Mattips till kräsna flickor på 1.5år o 3 år

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare fritzo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 6 851
F

fritzo

Sitter nu här på natt jobb o försöker klura ut mat rätter till 2 kräsna flickor, 3 åringen värre än värst.

Vad lagar man för mat åt en 3 åring som ENDAST vill äta makaroner(som de är, kokta) och pulvermos! ja plus lite till ibland..

i bland vill hon ha sås till, hemgjord brunsås....

hon äter inte
-kött i flesta former
-inte kyckling
-inte korv oftast, i bland duger det.(stekt el i korv soppa)

hon äter även
-broccoli
-morötter
-gröna ärter ibland
-kokt potatis

äter gärna skräp mat, typ pizza. men sånt får man ca 1 gång i månaden

Jag vill gärna ha lite tips på nyttiga näringsrika måltider som kan passa en kräsen dam(damer) då jag har helt enkelt slut på fantasi.... och en ny vecka börjar snart....:crazy:

Sv: Mattips till kräsna flickor på 1.5år o 3 år

Jag är lite okonventionell så jag säger låt barnen leka med maten, hitta lusten och upptäckar känslan i maten som med allt annat de får leka fram.

När man har kollat över allt, allt från att maten är totalt tjatfri, det är lugn och ro, till att det inte är något som låter (musik, tv) som stör koncentrationen, då lät jag mina barn leka med maten.

De var vargar, tigrar, lejon eller björnar som åt direkt från fatet utan händer på golvet, och ja då äter man vad som helst:D
Man kan vara kanin som äter salladsblad och morötter, det är mycket roligare att äta om man får låtsas vara kanin.

Vi lär våra barn att sitta still vid matbordet, att det ska vara lugnt där men tyvärr är det oftast förknippat med något tråkigt att äta för barn.

Lusten till mat ska ju vara lika naturlig som lusten till att leka och utforska.

Folk förfasade sig över mina metoder när barnen var små, men det var ju inte så att de åt på golvet jämt utan lite då och då och jag lovar, igår på sonens studentfest åt ingen av dem varken på golvet eller med händerna;)

haha.. ja man ska låta dem leka.. när flickan på 1.5 äter så är de mat ÖVER allt :laugh:

Men 3 åringen e extremt kräsen, ja trodde de skulle bli bättre när hon börjar på dagis, där är de regelbundna tider och alla äter samma. Nä då, hon äter då bara knäcke macka till lunch o ev. till mellis.... kommer då vrål hungrig o grinig hem, o inget duger :( inte ens till frukost duger nå... ibland har hon ätit yoggi el en macka. men sällan... kan ju inte tvångsmata heller:( men vill ju att hon ska äta bra.

Många tror hon äter bra, för bra pga hon är rätt rultig, men de e hon pga av sina med.(astma) vet inte om de spelar in m o vara mat kräsen...

Min äldsta son, nu 4 år, har också varit oerhört kräsen. han skulle helst leva på pasta med ketchup och blodpudding. Och mackor med smör.
Jag har inte gjort så stor affär av det, utan serverat övrig mat som vanligt om än i mindre portioner och ställt ultimatum liknande "om du äter upp dina två köttbullar så får du mer pasta", när första portionen pasta varit uppäten. Ibland har det fungerat bra, andra gånger inte alls. Men han ser rätt välmående ut ändå.

EN fundering - äter din flicka välling? Det är bra näringstillskott, kanske kunde det vara ett alternativ till frukosten?
I övrigt, låt det vara lite enformig mat, hon överlever på det också. Släpp dina egna prestationskrav på varierad mat och ge henne mest av det hon brukar äta bra av. Grönsaker + pasta = det kunde varit MYCKET värre... Servera henne andra tillbehör också (köttbullar, fiskpinnar, tomater etc), men gör ingen affär av om det blir kvar på tallriken. Jag är övertygad om att det ger sig med tiden, det har det gjort här i alla fall även om sonen fortfarande är väldigt kräsen.

Vi äter ibland potatis+broccoli+kokta morötter+svampsås (stuvade kantareller eller champinjoner) och det är så vansinnigt gott och dessutom mycket vitaminer o mineraler.
Har du provat att ge henne blodpudding? Jag äter det inte själv (äter vegetariskt), men våra barn fullkomligen ÄLSKAR det, om de får mycket lingonsylt till.
Äter hon fisk?

Du får helt enkelt sätta ner foten.. servera det som bjuds på och låt de inte gå från matbordet förens de ätit upp eller att det är läggdags..

människan har självbevarelsedrift och kommer inte svälta ihjäl sig..

Det här har nog med mer än maten att göra, att de alltid får som de vill..

Du får helt enkelt sätta ner foten.. servera det som bjuds på och låt de inte gå från matbordet förens de ätit upp eller att det är läggdags..

Jag skule erekommendera en blandning av ditt svar här och tiny winys.
Jag har också haft liknande problem men det verkar ha lossnat faktiskt. Jag satte mig ner med grabbarna på 7 och snart 6 år och frågade vad de ville äta och så gjorde vi en veckomatlista. Plötsligt blev det inte gnäll om maten mer och den blev trots allt varierande, för jag sa att makaroner har vi bara en gång i veckan ( men spaggeti kunde vi ju också ha, men också bara EN gång i veckan).

Det viktiga tror jag är att man sätter ner foten och säger att så här är det och därmed basta, släpper fram barnens önskningar om mat och serverar maten på ett mycket trevligt vis. Jag brukar säga till äldsta killen att han måste smaka på allt jag serverar, MEN om han inte gillar det så slipper han det, men smaka måste han. Det funkar jättebra, oftast är maten god eller mindre god, men sällan så äcklig så att han inte alls kan äta det! Förutom svamp:angel:

Och eftersom vi nu har valt mat TILLSAMMANS och ingen äcklig mat och alla tycker om den så är det så här att den som inte äter sin mat slipper, men får inget annat.

Sådär provade de att göra med mig i skolan (ja min mamma också ett tag men sen gav hon upp). Det slutade med att jag satt inlåst i matsalen hela lunchrasten, grät och klöktes. Jättebra va? Jag åt inte ens maten, när lunchrasten var slut var de tvungna att släppa ut mig.

Nä fy för tvång hur kan du ens tänka något sådant?

Nu är jag nästan 30 och har långsamt börjat äta mer och mer saker. Fram tills jag var 18-20 levde jag på honungsmackor och oboy och har alltid varit frisk och pigg ändå. Det är faktiskt inte lätt att vara kräsen.

Sådär provade de att göra med mig i skolan (ja min mamma också ett tag men sen gav hon upp). Det slutade med att jag satt inlåst i matsalen hela lunchrasten, grät och klöktes. Jättebra va? Jag åt inte ens maten, när lunchrasten var slut var de tvungna att släppa ut mig.

Samma här, fast här var det mamma som var värst. Det slutade med att jag började gömma mat för att slippa, och världens anorexiutredning drogs igång. Jävla idioter! :mad:

Där och då startade min skeva syn på mat. Idag kan jag inte lämna mat på tallriken, hur mätt jag än är. Jag äter tills jag spyr, annars får jag dåligt samvete.

Får barnen vara med och laga maten? en 1,5 åring kanske inte kan göra så mycket men treåringen... kanske blir roligare att äta om man "själv hjälpt mamma att laga maten" än om den bara ställs på bordet och så ska man äta. Bara en tanke :)

Om det händer vid enstaka tillfällen att barnet inte äter så kanske man kan göra så, men att göra ätandet till en konflikt nästan varje dag skapar förmodligen bara ännu större problem - vilket några av inläggen ovan också vittnar om.

Jag ser det som mycket bättre att introducera bra ätrutiner med hjälp av mat som barnet äter frivilligt och när ätandet fungerar bra introducerar man fler sorters mat.

Bästa sättet att få barn att äta annat än det vanliga är att låta dem äta den egenvalda maten tills de tröttnar på den. funkar alltid och då BER de om nya maträtter :angel:

Eller hur! Och det kommer en dag när de faktiskt utvecklar sin smak och vill ha något annat! Helt frivilligt!

californication min mamma var för mesig tack och lov, jag fick leva på mackor och oboy tills jag tröttnade. Jag har lovat mig själv att aldrig sätta varesig mig själv eller någon annan (t ex mina barn) i den situationen. Vad har jag för rätt att bestämma?

ts äter hon köttfärsås? Om den är mixad t ex? Går det med kycklingburgare? Soja- eller quornprodukter? Ger du vitamintillägg? Det kan ju lugna mammanerverna en smula. Och som någon annan sa är ju välling bra, det finns ju till alla åldrar och är berikad med en massa vitaminer och mineraler.

Min 3 åring blev för sisådär ett halvår sedan, otroligt bestämd med maten. Vissa dagar avskyr han pasta, och andra dagar avskyr han ris. Kött är jätteäckligt på onsdagen, men på torsdagen så ääälskar han det..
Det leder såklart till konflikter vid matbordet, då han oftast bestämt sig redan innan för att han inte ska äta.

Jag har gjort som så att han får vara med och välja mat till viss del, då det är möjligt. Äter han duktigt (Dvs äter öht, och smakar av annat än riset också..) så får han sin efterrätt. Den varierar mellan en banan, en god knäckemacka, glass ibland eller annat. Vi pratar också om det VARJE gång innan maten, så att han är medveten om "villkoren".
Detta har fungerat bäst, nu äter han alltid litegrann. Förut åt han aldrig hemma, utan bara på dagis lite nu och då. Sålänge som jag är bestämd med att han ska äta lite av varje, så får han sitta goda. Då går det rätt bra.. Han får också äta med fingrarna om han vill det, däremot får han inte kladda för mycket för det resulterar ALLTID i att han spottar i maten, kastar den på golvet etc.

Sen om han inte vill äta någon dag, då struntar jag i det. Tvingar aldrig, utan då får han vara hungrig i sådana fall.

Jag hörde en rekommendation för ett tag sen ang. kräsna barn.
Ge dem den mat de äter och ställ sedan fram skålar på bordet med saker som resten av familjen äter, gärna sådant du kan "spetsa" med en tandpetare el.dyl. Tjata inte alls om maten utan ät själva och hoppas att det kan "trigga" igång lusten att smaka.
Jag tyckte att det lät vettigt.

Sedan kan du ju göra eget potatismos istället för det vidriga köpemoset, gillar barnen smör passar det bra med en smörbrunn som extra fett och är de sedan med på idén med grönt mos kan du köra ner broccoli.

Jag har själv totalt okräsna barn (snart 4 år) och vi har kört reglen att man smakar på allt men gillar man inte får man spotta ut. Sedan vi såg på "Rattatouille" så har de också blivit bättre på att "blanda smaker" (tidigare åt de ex.vis oftast skinkan först, sedan mackan) men sedan de såg att han tyckte det var så gott när smakerna blandade sig i munnen har de blivit mer benägna att göra så.

Annars tror jag starkt på att låta dem vara med och göra maten, försöka öka nyttighetshalten genom att göra mat från grunden (egna fiskpinnar, hamburgare etc.). Ha gärna framme ngn skål med grönsaker el.dyl (gärna blandat med melon el. ngn god frukt) som de kan plocka lite i just före middagen.

Lycka till!!!

Ge dem den mat de äter och ställ sedan fram skålar på bordet med saker som resten av familjen äter, gärna sådant du kan "spetsa" med en tandpetare el.dyl. Tjata inte alls om maten utan ät själva och hoppas att det kan "trigga" igång lusten att smaka.

Sedan kan du ju göra eget potatismos istället för det vidriga köpemoset, gillar barnen smör passar det bra med en smörbrunn som extra fett och är de sedan med på idén med grönt mos kan du köra ner broccoli.

Jag har själv totalt okräsna barn (snart 4 år) och vi har kört reglen att man smakar på allt men gillar man inte får man spotta ut. Sedan vi såg på "Rattatouille" så har de också blivit bättre på att "blanda smaker" (tidigare åt de ex.vis oftast skinkan först, sedan mackan) men sedan de såg att han tyckte det var så gott när smakerna blandade sig i munnen har de blivit mer benägna att göra så.

Annars tror jag starkt på att låta dem vara med och göra maten, försöka öka nyttighetshalten genom att göra mat från grunden (egna fiskpinnar, hamburgare etc.). Ha gärna framme ngn skål med grönsaker el.dyl (gärna blandat med melon el. ngn god frukt) som de kan plocka lite i just före middagen.

Lycka till!!!

Nu är jag nästan 30 och har långsamt börjat äta mer och mer saker. Fram tills jag var 18-20 levde jag på honungsmackor och oboy och har alltid varit frisk och pigg ändå. Det är faktiskt inte lätt att vara kräsen.

jag låstes inte in på dagis men fick inte gå förän jag ätit upp. Har inga bestående men av det.
Hemma däremot fick jag gå utan om jag inte ville äta alt. sitta kvar tills jag ätit klart. Inte heller det har gett några men. Visst jag är kräsen idag men det jag inte åt som barn äter jag fortfarande inte (gröt tex) Medans jag sakta lärt mg äta köttbullar och allt gjort på köttfärs.

Har man koll på sina barn och faktist lagar mat dom VILL äta (så dom får i dig näring mm) så kan man ju köra på det tycker jag.

hon äter inte välling
jag blir lite orolig att hon inte får i sig alla näringsämnen, i dag har hon ätit 2 måltider, potatismos(hemgjord) o snabb nudlar... :( inte så näringsrikt....
drukit 2 glas mjölk, o några glas vatten. de e allt. o så vill inte hon ha mer. fick verkligen truga i henne middagen, o när hon fick bestämma själva, nudlar så åt hon...

blodpudding blir kvar på tallriken... fiskpinnar med... dock så gillar hon ju korv soppa. så dit slänger ja i massa rotgrönsaker, o mosar allt innan hon äter. men de blir ju lite enformigt... men blir de för ofta blir de tvär stopp.

de funkar inte att bara ställa ner maten på bordet då blir hon ännu mer tvär...

Får barnen vara med och laga maten? en 1,5 åring kanske inte kan göra så mycket men treåringen... kanske blir roligare att äta om man "själv hjälpt mamma att laga maten" än om den bara ställs på bordet och så ska man äta. Bara en tanke :)

jo 3 åringen brukar hjälpa till att ex. rulla kött bullar... jätte skoj, MEN inte går de att äta.... hon säger några till mamma, några till pappa, några till lillasyster.. inget åt henne...

hjälper hon till så blir hon ju super stolt o dukar fram åt pappa o syster p säger JAG har lagat detta till er :laugh: men inte äter själva.... så funkade inte de heller...

Lycka till!!!

tack för bra svar.. ska testa ha framme de vi äter m hennes egen mat då.. kanske funkar...

hon e ju ofta med o gör mat, jag kör väldigt sällan på hel el halv fabrikat, men har hemma i "nödfall" pulvermos o nudlar de dagar hon supertvär o superhungrig o inte kan vänta på att nästa "lång" kok görs... som i dag då... Nudlar till middag...

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började... 2 3
Svar
46
· Visningar
9 899
Senast: Fraegd
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det... 2
Svar
24
· Visningar
6 688
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31