Matvägran hos 2½ åring...

jerseyko

Trådstartare
Sonen som blir 3 i oktober har slutat äta.

Han har vart superintresserad av mat sen han var 3 månader och ätit massor och med stort intresse.

Sen bara en dag vägrade han äta och dricka, visst kan man ha sina dåliga dagar så vi bråkade inte, såg till att erbjuda allt hela tiden. Andra dagen var ännu värre, han vägrade tom att äta glass! Fick i honom välling genom att hålla honom i knät och mata med sked.

En vecka har gått nu och det har inte släppt. Han är inte alls intresserad av maten längre. Vi får sätta honom i knät eller i barnstolen med sele för han ska äta, matar 3-4 skedar sen äter han upp.

Han har dessutom börjat sparka på hunden, klämma sin syster och nypa mig och pappan! Säger emot och gör hyss, men inget allvarligt sådär. Helt vanligt 3 års betende.

Finns ju massor det kan vara. Allt från något psykiskt till en infektion eller att han är så hungrig att han känner obehag.

Någon som vart med om liknande, hur har ni löst det? Lillasyster ska till bvc nästa vecka så jag ska passa på att fråga dem då oxå. Men skönt om man kan lösa problemet själv. Men mina ideer är slut.

Han får åka med överallt, handla och vara med och laga maten, lägga upp själv, hälla dricka/youghurt/flingor. Duka, blanda saft/juice.
Hemma får han också vara med och hjälpa till med allt, och vi är noga med att inte hamna i "du är storebror så fixa det själv" för visst han är storebror, men han är inte stor!

Sv: Matvägran hos 2½ åring...

Mina killar på 2,5 och 3,5 har alltid ätit bra, men sista månaderna äter de helst inte middag. Jag gör inget stort av det. Kan ju vara värmen vi haft då man själv inte är så hungrig på varm mat.
De äter gärna smörgås och flingor, välling, frukt osv, så vi låter det vara så ett tag till.

Han har dessutom börjat sparka på hunden ...

Har inte ni en valp!? Jag hoppas innerligt att han inte får vara i närheten av hunden tills han lagt av med det där beteendet...

Gällande maten: Känn lugnet, han lär inte svälta sig själv. Vill minnas att alla mina syskonungar matvägrat vid någon punkt och alla lever fortfarande (den äldsta är till och med myndig nu).

Jepp han är född i april! Och han får självklart inte vara i närheten av hunden, och hunden inte av barnen. Nu gick han förbi hunden när han sov och sparka till honom!
Edit: Vi var inte hemma, så hunden låg i hallen hos mina vänner. Hemma är han inte i närheten av hunden när han sover.

Jag vet att barn inte svälter ihjäl, men äter han inte blir han ännu värre och grinigare. Får han i sig några tuggor så kommer han ju igång sen.

lobell Kall mat går inte heller. Vi köpte kellogs mix-pack för att kunna variera men inte ens de intresserar honom. Fast han då kan välja själv, öppna och hälla ut. Sen ta vad han vill till, fil, youghurt eller mjölk.

Senast ändrad:

Svårt att hantera då man är mitt uppe i det.

Jag har två fasta regler när det gäller barn. Inga konflikter om mat och inga konflikter om toabesök. Det är p g a att är det något som ett barn kan kontrollera så är det just matintaget och toabesöken och det kan bli mer problematiskt än vad man kan hantera.

Jag skulle försöka att inte bry mig om vad killen inte äter. Man kan försöka "läska" honom med att alla andra äter jättegod mat och chips o s v. Jag brukar faktiskt laga två rätter ibland, lite a la carte :laugh:. Hellre att mina barn äter än att de inte äter. (De är bra på att äta grönsaker, men de behöver inte gilla alla grönsaker. De får ogilla tomater exempelvis. Ingen fara.)

Att säga "Du får göra det eller det om du äter upp!" är inte att ha en konflikt anser jag, men det kanske inte är bra i din situation eftersom det blir så himla mycket fokus på maten.

Jaa, inte lätt att försöka att ge tips. Lycka till! Du lär få andra duster så småningom med din lille parvel... (Med den envisheten så. Man får även acceptera att ens barn har vissa personliga egenskaper som det inte alltid går att riktigt rå på. Envishet är bra ibland.)

En sak till bara...

(Som alla säger i hästtrådarna...) Har ni kollat så att han inte har ont någonstans och är sjuk?

(Vissa barn som exempelvis har glutenintolerans kan reagera på olika vis.)

Men kommer intolerans/allergi så på bara en gång?

Sjuk har han vart, trodde han hade åkt på någon streptokock men dagen efter jag pratat med bvc var de borta.

Ja, våran började så och efter otaliga vändor till och från vårdcentralen så åkte vi till barnsjukhuset. Där hittade dom enormt stora halsmandlar på henne....som dom givetvis inte hittade på VC för när dom skulle kolla henne i halsen och hon vägrade...så struntade dom i det :( Klart ungen vägrade äta och dricka. Gjorde ont som tusan. En pencillinkur botade detta.

Kan han ha ont i halsen tänkte jag? Min dotter var sån förra året när hon fick höstblåsor - men jag märkte det inte förrän efter några dagar, då det visade sig att hela svalget var fullt av blåsor... det gör tydligen ont innan de kommer fram också, och de kan ha endast blåsor i halsen och inga andra symtom.

Skitjobbigt är det när de inte äter... sånt basalt behov hos MIG, att mitt barn äter. Men det brukar ju ordna sig efter några dagar...

Jag fick titta i munnen på honom och såg bara några båsor i kinden, och tänkte att de kan ju göra ont att svälja och han sa att det var starkt, kan tänka mig att blåsorna sved. Men eftersom han åt välling med sked och sura gott och blandat så tror jag inte han har speciellt ont i halsen. Han kunde säga att potatis var starkt, men sen äta ketschup med sked och alla som haft blåsor vet ju hur ont det gör!

De är ju bara "starten" han bråkar, sen äter han ju själv och utan bråk.

Jag gav bara ett exempel... :o Ville inte låta så "tvärsäker" på att det bara var en utvecklingsfas/trots/påhittighet som killen snart skulle komma ur.

Jag kom på att man kanske skulle utesluta att killen hade ont någonstans eller var sjuk.

Glutenintolerans kan "visa sig" genom ont i magen, diarré och kanske andra symtom. Om inte din kille kan berätta att han har ont någonstans, med ord, så får man kolla med läkare. Bra att fråga i vart fall. Jag vill inte göra dig orolig. Eller så kan det vara att om killen har haft ont i halsen så har han löst problemet med att det gör ont att äta genom att inte äta.

Eller... Ifall han upplever att han inte har fått tillräckligt med uppmärksamhet så kanske han väljer att konkurrera om uppmärksamheten genom att matstrejka.

Puh.

Det ordnar sig! Många kramar från Klantgrodan...!

Magen fungerar som den ska, men han bajsar bara varannan dag mot varje som tidigare. Han är påväg att sluta med blöja.

Får han inte som han vill säger han att han har ont, men det kan vara att han har ont i magen eller ont i foten eller ont i håret. Frågar man kan han t.om säga att han har ont i tröjan.

Igår fick jag mata honom med sked för vällingen, nu sitter han och äter den själv för han sa nyss till att han ville ha.

Dåligt med uppmärksamhet är ju svårt för oss att märka. Jag tycker verkligen inte det, han har haft mamma och pappa hemma heltid nu sen april! Har däremot sommarlov från dagmamma, kanske han saknar henne och/eller kompisarna?
Han har bott hos mormor och morfar också, och där blir han bortskämd till max. Men sist var han inte sig själv där heller. Han ska åka ner igen på söndag får se vad som händer.

Där äter han som en häst, han äter under ett mål ungefär vad han äter under en vecka hemma ;)

Tycker ändå du ska kolla upp halsen. Du ser ju inte långt ned till mandlarna direkt.

Dels skulle jag kolla upp halsen, jag har åkt gjort missen och tyckte att dottern var ovanligt kinkig med maten tills jag insåg att hon hade ont i halsen... Och i den där åldern kan det ju även sitta kvar efteråt, även om det halsonda har försvunnit så kommer de ihåg att det har gjort ont.

Dels kan det ju även vara en "fas", vi har aldrig tvingat i barnen mat, men alltid sagt att man måste smaka en liten bit, sen kan det även vara så att han helt enkelt inte har "tid" att äta, sonen kan jag ibland få lov att mata i ett par skedar ibörjan för att få igång honom, han har så mycket annat i huvudet och babblar och pratar. Jag brukar helt enkelt göra iordning en lagom sked/gaffel och hålla fram och när han väl har börjat att äta så fortsätter han, jag diskutera eller frågar alltså inte utan helt enkelt bara erbjuder skeden.

Vi behöver ju inte direkt tvinga honom, mer att han sitter i knät och inte hoppar där ifrån, så tar man skeden och han skriker rakt ut, men öppnar och sväljer sen efter några tuggor tar han och fixar resten själv.

Åhh, jag önskar att jag hade ett sånt här forum att läsa då mina barn var små. Tackolov så har jag en kompis som har äldre barn än jag och kan guida mig då jag är osäker. :bow::bow::bow:

I vart fall så insåg jag att man inte var ensam om att oroa sig om olika saker.

Det är jätteskönt att inte vara ensam, känner sig ju så värdelös när han bara bråkar och vägrar äta :(

Men idag var han så söt. Kom upp och jag amma syrran så gjorde ingen affär av det. Nattade henne så gick vi in i hans rum, han hämtar en bamsetidning och ber mig läsa, sen går han och hämtar en liten stol och ställer vid sängen :love:

Låter som våran...Kolla upp hans hals. Spekulera inte så mycket tycker jag.

Det låter som en typisk 2,5-åring, antingen slutar de bajsa eller så slutar de äta! När du kollat så att han inte har ont nånstans så laga den mat ni brukar äta, ställ fram på bordet och låtsas som ingenting. Han äter när han måste. Det är ett utvecklingssteg att ha kontroll över sina kroppsöppningar, vilket det är nåt som ska ut eller in....

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 980
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 459
Senast: WSLPZF
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 231
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela... 2
Svar
21
· Visningar
5 613

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka