Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Tror du läste fel i irmafirmas inlägg. Hon skrev att det var ingen av stolarna som INTE passade, dvs alla passade in i Subarun.
Om det står med att den ska passa i bilguiden så gör den ju det. Frågan är bara om ni får plats i sätet framför. Och om den även passar i mitten bak är det ett alternativ, även om jag tycker det verkar krångligt att kånka barnet in där.

Haha, ja så kan det gå när man inte läser ordentligt! Missade visst ett 'inte'. Trodde nästan att inte en enda bilstol skulle passa, men nu känns det mer hoppfullt :D
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Ok, tack för tipset! Är uppväxt i Mjölby och pluggade i Linköping.
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Kl

Vad jag har förstått så är det säkrare att sitta bakåtvänd vid en frontalkrock och säkrare att sitta framåtvänd om man blir påkörd bakifrån. Sverige har valt att skydda barnen mot det som är vanligast och oftast sker med störst kraft, alltså frontalkrock. hur Irland resonerar vet Jag inte men man kan köpa samma märken här med rekommendationen att ha dem framåt fran 9 månader. Jag litar på Sverige och här också importerat två bakåtvända stolar.

Just det, det har jag också hört/läst (på buke tror jag). Tänkte då att det kanske är vanligare att bli påkörd bakifrån här pga tätare trafik på motorvägar etc, men vi kör på den svenska linjen ändå eftersom det blir större krafter vid frontalkrockar.
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Alltså jag tror själv att motorvägar är väldigt säkra vägar jämfört med t ex landsvägar, våra ligger på 100 km och de svänger som bara den. Dessutom tror jag den vanligaste olyckan på motorväg är att man tappar kontrollen och far av vägen, alltså är frontalkrock och volta det vanligaste då. Helt fritt gissat av mig. Hoppas du hittar en stol som passar, annars får du köpa en stol och ragga en bil att prova den i hihi.
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Eller du, hyr en bil såklart! Bara för en dag och det måste såklart vara en likadan som din egen! :idea:
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Hyra bil var ju ett väldigt smart alternativ! :)

Sen beror det så mycket på vem man får prata med när man ringer både NTF o säkerhetsbutiken. Ringde först riks-NTF och fick prata med en kvinna som inte ville ge några tips o bara hänvisade till hemsidan (där jag inte hittade ngt om stolar o bilmodeller..). Ringde istället till NTF väst och fick prata med en jättekunnig man, Stefan tror jag han hette, som hade testat massa stolar i olika bilmodeller o kunde säga vilka som passade i vår bil, jättesmidigt!

Vi köpte en maxi cosi mobi häromdagen o än så länge funkar det jättebra! Dock finns det knappt någon plats att sitta framför, det går precis. Men stolen verkar så bra så den smällen får vi ta..
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Håller med om att frontalkrockar är vanligast/farligast (fritt gissat av mig med). Det som slog mig först angående bli påkörd bakifrån är när det blir tvärstopp på motorvägen och folk kör så nära. Men det verkar inte smälla så så ofta ändå, även fast jag tycker att det är rätt läskigt när man måste slå på en tvärnit i 120.

Hyra bil var en smart idé! Får kolla upp det. Då kunde de ju visa hur man fäster stolen på bästa sätt också.
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Jo, man kanske måste ha lite tur när man ringer och få prata med rätt person. Får väl fråga efter Stefan och se om det finns ngn som heter så!

Hoppas att stolen funkar bra i fortsättningen med :)
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

..du kan ju slänga in frågan på Senior också. Tycker det vimlar av Subaru Legacy bland hästfolk, hade själv en förut, de är poppis som dragbilar. Någon måste ju ha en med en bilstol i...
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Just det, det har jag också hört/läst (på buke tror jag). Tänkte då att det kanske är vanligare att bli påkörd bakifrån här pga tätare trafik på motorvägar etc, men vi kör på den svenska linjen ändå eftersom det blir större krafter vid frontalkrockar.

Den svenska statistiken talar ju sitt tydliga språk egentligen. Sedan fler barn placeras bakåt i säkra stolar har dödligheten och allvarliga skador minskat :)
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Gäller det även om man skulle luta stolen mot instrumentpanelen?

Mvh Miks
Jag har för mig att den är godkänd både om man lutar mot panelen, och om man använder stödbenet på just Hi-Way. Föregångaren till denna stol, FreeWay, har inget stödben alls, och går att ha på de flesta säten i bilen.
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

harregud baksätet är ju enomt:eek:

Ser ut så på bilden iaf!

Vi fick in maxi cosin i mittensätet mak på en Opel astra med väldens minsta baksäte, dock gick det inte att sitta fram då om man är så långa som vi (175/199).

Vi provade stolen bak i en v70 -05 och där sträcktes inte bandet till bygeln.
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Såg en 'Mobi carfitting list' där Subaru Outback är med (alla säten skulle vara OK, ja utom förarsätet förstås). Men jag vet inte vad det innebär, är nog ingen garanti för att ngn annan än barnet får plats i bilen ;) Ford Focus är också med (alla säten).

I instruktionen för varan cosmic comfort star det att den ska fungera pa alla platser i var bil. Men aldrig att det skulle ga att sätta den pa mittenplatsen bak och det star även i instruktionsboken för bilen att ingen barnstol ska sitta pa den platsen.
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Hmm, har för mig att man inte får dubbelposta, så det får nog vara. Känns som om jag vågar chansa på exv Mobi. Eller så kanske jag tycker Hi-Wayen verkar jättebra när jag väl ser den irl.
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Den svenska statistiken talar ju sitt tydliga språk egentligen. Sedan fler barn placeras bakåt i säkra stolar har dödligheten och allvarliga skador minskat :)

Precis, borde ju rimligen gälla utomlands också.
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

harregud baksätet är ju enomt:eek:

Ser ut så på bilden iaf!

Vi fick in maxi cosin i mittensätet mak på en Opel astra med väldens minsta baksäte, dock gick det inte att sitta fram då om man är så långa som vi (175/199).

Vi provade stolen bak i en v70 -05 och där sträcktes inte bandet till bygeln.

Hihi, kanske är som ett sånt där magiskt tält som ser normalt ut på utsidan och sen är stort som ett helt hus inuti (ursäkta, var på bio och såg Harry Potter igår).

Vad innebär "där sträcktes inte bandet till bygeln"? (Har noll koll på hur man sätter fast stolarna ännu så länge.)
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

I instruktionen för varan cosmic comfort star det att den ska fungera pa alla platser i var bil. Men aldrig att det skulle ga att sätta den pa mittenplatsen bak och det star även i instruktionsboken för bilen att ingen barnstol ska sitta pa den platsen.

Illa! Man hoppas ju att de av säkerhetsskäl ska vara 100% ärliga med såna grejor, men man får nog passa sig ändå :crazy:
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

jag skrev lite tokigt, menade att bandet som ska vara sträckt till stödbenet (:o) var för långt för v70n
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Aha, OK då fattar jag :)
 

Liknande trådar

Småbarn Vet att det finns en större tråd om bilbarnstolar men hittade den inte, så startade en egen. Ni som har Besafe izi kid, är ni nöjda...
2
Svar
22
· Visningar
4 342
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp