Känner själv till 2 som begått våldtäkt mot barn, båda dömda och nu fria. Skulle jag få veta att någon låter någon av dessa sitta barnvakt åt sina barn så skulle jag nog ha svårt att inte nämna vad deras barnvakt varit dömd för.

Kanske borde hålla tyst för att inte dömas för förtal men skulle nog inte kunna leva med mig själv om jag inte gjorde det.
Precis som @sjoberga skriver har jag svårt att se att det skulle leda till förtal i ett sådant fall. :) Du skulle ha skäl till att lämna uppgiften och givet uppgiftens natur är det försvarligt att nämna för föräldern vad deras barnvakt blivit dömd för.
 
Ujujuj. Jag funderade i liiite mindre frågor än mord och pedofili. Mer som att företagare A med uppsåt sprider rykten om förekomst av stöldgods hos företagare B så B tappar kunder och A gagnas av detta.
 
Ja, i extremt undantagsfall.

Dock tycker jag att en manifestation av att knivhugga någon till döds i ej akut självförsvar ger vid handen att risken för våldsbrott inte säkert kan sägas vara liten innan man gått till botten med det hela. Trots allt har risken manifesterats oavsett skäl.

Men jag uttryckte mig nog lite slarvigt. Jag menar att hämnd inte är ett godtagbart skäl. Brottsprevention och skydd av medborgare är det, i en allmännare mening än risk för återfall.
Det håller jag helt med om. Även om hämnd kan kännas berättigat i fall som t.ex Breivik så kan man ju inte ha det så i ett civiliserat samhälle, just därför det är så viktigt att inte invånarna ska få agera någon sorts domstol.
Ujujuj. Jag funderade i liiite mindre frågor än mord och pedofili. Mer som att företagare A med uppsåt sprider rykten om förekomst av stöldgods hos företagare B så B tappar kunder och A gagnas av detta.
Jag är för dåligt insatt i detta men någon borde veta. Hur fungerar det med förtal när det gäller just företag?

Kan jag bli dömd för förtal om jag sprider att företag X gjort den och den oförrätten men hela tiden pratar om företaget? Eller måste det vara enskilda personer som pekas ut/smutskastas.
 
Ujujuj. Jag funderade i liiite mindre frågor än mord och pedofili. Mer som att företagare A med uppsåt sprider rykten om förekomst av stöldgods hos företagare B så B tappar kunder och A gagnas av detta.

Här står på Lawline om nåt liknande. Fråga om en person kan fällas för förtal mot ett företag. Kortfatta så kan man inte fällas för förtal mot företag. Men undantag finns men måste uppfylla speciella krav. Men generellt sett kan man inte fällas för förtal mot företag då förtal gäller mot person.

https://lawline.se/answers/kan-man-domas-for-fortal-mot-foretag

En annan länk: https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/fortal-mot-foretag/ Här är det dock privatperson som undrar om hen kan fällas för förtal mot företag.
 
Ujujuj. Jag funderade i liiite mindre frågor än mord och pedofili. Mer som att företagare A med uppsåt sprider rykten om förekomst av stöldgods hos företagare B så B tappar kunder och A gagnas av detta.
Företag omfattas inte av förtalslagen utan det måste i så fall vara någon person/personer på företaget som pekas ut.

Edit. Såg nu att du redan fått svar ovan :)
 
Ujujuj. Jag funderade i liiite mindre frågor än mord och pedofili. Mer som att företagare A med uppsåt sprider rykten om förekomst av stöldgods hos företagare B så B tappar kunder och A gagnas av detta.
Ok, Nej det är inte förtal då eftersom att det rör sig om företag. :) Om företaget sprider osanning om ett annat företag genom sin marknadsföring i syfte att misskreditera det andra företaget kan marknadsföringslagen vara tillämplig. Vi talar då om skadestånd om man bryter mot god marknadsföringssed så att säga. Hoppas det är lite tydligare.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala...
Svar
3
· Visningar
557
Senast: Inte_Ung
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 586
Senast: skogaliten
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 366
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 922
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp