Mattehjälp!

Wysiwyg

Trådstartare
Hur skulle ni räkna ut 96/2.4 utan miniräknare? Har ni något fiffigt sätt att ställa upp det hela om ni måste räkna ut det exakt?
 
Sv: Mattehjälp!

Hur skulle du lägga upp det då? Gärna med ett sätt som går lite snabbt :)
 
Sv: Mattehjälp!

När jag började räkna insåg jag ju att 240*4 = 940 vilket då gör 96/2.4=40 men ponera att det var något annat tal som kommer ge decimaler och inte "räknas ut" lika enkelt?

Tack för input i alla fall! :bow: God idé!
 
Sv: Mattehjälp!

Börja med hur många gånger 9 går i 24. Det blir 0 gånger och en rest på 9, då hänger 9an med till nästa steg.
Hur många gånger går 96 i 24? Det går 4 gånger.
och hur många gånger går 0 i 24? det blir 0.

960/24 blir alltså 040, svaret är 40.
 
Sv: Mattehjälp!

Blir det decimaler så fortsätter man räkna tills det inte finns någon rest, eller avrundar om det skulle bli typ ?.666666...
 
Sv: Mattehjälp!

Tack så mycket, tänkte inte ens på det :)

Fast menar du inte hur många gånger 24 går i 9? Eller är det jag som är trög och inte fattar matematiskt språk? För 9 går väl i 24 2 gånger?
 
Sv: Mattehjälp!

Liggande stolen lärde jag mig precis (vid 31 års ålder :p) men den borde väl funka i detta läge?
 
Sv: Mattehjälp!

Jag har bara lärt mig versionen som Russinet visade mig nu, liggande stolen har jag aldrig riktigt försökt förstå för jag tycker den verkar lite knepig (med risk för att låta imbecill :angel: ).
 
Sv: Mattehjälp!

Jag kunde aldrig heller lära mig den i skolan.
Men nu har jag googlat och det finns en hel del bra youtube-klipp där den beskrivs väldigt bra.
Till och med jag lärde mig :)
 
Sv: Mattehjälp!

Utan miniräknare men med papper och penna ? då är det ju jätteenkelt.
(vi lärde oss räkna ut med liggande stolen, och mkt riktigt lägga till en nolla för att flytta kommatecknet.)

då ser det ju ut så här


_________
960 | 24

Och sen börjar du med 9 / 24 = 0


0______
960 | 24

sen 96 / 24 = 4

04______
960 |24

Då har du en nolla kvar som du lägger bakom 4an = 40
 
Sv: Mattehjälp!

Men det är ju samma metod som Russinet beskrev? Har alltid sett liggande stolen som helt komplicerad :o :p
 
Sv: Mattehjälp!

Japp (jag fick lov att jobba medans jag skrev så russinet hann svara innan mitt va klart)
 
Sv: Mattehjälp!

Det är precis samma princip som liggande stolen ja.

Säg att du skulle få ett decimaltal, 1/8.
1/8 = 0*8 + 1. Nu är heltalen slut, men en etta är över som får åka med till decimaltalen
10/8= 1*8 +2. Tvåan åker med till nästa decimal
20/8= 2*8 + 4.
40/8 = 5*8 + 0. Ingen rest, alltså är det färdigt!

1/8 = 0,125!
 

Liknande trådar

Relationer Jag har haft några vänner genom åren som ägnar sig åt att ställa in, avboka eller omboka träffar, ibland med kort varsel. Jag funderar...
14 15 16
Svar
313
· Visningar
10 836
Senast: Saeta
·
Juridik & Ekonomi Måste en person som omnämns görandes något olagligt vara namngiven eller bara identifierbar om det ska räknas som förtal? Är det när...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
3 503
Senast: co-SMAD4
·
Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
6 278
Senast: CaisaCax
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 019
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp