Mattes padden

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Zarah.Q.
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 762
Z

Zarah.Q.

Jag letar frebilt efter en sadelpadd som heter Mattes Padden.
Jag fick rekommendationen om denna padd från en sadelmakare (ja, faktiskt) som tittade på min sadel och häst (edingburgh normal bommvidd), eftersom min häst har haft lite ont i ryggen. Men sadeln passar henne perfekt annars, men problemet är att sadeln glider framåt. Och då trodde hon att denna padd skulle hjälpa tills hon har byggt på sig mer muskler där, som hindrar sadeln från att glida framåt. Kopior av denna padd är fårskinnspaddarna från b*rjes och h**ks, jag har en från h**ks men den är lite tunn ändå. Mattes padden ska vara fastare och stabilare och tjockare framtill. Är det någon som har hört talas om denna padd? Och vart man kan få tag på dom??

Sv: Mattes padden

Ridin och stenbergs läder i sthlm har mattespaddar.
Stenbergs skickar mot postförskott också.

Mattes fårskinnspad har kanal för ryggen (vilket inte Hööks o Börjes har)och ska vara den bästa på marknaden.
Själv har jag en Christ till min häst och den är helt ok. Har väldigt bred kanal på sadeln så den går att dra upp ordenligt.

Tyvärr vet jag inte var man kan köpa Mattes...

Tack för era svar. Ska försöka ta kontakt med stenbergs läder. Jag har inte hittat någon hemsida, men tel.nr. Tror ni att man kan beställa hem genom granngården?? Vet ni ca. pris på mattes padden. Jag antar att den är dyr!?

Stenbergs har ingen hemsida, utan man får ringa. Det är möjligt att granngården kan ha den, det beror på vilka grosister de har.
Priserna varierar rätt mycket, men ligger mellan 900-1300

alla mattespaddar har inte ryggkanalen.

Har hittat den me kanalen iaf för under 800 :- på eko..

Dom har ju sjunkit i pris. när jag köpte mina utan kanal va dom dyrare : (

Jag köpte min mattespadd i grannstadens Kingsbutik. Det fanns två varianter en med ludd endast framtill på "uppesidan" av padden och en variant med ludd både fram och bak på "uppesidan". Båda dessa hade ryggkanal. Jag köpte den varianten med ludd både framför och bakom sadeln och jag betalade 900:-. Den andra varianten kostade 800:-.

Jag har! köpte den på Eurohorse, på kings saddlery tror jag. Men den finns överallt...så den borde inte vara svår att hitta!

Zarah.Q. skrev:
Tack för era svar. Ska försöka ta kontakt med stenbergs läder. Jag har inte hittat någon hemsida, men tel.nr. Tror ni att man kan beställa hem genom granngården?? Vet ni ca. pris på mattes padden. Jag antar att den är dyr!?

Mattes-paddar finns på www.ridin.se och kostar omkring 1200 kronor. Enkalst är att ringa ombudet "Agneta", telefonnummer finns på hemsidan.

(Jag använder Mattes Corr. pad under sadeln till min växande unghäst och den funkar kanonbra!)

:rofl:

Nu har jag beställt mattes padden från stenbergsläder. Den kostade 865 kr. Jag tog med kant fram och bak, men jag glömde fråga om den var med kanal för ryggen, men men.. hoppas det blev rätt nu då! De skulle skicka den mot postförskott. Så nu är det bara och vänta och längtas tills den kommer! :)

Det här låter ju jätteintressant, vad är en corr-pad? Kan man byta ut stoppning i den? Är det kanal för ryggen? Vad är det för skillnad på de olika Mattespaddarna?

det e en padd med sido fickor så man klipper till filt inlägg... men man provar ut sadeln me padden självklart... det är ett bra alternativ för hästar som man vet inom kort kommer växa mkt

Quiltad anatomisk pad = svart och vitt 890 :-

890 kostar den på ridin.. kollade i dag.. det finns många kvar

På Kings Saddlery i Kalmar kostade den 895,- om jag inte minns fel.

//Farouk, som praoade där v. 47 :cool:

Aha har ju själv en Mattes padd. Hmm så det är ryggkanal på den då? Köpte min på Scandinavium tror jag för ett par år sen. Kostade 900 på rea, annars 1300.
Så om det är ryggkanal på min, är den skonsammare för hästen än en padd som inte har ryggkanal?

piggis_83 skrev:
Aha har ju själv en Mattes padd. Hmm så det är ryggkanal på den då? Köpte min på Scandinavium tror jag för ett par år sen. Kostade 900 på rea, annars 1300.
Så om det är ryggkanal på min, är den skonsammare för hästen än en padd som inte har ryggkanal?

alla mattes paddar har inte rygg kanal,, kolla under så ser du.. om den inte har det så tar du en rakapparat och rakar bort ull så får den en ryggkanal.. ryggkanal är mkt bättre för hästen

Ryggkanal = mer utrymme = större chans att arbeta & välva ryggen.
(Ngt sånt ;))

Idag fick jag hem mattes padden jag beställde från stenbergs läder. Den såg verkligen hur bra som helst ut :love: -väldigt fast och stabil med tjockare kant fram än vad h**ks har... Men det var ingen ryggkanal under, men jag läste i ett tidigare inlägg att man kunde ta rakapparat och göra en sådan. Ni anser alltså att det är bättre för hästen med ryggkanal? Jag rakar alltså bara en linje längst med padden, hur bred ca?

Liknande trådar

Utrustning Någon som vet hur mycket man egentligen kan fylla ut en för vid sadel med en mattespadd med alla ilägg i? En storlek eller mer? Är det...
Svar
8
· Visningar
1 624
Senast: Oknytt
·
Utrustning Min häst är för tillfället lite för smal, vilket märks över ryggen. Hon har bantats ner rätt ordentligt under hösten, och när hon var...
Svar
18
· Visningar
1 857
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 278
Senast: Lavinia
·
Utrustning Har insett att jag måste fylla ut min sadel fram till ett tag till hästen har breddat ut sig efter en dålig sadel. Det jag söker är...
Svar
8
· Visningar
1 182
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31