Så du tror att runt hälften av alla män har begått direkta övergrepp?

Grader i helvetet som sagt, men räknar man instängningar på skoltoaletten, knäppa upp underkläder, ovälkommen hand mellan benen, på röv eller bröst, utnyttjande av sovande partner eller en partner som inte varit aktiv/villig.... upprepade/förföljande meddelanden på telefon eller via internet.. så ja, nästan. Någon gång.

Grader i helvetet som sagt, men räknar man instängningar på skoltoaletten, knäppa upp underkläder, ovälkommen hand mellan benen, på röv eller bröst, utnyttjande av sovande partner eller en partner som inte varit aktiv/villig.... upprepade/förföljande meddelanden på telefon eller via internet.. så ja, nästan. Någon gång.
Ja fast då blir det nog hälften av kvinnorna också.

I katten han trodde det var okej, hade han trott det hade han gjort det när du var vaken och i andras sällskap också.
Han gjorde det ju inte så att jag skulle sova vidare. Inget smyg där inte utan ordentligt tafs och han hade nog tänkt sig att pulla mig utanpå mina inte alls tajta jeans. Jag är fullständigt övertygad om att han trodde jag skulle gilla det. Hans ton när han sa -Jag trodde tjejer gillade sådant....

Det obehagliga är att det finns en massa män där ute som inte begriper att dom gör fel.
15-åriga Luff umgås i en förening - fika och lotteriförsäljning - inget partyparty. En av föreningens medlemmar opereras på Sahlgrenska och blir kvar några veckor. Fyra av oss åker dit på en lördag och hälsar på. Vi äter lunch, går på tidig bio och sen så kliver jag in i bilen för att åka dom ca 20 milen hem. Två av kompisarna ska vara kvar så det är jag och en 21-årig kille som kör. Han är en ganska "mesig" typ. Pratar inte så mycket och jag tycker han är lite underlig.
Jag är jättetrött och slumrar till.
Helt plötsligt känner jag en hand på låret. Ganska högt upp. Vet inte riktigt vad jag ska göra...jag är femton år och en man lägger sin hand på mitt lår bara sådär. Jag låtsas sova. Då flyttar han handen upp mot mitt skrev och börjar gnugga med sitt lillfinger. Då tar jag tag i hans hand och tar bort den. Vågar inte säga något. Han säger; -Jag trodde tjejer gillade sådant. Jag säger Nej.
Jag stirrar in i sidofönstret och sitter så långt bort jag kan på sätet. Vi är fem mil hemifrån och jag vet inte vad jag ska göra. Han säger inget mer. Väl hemma kastar jag mig ur bilen. Jag mår fortfarande illa när jag tänker på det.

Jag inser (utan att ursäkta honom, han är ett slem) att han verkligen trodde det var ok.
Att det var ett normalt sätt att närma sig en tjej. Var fan får dom det ifrån?
Jag har fått en ung okänd tjej i knät som somnade på en Waxholmsbåt och lutade sig åt mitt håll men aldrig att jag hade en tanke på att tafsa, sånt gör man bara inte och inte väckte jag henne heller. Vi satt där i ett hörn, hon somnade och jag halvsov och sen vaknade vi ordentligt lite innan vi var framme, tog en kaffe och garvade åt det dråpliga i situationen. :D
Ibland händer sånt men varför då slå över och börja tafsa? Det skulle vara intressant att veta vad tafsarna får ut av det hela och vilka förväntningar dom har.

Den största risken att utsättas för ett övergrepp är i hemmet så risken blir kanske mindre om du går ut, rent statistiskt sett. Om du super dig redlös och lägger dig att sova in en park så stiger naturligtvis risken. på samma sätt som om jag skulle köra full.

Skillnaden här är. Att köra full är likställt med att vara våldtäktsmannen, inte den som blir våldtagen. Båda är brottsliga handlingar och man utsätter andra för fara.
Att bli våldtagen är snarare som att bli påkörd av en som kör full. Om man nu ska jämföra.

Jag tycker det är skitlöjligt att en man sitter och förklarar för kvinnor var risker för övergrepp finns. Jag ska berätta något som du tydligen inte vet - riskerna finns överallt. Och det vet vi redan. Det är därför kampanjen finns, den finns inte där för att övertyga kvinnor om hur ofta det sker utan för att stötta kvinnor och visa män hur många som är utsatta.
Du verkar hängt upp dig på park och redlöst full. Det är inte där de flesta övergrepp sker.
Den enda gemensamma nämnaren som finns är att män varit närvarande.

Och vad gör lappen? på dålig svenska och rättframt uttrycker han vad han känner och vad han vill..är det ett övergrepp? Han lämnat ju tom. sitt telefonnr.

Självklart är lappen @Sel fick jävligt obehaglig att få och räknas in i sexuella övergrepp / trakasserier.
Den skapar rädsla, obehag och oro.

Tror du det är varje kvinnas dröm att få en lapp som beskriver att en man vill knulla och " amazing boobs"?

Jag är väl här en av de få? som förstått att du i diskussioner har en sådan teknik att du drar allt till sin spets och lite till, men i denna diskussion blir det bara obehagligt och opassande eller också har jag haft fel, du skriver på allvar exakt vad du tycker och då hör du till gruppen män som diskuteras.

Och vad gör lappen? på dålig svenska och rättframt uttrycker han vad han känner och vad han vill..är det ett övergrepp? Han lämnat ju tom. sitt telefonnr.
Klart du har svårt att relatera till sexuella trakasserier om du bagatelliserar en sådan lapp. Det är egentligen ungefär som någon lägger en lapp hos dig och hotar med att hämnas något. Det kan vara ett tomt hot från en full granne eller högst verkligt. Du kan inte veta om någon hoppar på dig nästa vecka eller om 2 månader. Efter ett halvår är det förhoppningsvis glömt.... om det inte kommer nya lappar eller värre.

Självklart är lappen @Sel fick jävligt obehaglig att få och räknas in i sexuella övergrepp / trakasserier.
Den skapar rädsla, obehag och oro.

Tror du det är varje kvinnas dröm att få en lapp som beskriver att en man vill knulla och " amazing boobs"?

Jag är väl här en av de få? som förstått att du i diskussioner har en sådan teknik att du drar allt till sin spets och lite till, men i denna diskussion blir det bara obehagligt och opassande eller också har jag haft fel, du skriver på allvar exakt vad du tycker och då hör du till gruppen män som diskuteras.

Att det är obehagligt att få en lapp där ”en man vill knulla” beror ju på att man som kvinna inte kan veta att det stannar där. Alla i #metoo har erfarit att när män vill ngt sexuellt är det risk att det tar sig det de vill ha oavsett vad vi vill.

För en man betyder det ofta att ”kvinnan vill knulla men jag kan välja själv”. Det valet har kvinnor inte alltid.

Det är inte direkt svårt att förstå och det är i allmänhet obehagligt och opassande och tyvärr tycker han nog exakt det han skriver men gissningsvis är han lite smidigare vid direkt kontakt.

Det är inte så länge sedan som det inte var ett brott att ha sex med sin partner mot dennes vilja.

Han gjorde det ju inte så att jag skulle sova vidare. Inget smyg där inte utan ordentligt tafs och han hade nog tänkt sig att pulla mig utanpå mina inte alls tajta jeans. Jag är fullständigt övertygad om att han trodde jag skulle gilla det. Hans ton när han sa -Jag trodde tjejer gillade sådant....
Smygandet var att han tafsade det när ni var ensamma utan vittnen och du dessutom sov. Hade han verkligen trott det hade han tafsat långt tidigare i vittnens närvaro när du var vaken. Han väntade ut rätt tillfälle.

Visst, för jag känner riskerna och väljer jag att supa mig redlös så har jag ett ansvar, om inte annat inför mig själv. Det fråntar naturligtvis inte ansvaret från den som begår brottet..men den delen av mitt mantra blundar du rätt effektivt inför...

Om du som kvinna klär upp dig i kläder som signalerar prostituerad så ökar naturligtvis risken
Kombinerar du sedan detta med ett kraftigt alkoholintag så har du ju krattat manegen...
för ett övergrepp. Det är ditt ansvar att göra det valet. Men, återigen , det fråntar naturligtvis inte ansvaret från den som begår brottet.

Där har du svaret

Nej, där är inte svaret alls, för sexuella övegrepp sker inte bara på kvinnor som är utmanande klädda som raglar hem från krogen fulla som ägg.

Övergrepp sker hela jävla tiden i alla möjliga sammanhang.

(jag är antagligen nummer 52345 att säga detta jag orkade inte läsa resten av de 11 olästa sidorna först innan jag kommenterar denna dumhet)

"Kampanjen #metoo visar hur viktigt det är att jobba mot skadliga, stereotypa könsroller. Därför uppmanar vi regeringen att uppvärdera arbetet med jämställdhet i förskola och skola genom genuspedagogik och normkritisk pedagogik, skriver Lina Stenberg, Tankesmedjan Tiden och Maria Hulth på organisationen Jämställt.

Det finns inget naturligt i sexuella kränkningar. Att det främst är män som utsätter kvinnor för övergrepp handlar om att vi alla matas med bilder kring hur män och kvinnor ska vara."

"Det finns även många som missuppfattar vad genuspedagogiken innebär, att det handlar om att alla ska bli likadana och att inga kön ska få finnas. Den här nidbilden är väldigt olycklig och visar på hur dålig förståelse det finns kring vad genuspedagogiken kan bidra med."
http://www.dagensarena.se/opinion/genusdebattorer-sa-kan-vara-barn-slippa-anvanda-metoo/

Här är en story till om de gränslösa männen. https://www.facebook.com/SkarhultsS...6808017482645/861694703993970/?type=3&theater
För dom som inte har Facebook
"Carl Johan och jag är på middag på en granngård. Det har jagats på dagen och partners ansluter till middag. Det är drink i biblioteket före middagen, alla har just kommit. Vi är ett tjugotal gäster. Vi talar om våra liv, om politik, jobb, barnen, utmaningar och glädje ämnen. En glasögonprydd gråhårig herre som jag bara ytligt känner till kommer fram och hälsaroch hans första fråga är
”Har du stay-ups under klänningen?”.
Jag kommer helt av mig. Ska jag slå till honom. Skrika jävla äckel.

Vid ett annat tillfälle, också på privat middag bland vänner i Skåne, står jag och pratar med av de manliga gästerna. Han bor på en av granngårdarna. Plötsligt tar han sitt pekfinger och trycker på mitt vänstra bröst
”Jag vill bara se om de är äkta”
Dags att skrika igen.

Jag kan göra en hel adventskalender med en lucka för varje dag med namngivna pinsamma äckliga gubbar och deras övertramp lagom till 1 december.

Det rör sig givetvis inte endast om män på skånska landsbygden. Här finns kända TV producenter, SVTs nyhetsankare, konstsamlare, konstnärer mfl. Det rör sig i mitt fall alltid om äldre män med makt och/eller pengar. Män som under livets gång måste fått accept för sitt beteende av kollegor, chefer, vänner och andra kvinnor.

Jag tänker varken vänta på att mönster ändras eller att staten ska träda in och lagstifta- det kommer att ta tid och antagligen inte ändra någonting. Jag tänker rusta mina döttrar bums:

1. Ha en egen ekonomi, helst en dra-åt-helvete- fond på minst två årslöner på banken. Det ger pondus och inre trygghet att veta att jag behöver ingenting av det här kräket. Börja spara bums, lyssna på Pingis Hadenius.
2. Värna om dina tjejkompisar. Se dem som ditt pansar, din egen livvakt. Ha en Skam- Nora i din närhet. Ryck genast ut och var själv Skam-Nora vid behov. Se historiskt klipp från TV-serien här
https://youtu.be/mhOu5bEpSW8

3. Träna scenarios framför spegeln hemma. Man (jag) vill inte bli svarslös. Man måste reagera bums. Sög NEJ! Skrik SLUTA! Skrik JÄVLA ÄCKEL. Gå därifrån. Kliv genast ut i bil eller taxi och åk hem och ring livvakten, se punkt 2.
4. Social förnedring funkar alltid. Min väninna Alexandra Fleetwood föreslår att man ska klinga i glaset under middagen och repetera mannens fråga inför alla gäster.
5. Dela alltid dina upplevelser med din partner och dina vänner. Häng ut kräken. Efter förfäran kan ni räkna med att vi gapskrattar åt ynkryggen som för evigt blir stämplad som slem.
6. Njut av alla de män som förmår gå tätt inpå kvinnor på ett respektfullt sätt. Genom samtal, genom inkännande nyfikenhet och balanserad närvaro. Lita på magkänslan. Kroppen vet. Alltid.

Alexandra von Schwerin
Ordf Skarhults kulturminne"

Jag håller med, säg ifrån på skarpen och straffa de som beter sig som skit så att personerna får ta ansvar och betala ett pris för sitt beteende.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Pass förvaring
  • Vi som letar häst II
  • Födda-24
Tillbaka