Matvaror som är ovärt att laga från grunden?

Potatisgratäng! Jag gör det ibland från grunden men det är så himla mycket enklare att köpa halvfabrikat eftersom jag tycker att man brukar behöva koka potatisen i gräddmjölk när man gör själv innan den åker in i ugnen för att det ska bli krämigt och koka mjölk är aldrig roligt ut diskperspektiv.
Bearnaisesås och korvbröd/Hamburgerbröd/tortillas är annat som jag sällan gör själv. Pasta vet jag inte om jag någonsin gjort men kanske borde prova.
 
Potatisgratäng! Jag gör det ibland från grunden men det är så himla mycket enklare att köpa halvfabrikat eftersom jag tycker att man brukar behöva koka potatisen i gräddmjölk när man gör själv innan den åker in i ugnen för att det ska bli krämigt och koka mjölk är aldrig roligt ut diskperspektiv.
Bearnaisesås och korvbröd/Hamburgerbröd/tortillas är annat som jag sällan gör själv. Pasta vet jag inte om jag någonsin gjort men kanske borde prova.

Pasta är en sån sak som varje gång jag gör det själv så undrar jag varför jag inte gör det oftare! Ja, det tar tid men det är inte såå jobbigt om man har pastamaskin som kavlar och skär åt en.
 
En sak som gör att jag ser många saker som ovärda att laga själv, är att saker tar plats och hinner bli dåliga innan de används. Som när jag ville ha tunnbröd förra veckan. "Nu 25% mer!" stod det på påsarna, eller "Nu 20% mer!" och alla verkade tävla om vilka som hade mest bröd i påsarna. Själv skulle jag velat se påsar med mindre i, för inte en chans att jag hinner äta upp allt tunnbröd innan det blir torrt, tråkigt och dåligt.

Av samma anledning köper jag färdiga påsar med salladsmix, krossade tomater i tetrakonserv, frysta påsar med grönsaksmixar osv. Jag vet att det egentligen blir godare med färska grönsaker som man skär i lagom stora bitar, men då står jag där med femtioelva kg grönsaker av olika slag som ska hinna ätas också (och nej, jag har inte plats att göra massvis av matlådor och frysa in allt i efterhand).
 
Pasta är en sån sak som varje gång jag gör det själv så undrar jag varför jag inte gör det oftare! Ja, det tar tid men det är inte såå jobbigt om man har pastamaskin som kavlar och skär åt en.
Pasta är en sån sak som jag knappt tänker på att man kan göra själv :rofl: Äter dock alltid glutenfri pasta av olika slag, gissar att det kan vara något bökigare att göra själv jämfört med vanlig pasta?
 
Pasta är en sån sak som jag knappt tänker på att man kan göra själv :rofl: Äter dock alltid glutenfri pasta av olika slag, gissar att det kan vara något bökigare att göra själv jämfört med vanlig pasta?

Ja, det verkar behövas fler råvaror och lite bökigare hantering fram till man ska kavla och skära. Men i instruktionerna jag hittade står det hurtigt att det är lika ”lätt”.

Annars tycker jag en del av magin med egen pasta är att man på en hög riktigt bra mjöl, ett par äggulor, salt och en gnutta olja kan genom att arbeta en stund med händerna och vila degen få ut fantastiskt god pasta. (Det blir lite mer kemi och mer meck med glutenfri.)
 
Mejerivaror är nog helfabrikat? Eller var går gränsen?

Det är väl få saker i affären som är rena råvaror (ägg, färskt/fryst kött och fisk, nötter färsk frukt och grönsaker.. mer?) utan det mesta är väl i alla fall processat på något vis.

Håller för övrigt med om bönor och kikärtor. Jag har inte kunnat få hemkokta baljväxter bra. Vissa blir mos och vissa hårda fastän de kokat lika länge..
Jag tycker tvärtom att det är värt att koka själv för de blir mycket bättre då. Blötlägg länge, och puttra i stor kastrull med mycket vatten, så håller de ihop tills de är färdigkokta. Eller blötlägg inte alls om du vill att de kokar sönder, för en böngryta t ex.
 
Gud vad jag önskar att jag hade en sådan inställning! Ser det mest som ett nödvändigt ont. Mitt största problem med matlagning är att det tar tid. Hur sjutton är det tänkt att man ska varken hinna eller orka laga mat när man jobbar? Nu gör jag det ändå så ofta som möjligt, men det finns inget "fantastiskt" med det.

Fast de flesta av oss hinner med åtminstone något mer än jobbet. Jag tänker mer att det är lite finessrikt att man har ett intresse som resulterar i maträtter, som är något människor också måste ha.

Ibland är såklart tiden ett problem, men mest för att man också måste göra något annat än att laga mat… och halvfabrikat och helfabrikat inte per definition dåliga.

Jag tycker att vissa saker är svåra att hinna med och det handlar i ganska stor utsträckning om att jag prioriterar annat, till exempel som att lägga tid på matlagning. Jag kan tänka att om man har andra högre prioriterade intressen kan lätt matlagning hamna på oprioriterad plats och kännas som svårt att hinna med och ta för mycket tid.
 
Pasta är en sån sak som jag knappt tänker på att man kan göra själv :rofl: Äter dock alltid glutenfri pasta av olika slag, gissar att det kan vara något bökigare att göra själv jämfört med vanlig pasta?
Antagligen då man förlorar glutentrådarna men det går säkert att göra några mindre bitar.
 
Eh... potatismos! :o För att jag är så jävla lat och hatar att skala potatis, vi äter potatis med skal på i det här hushållet.
Men visst egen mos är ju god, men tja, oftast, i stort sett alltid pulvermos eftersom potatisskalande + böket att göra den gör att det är enklare att röra ner lite pulver i vatten....

Pizzadeg och pajdeg. Går att köpa. lika gott. Slut på böket, kladdet och min energi finns kvar trots att jag fixat hemgjord pizza till middag...

(Ja jag är en skam som förälder!)
Varför är du en skam som förälder?!
 
Jag skulle aldrig ställa mig och göra havregryn, mjöl, de flesta mejeriprodukter (händer att jag gör egen bredbar ost, typ philadelphia, men den gör jag ju av färdig fil), osv. I min värld är hel-och halvfabrikat en del av vardagen och inget som gör en bättre eller sämre. Kanske användandet av färdig pizzadeg när man gör hemmagjord pizza med barnen det som leder till att barnen vill prova göra egen, och vips gör man egen? Och är det kanske inte själva umgänget med barnen och att försöka lära dem lite om mat det som är målet, inte vem som har tusen surdegar igång?
 
Jag har ju en pappa som är otroligt duktig på att laga mat plus intresserad så de har väl smittat av sig. Visst kör vi halvfabrikat ibland men oftast lagar jag mat från grunden, men inte alltid. Pappa är uppvuxen med en mamma som jobbade i kök och i hennes hem kom inget in som var halvfabrikat förutom när hennes man absolut var tvungen att köpa 15 kg korv typ 😅🤣 Han älskade de.
 
Pasta är väl inte ”minimal smakskillnad” , men ja, 90% av pastan som förtärs är köpt torkad eller färsk färdig. Men för den där speciella måltiden är det värt det.

Slänger istället in räksmörgås/tårta. Butikens är lika god och vilket pill man undviker. Men likväl är det roligt att göra det ibland.

Allt handlar inte om målet och resultatet. Matlagning är rogivande, avkopplande och fantastiskt.

Duckar.
Ja okej, visst de smakar lite olika men jag skulle inte säga att hemmagjord nödvändigtvis är så mycket bättre smakmässigt utan mest annorlunda.. Men nu kanske jag inte fått smaka den bästa hemmagjorda heller och jag är inte riktigt någon pastamänniska :D

Jag önskar verkligen att jag var mer matlagningsintresserad! Hade ju underlättat enormt i vardagen då det mest känns som att det tar tid från annat jag hellre vill göra.
Våffel-mix med.
Asså nu går jag väl OT här men har alltid funderat över om det förr fanns någon reklamkampanj eller liknande för våffelmix som gjort att det liksom etsat fast sig så hårt ute i hemmen? Under hela min uppväxt har det typ alltid varit så att alla gör egen pannkakssmet, men alla köper färdig våffelmix.. Varför är det så egentligen? Det är ju nästan exakt samma sak.
En sak som gör att jag ser många saker som ovärda att laga själv, är att saker tar plats och hinner bli dåliga innan de används. Som när jag ville ha tunnbröd förra veckan. "Nu 25% mer!" stod det på påsarna, eller "Nu 20% mer!" och alla verkade tävla om vilka som hade mest bröd i påsarna. Själv skulle jag velat se påsar med mindre i, för inte en chans att jag hinner äta upp allt tunnbröd innan det blir torrt, tråkigt och dåligt.

Av samma anledning köper jag färdiga påsar med salladsmix, krossade tomater i tetrakonserv, frysta påsar med grönsaksmixar osv. Jag vet att det egentligen blir godare med färska grönsaker som man skär i lagom stora bitar, men då står jag där med femtioelva kg grönsaker av olika slag som ska hinna ätas också (och nej, jag har inte plats att göra massvis av matlådor och frysa in allt i efterhand).
Världes mest uppenbara tips men lägg brödet i frysen direkt när du köper det, så plockar du bara ut de skivorna du ska ha nån timme innan du äter, nybakt tills påsen är slut :)
 
Jag tänker att hur mycket man lagar från grunden kanske också delvis beror på hur stort kök man har? Vi har flyttat från en lägenhet med stort kök till en lägenhet med mycket mindre kök. Vi skulle aldrig ha plats för t.ex. pastamaskin eller glassmaskin och definitivt inget ställe att förvara dem på. Vilket definitivt gör det krångligare att göra. Fick göra oss av med en hel del köksgrejer när vi flyttade.
 
Ärtsoppa. Min ärtsoppa blir aldrig lika bra som köpevarianten. Köttet i ärtsoppan som kommer ifrån en konservburk är väl inte så gott, men ärtorna har en bättre konsistens.
 
Vissa saker är inte värt att äta om det inte är hemmagjort, tex glass. Jag äter inte annan glass än hemmagjord, men tycker inte om glass nog för att göra det själv. Så jag äter nästan aldrig glass utom när någon gjort själv och bjuder mig….

Däremot finns det massor med halv/helfabrikat som är jättebra! Vissa kalkonköttbullar tex, skulle aldrig göra själv. Potatisgratängen i påse utan tillsatser och på svenska råvaror är toppen. Tomatpuré, senap och vissa salsor kan jag köpa som är så bra så jag inte ens funderar på att göra.

Krossade tomater kör jag oftast med vanliga tomater som jag kokat med i vad jag nu lagar för jag har oftast för mycket tomat och fryser då in dem innan de blir dåliga.

Annars, det är totalt värt det ibland att laga från grunden, jag kan älska att stå och fixa inför middagen även en vardag när det blir kycklingsoppa i slowcookern. Jag älskar att handla konstiga och ovanliga ingredienser och sedan behöva söka på hur 17 man tillagar det.
 
Bearnaisesås! Det är absolut inte värt mödan att göra egen.
Jättelätt att göra själv. 2 äggulor, vinäger, lökpulver, dragon, salt o peppar. Vispa på svag värma några minuter tills det blir tjockare, ljusare men inte äggröra då är det för varmt. Klicka i kallt smör lite i taget ca 50 gr. eller ersätt en del av smöret med lättcreme fraiche för ett mindre fett alternativ, blir dock lite lösare konsistens.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp