Matt-tvätt

Snuffsan

Trådstartare
Funderar på att lämna in mina mattor på tvätt i höst. Så kallade älkta mattor i lite olika storlekar. Någon som har en aning om vad det kostar? Så där på ett ungefär?
 
Sv: Matt-tvätt

Du väntar tills det snöar.

Sen drar du ut dem i snön, drar och släpar runt och gnuggar in snö i dom som du sedan piskar ut. Det är det bästa sättet att få dem rena.
(escodobe som av oförstående mattsamlandeföräldrar tvingades hjälpa till med detta varje snövinter)
 
Sv: Matt-tvätt

Man kan lämna in äkta mattor för tvätt hos auktoriserade tvätterier. Är det en äkta handknuten matta så är det väldigt speciell hantering eftersom knutarna kan gå upp vid fel eller ovarsam hantering.
Men det är dyyyrt. En liten handknuten äkta matta som är 140x100 kostade mig 400 pix att hämta ut i höstas.
Man ska aldrig skaka en handknuten matta, bara piska. Och escodobes råd är helt korrekt - ut i snön, piska på baksidan.

/ uppväxt med en styvfar som var ungersk matthandlare.
 
Sv: Matt-tvätt

Det beror lite på skicket på om man kan skaka dem eller inte. Ofta gr det bra även med de äldre mattorna om man är två, tar det lite försiktig och de inte är för tunga.

Min bror och jag blev rätt skraja när en matte vi hade satts i arbete med att piska började gå av på mitten - troligen hade någon kapat av ett slitet parti i mitten och skarvat ihop den...

Min syster tyckte det var jobbigt att ta hem vänner eftersom vi hade "trasiga mattor på väggarna istället för tavlor" och inte en enda ikeamatta...
 
Sv: Matt-tvätt

Min syster tyckte det var jobbigt att ta hem vänner eftersom vi hade "trasiga mattor på väggarna istället för tavlor" och inte en enda ikeamatta...

:bow:
Tell me about it....Jag svor som tonåring på att neverneverever, ha något som ens liknade en äkta matta i mitt egna framtida hem. Vi hade förvisso väldigt gott om tavlor på väggarna, men även mattor...och det var hemskt pinsamt tyckte jag. Nu har jag inga mattor på väggarna, men jag har släpat hem en tibriz och en afgahn och en annan matta jag inte vet namnet på, som dock är handknuten. Tydligen kan man ändra matt-åsikt. Dock hoppas jag att jag inte får för mig att ha mattor på väggarna...:crazy:
 
Sv: Matt-tvätt

Jag har också lärt mig det där med ut i snön osv, men jag tvivlar på att det räcker. Mattorna är i stort behov av rejäl rengöring. Funkar det ändå med snö?
 
Sv: Matt-tvätt

Hör efter på en aukt. matt-tvätt om priset och överväg om du inte ska gilla snön liiiiiite om så bara för en dag... Det är väl en kostnadsfråga, kort och gott kan jag tänka mig - skulle så vara för mig i all fall. Har du många och stora mattor och är det _fläckar_ så är det kanske bäst att lämna in en i taget. Snön gör ingen nytta på fläckar på mattorna, däremot 'tömmer snön lagret' så att säga.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag skulle behöva läsa upp Matte från gymnasiet. Då hette kursen Matte B, och nu förstår jag att den heter Matte 2 a, 2b och 2c och att...
Svar
16
· Visningar
834
Senast: Linn-Nora
·
Tjatter Jag behöver läsa upp matten (det som tidigare hette matte b, osäker på vad benämningen är nu) för att kunna läsa vidare. Men kan inte få...
Svar
4
· Visningar
594
Senast: krus
·
Tjatter Jag blir tokig på att googla på hårtvätt då alla säger olika. Jag ska slinga mitt hår till veckan och det ständiga är ju diskussionen om...
Svar
4
· Visningar
295
Senast: Lilla
·
Hemmet En gång i tiden köpte jag ett gäng virkade vägghängda förvaringsfickor på IKEA (se bild från en studentlya i ett svunnet tidevarv). Hur...
Svar
9
· Visningar
650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp