Här är en story till om de gränslösa männen.
https://www.facebook.com/SkarhultsS...6808017482645/861694703993970/?type=3&theater
För dom som inte har Facebook
"Carl Johan och jag är på middag på en granngård. Det har jagats på dagen och partners ansluter till middag. Det är drink i biblioteket före middagen, alla har just kommit. Vi är ett tjugotal gäster. Vi talar om våra liv, om politik, jobb, barnen, utmaningar och glädje ämnen. En glasögonprydd gråhårig herre som jag bara ytligt känner till kommer fram och hälsaroch hans första fråga är
”Har du stay-ups under klänningen?”.
Jag kommer helt av mig. Ska jag slå till honom. Skrika jävla äckel.
Vid ett annat tillfälle, också på privat middag bland vänner i Skåne, står jag och pratar med av de manliga gästerna. Han bor på en av granngårdarna. Plötsligt tar han sitt pekfinger och trycker på mitt vänstra bröst
”Jag vill bara se om de är äkta”
Dags att skrika igen.
Jag kan göra en hel adventskalender med en lucka för varje dag med namngivna pinsamma äckliga gubbar och deras övertramp lagom till 1 december.
Det rör sig givetvis inte endast om män på skånska landsbygden. Här finns kända TV producenter, SVTs nyhetsankare, konstsamlare, konstnärer mfl. Det rör sig i mitt fall alltid om äldre män med makt och/eller pengar. Män som under livets gång måste fått accept för sitt beteende av kollegor, chefer, vänner och andra kvinnor.
Jag tänker varken vänta på att mönster ändras eller att staten ska träda in och lagstifta- det kommer att ta tid och antagligen inte ändra någonting. Jag tänker rusta mina döttrar bums:
1. Ha en egen ekonomi, helst en dra-åt-helvete- fond på minst två årslöner på banken. Det ger pondus och inre trygghet att veta att jag behöver ingenting av det här kräket. Börja spara bums, lyssna på Pingis Hadenius.
2. Värna om dina tjejkompisar. Se dem som ditt pansar, din egen livvakt. Ha en Skam- Nora i din närhet. Ryck genast ut och var själv Skam-Nora vid behov. Se historiskt klipp från TV-serien här
https://youtu.be/mhOu5bEpSW8
3. Träna scenarios framför spegeln hemma. Man (jag) vill inte bli svarslös. Man måste reagera bums. Sög NEJ! Skrik SLUTA! Skrik JÄVLA ÄCKEL. Gå därifrån. Kliv genast ut i bil eller taxi och åk hem och ring livvakten, se punkt 2.
4. Social förnedring funkar alltid. Min väninna Alexandra Fleetwood föreslår att man ska klinga i glaset under middagen och repetera mannens fråga inför alla gäster.
5. Dela alltid dina upplevelser med din partner och dina vänner. Häng ut kräken. Efter förfäran kan ni räkna med att vi gapskrattar åt ynkryggen som för evigt blir stämplad som slem.
6. Njut av alla de män som förmår gå tätt inpå kvinnor på ett respektfullt sätt. Genom samtal, genom inkännande nyfikenhet och balanserad närvaro. Lita på magkänslan. Kroppen vet. Alltid.
Alexandra von Schwerin
Ordf Skarhults kulturminne"