Maxflex sadlar

Nu är jag ute i sadelträsket igen... Det är dags för unghästen att få en egen sadel.
Har idag en taur opux som ligger väldigt bra på henne, men den är min andra hästs och han behöver en något smalare bom än henne. Skulle gärna köpa en sån till henne men dom finns inte att få tag i begegnade och en ny känns lite väl till en treåring.

Är lite inne på en av maxflex hoppsadlar till henne, vilken modell skulle ni rekommendera till en bred kort rygg utan manke?
Hur skiljer sig modellerna? Vill ha en bra unghästsadel att rida ut i och börja grundutbildning med. Tänker även att jag ska kunna ha den på min andra när jag ska hoppa något skutt ibland.
 
Nu är jag ute i sadelträsket igen... Det är dags för unghästen att få en egen sadel.
Har idag en taur opux som ligger väldigt bra på henne, men den är min andra hästs och han behöver en något smalare bom än henne. Skulle gärna köpa en sån till henne men dom finns inte att få tag i begegnade och en ny känns lite väl till en treåring.

Är lite inne på en av maxflex hoppsadlar till henne, vilken modell skulle ni rekommendera till en bred kort rygg utan manke?
Hur skiljer sig modellerna? Vill ha en bra unghästsadel att rida ut i och börja grundutbildning med. Tänker även att jag ska kunna ha den på min andra när jag ska hoppa något skutt ibland.

Jag har en Binomial till bred, kort, svängd rygg med normal/liten manke. Har legat bra även lite längre rak rygg men som är bred, liten manke.
 
Nu är jag ute i sadelträsket igen... Det är dags för unghästen att få en egen sadel.
Är lite inne på en av maxflex hoppsadlar till henne, vilken modell skulle ni rekommendera till en bred kort rygg utan manke?

Jag har en Maxflex Nico till min nordsvenska hingst, som också är kort, bred och "utan" manke. :-)
 
Är det någon som har koll på hur breda Maxflex sadlar är i kanalen? Jag hade hemma en Fina för en tid sedan, men den kanalen var alldeles för smal för min häst. Tror att den inte var bredare än 6 cm.
 
Är det någon som har koll på hur breda Maxflex sadlar är i kanalen? Jag hade hemma en Fina för en tid sedan, men den kanalen var alldeles för smal för min häst. Tror att den inte var bredare än 6 cm.
Tror att min ligger på något liknande. Jag får in en hand, men jag har ganska smala händer....
 
Hej allihop:) börjar vara ute i sadelträsket igen:wtf: köpte för ca 1,5 år sen en sensation G4 till min arab. Har varit super nöjd tills nu:( tidigare har han varit väldigt låst i kroppen pga tidigare dåliga sadlar, men efter jag köpte sensation har han blivit helt annan häst. Men nu har sensation helt plötsligt sluta ligga still:banghead: så funderar på att sälja den och prova en maxflex fina, vad tror ni om de? Då vi är skogsmullar, funkar den bra till de? :)
 
Hej allihop:) börjar vara ute i sadelträsket igen:wtf: köpte för ca 1,5 år sen en sensation G4 till min arab. Har varit super nöjd tills nu:( tidigare har han varit väldigt låst i kroppen pga tidigare dåliga sadlar, men efter jag köpte sensation har han blivit helt annan häst. Men nu har sensation helt plötsligt sluta ligga still:banghead: så funderar på att sälja den och prova en maxflex fina, vad tror ni om de? Då vi är skogsmullar, funkar den bra till de? :)
Jag hade inte vågat byta sadel så utan försökt hitta varför som sadeln plötsligt börjat glida, kanske något går att ändra på ifall hästen ändrat form? Sadelgjord, placering av stigläderfästen, padd och ilägg osv :)
 
Min lille kille har börjat bredda sig såpass att det är dags för ett nytt koppjärn i hand Valentin. Det som sitter i sadeln är måttat efter honom till 92 grader, vilket är ungefär en medium. Vågar man beställa ett koppjärn i wide eller är det smartare att måtta? Storleken mellan medium och wide är ju nästan 10 grader, är det verkligen 10 grader mellan två storlekar normalt? Känns stort?
 
Min lille kille har börjat bredda sig såpass att det är dags för ett nytt koppjärn i hand Valentin. Det som sitter i sadeln är måttat efter honom till 92 grader, vilket är ungefär en medium. Vågar man beställa ett koppjärn i wide eller är det smartare att måtta? Storleken mellan medium och wide är ju nästan 10 grader, är det verkligen 10 grader mellan två storlekar normalt? Känns stort?
Brukar vara ca 8 grader mellan bomvidder i vanliga bomsadlar har jag hört. Så kan du måtta ett järn är det nog bra :). Kanske räcker med ett i standard vidd i alla fall :)
 
Jag har en Binomial hoppsadel.
Idag red jag i den för första gången på flera månader, uteritt varvat med dressyr, och det första jag slås av är att jag inte sitter stabilt i den. Skänkeln blir så otroligt ostabil.
Valentin -allroundsadeln- jag provade förut var ännu värre, men ändå, jag har aldrig suttit i någon sadel där jag känt mig så flaxig med min skänkel.

Hade det inte varit för att hästen går jättebra med sadeln hade jag nog funderat över en eventuell försäljning.
Funderar lite över om det kan vara värt att ta den till en sadelmakare och byta ut benstöden, men samtidigt så vet jag inte hur det skulle förändra sadelns värde?
 
Då min häst tyvärr ska få somna in framöver kommer jag att sälja min Maxflex Nico, inte ens använd 20ggr. Är någon intresserad så skicka PM.
 
Är det någon som vet om maxflex i xvid är bredare än thorowgood och wintecs xvid (vitt järn thorowgood och wintecs, tror de är lika breda i båda märkena)
 
Är det någon som vet om maxflex i xvid är bredare än thorowgood och wintecs xvid (vitt järn thorowgood och wintecs, tror de är lika breda i båda märkena)
Rent spontant, ja.
Upplever att wintecs xvid inte är jättevid.
Tror att thorowgoods xvid är bredare än wintec. Men upplever att maxflex var bredare, om jag kommer ihåg rätt.
 
Rent spontant, ja.
Upplever att wintecs xvid inte är jättevid.
Tror att thorowgoods xvid är bredare än wintec. Men upplever att maxflex var bredare, om jag kommer ihåg rätt.

Tack för svar. Fått svar att maxflex är ca 102 grader i w och 112 i xvid. Har thorowgoodsett vita järn nu och de är snäppet för smalt. Har mätt det till 98 grader, men känner mig osäker för får fram lite bredare (men olika) mått när jag söker på nätet :confused:
 
Tack för svar. Fått svar att maxflex är ca 102 grader i w och 112 i xvid. Har thorowgoodsett vita järn nu och de är snäppet för smalt. Har mätt det till 98 grader, men känner mig osäker för får fram lite bredare (men olika) mått när jag söker på nätet :confused:
Maxflex är 108 grader i vid och 120 grader i xvid. (Åtminstone står det så på mina järn, men har inte kontrollmätt.)
 
Jag drar upp denna tråd lite.
Jag har kollat på maxflex sadlarna och tycker att dom är väldigt intressanta.
Men har aldrig testat någon och vet inte helt vilken typ av rygg dom passar.
Såhär ser min ut
19437456_10154402221951315_586301707701512169_n.jpg

Jag är först och främst intresserad av hoppsadel och det finns bara 2 modeller.
Nico och binomial. Tänkte beställa från hastaffaren då jag bara hittat sadlarna där.
Tror ni att någon av dessa skulle funka?
 

Liknande trådar

Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
675
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: liiinnea
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
4 687
Senast: Guldaskig
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp