@Saeta du skriver väldigt bra MEN ett uttalande som detta;

gör att ifl jag måste bortse från dina åsikter i hela den här tråden. Din ståndpunkt där gör det inte lönt att diskutera saker med dig då du inte kan se saker från flera olika perspektiv.
Synd. För en del saker skriver du bra...

Att du inte håller med om ETT uttalande, gör per automatik att du förkastar @Saeta s alla åsikter? Vilken fullständig överdrift.

Att du inte håller med om ETT uttalande, gör per automatik att du förkastar @Saeta s alla åsikter? Vilken fullständig överdrift.

Antagligen för att man innerst inne egentligen inte håller med om någonting men inte riktigt vill lufta det i tråden, men fick NU en chans att påpeka det.

Skulle jag tro... '
Finns väl inte en enda person i hela världen som håller med om ALLT någon annan säger och hur skulle världen se ut om man förkastade en persons ALLA åsikter för att man inte håller med om EN sak?

@Saeta du skriver väldigt bra MEN ett uttalande som detta;

gör att ifl jag måste bortse från dina åsikter i hela den här tråden. Din ståndpunkt där gör det inte lönt att diskutera saker med dig då du inte kan se saker från flera olika perspektiv.
Synd. För en del saker skriver du bra...

Måste jag tillägga "inte alla män" i varje mening?
Jag trodde det räckte med att jag skrev det en gång.

Är du en sån person som måste hålla med om ALLT för att kunna diskutera med någon?
Det finns nog ingen människa som jag någonsin träffat hittills som jag delat åsikter med till 100%. Alltid är det något vi tycker olika om. Och det är okej.

Men eftersom det inte är ett samhällsproblem så är det väl rätt onödigt att ta upp det.
Sexism är alltid ett samhällsproblem men det var inte därför jag skrev som jag gjorde. Jag skrev som jag gjorde för att visa att man behöver inte skriva inte alla men då blir det sedan upp till mottagaren att tolka vilket du gjorde.

Du reagerade på att kvinnor nämndes i samband med sexism och kände dig antagligen inte helt bekväm med "kvinnor är sexistiska kräk" för du tycker inte att det är tillräckligt många för att man ska kunna skriva så om den gruppen, kanske för att det då berör dig själv? Däremot rör det inte dig i ryggen att skriva "män är sexistiska kräk" eftersom kombinationen av att det inte berör dig direkt och att det är tillräckligt många, enligt dig. Det är inte mer rätt eller fel i något utav fallen, det är bara olika mottagare.

Sexism är alltid ett samhällsproblem men det var inte därför jag skrev som jag gjorde. Jag skrev som jag gjorde för att visa att man behöver inte skriva inte alla men då blir det sedan upp till mottagaren att tolka vilket du gjorde.

Du reagerade på att kvinnor nämndes i samband med sexism och kände dig antagligen inte helt bekväm med "kvinnor är sexistiska kräk" för du tycker inte att det är tillräckligt många för att man ska kunna skriva så om den gruppen, kanske för att det då berör dig själv? Däremot rör det inte dig i ryggen att skriva "män är sexistiska kräk" eftersom kombinationen av att det inte berör dig direkt och att det är tillräckligt många, enligt dig. Det är inte mer rätt eller fel i något utav fallen, det är bara olika mottagare.

Nä, du har fel.

Okej...... jag läser det inte så.. men så är jag ju inte en av dom som grinar över "inte alla män"männen och läser allt ur deras vinkel

Jag läser det som att hen protesterar som dom flesta feminister brukar göra när antifeminister ignorerar maskulinitets normen och försöker ta uppmärksamheten från mansrollen.. Alltså när antifeministerna gör typ såhär:

giphy.gif

De flesta män har råkat ut för det även om det naturligtvis är mer ovanligt. Jag kan dock inte se problemet.

Det hände mig på krogen att en kvinna tog handen mellan mina ben bakifrån och tog mig i skrevet. Jag hånglade upp henne mot väggen och senare avslutade vi kvällen hemma hos mig. Ville dock inte gå vidare i den relationen av naturliga skäl. Män har inte den där tramsiga "min kropp"-synen som kvinnor har.

"Av naturliga skäl"
Vilka???

Jag blev tillagd i gruppen #allavi av en bekant sent igår kväll. Jag blev faktiskt riktigt irriterad och skickade iväg ett meddelande om att inte lägga till folk utan att fråga först eftersom det kan trigga om man blivit utsatt. För egen del orkar jag helt enkelt inte läsa om övergrepp efter övergrepp, därför har jag inte gått med i gruppen tidigare.

Ingen släpps in i #allavi utan att ha svarat "ja" på frågan, om de är tillagda av en vän.

/admin i den gruppen

Suck, okej det här blir en hel uppsats. Men, hur många gånger måste det påpekas att skälet till att det finns ett brott som benämns grov kvinnofridskränkning i lagen är den sk normaliseringsprocessen. Det börjar för det mesta inte med grov misshandel/mordförsök/mord utan med förminskande ord, du är så fet, ful, dum etc att jag är den enda som vill ha dig. Det eskalerar till en örfil, ett slag, mer ord, isolering från vänner och familj. Sex när mannen har lust. Tjat, tjat, tjat, tills kvinnan inte orkar med och säger okej.

Sedan fortsätter det och återigen eskaleras tills det övergår i grov våldtäkt. Misshandel, grovt våld mot kvinnan som hamnar på akuten och ljuger för vårdpersonalen pga av skam och skuldbeläggande. Varför bröt du inte? Det är ditt eget fel som inte anmäler - precis som förts fram i tråden. Varför går inte kvinnan vid första slaget, vid första förminskande orden? Därför att det är så futtigt. Varje par bråkar, varje par säger saker i stundens hetta man inte menar. Vissa män fortsätter och fortsätter. Kvinnan i ett sådant förhållande är precis som en groda som läggs i en kastrull med varmt vatten som sedan långsamt hettas upp. Grodan anpassar sig tills den bokstavligen kokas levande trots att den är som helst kan hoppa ur kastrullen - och jo det är ett riktigt experiment som gjorts.

Samma normaliseringsprocess är det som #metoo till stor del handlar om. Varför sa du inte att det inte är okej första gången din manliga chef sa att du har så fina bröst. Du står i en beroendeställning till honom, men naturligtvis är det ditt fel att du inte vågar anmäla - och till vem? Hans, ofta manliga, chef? På många arbetsplatser är du i princip körd efteråt om du gör det.

Din chef som du behöver en referens från, dina medarbetare som inte vågar/vill/tror på dig kommer isolera dig. Och vad ska du anmäla? Att din chef säger att du har fina bröst, att du säkert är riktigt bra i sängen, en klapp på rumpan, en hand högt upp på låret? Tom fingrar uppkörd i ditt kön. I lagen om diskriminering är det arbetsgivaren som kan dömas till vite. Den person som utför handlingarna kan inte dömas enligt det lagrummet utan då måste det vara grovt nog att en allmän åklagare väcker talan mot personen. Vilket ingen åklagare kommer att göra förrän den blir mycket, mycket grövre.

Sexuella trakasserier är otroligt svårt att bevisa och var gränsen går på en arbetsplats eller i det offentliga rummet bestäms inte alltför sällan av de som utför det.

Måste jag tillägga "inte alla män" i varje mening?

Definitivt i en tråd som denna ja.

Jag vet flera män som är sexistiska svin. Jag vet desto fler som INTE är det.
Exakt samma med de kvinnor jag har runt mig.

Nej man behöver inte tycka lika men just när du inte skriver ut allt så räknar jag med att det är din ståndpunkt och utgång i allt du skriver i den här tråden. Det blir liksom inte bra att diskutera med en manshatare, nån som redan bestämt sig för att såhär är det.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka