Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Hade HiWay kostat 2000 skulle vi också köpt den, tveklöst. Men det var bara 199 kr skillnad mellan HiWay o Mobi när vi köpte (extragrunkan till stödbenet hade säkert ätit upp det :p). Vi skulle alltså fått köpa en kloss extra, likadan som den som sitter under bygeln på stolen.
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Om du har möjlighet så ring till NTF här i Sverige (www.ntf.se). Några i personalen där är väldigt duktiga på vilka stolar som passar i olika bilmodeller. Annars kan du prova ringa säkerhetsbutiken (www.sakerhetsbutiken.se) de verkar också vara duktiga!
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Vi har en Subaru Outback och en Hi-way och är jättenöjda! Stolen är placerad bakom passagerar sätet och det finns fortfarande gott om plats framme.
Men vi provade många olika stolar innan vi köpte och det var ingen (av de vi provade, Be safe, maxi Cosi och fler som jag inte kommer ihåg) som inte "rymdes". Så utifrån vilken bil ni har kan ni nog välja den stol som passar er bäst.
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Vi köpte ocksa en bilstol i Sverige och hade alltsa inte med oss bilen. Där vi köpte den hade försäljaren väldigt bra koll pa vilka bilar olika bilstolar passade.

Vi köpte en akta graco cosmic comfort och det är precis att den far plats i var bil. Det är en Mazda 5 som är en ganska stor bil sa jag rekomenderar inte den stolen i en liten bil. Vi har bara använt den pa sidorna bak, mittenplatsen gar inte att sätta bilstolen i den bilen och fram har vi airbag.
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Att sätena är skålade kan vara ett problem, man vill då att en pil på Mobin sitter i ytterkant på sätet för att den ska sitta perfekt, utan luftspalt under stolen. Det i sin tur gör att stödbenet går ut längre och kanske inte får plats att vara helt utfällt. (stolen är inte godkänd utan helt utfällt stödben)

Gäller det även om man skulle luta stolen mot instrumentpanelen?

Mvh Miks
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Menar du stödbenet bakom stolen som sitter mot golvet eller bygeln som sitter mot sätet? För bygeln får man med en kil till, som används om sätena är mycket skålade och lutningen blir för dålig, men stödbenet i bak finns det väl ingen kloss till? Vet ett par stycken som ringt britax och frågat om det, och de har fått svaret att det funkar med en telefonkatalog eller liknande..

hmm. ja nu är ju varken jag (eller säljaren!) någon expert, han sa bara att de "fixar" det om benet inte skulle nå ned. När jag sedan köpte stolen monterade han den åt mig, allt passade, sedan fick jag med en liten "kloss" som han sa att man kunde ha under stolen (? antar att det är det du menar, för att fixa till lutningen) eller som att förlänga benet med. Telefonkatalog kanske är bättre;)
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Då gjorde jag kanske ett riktigt fynd? Var nöjd med priset, och färgen var svart med diskreta rutor, fin tycker jag. Bebis somnar för det mesta direkt i stolen, så hon verkar också nöjd. Men hade det skiljt så lite så hade jag hellre köpt maxi cosi, dock osäkert om den passat in (vi har en SUV=ganska kort kupé och är båda långa).Nu skiljde det ett par tusen mellan dem.
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

lite OT men skulle vilja fråga er utlandssvenskar hur resonemanget går ang framåtvända/bakåtvända stolar. Eller diskuteras det inte alls att det är säkrare med bakåtvänt?

Har haft lite diskussioner med sambon som är tysk ang detta och han var först lite förvånad över att nästa stol också skulle vara bakåtvänd. Efter ha sett filmer och diskuterat så är vi förstås överens om bakåtvänt.
Är mest ställd över hur så många länder inte är mer säkerhetsmedvetna trots all forskning och statistik!
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Nej, den slutar i en krok men man får med bälten som man får göra fast runt inredningen (pryttlar under framsätena) och fästa krokarna i. Om man byter bil för stolen ofta bör man köpa till bälten och fästa i samtliga, låta dem sitta där jämt.

Mobi gick nästan in bakom förarsätet om jag kör, jag är 1,60. Men kolla på mittplatsen för att se hur mycket plastgrunk ni har där.

Hi Way blev inte bra i vår bil, det var den vi hade planerat köpa egentligen. Stödbenet var för kort (iofs kunde lösas med ngn pryl men näh). Jag gillar Mobin, om er bil inte är skapt som en Volvo kan det gå. Fråga kanske säljare av dylika? de borde väl veta. Tycker inte Hiway var så mycket mindre än Mobin, men vår bil är väldigt bred, om än kort.

Aha, det är så det funkar! Hmm, var ute och fotade baksätet och såg att vi har mkt gunk i mitten. Alltså att en sån där portmonnäplastlåda som går långt bak. Såhär ser det ut med maxi-cosis babyskydd i:
IMG_4646.JPG


Jag tycker att det ser ut att finnas mkt plats :angel: men det är kanske bara som det ser ut innan man försöker trycka in stolen...

Sätena är inte speciellt skålade (enligt mig).
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Hmm, fast nu när jag såg bilden på erat baksäte och du säger att de är "mkt skålade" så har vi nog också mkt skålade säten... I kombination med den dumma plastlådan i mitten kanske det inte funkar så bra. Får prata mer med dem i butiken tror jag!

Såg en 'Mobi carfitting list' där Subaru Outback är med (alla säten skulle vara OK, ja utom förarsätet förstås). Men jag vet inte vad det innebär, är nog ingen garanti för att ngn annan än barnet får plats i bilen ;) Ford Focus är också med (alla säten).
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Om du har möjlighet så ring till NTF här i Sverige (www.ntf.se). Några i personalen där är väldigt duktiga på vilka stolar som passar i olika bilmodeller. Annars kan du prova ringa säkerhetsbutiken (www.sakerhetsbutiken.se) de verkar också vara duktiga!

OK, kan testa att ringa NTF! Tack för tipset. Det var säkerhetsbutiken som jag pratade (kort) med och som sa att Britax Hi-Way brukar passa i små bilar. Hon tyckte vi skulle komma till butiken för mer info, hade kanske mkt kunder just då.
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Vi har en Subaru Outback och en Hi-way och är jättenöjda! Stolen är placerad bakom passagerar sätet och det finns fortfarande gott om plats framme.
Men vi provade många olika stolar innan vi köpte och det var ingen (av de vi provade, Be safe, maxi Cosi och fler som jag inte kommer ihåg) som inte "rymdes". Så utifrån vilken bil ni har kan ni nog välja den stol som passar er bäst.

Aha, om de andra inte får plats i er outback lär de ju inte få det i vår heller! Då lutar det väl åt hi-wayen ändå... Hur långa är ni? Vi är 168 resp 178 cm.
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Vi köpte ocksa en bilstol i Sverige och hade alltsa inte med oss bilen. Där vi köpte den hade försäljaren väldigt bra koll pa vilka bilar olika bilstolar passade.

Ser att dina Sverige-hemtrakter inte är långt från mina! Du kanske kunde pm:a var ni köpte er stol? (Kanske inte var i Linköping iofs?)
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

lite OT men skulle vilja fråga er utlandssvenskar hur resonemanget går ang framåtvända/bakåtvända stolar. Eller diskuteras det inte alls att det är säkrare med bakåtvänt?

Har haft lite diskussioner med sambon som är tysk ang detta och han var först lite förvånad över att nästa stol också skulle vara bakåtvänd. Efter ha sett filmer och diskuterat så är vi förstås överens om bakåtvänt.
Är mest ställd över hur så många länder inte är mer säkerhetsmedvetna trots all forskning och statistik!

Här är det som i tyskland (och i hela Europa utom Sverige/Norden?), att barnen sitter framåtvända när de växt ur babyskyddet. Jättekonstigt tycker jag, eftersom man i Sverige pratar så mkt om hur viktigt det är att de ska sitta bakåtvända så länge som möjligt. När man läser om orsakerna verkar det ju helt oförståeligt att man inte gör så överallt? NTF (tror jag det var) menade att man i övriga Europa har tillräckligt med problem att få folk att använda bilstol öht, så man är glad om de åtminstone sitter i stol. Men varför det skulle vara så mkt svårare att få dem att använda bakåtvänd stol än en framåtvänd vet jag inte?

Här är rekommendationen att man ska använda babyskyddet så länge som möjligt (också tvärtom mot Sverige), eftersom det är säkrare att åka baklänges :angel:

Har tänkt skriva och fråga motsvarande schweiziska NTF, men det har inte blivit av. Men vore intressant att höra vad de säger.
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Tack allihopa för era svar förresten!
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Kl

Vad jag har förstått så är det säkrare att sitta bakåtvänd vid en frontalkrock och säkrare att sitta framåtvänd om man blir påkörd bakifrån. Sverige har valt att skydda barnen mot det som är vanligast och oftast sker med störst kraft, alltså frontalkrock. hur Irland resonerar vet Jag inte men man kan köpa samma märken här med rekommendationen att ha dem framåt fran 9 månader. Jag litar på Sverige och här också importerat två bakåtvända stolar.
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Aha, om de andra inte får plats i er outback lär de ju inte få det i vår heller! Då lutar det väl åt hi-wayen ändå... Hur långa är ni? Vi är 168 resp 178 cm.

Tror du läste fel i irmafirmas inlägg. Hon skrev att det var ingen av stolarna som INTE passade, dvs alla passade in i Subarun.
Om det står med att den ska passa i bilguiden så gör den ju det. Frågan är bara om ni får plats i sätet framför. Och om den även passar i mitten bak är det ett alternativ, även om jag tycker det verkar krångligt att kånka barnet in där.
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Babyland i Norrköping, ägaren är jätteduktig och kunnig sa ak dit om du har möjlighet.
Babyproffsen i Linköping rekomenderar jag inte.

Nu blev jag nyfiken, vart är dina hemtrakter? (om du vill skriva det)
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

lite OT men skulle vilja fråga er utlandssvenskar hur resonemanget går ang framåtvända/bakåtvända stolar. Eller diskuteras det inte alls att det är säkrare med bakåtvänt?

Har haft lite diskussioner med sambon som är tysk ang detta och han var först lite förvånad över att nästa stol också skulle vara bakåtvänd. Efter ha sett filmer och diskuterat så är vi förstås överens om bakåtvänt.
Är mest ställd över hur så många länder inte är mer säkerhetsmedvetna trots all forskning och statistik!

Många länder anser att det är lätt att felmontera bakåtvända stolar, och därför anses det vara säkrare med framåtvända. Det finns ju bakåtvända stolar som monteras som babyskydden med bilbältet, men de ska vändas framåt vid 10 kg. Men tyligen är det på väg mer och mer, usa har väl precis ändrat sina rekommendationer om bakåt till minst ett år, till minst två år.
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Här i Österrike är det ocksa framatvänt efter babyskyddet (man rekomenderar babyskyddet fram till ett ar/13kg). Annars resonerar man lite som Vindvissla skrev. Bakatvända stolar är ocksa svarare att montera rätt och det är ocksa att argument man använder. Bättre med en framatvänd rätt monterad stol än bakatvänd felmonterad.

Min sambo hade en föreläsning med en av eurpoas främsta forskare pa bilsäkerhet och han passade da pa att fraga honom om bilstolar till barn. Han sa da att bakatvänt är oftast säkrare. Sen sa han ocksa att i Sverige fokuserar man mkt pa barnens nacke och da är bakat bättre men för huvudet är det egentligen bättre att aka framat och i övriga europa har man fokuserat mer pa huvudet. Hans egen dotter hade akt bakat till hon var 3 ar sen blev hon sa aksjuk att han vände henne, han hade gärna haft henne bakat ngt ar till.
 

Liknande trådar

Småbarn Vet att det finns en större tråd om bilbarnstolar men hittade den inte, så startade en egen. Ni som har Besafe izi kid, är ni nöjda...
2
Svar
22
· Visningar
4 342
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp