Med eller utan nosgrimma

Jen84

Trådstartare
Den eviga frågan... Fyller en nosgrimma någon funktion egentligen? (Pratar om en engelsk nosgrimma i detta fall...)

Eller jo, det gör den säkert, men är den lösningen på problem som att hästen gapar för att komma undan bettet, gapar som protest på en lite för hård hand?

Måste man ha nosgrimma på hästen när den rids in?

Ponnyn i fråga är under inridning, tömkörs med ett smalt tränsbett och det fungerar relativt bra. Blir jag hård i handen eller tar för mycket i henne så gapar hon för att komma undan trycket. Är jag inte hård i handen så gapar hon inte utan söker ett lätt stöd på bettet.

Nu är det så att övriga i stallet tjatar på mig att jag måste ha nosgrimma på henne och minst en storlek större bett... Om vi bortser från diskussionen om större bett, Vilka är FÖRDELARNA med att sätta på en nosgrimma på hästen för att hon inte ska gapa när jag blir för hård mot henne?

Senast ändrad:
Sv: Med eller utan nosgrimma

Som jag ser det inga alls.

Jag anser att man bör sträva efter att så långt det är möjligt rida utan nosgrimma. Gapandet beror på obehag, och att försöka dölja det mha nosgrimma är inte min filosofi, jag jobbar hellre med mig själv som ryttare och med att hitta rätt bett för just den hästen.

Däremot finns det gånger då jag kan tycka att en nosgrimma är på sin plats. Jag har använt engelsk vid körning och tycker även att vid tex fälttävlan/trav/galopp så kan det vara vettigt ur säkerhetssynpunkt. Men att ha det jämt, vid dressyr och vanliga uteritter förstår jag inte.

Tycker att du ska fortsätta utan nosgrimma om du trivs med det. Om gapandet fortsätter (vid normal kontakt) kan det kanske vara ide att prova ett annat bett.

En nosgrimma kan hjälpa till att stabilisera upp bettet.
Särskilt på unga hästar som gärna går och joxar runt med dem.

Vid normal kontakt så finns inte gapandet alls, då söker hon lätt kontakt med bettet och jobbar bra. Det är bara när jag blir lite hård i handen som det uppstår. Min åsikt är ju att det i så fall är bättre att hon har en möjlighet att komma undan det och att vi får jobba på kommunikationen istället för att maskera problemet.
Visst, hon kommer behöva ha nosgrimma om nåt år om vi ska tävla, men jag ser ingen anledning att sätta på det redan nu.

Så jag försöker få fler åsikter på det i allmänhet och försöka se om det finns fördelar som jag inte har förstått.

Men en engelsk nosgrimma hindrar ju inte hästen från att gapa.
För att hindra hästen från att gapa krävs en achenrem eller remontnosgrimma som spänns ashårt.
För med en rätt spänd remont/snokrem så kan hästen fortfarande gapa om den vill/behöver det.
Jag gillar remontnosgrimmor för att dem ger inga tryckskador i munnen och hjälper till att stabilisera bettet vilket en del hästar gillar.
En engelsk nosgrimma kan ju ge tryck på tänderna och kan därmed bli sår om man har otur.
Men det finns anatomiska engelska nosgrimmor som gör att det inte blir tryck på sidorna utan på nosryggen och på baksidan som då är meningen att ge ett bekvämt stöd för hästen under hakan.
En pullarnosgrimma stör ju inte den heller och ger inga tryckskador och är ju från början en nosgrimma för hästens säkerhet om jag minns rätt?
Vill minnas att den är utformad som den är dels för att hästen ska kunna andas lätt och remmen som går nedanför bettet är till för att hålla ihop käkarna vid eventuell krasch ute i terrängen för att man ska minska risken att bryta käken av hästen om man fastnar i tyglarna osv.

Men vill du inte ha nosgrimma finns det väl ingen anledning att sätta på det förrän det är dags för tävling?

Du behöver inte nosgrimma men den kan vara bra med en curb strap som förhindrar att bettet åker ut på sidan vid ledande tag. Jag som westernryttare funderar ju aldrig på det där med nosgrimma utan det funkar fint hela vägen från unghästens inridning till utbildad häst utan sånt. Får ju höra massor av orsaker till att man "måste" ha nosgrimma men uppenbart klarar jag mig ändå och många med mig...så det där "måste" är starkt överdrivet...:sneaky:

Fast då kan man ju använda ett D-bett eller ett fullcheek så är bettet stabilt utan nosgrimma. :)

Vad gäller joxandet- låt dem joxa, tids nog har de bekantat sig med bettet och slutar joxa.

För mig ingen funktion alls förutom att se snyggt ut.
Har alltid plockat bort snokrem ifall sådan följt med tränset också och använder bara nosgrimma för att det är snyggt.

Mig veterligen måste man aldrig ha nosgrimma. Nosgrimman får aldrig spännas så hårt i alla fall att den tvingar igen en hästmun eller tvingar unghästen att inte leka med bettet..då är det ju något hästen misstrivs med och man får fundera på vad i stället.

I regel alla hästar gapar ifall du är för hård i handen.

Vad gäller joxandet- låt dem joxa, tids nog har de bekantat sig med bettet och slutar joxa.

Det är ju lite min inställning till det hela, att det kommer ge sig med lite tid och därav ser jag ingen anledning till att använda en nosgrimma.

Men som sagt, det finns andra åsikter i stallet, och jag försöker förstå...

Det är ju lite min inställning till det hela, att det kommer ge sig med lite tid och därav ser jag ingen anledning till att använda en nosgrimma.

Men som sagt, det finns andra åsikter i stallet, och jag försöker förstå...

Ifall du har den idén så kör på det!

Vad andra i ditt stall säger om nosgrimma resp inte nosgrimma har ingen betydelse alls, hästen kommer inte ta skada.
Bry dig inte om att de lägger sig i..En del "tips" är bara för mycket utan man får sålla lite på vad som är värt att ta till sig och vad som är ens egen grundfilosofi och följa den.
En del tål inte att man gör annorlunda än majoriteten men det behöver inte vara fel för det, så låt dem tycka att det är konstigt och ge en saklig förklaring på varför du inte väljer att använda nosgrimma i så fall så är det deras problem om de stör sig på det.

Är det din häst?

Senast ändrad:

Snokrem vill jag inte alls ha. Det ser jag ingen mening med.

Det som är att de i stallet menar att hon låter bli att gapa med nosgrimma, att det tar bort problemet att hon protesterar emellanåt... Och jag är skeptisk till det. Om jag ska spänna en engelsk nosgrimma tillräckligt hårt för att hon inte ska gapa, då ser jag det som risk för skador i munnen. Och i de fall där jag är för hård i handen så ser jag ju helre att hon protesterar och skyddar sig själv genom att gapa än att det skulle bli skador eller att hon uppfattar bettet som obehagligt. För problemet om jag är för hård i handen försvinner ju inte med en nosgrimma, det maskerar ju bara problemet.

Jobbigt det här med olika syn på utrustning och utbildning av hästen i samma stall.

Är det din häst?

Japp det är min häst. Och jag tror inte att hon tar skada av att gå utan nosgrimma, i så fall hade jag ju använt en redan. Jag är snarare orolig för att hon ska ta skada av att ha nosgrimma och ser det som en senare del av utbildningen. Jag vill kunna rida och arbeta henne utan "onödig" utrustning.

Ibland känns det lite jobbigt när vissa i stallet har så mycket åsikter och i det här fallet så är väl nosgrimma eller inte nosgrimma grädden på moset.

Kör på som du tänkt.

Ibland får man förklara vänligt men bestämt "nu har jag tänkt göra såhär för att xxx och jag ber er respektera det. Jag vill testa detta då jag själv inte tror att det finns något självklart rätt eller fel i frågan/jag anpassar mig efter hästen utefter vad den trivs med och får jag problem så kanske jag efterfrågar om hjälp men tills dess så vill jag inte ha fler tips"

och i andra fall, kanske man får fundera på i vilket stall man står i ifall folk ska lägga sig i och veta bäst över småsaker..tyvärr. Bara ett tips då såna stall efter ett tag tenderar till att göra det ganska så otrevligt att åka till stallet.

Den enda gången jag skulle lägga mig i är om någon gör något uppenbart fel eller tokigt som leder till att hästen missköts eller lider av det. Annars så står det folk helt fritt att jobba utefter den filosofi de själva trivs med.

En nosgrimma kan hjälpa till att stabilisera upp bettet.
Särskilt på unga hästar som gärna går och joxar runt med dem.

Gör det att det går snabbare att få dem att sluta joxa runt?

Att en remontnosgrimma eller achen kan stabilisera bettet kan jag förstå, men gör en engelsk det också?

Som jag sagt tidigare, jag försöker förstå...

Och jag försöker förklara;)
Är dock lite dålig på det i skrift..

En remontgrimma är givetvis att föredra.
Även en engelsk nosgrimma upplever jag stabiliserar dock hela tränset inte bara bettet.

En ung och grön häst tycker ju det är lite "konstigt" med bett i munnen. Den kan då joxa runt med det och givetvis förstår den inte vad som menas med dess signaler.

Speciellt om du tömkör så måste man ta i lite mer i tömtagen även om det kanske inte känns så. Ledningen /tömmen är ju längre samt tyngre än en kortare tygel.
En töm får rent generellt bettet att röra sig mer i hästens mun än en kortare tygel.
Du kan heller inte ta hjälp av vikthjälper och liknande som vid ridning.

En unghäst har ingen koll på signalerna och då bettet rör sig finns risk att man KAN skapa ett problem med en häst som drar sig undan signalerna istället.

Är bettet så stabilt som möjligt hindrar man de värsta missförstånden.

Då förstår jag lite mer. Det jag fortfarande inte förstår är hur en engelsk kan stabilisera något. Den sitter ovanför bettet, är inte fast i tränset annat än ovanför pannremmen. Hur kan det påverka bettet?

Att bettet rör sig mer vid tömkörning är jag också med på. Det är mer protester vid tömkörning än om jag går bredvid henne och styr med tyglar...

Så om jag får sammanfatta dig, en remont vore en bättre nosgrimma för att undvika missförstånden jämfört med en engelsk eller ingen nosgrimma alls?

Det finns nog en anledning till att remontnosgrimma brukar kallas för unghästnosgrimma..

Jag tycker att en remontnosgrimma hjälper att minska missförstånden jämfört med utan nosgrimma eller engelsk.

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 562
Senast: Fazeem
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 343
Senast: Blyger
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 739
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 042
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka