Maxam Easyfit

_Eulalia_

Trådstartare
Är detta en skitsadel? Har letat runt lite här och var men kan inte hitta ett ont ord om denna sadel och ändå är den så billig! Kan man ha det bredaste Griffin/Thorowgood järnet i den(xx-vid), och hur bred blir den i så fall då? Är den okej att rida i? Vad skilljer sig från denna och en annan Griffin typ T4?
Kan ju få en ny Maxam för lägre pris än en vanlig begagnad Griffin...
Rider i vanliga fall bomlöst men vill ha en "vanlig" sadel att variera med om jag t.ex ska hoppa osv(max 50cm:D). Men vill inte lägga vilken skit som helst på min ponnyns rygg även fast det bara gäller få tillfällen.

Sv: Maxam Easyfit

Undrar oxå va detta är för sadel!!
Nån som provat den?
Finns ju en del beg ute på annons har jag sett...

Det verkar inte som vi får någon hjälp.:D Buke brukar ju skrika högt när det handlar om billiga sadlar men nu är det helt tyst.:D
Jag förstår ju självklart att det inte är någon supersadel, det får man ju aldrig för det priset. Men frågan är om den kanske är okej?
Om man kan ha bredaste järnet i den så är den nog en av få sadlar som räcker till för min ponny... Eftersom jag bara ska ha den som andra sadel så har jag ju inte så jätte höga krav... Men det får ju inte vara nått som riskerar ryggen på hästen.:crazy: Ska nog åka och provklämma nästa helg.:laugh:

Kan inte säga så värst mycket om den då jag själv aldrig provat någon, men min stallkompis hade en på prov. Hon tyckte det var en av de obekvämaste sadlarna hon någonsin suttit i.

Inegn aning om just denna modell. Men har haft en griffin poch även ridit i ett par andras, jag tycker de är bekväma, älskade min dressyrsadel. De är praktiska oxå. Man får ju ha en sadelutprovare som kollar att den passar , enbart använda ett järn som ska passa räcker inte, men jag har hört att de faktiskt går att stoppa om så om man köper en beg. så kan jui detta löna sig. lycka till!

Mystiskt, inte fler som provat eller känner till sadeln?
Då är den nog tyvärr ingen större höjdare då :(

Jag läste om sadeln på nåns blogg, men som tog upp att den var snygg och lika bekväm för hästen som en bomlös!:confused:
Men hur människan ifråga kunde veta det utan att prova sadeln vet jag inte:D Det var nog bara en jämförelse av bild och text hon utgick ifrån! Så då blev jag ju nyfiken va de där är för sadel.

Jag orkade inte leta på den när jag var in på Hööks sist så jag har inte kännt på den heller :)

Jag fick se att jag inte kommer kunna ha den i vilket fall, trodde att man skulle kunna ha xx-vida järnet i den men det verkar ju bara vara x-vid som är bredast.:(

Nu har jag inte haft ngn Maxam sadel själv och inte heller ovan nämnda modell.
Men jag har flera kompisar som har haft olika modeller av Maxam sadlar och de har varit över förväntan :)
Hållt bra, legat bra på hästarna varit helt okej att rida i (jag har ridit i dom några ggr) men alla har ju olika uppfattningar om vad som är en bekväm sadel, har ju även att göra med hur ryttaren är byggd om man sitter bra i en sadel eller ej.
Det finns ingenting som säger att man sitter kanonbra i en svindyr sadel eller jättedåligt i en billig.

Utvärderingen av sadeln är hursomhelst: Vettig sadel till lågt pris med förutsättningen att den passar häst + ryttare.
Det är en lågbudgetsadel och man får vad man betalar för finns såklart bättre men den är långt ifrån en skräck-sadel.

Jag köper hellre en Maxam än en typ Pinto eller Kingston från Börjes.

Maxam är ingen dålig sadel med tanke på priset. Men den som alla andra sadlar passar vissa former av häst o ryttare.
Jämför man med ex billigare hööks o börjes sadlar så är Maxam bättre.
Man har 10års garanti på bommen. Så den är det ingen fel på utan det är övrigt material som är lite sämre, men absolut inte kass.
Delar du en billigare lädersadel så ser bommen ut att vara gjord av drivved och bossorna kan vara stoppade av gamla strumpor (som skräckexempel).
Men så är det inte alls med Maxam. Den är OK.
// Linda

Jag vet att tråden är gammal, men tänkte ändå berätta om upptäckten jag gjorde igår, angående den här sadeln. Det finns "fickor" i bossorna vilka påminner mycket om det gamla "fish" systemet som fanns i de Griffin och Maxamsadlarna som kom innan man kom på att det går att byta koppjärn. Nuförtiden kommer inte "fish"-implantaten med i köpet, men jag fyllde ut fickorna med neoprene-skivor. Nu ligger sadeln perfekt på damen, tidigare var den aningen bred då hon stått och tappat muskler.

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 006
Senast: Tora
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 229
Senast: iNHALE
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 067
Senast: Blyger
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 035

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka