Bukefalos 28 år!

Hur kräsna är ni?

Sv: Hur kräsna är ni?

Jag äter inte inälvsmat, och äter inte hästkött med mening men det har absolut hänt att jag ätit det -men inget jag köper hem.

Jag kanske inte tycker att allt är jättegott, men äter det mesta jag serveras helt enkelt och om man ska bjuda hem folk är det inte mig man behöver "stämma av" maten med innan så att säga...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur kräsna är ni?

Jag är synnerligen icke-kräsen, tack och lov. Det finns i princip inget som serveras "normalt" här i Sverige som jag inte äter. Vissa saker tycker jag mer om, andra mindre, men jag kan faktiskt inte komma på något som jag absolut inte kan äta.
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Jag kan på rak arm inte komma på något jag inte äter. Vissa saker är ju godare än andra men det finns nog inget som jag skulle tacka nej till om jag blev bjuden. Är inte rädd för att testa nya maträtter och så länge det är bra mat, dvs att man inte blir sjuk, så går det ned.
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Många räknar mig som kräsen, personligen skulle jag nog hålla med på vissa punkter kombinerat med att jag vill att saker ska smaka bra.

Så sådant som jag inte äter:
Fetaost, mögelostar (fetaost finns det en person som kan få mig att äta det men då är det maskerat med annan smak)
Lax dock går regnbågsforell ner i mindre bitar med andra tillbehör och det ska vara en laxfisk om jag har förstått det rätt
Innanmat skulle jag inte någonsin få för mig att smaka
Kotletter det går väll an om det inte är tillagat intill helt nerbränt tillstånd. Men då ska det verkligen inte finnas något annat.
Sill har jag inte provat kan nog tänka mig att prova men då ska jag nog ha fått i mig lite alkohol först
Hare tack men nej tack kanske om någon riktig höjdare på matlagning har laggat så kan jag fundera på en smakbit
Icke tillagad tomat
Rå lök
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Jag är helt okräsen. Bruna bönor tycker jag är rätt äckligt men jag skulle ju äta om jag blev bjuden på det. Vanlig senap och leverpastej tyckte jag inte om som liten (dijonsenap däremot älskar jag) men det har jag aktivt lärt mig att gilla genom att smaka små bitar.
Något jag däremot faktiskt har svårt för är för stark mat (skulle aldrig beställa pepparstek eller pepparsås) eftersom det gör ont i min mun och jag känner inga andra smaker och känner jag inga smaker finns liksom ingen anledning att äta annat än för bukafylla.
Men även där tränar jag (jag gjorde en riktigt het chili con carne häromdagen men fick ta rätt mkt gräddfil till:o) men jag kommer nog aldrig att bli någon som pepprar överdrivet.
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Skulle säga att jag inte är så kräsen. Jag äter absolut inte blodpudding och tycker inte om pizzasallad eller kålsoppa. Finns saker jag tycker mindre bra om ex . vita bönor men blir jag bjuden på mat med det i så äter jag utan vidare.
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Potatismos spyr jag av (har gjort sedan jag var bebis).
Fanta exotiska frukter groggade jag på en gång i min ungdom (behöver jag säga mer :angel:?).
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Fanta exotiska frukter groggade jag på en gång i min ungdom (behöver jag säga mer :angel:?).

Sånt där har jag aldrig fattat :p En av mina värsta fyllor var med Fanta, kan ha varit exotic, men det är inga som helst problem att dricka det nu.
Den aktuella fyllan drack jag alldeles för mycket vodka, spydde hur mycket som helst och avslutade med att däcka på toaletten. Men jag drack glatt samma Fanta-smak dagen efter.
Betyder det att jag är helknäpp? :rofl:
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Jag är inte särskilt kräsen, men jag fixar inte gul ärtsoppa (vilket är lite lustigt egentligen för jag älskar linssoppa och det är ju inte jättestor skillnad), inälvsmat (blodpudding, lever osv.), grevé- och herrgårdsost, cole slaw (fast det kan jag äta om det råkar ligga på tallriken).

Och - det allra värsta - pulvermos! Visste inte ens att det fanns förrän första dagen i skolan då det serverades ugnsstekt falukorv och mos, jag trodde ju förstås att det var vanligt riktigt potatismos och tog en relativt stor slev - när jag smakade höll jag på att dö av äckel.

Jag är uppvuxen med rätt "vanlig" mat och halvfabrikat, typ. Maten jag minns från barndomen är väl falukorv i olika tappningar, fiskpinnar med potatis och remouladsås, köttbullar och makaroner, makaronröra (tärnad falukorv, stekt lök och snabbmakaroner), spaghetti och köttfärssås osv. Mamma tycker fortfarande att det är lite fancy att göra kyckling i ugnen med mango chutney, så att säga ;) När jag står för matlagningen hemma hos dem blir de alldeles till sig över cannelloni och liknande som jag tycker är vardagsmat ;)
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Jag äter inte blodmat även om jag blir bjuden. Annars kan jag äta det mesta av ren artighet.

Har som de flesta andra några saker jag helst inte äter om jag får välja själv, ett exempel är oliver, men jag äter även det om jag blir bjuden.
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Jag är jätte kräsen när de gäller all mat! Klarar inte konsistensen på vissa saker, blir kräk färdig. Klarar inte när folk steker korv tex! :yuck:
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Jag smakar gärna på allt, även udda grejer men det finns såklart gränser också om vad som är "udda" i andra land..
Det jag inte klarar är, ärtsoppa och bruna bönor. Den doften gör indirekt mig illamående och i värsta fall nästan spy. Sedan är korv & stroganoff också en sådan rätt. Egentligen handlar den sistnämnda om dåliga barndomsminnen, inte smaken

Saker som jag inte föredrar men äter om det bjuds: Paprika, Tomat (ogillar konsistens)

Är inte speciellt glad för svensk husmanskort (även detta handlar om dåliga barndomsminnen)
Räkor & kycklingfilé är något jag sällan tröttnar på, avokado, färska champinjoner, fetaost i örtolja är stora favoriter
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Jag är vegan men är inte kräsen, äter det mesta, speciellt om det är nån annan som lagar. Det är Bara svamp jag har problem med.
jag äter tillomed maskrosor!
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Knapp
Okräsen, men smakar alltid innan jag bestämmer om det är smakligt eller inte.
Men jag äter inte...
Kött (veggotant)
Korv (innan jag blev veggotant, kräks av smaken. Prinskorv är värst)
Inälvsmat
Jordgubbs -saft -yoghurt etc. Allt smaksatt med jordgubbe.
Cola
Havsdjur (veggotant)
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Jag är totalt okräsen... äter allt utom inälvsmat. Det klarar jag nog inte ens vid den finaste bjudning ;). Blodpudding äter jag iofs.

Sen är vissa saker godare än andra, men jag har absolut inga problem att äta om det är vad som bjuds.
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Jag är jätte, jättekräsen. Så kräsen att det nästan blir ett problem i vardagen. :o Jag har tre kategorier av mat, en med mat som jag kan tycka är god, en som jag egentligen inte tycker om men kan äta (den är jättestor) och en med mat som jag absolut inte äter under några omständigheter. Den listan är väl på ett ungefär:

- Svamp. All form av svamp.
- Isterband.
- Ärtsoppa.
- Rotmos.
- Bruna bönor.
- Lök. Eller, jag kan äta lök i mat om den är så finhackad så att den inte syns/känns. Får jag en lökbit i maten är det nära att jag spyr. :wtf:
- Kokt potatis. All annan form av potatis, stekt, bakad, klyft, hasselbacks, gratäng går bra. Jag kan äta kokt potatis om det är fisk till. Inte annars.
- Stekt/kokt/grillad korv, när den är varm. Jag har däremot inga problem med den när den är kall, exempelvis som pålägg på mackan dagen efter. Jag äter falukorv.
- Rabarber, det är så surt att jag ryser bara jag tänker på det nu.
- Kött som har fett på sig. Det ska vara så torrt det bara går.
 
Sv: Hur kräsna är ni?

KL

Svamp - men svampsås går bra så länge jag kan pilla bort svampen.
Skaldjur - kan gå men helst inte, jag tycker inte om konsistensen(som med svampen, konsistensen är problemet)
Bönor - typ kidneybönor och sånt(fast det skulle säkert gå om jag försökte).
Inälvsmat - förutom leverpastej, men det är ju inte riktigt samma sak.

Jag har alltid varit kräsen, men det blir bättre och bättre för varje år.
Har på senaste tiden lärt mig käka räkor(men som jag skrev ovan är det ingen favorit), ruccola, oliver och viss mögelost(typ brie) men det är väl inget jag skulle köpa själv direkt. Har även lärt mig dricka rödvin & kaffe. :d
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Jag äter inte vad som helst men det mesta. Sen betyder inte det att jag tycker om allt men är jag bortbjuden så håller jag god min och äter.
De saker jag inte tycker om är saker som sällan är ett problem. Antingen för att det inte bjuds på det eller för att det enkelt går att undvika.

Isbergssallad undviker jag gärna. Oliver och pulvermos äter jag inte. I övrigt äter jag nog det mesta.

När jag var barn så lagades det väldigt varierad kost. Definitivt inte husmanskost-stilen. Jag gör samma sak nu med min dotter. Hon äter för övrigt också i princip allt. Även sådant som många barn tycks undvika, t.ex. kryddstark mat, sushi och mögelost.
(Undantagen hittills på två år är brysselkål, rödkål, oliver och rädisor.)
 
Sv: Hur kräsna är ni?

kl

Jag är löjligt kräsen, så pass att jag själv tycker att det är ett problem (ett pinsamt sådant dessutom). Har försökt att lära mig äta nya saker, men det går väldigt långsamt.

Det är tvärstopp på svamp (pga allergi, vilket folk sällan tror på...), skaldjur och inälvsmat.
Äter inte fisk sedan ca 10 år tillbaka. Skulle säkert kunna lära mig, men kommer mest troligt aldrig köpa hem fisk för att laga till mig själv (och lär ju heller inte kunna göra det tillräckligt bra för att tycka att det är gott).

Har svårt för riktigt många grönsaker/bönor/linser/rotfrukter, speciellt tillagade sånna. Men kan jag peta bort dom så är det inga problem om dom finns i maten, även om det ser otrevligt ut att göra så.
Mögelost kan någon annan få roa sig med, det är inte min stil.
Diverse röror är problematiskt, eftersom jag då inte vet vad som finns i. Och att smaka och känna efter vill jag inte göra om jag inte först fått garanterat att det är svampfritt.

Kött vill jag ha väl tillagat. Har dock börjat lära mig att uppskatta även mediumstekt nötkött nu senaste året, så det tar sig! Var tidigare vegetarian så jag har haft stora problem med köttbitar som har ben kvar, men det går bättre och bättre.

Blir jag bjuden på middag hos någon brukar jag alltid kolla upp vad som serveras i förväg. Hittills har det alltid gått att lösa på ett smidigt sätt.
 
Sv: Hur kräsna är ni?

KL

När jag var liten hade jag svårt för bl.a. tomat, oliver, annan ost än 'vanlig', rå rödlök, apelsiner (juicen dock inga problem). Jag tyckte däremot att 'hot dogs' var dom godaste korvarna... nu är det nästan helt tvärtom! Selleri är jag fortfarande inte så glad i, sen har jag aldrig testat ostron, surströmming eller lever, men annars äter jag nog det som bjuds på! Gillar mat :p

Sambon var kräsen när jag träffade honom (som 17-åring). Kunde inte äta fisk, skaldjur, nötter, senap, annan ost än hushåll.. det var säkert en och annan grönsak som inte heller kunde gå ner. Han tyckte inte om det när han var liten, men sen hade han typ inte testat något av det. Nu kan han själv laga lax ex, eller använda senap, äta nötter, skaldjur är gott (när dom är färska!) och ost... ost är det bästa som finns!
 

Liknande trådar

Äldre Jag har på senaste blivit mer och mer sugen på att försöka få in lite mer icke-animaliskt protein i min kost, och får tips om allsköns...
2
Svar
33
· Visningar
6 124
Senast: VLMF
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 138
Senast: Marvin
·
Övr. Barn Efter att ha följt en del trådar så upplever jag det som ganska vanligt att ettåringar äter dåligt. Min son är väl i en klass för sig...
2
Svar
20
· Visningar
8 076
Senast: Freddie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp