Mått på boxgaller

H

Helan

Enligt de uppgifter jag har så ska avståndet mellan "pinnarna" i stående boxgaller vara under 25 mm eller mellan 65-85 mm. Jag har fått tag på gamla gjutjärnsgaller som har mått mellan 4,5-5 mm. Nuvarande ägare har sådana i sitt stall, som godkänts i det länet hon bor. Samtidigt stod det om en uppfödare i ridsport (får man nämna namn här?) som har P.R.E att hon ev skulle få riva sina galler som hade för tätt/glest mellan "pinnarna". Dessa var köpta av Qvesarums Byggnadsvård (www.qvesarum.se)
Vågar jag satsa på att köpa dessa galler?
Hur har ni det?
Vet någon hur det gick för P.R.E -ägaren i Skåne?

Sv: Mått på boxgaller

Enligt de uppgifter jag har så ska avståndet mellan "pinnarna" i stående boxgaller vara under 25 mm eller mellan 65-85 mm. Jag har fått tag på gamla gjutjärnsgaller som har mått mellan 4,5-5 mm. Nuvarande ägare har sådana i sitt stall, som godkänts i det länet hon bor. Samtidigt stod det om en uppfödare i ridsport (får man nämna namn här?) som har P.R.E att hon ev skulle få riva sina galler som hade för tätt/glest mellan "pinnarna". Dessa var köpta av Qvesarums Byggnadsvård (www.qvesarum.se)
Hur har ni det?
För att kunna svara så måste du göra klarlägganden! Vad på gjutjärnsgallren är 4,5 - 5 mm? Avståndet i maskorna eller tjockleken på pinnarna?

Tyckte det framgick, men det skulle ju vara cm och inte mm.
Det är naturligtvis avståndet mellan pinnarna, det du kallar maskor. På vissa ställen är det 5 cm, på andra 4,5 cm (de är mycket gamla, så precisionen var väl inte 100%).
Tjockleken på pinnarna är säkert 15 mm eller tjockare. (1,5 cm).

Hur har ni det?

enl. djurskyddsbestämmelser bör det vara
mindre än 25 mm eller 65-85 mm på stående galler
mindre än 85 mm, 160-200 mm eller mer än 450 mm på liggande galler.

Det är ju vad det bör vara, sedan handrar det om stallet i övrigt, hästarna i stallet och besiktningsmannen...

Mmmmm, och jag vet vem som besiktar här i trakten, och det ska tydligen vara petigt....
Fast gallren är sååååå himla fina! Vill dock inte köpa dem om de inte kommer godkännas eftersom de kostar en del pengar. Kanske ska avstå trots allt.... Har till och med funderat på gallerlöst, enligt de nya rek som kommer att hästarna ska kunna ha social kontakt.

Ja, de gamla allmänna råden gäller så länge inte ny lagstiftning trätt i kraft. När det står "bör" så ska man kunna bevisa att det fungerar minst lika bra med det man tänkt sig jämfört med de som rekommenderas.
Man måste inte ha galler om hästarna inte bråkar, men ska man sätta in det och är osäker så hade jag kollat det med min kommun innan jag köpt det om man nu är osäker på hur det bedöms.
L101 DFS 2007:6 3 kap 10 § Boxväggar eller boxdörrar samt skiljeväggar mellan spiltor ska vara utformade så att hästarnas sociala behov tillgodoses. Dessa ska även vara utformade så att skaderisken minimeras.Tillverkningsmaterial ska ha tillräcklig hållfasthet för att stå emot hästsparkar.
10 § träder i kraft den 1 augusti 2010. Fram till dess gäller att
boxväggar eller boxdörrar samt skiljeväggar mellan spiltor ska vara
utformade så att skaderisken minimeras.

Tack. Mina hästar trivs bra tillsammans, de skriker snarare när de inte ser varandra. Två av dem står och kliar varandra över boxkanten, så galler borde inte behövas. Jag tycker dock att det kunde bli snyggt, så detta är nog mer en interiörfråga än en praktisk eller säkerhetsfråga.

Hmmm... ja, det kan vara ett svårt val!
Min väninna fick igenom sitt stall genom att sopa, städa, kratta och smöra...... :angel:
Jag håller mig till reglerna eftersom jag inte äger gården. ;)

Gallret där min häst stod hade 2 mm för långt avstånd och det räckte för att min häst skulle fastna när han rullade sig på natten och kom sedan inte loss. Med En kofot på morgonen fick stallägaren loss gallret och min häst. Det var ingen rolig historia men hästen klarade sig faktiskt och lever!

Hmmm... ja, det kan vara ett svårt val!
Min väninna fick igenom sitt stall genom att sopa, städa, kratta och smöra...... :angel:
Jag håller mig till reglerna eftersom jag inte äger gården. ;)

Jag är pedant, så det lär nog inte vara nåt problem. Och så är jag trevlig också:angel: Skämtåsido, jag har funderat på att göra egna som liknar dessa. Får svetsa ihop dem, och kan hålla rätt mått. det måste ju vara en orsak till att måttangivelserna finns. Minns på Bullersta för typ 100 år sen en häst som fastnade med underkäken i boxgallret och inte kom loss. Sånt vill man ju inte vara med om och de som har bestämt måtten har säkert koll på sånt!

Vi ska ta bort våra armeringsjärn som vi har som boxgaller. Tänkte ersätta de med rutgaller. Jag vet att man kan beställa dessa galler från Bruksbalken, men är det någon som vet om det går att få tag på detta på något annat företag? Hur vanligt är det att hästar fastnar i med vanligt traditionellt galler? (Ej armeringsjärn, för det har jag förstått att det bär livsfarligt!)

Vi har bytt ut rutgallret... Har haft ett par som lyckats knäppa fast sig med täckesknäppningen (bringans) i gallret...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Blandraser och renraser
  • Valp med diarré?

Hästrelaterat

Tillbaka