Matvägrande 7-åring

prusiluskan

Trådstartare
Suck och förtvivlan. Sonen har alltid varit lite liten i maten. Han har dock petat i sig det han behöver, och det har inte varit något bekymmer. Vissa saker har han ratat, men har ändå smakat och ätit mer av det på tallriken som tilltalat honom.
Men sedan en tid tillbaka har han mer eller mindre börjat matvägra. Igår ringde hans skolfröken (för andra gången) och uttryckte stor oro för att han inte äter. Vi har märkt samma sak hemma de senaste två månaderna. Han har börjat "ge bort" sin frukt till klasskompisar, äter i stort sett inget alls i skolan och sitter o tuggar med avsmak och stort besvär.

Vi har försökt att inte göra så stor affär av det - han har ju uppenbarligen petat i sig det han behövt tidigare. Men nu tycker skola och fritids att han börjar se håglös och mager ut. Och vi känner ju också att det börjar bli svårt att "vänta ut honom" längre.

Det svåra är att hitta ett förhållningssätt som är konsekvent. Att inte göra någon specialmat är ju enkelt i teorin. Men han är väldigt tunn just nu, och det är inte lämpligt att han går ner mer.

Min bedömning (får bedömning från barnkliniken om 10 dagar då vi har tid inbokad) är att det är något annat som bekymrar honom. Att det inte är maten som är det primära bekymret.

Han har alltid varit ett oroligt barn. Har svårt för förändringar, och gillar inte nya miljöer. Skolstarten har gått bra, men han har varit orolig och jag har valt att gå ner i arbetstid för att hans dagar på fritids inte ska bli så långa. Kort sagt - han är ett barn som verkligen är beroende av trygghet och som lätt blir stressad och nervös.

Någon som har erfarenhet av barn som pga oro får svårt att äta?
 
Sv: Matvägrande 7-åring

Visst kan det vara oro, men ett tips är att kolla hans tänder. Han kan ha hål som gör det olustigt att tugga.
Låter kanske långsökt, men jag har på nära håll sett en liten kille som slutade äta pga tandvärk, som han inte visste/förstod att han hade.
Lycka till!

* Jenny *
 
Sv: Matvägrande 7-åring

Vi har nyligen varit hos tandläkaren - annars var det ju ett bra tips!

När jag tänker efter så har han för några månader sedan börjat med lite konstiga harklingar. Vi har tänkt att det är någon form av "ful ovana" men det kan ju vara något i halsen som känns obehagligt.

Dessutom drar han ofta väldigt djupa andetag - som om han hade svårt att riktigt få ner luften i lungorna.

Han beskriver själv att "det är svårt att svälja" maten. Inte att det gör ont eller att det gör ont i magen.

Hm, kan man ha problem med mandlarna fast det inte gör ont? Eller vad är polyper - är inte det något som sitter i halsen? (tänker lite högt nu)
 
Senast ändrad:
Sv: Matvägrande 7-åring

Nu kom jag på att tänka på min kusin, hon var liten och matvägrande fram till hon vara 5-6 år Hon bara grinade och bråkade dagarna i ända.. Då opererade hon bort halsmandlarna och vips blev det en liten glad tjej av henne:love:

Så visst kan det vara värt att kolla upp.

* Jenny *
 
Sv: Matvägrande 7-åring

*kl*
Ursäkta trådkap: MIn son på 6 år är också liten i maten och har alltid varit. Har inte tänkt mer på det än att min syrra var likadan och det enda som hjälpte var att inte tjata.
Men genom denna tråden har jag börjat fundera på om det är nåt annat. Han har alltid tuggat för länge på det han har i munnen, ända tills det blir torrt och smaklöst. Jag vill ju inte lägga mig i för mycket för då slutar han äta helt, men kan det finnas någon annan förklaring till detta. Som att han har några problem bara att han inte fattar dem själv som medför detta?
 
Sv: Matvägrande 7-åring

Jag skulle också rekommendera en koll av halsmandlarna. Stora halsmandlar kan ge obehag att svälja, vilket kan ge såna här problem. Det är ju en enkel grej, men inte helt enkel att komma på.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 269
Senast: Blyger
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 510
Senast: emma-vsm
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 469
Senast: Zewz
·
Övr. Barn Jag har en son på 6 år som alltid varit blyg och tillbakadragen socialt. Han har genom hela förskoleperioden haft få men bra kompisar...
2
Svar
25
· Visningar
5 098
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp