- Broccoli
- Gröt
- Inlagd gurka
- Oliver
- Blåmögelost
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Jag äter det mesta och har alltid gjort. Min bror var ett mirakel i kräsenhet som liten och är fortfarande betydligt mer försiktig med vad han stoppar i sig. Min favoritmat som tioåring var musslor och ärtsoppa (inte nödvändigtvis i kombination). Sen jag flyttade hemifrån så har matintresset växt och jag njuter av att båda laga mat själv och utforska restauranger etc för ny insipiration. De resor jag gör blir gärna väldigt matfokuserade.

Självklart finns det saker jag tycker mindre om men det enda jag har riktiga problem med att få i mig är baklava (turkiska sötsaker gjorda på honung och nötter) samt filmjölk.

Edit: och torrt kött, men det skyller jag mer på kocken än på maten i sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur kräsna är ni?

Hehe.
Jag skulle aldrig äta:

- Kokt potatis.
- Skaldjur med undantag för räkor, på bra dagar.
- Annat kött än kyckling, häst eller nöt. (Bacon går dock bra)
- Allt kött som inte är välstekt.
- Fisk. Jag tycker att det är gott men har fått för mig att fiskar är obehagliga djur och därför går det bort.
- Friterade saker utom pommes.
- Råa grönsaker bortsett från sallad, gurka och majs.
- Paprika. Aldrig någonsin i någon form och hur litet det än må vara, aldrig. Jag har kräkts bara av lukten, så nej.
- Surdegsbröd.
- Korv (hästkorv går bra).
- Raggmunk, potatisbullar, ugnspannkaka etc. Mycket traumatiska minnen från barndomens skolmat.
- Blodpudding, lever etc.
- Svamp.
- Curry.
- All annan mat som ser konstig ut eller luktar konstigt.
- Lakrits.
- Fil.
- Gröt.
- Äggula.
- Äppelmos, sylt och marmelad.
- Gratänger utom tacogratäng. Tycker att det ser ut som spyor.
- Färsmat (hamburgare går bra). Tycker att det ser ut som tarmar, hjärna eller avföring.
- Och jag kan säkert fortsätta ett bra tag här men nu kommer jag inte på mer på rak arm.

Jag tycker att det mesta är äckligt, ser äckligt ut eller verkar äckligt och ratar det då. Har alltid varit kräsen och minns att jag som barn vägrade äta om det fanns konstiga prickar (kryddor?) och dylikt i maten, jag var en expert på att dissekera mina portioner och leta fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur kräsna är ni?

KL

Burksvamp. Jag brukar kalla dem sniglar.
Blåbär och blåbärssoppa
Svartvinbär och allt som innehåller detta. Mycket traumatiska minnen från min ögonoperation, då all medicin var med svartvinbärssmak och jag spydde som en gris i tre dagar :angel:

Annars är jag väl lite halvt "EAT AAAAAAAAAAAAALL THE FOOD"-inställd och inte särskilt kräsen. Men väljer ändå aktivt bort att äta rött kött, potatis/ris/pasta/bröd och dyl. ("kolhydraterna") då jag får halsbränna av det och nu undviker jag också laktosprodukter då jag upptäckt att jag mår bättre av att inte äta det. Men det handlar inte om kräsenhet :p
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Tycker inte du är kräsen alls!

Jag är kräsen, mycket kräsen :o:o

Kan nog inte skriva hela listan (för lång), men här är ett urval av saker som INTE ÄTS UNDER MORDHOT :yuck::

Rå lök
Vitlök
Smält ost
Fritterat
Flottigt
Oljigt
Hårdstekt
Lasange (:wtf::wtf:)
rinnande äggula
Paprika
Skaldjur
Vispad grädde
Gräddsmak
Starkt kryddat
Smör/bregott :yuck:
Allt som har stabbig konsistens
Chips

Mår illa nu haha
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Jag ser mig inte som kräsen, jag äter nog det mesta bara det är vegetariskt. Andra däremot tycker ju att jag är jättejobbig och att det "inte går" att laga mat till mig, därför försöker många ständigt att "tvinga" mig att börja äta kött.


Jag kan absolut inte tänka mig att äta:
Kött (dit räknar jag allt kött, skaldjur, fisk osv)
Ananas
Melon
Oliver
Egentligen ganska många olika "exotiska frukter" men jag vet inte vad alla heter.
Icke-ekologiska ägg

och jag dricker inte alkohol eller läsk.

Sedan undviker jag vissa saker så långt det går, men äter om det är vad som bjuds eller om jag ibland mot all förmodan råkar bli sugen på det:
Paprika och vindruvor (pga besprutningar)
Icke-ekologisk mjölk
Bröd
Godis och snacks
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Jag är ofantligt kräsen och inte uppvuxen ett dugg matkonservativt :)! Mina föräldrar har tvärt om älskat att plocka in nytt från de kök de stött på. Smakrik och komplicerad mat brukar dock alltid gå ned, däremot gillar jag inte alls för stark mat, och vissa specifika livsmedel har jag väldig svårt för. Lakrits (samt fänkål) är vidrigt, samt korv (om den inte är väldigt starkt kryddad), rå lök, oliver, tomater (kan tvinga i mig dem men i rather not), "tråkig" ost (greve, bror, herrgård osv. Feta, mögel, halloumi och delikatessostar är dock fina fisken :)). Inlagd gurka, sill och Janssons har jag också väldigt svårt med. Kål är vidrigt!! Ovanstående matvaror är bara ett axplock dessvärre :crazy:.
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Jag ser mig inte som kräsen, jag äter nog det mesta bara det är vegetariskt. Andra däremot tycker ju att jag är jättejobbig och att det "inte går" att laga mat till mig, därför försöker många ständigt att "tvinga" mig att börja äta kött.

Men gud vilket trams. Om folk tycker det är jobbigt att laga vegetariskt, vad lever de då på? Verkar inte hälsosamt att leva på kött och potatis typ.
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Själv anser jag mej inte så kräsen

Äter inte alls

vattenodlade saker, dvs inget som kommer därifrån (fisk, skaldjur whatever)
Svamp, hittar jag det petas de bort med bestämdhet, råkar jag missa den spottas den ut
Sparris
Brysselkål
saker som "ser" konstiga ut
Andra ostar än fetaost, mozarella, brie eller hushållsost ;) Börjar bli bättre men mögelostar kommer nog aldrig ätas

Så allt som är "finare" kan man säga ratar jag ;)

Äter
allt kött
alla grönsaker råa
Vitlök och rödlök :d
(ovan är min diet som mest ;) sallad med nåt kött till)
alla frukter
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Min korta lista:

Paprika (Fungerar som krydda men inte som "frukt". Har gett det en ärlig chans 100 gånger, men det gååår bara inte.)
Ärtsoppa (Det går bara inte)
Janssons frestelse (Samma där, det går bara inte)
Hästkött (Men jag tycker att det är bra att andra äter det)
"Finost" (Alltså ädelost, mögelost, dessertost osv. Mozzarella, parmesan, halloumi, salladsost, färskost och vanlig hårdost/smörgåsost går däremot bra)
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Jag är väldigt kräsen och har alltid varit. Har hemska minnen från dagis där de försökte tvinga mig äta tomatsoppa (det lyckades inte kan jag säga). Spelade ingen roll hur de bestraffade mig, jag äter inte sånt som får mig att vilja kräkas. När man är liten är det väldigt jobbigt att vara kräsen. :(

Nu plågar det mig inte alls, jag äter det jag tycker om och resten låter jag bli. Om andra har synpunkter på det så är det deras problem!

Tycker om väldigt enkel mat, utan kryddor (salt går bra), lök och andra konstigheter. Tex bröd av olika sorter (hembakat såklart), potatis, yoghurt, pasta, grönsaker, frukt. Är dessutom vegetarian och väldigt mån om att äta nyttigt. Inga tillsatser och äter inget som innehåller socker.

Kan inte förstå vad som är poängen med att tvinga barn att äta sånt de inte tycker om, det skulle jag aldrig göra. :crazy:
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Vad jag inte äter är ungefär det här:

-sparris
-ruccola
-annanas (jag springer ut ur rummet om det kommer in en öppnad)
-i princip all frukt/grönt som det inte bjöds på på dagis
-allt kolsyrat
-i princip allt godis utom choklad
-chips
-ostbågar
-lax
-keso och till konsistensen liknande produkter
-allt som är mer kryddat än husmanskost
-allt tillagat som är frukt/grönt
-müsliblandningarna som finns att köpa på vanliga matvaruaffärer
-"nyttiga" saker brukar jag tycka illa om
-kaviar (i kalles kaviar-format)
-de flesta såser (förutom typ pepparsås och brunsås)
-efter att ha kollat i trågen lägger jag till: tomatsoppa, jansons frestelse, sill, surströmming, oliver, allt friterat förutom pommes.

Det är nog det mesta. Jag kategoriserar mig själv som mellan normal och kräsen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur kräsna är ni?

Men gud vilket trams. Om folk tycker det är jobbigt att laga vegetariskt, vad lever de då på? Verkar inte hälsosamt att leva på kött och potatis typ.

Det är ganska precis det som många lever på faktiskt. Det eller färdig/halvfärdig mat som innehåller kött. Kött och pasta, kött och potatis, kött på mackor och korv med bröd. Det är ungefär så mångas måltider ser ut och det är ytterst sällan jag kan träffa nya människor utan att få kommentarer om "kaninmat" och liknande när jag svarar på tex en fråga om vad jag ätit till lunch eller om det är något jag inte äter (när de vill bjuda mig på middag).
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Jösses. Jag känner (vad jag vet) ingen som äter så, och då äter de allra flesta i min bekantskapskrets kött. Fy vad tråkigt det låter.
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Jag är nog ganska kräsen av mej :o
Men har väl aldrig riktigt förstått varför man ska äta nåt man inte vill.

Äter inte fisk eller skaldjur, klarar inte lukten så har aldrig varit sugen på att äta det. Köttbitar är jag oxå tveksam till gillar inte konsistensen.
Äter inte skinka och helst inte korv. Vet egentligen inte varför men tkr inte det är så gott.

Är inte vegetarian, men i köttväg äter jag i princip bara nötfärs som tillagats på nåt sätt och så kyckling.
Sen gillar jag inte kryddstark mat.
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Jag har nästan som ett mål att kunna äta och tycka om all sorts mat och gillar att prova nytt, men några saker går helt bort:

Korv som inte är av typen hot dogs. Om ingen annan mat finns får jag tvinga i mig små bitar som kan sväljas hela indränkta i ketchup, men då smakar det fruktansvärt flera timmar efteråt. Har testat många sorters tjocka korvar men i grunden smakar de likadant.
Mannagrynsgröt kan jag inte vara i samma rum som eftersom lukten får mig att må illa, skolmatsalen runt jul var alltid ett obehag för mig
Sött godis som t ex ben&jerrys-glass, choklad osv har jag svårt att äta några mängder av
Efterrättspajer med bär som varit i ugnen, min mamma gör alltid det men i min mun blir det så surt att det gör ont. Jag äter och lider och sköljer munnen med stora mängder te av artighet...

Sen är det några saker som jag fortfarande väntar på att gilla:

Oliver tycker jag inte om i nuläget men en vacker dag...
Mögelost börjar jag kunna uppskatta små mängder av i t ex såser
 

Liknande trådar

Äldre Jag har på senaste blivit mer och mer sugen på att försöka få in lite mer icke-animaliskt protein i min kost, och får tips om allsköns...
2
Svar
33
· Visningar
6 124
Senast: VLMF
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 138
Senast: Marvin
·
Övr. Barn Efter att ha följt en del trådar så upplever jag det som ganska vanligt att ettåringar äter dåligt. Min son är väl i en klass för sig...
2
Svar
20
· Visningar
8 076
Senast: Freddie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp