Matvaror som är ovärt att laga från grunden?

Jag tycker tvärtom att det är värt att koka själv för de blir mycket bättre då. Blötlägg länge, och puttra i stor kastrull med mycket vatten, så håller de ihop tills de är färdigkokta. Eller blötlägg inte alls om du vill att de kokar sönder, för en böngryta t ex.
Men hur får man bönorna att bli klara samtidigt då? :cautious:

När jag kokade bönor själv var det alltså i samma kastrull som en del var hårda och andra mos oavsett hur länge jag kokade dem (och efter blötläggning).
 
Jag fattar såklart syftet med frågan, men tycker ändå begreppet "från grunden" blir knepigt, speciellt när tråden sen också blandar in hel- och halvfabrikat. Någon nämnde att man gör egen pasta, men så länge man köper mjölet kommer man inte ifrån halvfabrikaten.

Men om frågeställningen är vilka produkter vi köper "färdiga" så är det första jag kommer på falafel. Vi köper Änglamarks frysta falafel och visst är de inte riktigt lika goda som de godaste man kan äta ute, men absolut tillräckligt goda. Har gjort egna falafel en gång och aldrig mer :p
 
Jag fattar såklart syftet med frågan, men tycker ändå begreppet "från grunden" blir knepigt, speciellt när tråden sen också blandar in hel- och halvfabrikat. Någon nämnde att man gör egen pasta, men så länge man köper mjölet kommer man inte ifrån halvfabrikaten.

Men om frågeställningen är vilka produkter vi köper "färdiga" så är det första jag kommer på falafel. Vi köper Änglamarks frysta falafel och visst är de inte riktigt lika goda som de godaste man kan äta ute, men absolut tillräckligt goda. Har gjort egna falafel en gång och aldrig mer :p

Jag tror man får tänka att det finns tydliga alternativ i att köpa färdigt, nästanfärdigt och i att börja med råvaror som de flesta betraktar som väldigt hög tröskel att skapa själva (och där processen nog ofta inte kan kallas matlagning)
 
Jag har ju en pappa som är otroligt duktig på att laga mat plus intresserad så de har väl smittat av sig. Visst kör vi halvfabrikat ibland men oftast lagar jag mat från grunden, men inte alltid. Pappa är uppvuxen med en mamma som jobbade i kök och i hennes hem kom inget in som var halvfabrikat förutom när hennes man absolut var tvungen att köpa 15 kg korv typ 😅🤣 Han älskade de.

Är du säker, eller handlar det om definition på halvfabrikat? Mjöl, havregryn och kaffe är ju bland annat exempel på halvfabrikat som är rätt ovanliga att folk gör själva från grunden hemma.
 
Pizza-kit , fruktansvärt smidigt. Även pajdeg köper jag, då oftast bara gör tacopaj till sambon och han kunde bry sig mindre om färdig eller hemmagjord.

Sen ost-sås till lasagne, jag får aldrig till den om jag gör själv och köptevariant går ner i både mig och sambon :up:

Jag köper också den vita såsen till lasagne. Kan absolut göra själv men det är så enkelt och den är god nog :)

Jag är även svag för djupfryst pyttipanna, särskilt krögarpytt. Det blir aldrig lika gott när jag försöker göra själv på rester.
 
Men hur får man bönorna att bli klara samtidigt då? :cautious:

När jag kokade bönor själv var det alltså i samma kastrull som en del var hårda och andra mos oavsett hur länge jag kokade dem (och efter blötläggning).
Oj. Jag har nästan alltid kokat eftersom jag levt fattigt och det är så mycket billigare att köpa torra. De blir i stort sett alltid perfekta. Nån gång har jag fått tag i nån billigare påse där kikärtorna eller bönorna varit av sämre kvalitet.

Jag kokar hela påsen samtidigt. Blötlägger i stoooor kastrull. Byter vatten och kokar på svag värme tills de är mjuka. Typ 45 minuter?
Fryser in i lagom stora påsar.
 
Asså nu går jag väl OT här men har alltid funderat över om det förr fanns någon reklamkampanj eller liknande för våffelmix som gjort att det liksom etsat fast sig så hårt ute i hemmen? Under hela min uppväxt har det typ alltid varit så att alla gör egen pannkakssmet, men alla köper färdig våffelmix.. Varför är det så egentligen? Det är ju nästan exakt samma sak.

Världes mest uppenbara tips men lägg brödet i frysen direkt när du köper det, så plockar du bara ut de skivorna du ska ha nån timme innan du äter, nybakt tills påsen är slut :)
Jag tror aldrig att jag har ätit våfflor från våffelmix. Så i min bubbla slog väl inte den reklamen igenom då.
 
Jättelätt att göra själv. 2 äggulor, vinäger, lökpulver, dragon, salt o peppar. Vispa på svag värma några minuter tills det blir tjockare, ljusare men inte äggröra då är det för varmt. Klicka i kallt smör lite i taget ca 50 gr. eller ersätt en del av smöret med lättcreme fraiche för ett mindre fett alternativ, blir dock lite lösare konsistens.

Lökpulver? :p har jag nog aldrig sett i ett recept...

Bearnaisesås är en sån som vi också oftast köper färdig. Vilket i sig är ologiskt eftersom jag helt håller med om att det inte är svårt, och vi gör andra betydligt mer avancerade såser själva. Är väl någon inarbetad vana eller något :p
 
Bechamelsås till lasagne! Jag slutade göra lasagne pga såskladdet till någon sa att man faktiskt kan köpa såsen. Den är inte alls lika god men nu lagar jag snabbt och enkelt lasagne varje gång jag har rester av köttfärssås eller pulled pork och med lite extra riven ost är det lika bra.
Majonnäs gör jag gärna eftersom det är så busenkelt men ärligt talat så är köpemajjon mycket godare. Egen gör jag enbart som en bas och kryddar med vitlök/chili/örter.
 
Asså nu går jag väl OT här men har alltid funderat över om det förr fanns någon reklamkampanj eller liknande för våffelmix som gjort att det liksom etsat fast sig så hårt ute i hemmen? Under hela min uppväxt har det typ alltid varit så att alla gör egen pannkakssmet, men alla köper färdig våffelmix.. Varför är det så egentligen? Det är ju nästan exakt samma sak.
Jag undrade samma och försökte göra egen våffelsmet. Det brände, kladdade och blev inte alls bra :o
Sen återgick jag till att köpa mixen…..
 
Är du säker, eller handlar det om definition på halvfabrikat? Mjöl, havregryn och kaffe är ju bland annat exempel på halvfabrikat som är rätt ovanliga att folk gör själva från grunden hemma.
Hon var inte överhuvudtag mycket för sådant! Gammal sort 😅 Kaffe var väl de hon köpte men annars så var de nog inte mycket annat som kom in i hennes kök som inte hon själv hade gjort. Beundransvärt faktiskt.
 
Läst igenom tråden och slås av hur olika saker vi tycker är svårt eller omständigt att laga från grunden. Själv tycker jag det är jättelätt att göra pizzadeg, våffelsmet, bearnaisesås och bechamelsås själv. Skulle däremot aldrig koka bönor själv. Det betyder ju inte att någon är sämre än någon annan. Bara olika hur mycket vi gillar matlagning och kanske också vad som lagades hemma när man växte upp? Bara en reflektion!
 
Har kokat bönor och ärtor själv men det blir aldrig lika bra. Som någon annan skrev så blir de ofta ojämnt tillagade, det tar tid och luktar inte så fräscht vid tillagning :p Egentillagade är absolut godare än färdiga på tetra, men jag får inte till det. Min mamma lyckas alltid…

Annars köper jag ofta färdig pizza- och smördeg. Ibland gör vi egen pizzadeg men inte på en vardag. Smördeg skulle jag aldrig orka göra själv, skulle nog också bli missnöjd med resultatet då det verkar vara svårt att få till bra. Trots att jag är en van bak-person.

Köper också ofta frallor, bröd och fikabröd på bageriet i närheten, jag orkar inte hålla på med egen surdeg osv och stöttar gärna de lokala företagen.
 
Oj. Jag har nästan alltid kokat eftersom jag levt fattigt och det är så mycket billigare att köpa torra. De blir i stort sett alltid perfekta. Nån gång har jag fått tag i nån billigare påse där kikärtorna eller bönorna varit av sämre kvalitet.

Jag kokar hela påsen samtidigt. Blötlägger i stoooor kastrull. Byter vatten och kokar på svag värme tills de är mjuka. Typ 45 minuter?
Fryser in i lagom stora påsar.
Jag kanske får försöka på nytt? Det är en hel del år sedan jag provade. Och ekonomiskt är det ju!
 
Men hur får man bönorna att bli klara samtidigt då? :cautious:

När jag kokade bönor själv var det alltså i samma kastrull som en del var hårda och andra mos oavsett hur länge jag kokade dem (och efter blötläggning).
Mycket vatten, inte stormkoka, och blötlägga länge, så håller de formen. Vill man ha dem jättemjuka, så kommer en del att bli mosiga, dock. Samma som när man köper - en del är mosiga i burken.
 
…..

Asså nu går jag väl OT här men har alltid funderat över om det förr fanns någon reklamkampanj eller liknande för våffelmix som gjort att det liksom etsat fast sig så hårt ute i hemmen? Under hela min uppväxt har det typ alltid varit så att alla gör egen pannkakssmet, men alla köper färdig våffelmix.. Varför är det så egentligen? Det är ju nästan exakt samma sak.

…..
Jag köper aldrig våffelmix och har aldrig gjort. Använder mormors gamla recept på våfflor. Enda skillnaden mot pannkakor är att det är lite smält smör i våffelsmeten, att äggvitorna ska vispas till hårt skum och att det är bakpulver i. Inga konstigheter och blir alltid helt perfekt.

Fattar inte heller varför folk envisas med att köpa pizzabottendeg? Det är ju superlätt att göra själv och är mycket godare (tycker jag).

Jag tycker nog generellt att det mesta är godare som hemgjort/-lagat. Utom pepparkakor… :o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp