Matvägrande tik

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare Genesis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 7 300
G

Genesis

Min staffetik på snart ett år har börjat matvägra. Hon har varit världens mest glupska lilla vovve hela tiden men sedan några veckor tillbaka har matlusten bara minskat.
Började med att blanda i lite annat i hennes mat, typ sås eller köttbullar och det fungerade ett tag. Sedan började hon rensa ut hennes mat eller vägra att äta överhuvudtaget.
Eftersom vi ändå tänkt byta ut hennes mat nu så bytte jag till en annan sort men den äter hon inte heller. Jag har inte velat ge henne matrester eller "våran mat" då jag tror att hon kommer bli ännu mer kräsen och fortsätta vägra hundmat.
Så nu har hon knappt ätit något på flera dagar, hon har väl fått i sig några små nävar.

Någon som har något bra tips på vad man kan göra?

Hon har haft sitt första löp för ca två månader sedan, och efter det var hon skendräktig ett litet tag. Kan det ha med det att göra?
Hon kissar och bajsar normalt, något mindre än vanligt kanske. Men man märker på henne att hon är trött och hon vill helst inte vara ute några längre stunder.

Sv: Matvägrande tik

Jag hade bett en veterinär kolla om hunden hade ont i munnen (tänderna?) eller halsen (tonsillit?) till att börja med, i o m att det verkar kommit rätt plötsligt och hunden verkar allmänpåverkad, feber?

Hon har inte haft någon feber. Sedan tigger hon och vill ha när vi äter, belöningsgodis glupsar hon i sig likadant som innan. Häromdagen snodde hon en form med potatisgratäng från köksbänken och det gick ju ner. Så det känns som om det är just hundmat hon inte vill ha. Men det får ju bli en tripp till veterinären om hon inte blir piggare..

Som vanligt rekommenderar jag färskfoder för kräsna hundar ( eller alla hundar:p )

Men första löp och skendräktighet kan definitivt störa hennes aptit. Prova att öka motion och träning (om du är säker på att hon är frisk) och ge henne den maten du har valt.

Vilken hundmat ger du henne?

Är det torrfoder hon äter? I såfall kan det ju vara att det är jobbigare att tugga än godis/människomat.. Eller så har hon en period när hon inte vill äta helt enkelt, det händer ju då och då med många hundar:)

Tack för alla svar!
Hon äter Carriers valpfoder (alltså torrfoder). Att blöta upp det fungerade ett tag, men sedan gick det också bort. Jag har köpt färskfoder idag och det fick hon i sig lite av, men till en början fnös hon bara åt det också.
Jag tror också på teorin om att det är löpet och skendräktigheten som påverkar henne, eller hoppas det i alla fall!

Någon som har bra tips på smakligt foder för kräsna hundar annars? Om det skulle fortsätta vara likadant framöver.

Vilket färskfoder köpte du?

Om hon nu inte gillar det så brukar foder som är baserade på lax vara populärt.

Hon har haft sitt första löp för ca två månader sedan, och efter det var hon skendräktig ett litet tag. Kan det ha med det att göra?

Jag är helt övertygad om att du har en tik som är skendräktig NU. Löp för ca 2 månader sen dvs ungefär 63 dygn sedan. Då är det nu som hon skulle haft valpat ungefär och har då nu en hög hormonnivå. Som någon sa öka motionen och vänta någon dag.

Jag fick en "korv" med nordic bas av en kompis till mig som använder det till sin hund. ´Men igår så åt hon faktiskt litegrann av det på kvällen!

Pigan: Ja, då låter det ju verkligen som om det skulle kunna vara hormoner som spökar. Jag märkte av skendräktigheten av att hon var svullen i juvren, sedan gick det över men hon har ju varit väldigt gnällig och ängslig senaste tiden. Det är min första tik så jag har inte riktigt börjat vänja mig vid det här med löp och hormoner än ;)

Som vanligt rekomenderar jag att man inte skall börja mixtra o truga, då får man bara en kräsen hund. Är hunden frisk så vänta ut henne.
PL

Jag tror nog att det är fullt normalt det din tik gör. Min hane på 8månader har nyss haft en period där han matvägrat, han är den glupskaste man kan tänka sig men han skulle inte äta sin hundmat. Han började äta "som vanligt" efter 4-5dgr. Han gjorde som din åt lite lite lite...
Sålänge hon äter lite o inte verkar sjuk så avvakta nån dag till. Se till att hon dricker, dom blir lite uppdragna men det är ingen större fara. Dom har strejk perioder de allra flesta när dom växer.
Att hon är trött beror alldeles säkert på att hon fått för lite näring i sig..

Men håll koll på henne så hon inte får feber eller liknande. Kolla henne i munnen ordentligt så det ser ut som vanligt o ge henne gärna vatten med exvis lite lite mjölk i så att du vet att hon dricker.

Dom brukar komma igång o äta igen efter några dgr när dom matvägrat men börja ge små portioner så hon inte får ont i magen sen om hon börjar igen.

Det kanske låter hemskt men är hon frisk så kommer hon börja äta vilken dag som helst igen. Så va en sträng matte en liten stund till ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik opererades igår kl 15 för akut livmoderinflammarion. Den var tydligen nära att brista. Hon fick komma hem kl 20 igår. Igår... 2
Svar
37
· Visningar
4 659
Senast: Ratax
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
823
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
550
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31