Bukefalos 28 år!

Hur kräsna är ni?

Sv: Hur kräsna är ni?

KL

Jag är nog väldigt okräsen av mig. Utöver uppenbart "konstig" mat :p, typ viss blod - eller inälvsmat (vem bjuder andra på - bara, så att det inte går att undvika - sådant utan att på förhand veta hur det tas emot?), kan jag inte komma på någonting jag verkligen inte kan äta. Jag är naturligtvis inte jätteförtjust i all mat och undviker viss mat i den mån jag kan, men inte så att det är värre än att jag KAN äta det om jag blir bjuden.

Sedan omvärderar jag ju saker hela tiden. Jag har t.ex. verkligen inte tyckt om vare sig oliver eller soltorkade tomater förut, men nu för tiden nästan överäter jag desamma i stället.

Edit: ok, jag erkänner: Lakrits. Jag.Kan.Inte.Få.Ner.Lakrits. (I typ ren form åtminstone. Blandat med andra smaker kan det möjligen funka.)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur kräsna är ni?

Kl


Jag äter det mesta, men levergryta, kalvsylta och piffi allkrydda och grillkrydda går bort. Kryddpeppar gillar jag inte heller, och har svårt för koriander annat än i starka grytor.
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Jag är enormt kräsen och har alltid varit...

Jag äter inte:
- lök (gul och röd)
- äggula
- potatismos
- fett kött, äter bara filé. Om jag ska äta kött skär jag alltid (!) bort kanterna och är det ben med i köttbiten avstår jag hellre. Får kväljningar av att tugga/gnaga på ben och blir enormt äcklad när andra gör det.
- kidneybönor
- senap
- leverpastej
- älg
- rosépeppar
- inälvor (enda sen mamma försökte få i mig lever i barnmatsburkar som liten...)
- blodpudding
- mjölk (både äckligt och så tål jag det inte)
- viss sorts fisk
- korv (varmkorv/grillkorv/hotdog går däremot bra om det är grillat eller stekt)
- lasagne
- bacon
- svamp
- skinka (förutom väldigt mager skinka, utan fett på)
- mögelost

Listan kan nog göras längre... Det är mycket jag också undviker men som jag "kan" äta om jag tex blir bjuden eller så. Försöker att smaka på allt innan jag säger att jag inte äter det. Men potatismos, svamp och lök är något jag absolut inte kan få in i munnen. Tyvärr har ju var och varannan människa lök i allt. Jag gillar smaken, men konsistensen (både rå och lagad) är hemsk.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur kräsna är ni?

Jag är väldigt okräsen men på grund av magproblem finns en hel del jag inte kan äta, t.ex. laktos, "fet" mat och pasta. Äter inte heller kött men det är ett val jag gjort själv, äter dock fisk och skaldjur. När jag var liten var jag superkräsen när det gällde beska smaker, tänk gröna grönsaker - kunde inte ens äta gurka! Däremot var mina favoriträtter ärtsoppa och blodpudding under ganska många år:D

Nuförtiden äter jag det mesta som jag faktiskt kan äta, och är inte ett dugg rädd för att smaka på ny mat även om den ser märklig ut. Det enda jag verkligen känner att jag inte klarar av är kaffe (inte ens i choklad, får kväljningar), kapris och rå rödlök.

Blir lite förvånad över hur många som inte äter fisk och skaldjur (som inte är vegetarianer eller allergiska), absolut inte att skulle vara något fel, mest att jag tror inte jag har träffat någon förut som inte gillar det.
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Jag är inte våldsamt kräsen. Det finns mycket som jag inte är förtjust i men som jag ändå äter om jag blir bjuden.

MEN

jävla koriander får jag inte i mig. Hur artig jag än vill vara. Koriander är tamigfan det äckligaste jag vet i hela världen.

Och justja, jag äter inte stark mat av hälsoskäl men även för att jag tycker att det är obehagligt. Brukar förvarna innan middagar och sånt :)
 
Sv: Hur kräsna är ni?

kl

Oj, vilka långa listor vissa har! Inget illa menat, alla får äta/inte äta vad de vill, såklart :)

Jag pratade just häromdagen om kräsenhet med en kompis, som tyckte jag var kräsen och jag tyckte hon var det:p. Men, det kändes mest som om vi äter det mesta, men hade matchat det så bra så det hon inte åt, åt jag och tvärtom, haha.

Men iallafall, jag ser mig själv som väldigt okräsen när det gäller att välja bort mat för det äckligt osv, sen finns det en del saker jag inte vill äta för jag tycker inte det är hälsosamt, men det är ju en annan sak.

Men, jag har svårt för;

- Kaviar. Färgen. Konsistensen. Lukten. Ååååå. Ska försöka ge det en ärlig chans någon gång... vet inte om jag har smakat det ens, faktiskt... skäms lite^^.

- Ruccola om det är för mycket.

- Chevapcici. Ser ju ut som bajskorvar. Har nog aldrig smakat det heller, får väl ge det också en chans någon gång kanske.

I dagsläget är det nog det, tror jag :).


//r
 
Sv: Hur kräsna är ni?

Jag tycker inte att jag är kräsen men nog finns det en del saker som jag inte äter.
Äter/dricker absolut inte:
- fisk
- skaldjur
- mjölk ("ren" drickmjölk alltså, funkar bra tillagat)
- inälvsmat (typ lever osv)

Har lite svårt för konsistensen av svamp (men älskar smaken) och tycker inte om lakrits eller oliver men det skulle jag väl få i mig om jag var tvungen.

Tycker att det är upp till var och en vad man vill eller inte vill äta och anser att det är väldigt respektlöst att inte acceptera folks preferenser.
Har tex vissa i min omgivning som bara vägrar inse att jag inte äter fisk eller skaldjur och det gör mig rätt irriterad ibland. Typ när de säger "men du kan väl bara pilla bort" om det är smörgåstårta som serveras. Jo visst. :yuck:
Att de sen envisas med att bli förnärmade när man inte vill äta är ju väldigt trevligt..
 

Liknande trådar

Äldre Jag har på senaste blivit mer och mer sugen på att försöka få in lite mer icke-animaliskt protein i min kost, och får tips om allsköns...
2
Svar
33
· Visningar
6 124
Senast: VLMF
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 138
Senast: Marvin
·
Övr. Barn Efter att ha följt en del trådar så upplever jag det som ganska vanligt att ettåringar äter dåligt. Min son är väl i en klass för sig...
2
Svar
20
· Visningar
8 076
Senast: Freddie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp