Maxflex sadlar

Så jag rekommenderar verkligen alla som har Maxflex järn att kolla så de är jämnt borrade.

Lägg på bordet, en sida i taget, och mät upp till hålet. För mig har det skiljt ca 0,5 cm på de järn som inte varit bra.
Gud jag är verkligen värdelös på att lägga in bilder, gör det alldeles för sällan.. :)
Lyckades inte rotera dem men det skyller jag på datorn, ni får väl vrida på skärmen eller något :idea:
GetAttachment.jpg

GetAttachment%202_1.jpg

GetAttachment%201_1.jpg


edit. Herregud... de blev ju jättesmå, går inte att se alls på linjalen att det skiljer.
 
Jag har en Maxflex Valentin och blir lite osäker på vilken butik man ska höra av sig till angående koppjärn efter att ha läst om @DarkInNight eskapader :( Tar gärna emot PM på en kundorienterad butik som tillhandahåller dem!

Stämmer det att Wintec-järnen passar?
 
Jag har en Maxflex Valentin och blir lite osäker på vilken butik man ska höra av sig till angående koppjärn efter att ha läst om @DarkInNight eskapader :( Tar gärna emot PM på en kundorienterad butik som tillhandahåller dem!

Stämmer det att Wintec-järnen passar?

Den butiken jag använt mig av har varit jättebra tills nu..
Har mailat angående koppjärnen med bilder m.m. för 4 dagar sen och inte fått något svar alls :( så verkar inte vara någon affär som är hjälpsam med koppjärnen :(

På min binomial funkade inte wintec koppjärnen, dom va för korta.
 
Den butiken jag använt mig av har varit jättebra tills nu..
Har mailat angående koppjärnen med bilder m.m. för 4 dagar sen och inte fått något svar alls :( så verkar inte vara någon affär som är hjälpsam med koppjärnen :(

På min binomial funkade inte wintec koppjärnen, dom va för korta.
Men det kan ju vara så att de har mycket att göra eller något liknande. Det tog några dagar för mig också att få svar från dem.
 
Hur ser era sadlar ut i kanalen och hur känns de där?

Min är alldeles knölig och man känner bommen(tror jag), sadeln hänger snett på en uppfällbar sadelhängare och nu har hästen (igen) fått knölar på ryggraden efter ridning. Senast jag skickade tillbaka den så konstaterade dom typ att det var lite för lite stoppning, nu verkar det som att den har sjunkit ihop.. Oavsett mycket eller lite stoppning så kan det ju inte vara sned eller ge hästen ont i ryggen eller knölar..

Är i läget att jag vill reklamera sadeln, den ser helt oanvänd ut och det är knappt en skråma på den... Vet ni vad som gäller? Kan jag skicka tillbaka den och få pengarna tillbaka, eller måste den bytas mot en annan vara eller något?
 
Min Bella är bra i bom o kanal vad jag kan känna o se. Hovis Binomial var katastrof, smal kanal o sned bom, reklamerade o ska få ny. Stallkompisens Fina på prov hade lite sneda bossor. Alltså det ÄR ingen tysk kvalitetssadel man köper till det priset men de verkar ha lite väl varierande kvalité åtm på senare tid?
 
Tack för snabba svar! Tycker också att kvalitén verkar variera väldigt mycket... Men då kan jag åtminstone komma med argumentet att den inte ska vara alldeles knölig i kanalen i jämförelse med andra maxflex. Ska skicka tillbaka den till butiken idag och fotta sadeln lite innan.
 
Vilken modell har du? Valentin?

Bommen blir helt klart smal på mitten i min sadel men inte alls för smal.

Det ska vara en binomial men utseendet stämmer inte helt överens med hur dom ser ut hos tillverkaren.. Om man kollar vadklossarna så sitter dom ivägen för stigläderhållarna? :confused:

Antar att du menar kanalen?

Mellanrummet mellan bossorna är lagom för honom, men de trycks ihop så pass att det som sticker ut under ena bossan hamnar på ryggraden. Vet inte om det är bommen heller med tanke på hur en sadel bör vara uppbyggd :eek:

img_1647_28152111.jpg
 
Förlåt, är nog jag som snurrat ihop Binomial o Nico. Tänkte på de långa stropparna. Det har ju iaf Valentin.

På hovis Binomial kändes det precis som att det var just bommen som hamnade innanför bossar mot ryggraden. Den liksom gick in/blev väldigt (typ 2 fingrar) smal...
 
Förlåt, är nog jag som snurrat ihop Binomial o Nico. Tänkte på de långa stropparna. Det har ju iaf Valentin.

På hovis Binomial kändes det precis som att det var just bommen som hamnade innanför bossar mot ryggraden. Den liksom gick in/blev väldigt (typ 2 fingrar) smal...

Tror det går att beställa med både långa och korta stroppar :)

Intressant! Kanske är liknande fel som på min.. Fick Hovis helt ny sadel? Får hålla tummarn för att jag också får det isf :D
 
Funderat lite till. Alltså jag kan känna bommen på min typ hela vägen med lite våld. Iaf där du visar bild. Du kan inte känna om din är typ av eller något?
 
Funderat lite till. Alltså jag kan känna bommen på min typ hela vägen med lite våld. Iaf där du visar bild. Du kan inte känna om din är typ av eller något?

Hm ja, det brukar ju gå att känna av på de flesta sadlar så har varit väldigt osäker.. Men på en av bilderna så trycker jag undan bossan kanske 1 cm, på andra sidan så syns det inte alls lika väl när man trycker undan bossan (vilket inte heller går för den är mycket hårdare). Just att det inte är likadant på båda sidor och att det sticker fram har gjort mig rätt bestämd om att det är något fel på den :p

Jag tror inte att den är av, sadeln känns fast och det är inga konstigheter att rida i den. Hästen har inte heller sagt något under ridning, förutom senaste gångerna när sadeln har tryckt på ryggraden.. Han brukar vara väldigt kinkig annars vid minsta fel, sparkar och drar upp huvudet. Den har sett precis likadan ut sen jag fick hem den i juni -15, skickade tillbaka den till butiken och fick hem den igen O_o

Skickade den igår och idag kom den fram, hoppas på att dom väljer att skicka den till maxflex.
 

Liknande trådar

Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
675
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: liiinnea
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
4 694
Senast: Guldaskig
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp