Matvaror som är ovärt att laga från grunden?

Asså nu går jag väl OT här men har alltid funderat över om det förr fanns någon reklamkampanj eller liknande för våffelmix som gjort att det liksom etsat fast sig så hårt ute i hemmen? Under hela min uppväxt har det typ alltid varit så att alla gör egen pannkakssmet, men alla köper färdig våffelmix.. Varför är det så egentligen? Det är ju nästan exakt samma sak.
Ingen aning, på något sätt har folk fått för sig att det är svårt att göra egen våffelsmet? Jag gör själv på fyra ingredienser (vetemjöl, bakpulver, mjölk och smör) och det blir sååå mycket bättre än mixen (som jag tycker smakar lite beskt)! Det är ju liksom inte ens svårare än att blanda mix? :confused:
 
Jag köper aldrig våffelmix och har aldrig gjort. Använder mormors gamla recept på våfflor. Enda skillnaden mot pannkakor är att det är lite smält smör i våffelsmeten, att äggvitorna ska vispas till hårt skum och att det är bakpulver i. Inga konstigheter och blir alltid helt perfekt.

Fattar inte heller varför folk envisas med att köpa pizzabottendeg? Det är ju superlätt att göra själv och är mycket godare (tycker jag).

Jag tycker nog generellt att det mesta är godare som hemgjort/-lagat. Utom pepparkakor… :o
Köpt pizzabottendeg tycker jag är likvärdig (om man köper den som är gjord på surdeg, och en klump, inte en rulle). Man spar ju några moment, så det går fortare, helt enkelt. Köper alltid färdig deg och färdigriven ost, det är tillräckligt många moment ändå med egengjord pizza (koka tomatsås, steka grönsaker, lägga ihop, grädda).
 
Ingen aning, på något sätt har folk fått för sig att det är svårt att göra egen våffelsmet? Jag gör själv på fyra ingredienser (vetemjöl, bakpulver, mjölk och smör) och det blir sååå mycket bättre än mixen (som jag tycker smakar lite beskt)! Det är ju liksom inte ens svårare än att blanda mix? :confused:

Jag håller med tycker både det och pizzadeg är lätt att göra själv. Medan degen jäser så brukar jag skära grönsaker, göra tomatsås och riva ost om jag inte har någon ost som mozzarella. En annan vara jag inte riktigt fattar varför folk köper är smulpaj, alltså själva degen. Men man får ju ha respekt för att folk är olika såklart men jag har svårt att förstå det.
 
Senast ändrad:
Ingen aning, på något sätt har folk fått för sig att det är svårt att göra egen våffelsmet? Jag gör själv på fyra ingredienser (vetemjöl, bakpulver, mjölk och smör) och det blir sååå mycket bättre än mixen (som jag tycker smakar lite beskt)! Det är ju liksom inte ens svårare än att blanda mix? :confused:
Jag behärskar tveklöst att göra egen smet men, och nu svär jag väl i kyrkan, jag tycker det är mycket godare med färdigmixen! :o Jag tycker egengjorda är lite fadda och mastiga medan färdigsmeten är lättare i smaken och superfrasiga :D
 
Köpt pizzabottendeg tycker jag är likvärdig (om man köper den som är gjord på surdeg, och en klump, inte en rulle). Man spar ju några moment, så det går fortare, helt enkelt. Köper alltid färdig deg och färdigriven ost, det är tillräckligt många moment ändå med egengjord pizza (koka tomatsås, steka grönsaker, lägga ihop, grädda).
Surdegsvarianten har jag inte provat (är inte sugen på att testa heller). Tycker pizza generellt är väldigt snabblagat även med egengjord botten? Koka tomatsås gör vi, men steka grönsaker? De tillagas ju i ugnen? (Eller det beror kanske på vad man har på iofs… :p) Ost köps riven nån gång ibland, men att riva själv tar ju inte många sekunder heller.
 
Surdegsvarianten har jag inte provat (är inte sugen på att testa heller). Tycker pizza generellt är väldigt snabblagat även med egengjord botten? Koka tomatsås gör vi, men steka grönsaker? De tillagas ju i ugnen? (Eller det beror kanske på vad man har på iofs… :p) Ost köps riven nån gång ibland, men att riva själv tar ju inte många sekunder heller.
Men vad gör du för sorts deg då, om du tycker det är snabblagat? Pizzadeg ska ju helst jäsa i timmar, och det slipper man ju om man köper färdig (jag köper surdegsvarianten).
 
Jag behärskar tveklöst att göra egen smet men, och nu svär jag väl i kyrkan, jag tycker det är mycket godare med färdigmixen! :o Jag tycker egengjorda är lite fadda och mastiga medan färdigsmeten är lättare i smaken och superfrasiga :D
Ja, tycker man så, så är det klart att det är bra med mixen!

Hur de egna våfflorna smakar beror ju mycket på hur man gör smeten, skulle jag tro. Jag gör olika varianter - en matigare, mastigare (och inte så frasig) med ägg i (typ pannkakssmet) och en lättare, frasigare utan ägg.
 
Allt som får andra ingredienser när det ska göras i fabrik är värt att göra själv, tycker jag. Krossade tomater - nej. Köttbullar - absolut.
Hade köpt massa mer blodpudding om det hade varit mest rågmjöl och blod i den. Men det blir inte heller så att jag gör någon egen blodpudding istället. Det blir bara sällan någon blodpudding alls.
 
Men vad gör du för sorts deg då, om du tycker det är snabblagat? Pizzadeg ska ju helst jäsa i timmar, och det slipper man ju om man köper färdig (jag köper surdegsvarianten).
Vanlig deg med jäst? Visst behöver den jäsa en stund (45 min kanske), men om man inte har tid kan den ju jäsa länge i kylskåp istället så att den är klar när man vill ha den? Just det är helt enkelt inte ett problem för mig.
Edit: Gillar (oftast) inte surdegsbröd, så den går bort.
 
Vanlig deg med jäst? Visst behöver den jäsa en stund (45 min kanske), men om man inte har tid kan den ju jäsa länge i kylskåp istället så att den är klar när man vill ha den? Just det är helt enkelt inte ett problem för mig.
Edit: Gillar (oftast) inte surdegsbröd, så den går bort.
Ja, okej, då har vi nog olika uppfattning om vad som är snabblagat o inte :D För mig har alltid problemet varit att jag kommer hem från stallet tillsammans med en hungrig dotter vid 20 på kvällen och då vill vi ha mat NU, dvs inom en kvart. Och det löser vi ganska lätt om vi gör pizza med köpedeg, men ska vi göra från grunden har vi ju bara precis rört ihop degen på den tiden, så det går bort. Har jag gott om tid, däremot, gör jag gärna egen deg!
 
Ja, okej, då har vi nog olika uppfattning om vad som är snabblagat o inte :D För mig har alltid problemet varit att jag kommer hem från stallet tillsammans med en hungrig dotter vid 20 på kvällen och då vill vi ha mat NU, dvs inom en kvart. Och det löser vi ganska lätt om vi gör pizza med köpedeg, men ska vi göra från grunden har vi ju bara precis rört ihop degen på den tiden, så det går bort. Har jag gott om tid, däremot, gör jag gärna egen deg!
Jag har inga barn. Och oftast en matplan. Om det ändå uppstår ett liknande scenario så blir det hämtmat… :o
 
Man kan även rosta frusna brödskivor direkt utan att tina dem innan.
Ja gud ja, finns ju tom en liten knapp för det på rosten, men kanske inte med tunnbröd.. :D
Jag fattar såklart syftet med frågan, men tycker ändå begreppet "från grunden" blir knepigt, speciellt när tråden sen också blandar in hel- och halvfabrikat. Någon nämnde att man gör egen pasta, men så länge man köper mjölet kommer man inte ifrån halvfabrikaten.

Men om frågeställningen är vilka produkter vi köper "färdiga" så är det första jag kommer på falafel. Vi köper Änglamarks frysta falafel och visst är de inte riktigt lika goda som de godaste man kan äta ute, men absolut tillräckligt goda. Har gjort egna falafel en gång och aldrig mer :p
Eftersom jag var otydlig kan jag förklara då :)

Syftet var inte av typen man har dåligt med tid och köper färdigmat för att underlätta typ. Det gör nog de flesta då och då även om man kan göra egen och det är bättre.

Här tänkte jag mer på sådant som man alltid skulle välja att köpa färdigt istället för att göra själv, oavsett hur mycket tid och lust man har till sitt förfogande. Helt enkelt varor som är BÄTTRE färdigköpta, antingen genom den stora tidsbesparingen kontra kvalitet eller liknande.

Jag brukade förr vara en riktig sucker för Findus köttfärssås på burk, så satans god var den. Alltså jag har ätit säkert hundratals hemmagjorda köttfärssåser genom åren, vissa supersnabba, andra långkok med vin och grejer osv, men ingen har någonsin varit i närheten av den perfektion som var Findus burkköttfärssås :D Nu har de dock ändrat receptet sedan ett par år tillbaka så nu är den värdelös :meh:
 
Ja gud ja, finns ju tom en liten knapp för det på rosten, men kanske inte med tunnbröd.. :D

Eftersom jag var otydlig kan jag förklara då :)

Syftet var inte av typen man har dåligt med tid och köper färdigmat för att underlätta typ. Det gör nog de flesta då och då även om man kan göra egen och det är bättre.

Här tänkte jag mer på sådant som man alltid skulle välja att köpa färdigt istället för att göra själv, oavsett hur mycket tid och lust man har till sitt förfogande. Helt enkelt varor som är BÄTTRE färdigköpta, antingen genom den stora tidsbesparingen kontra kvalitet eller liknande.

Jag brukade förr vara en riktig sucker för Findus köttfärssås på burk, så satans god var den. Alltså jag har ätit säkert hundratals hemmagjorda köttfärssåser genom åren, vissa supersnabba, andra långkok med vin och grejer osv, men ingen har någonsin varit i närheten av den perfektion som var Findus burkköttfärssås :D Nu har de dock ändrat receptet sedan ett par år tillbaka så nu är den värdelös :meh:

Det var precis så jag fattade frågeställningen från början :)

Det som blev lite knepigt blir när folk sen svarar i stil med "jag undviker nästan alltid halvfabrikat och gör köttfärssås från grunden som innehåller köttfärs, tomatpuré, soja, köttfond och krossade tomater". Vilket ju är en lista med halvfabrikat :) Plus att man då missar det här som du skriver om att det var just saker som var bättre färdiga som var poängen :)
 
Jag köper aldrig våffelmix och har aldrig gjort. Använder mormors gamla recept på våfflor. Enda skillnaden mot pannkakor är att det är lite smält smör i våffelsmeten, att äggvitorna ska vispas till hårt skum och att det är bakpulver i. Inga konstigheter och blir alltid helt perfekt.

Fattar inte heller varför folk envisas med att köpa pizzabottendeg? Det är ju superlätt att göra själv och är mycket godare (tycker jag).

Jag tycker nog generellt att det mesta är godare som hemgjort/-lagat. Utom pepparkakor… :o
Att göra pizzadeg tar tid, innan den kan bli en måltid, vilket är en komponent som emellanåt uppstår brist av.

Jag tycker kalljäst är bäst och har man inte startar i tid är det svårt att gå i mål.
 
Jättelätt att göra själv. 2 äggulor, vinäger, lökpulver, dragon, salt o peppar. Vispa på svag värma några minuter tills det blir tjockare, ljusare men inte äggröra då är det för varmt. Klicka i kallt smör lite i taget ca 50 gr. eller ersätt en del av smöret med lättcreme fraiche för ett mindre fett alternativ, blir dock lite lösare konsistens.
Jo, jag har gjort lite olika varianter. Men kommer alltid fram till att det inte är värt besväret!
 
Jag brukade förr vara en riktig sucker för Findus köttfärssås på burk, så satans god var den. Alltså jag har ätit säkert hundratals hemmagjorda köttfärssåser genom åren, vissa supersnabba, andra långkok med vin och grejer osv, men ingen har någonsin varit i närheten av den perfektion som var Findus burkköttfärssås :D Nu har de dock ändrat receptet sedan ett par år tillbaka så nu är den värdelös :meh:
När jag var liten älskade jag sån köttfärssås med spagetti som kom i "korv" likt risgrynsgröt! Kan fortfarande sakna den ^^
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp