Bukefalos 28 år!

Mediabevakning av VM?

Sv: Mediabevakning av VM?

Liksom du så tror jag det är en bidragande orsak - för att vara en IDROTT så blir man faktiskt mera legitimerad med ett RF-medlemsskap.

Att jobba upp kanaler med media tar dock lång tid, och även om VI är hyperintresserade så är det ett faktum att SIF bara har runt 6.500 medlemmar vilket gör att vi hamnar på "marginalerna". Här har vi alla ett ansvar att börja väcka intresset för klubbar, klubbtävlingar osv på lokal nivå och vara goda ambassadörer för vår sport. Kunskapen om islandshästen är oftast rätt liten hos "ej invigda".
 
Sv: Mediabevakning av VM?

Mist skrev:
Inte som jag har hittat, de visade från VM varje dag efter nyheterna men det verkar inte finnas på nätet, de visade just en 45 minuters sammanställning av de avsnitten på TV men tyvärr skickade inte ut det på nätet.

Okej, tack. Jag kollade på det som var, men jag kan inte isländska så jag fattade inte allt, men kul var det.
tittade på ett inslag från fotbollen eller nått sånt och det var fruktansvärt roligt att höra någon skrika: Já! Já! Já!
Sportreportrar kan vara djävligt roliga ibland
 
Sv: Mediabevakning av VM?

Först vill jag bara säga att jag skriver detta i all välmening. Menat som en åsikt utifrån. :)

I mina ögon är det synd men inte det minsta konstigt hur bevakningen av VM sett ut.
Det finns som jag ser det flera skäl för ett evenemang att komma med i tex sportnytt.

Det första är allmänintresse. På detta plan ligger hela islandshästssporten enormt långt ifrån blickfånget. Att på ett VM ha 26 000 deltagare (finaldagen borträknad, hörde ingen siffra för den) under 6 tävlingsdagar är faktiskt riktigt lite åskadare. Även om det är väsentligt mer än tex SM.
Jämför med tex fotboll och ishockey så har dom sporterna mer än dubbelt så mycket åskådare i en helt vanlig serieomgång.

Det andra skälet är public service, dvs visa mindre sporter utan brett folkligt intresse.
Som allmän sportdåre ser jag gärna att man får se lite nya sporter ibland.
Vad som krävs då är en snabb presentation och därefter skall man kunna hänga med hjälpligt i vad sporten går ut på och vad som är en bra prestation.
Här är islandshästsportens stora akilleshäl. Gångartsgrenarna är helt omöjliga för en okunnig att förstå och hänga med i.
Jag hade aldrig varit på en islandshästtävling innan jag träffade min flickvän. Trots att jag nu varit på ett par tävlingar samt SM och VM fattar jag inte ett dugg om vad som är en bra prestation eller inte.
Hur skall då en tittare kunna fatta på 30 sekunder?

Ett tredje skäl är showfaktorn. Hänger lite ihop med föregående punkt. För att locka intresserade till en sport krävs idag att man bli rejält underhållen under tiden man är på arenan. Titta återigen på publiksporter, där hittar man artister, fyrverkerier, tävlingar på innerplan. Allt sker i ett sammanhängade tempo.
Ta tex galashowen på VM, den var riktigt förbaskat kul att kolla på, kringarrangemangen gjorde det även jättekul att kolla på istölten.
Med lite andra proportioner mellan show och tävling är detta en väg som sporten måste gå för att locka nya intresserade.
Ombytta roller och avelsvisning är tyvärr inget för en oinvigd, även om jag förstår er uppskattning över dessa pausinslag, dom var riktigt duktiga!!

Det fjärde skälet är rätt trist, det måste smörjas för journalister. Och det ordentligt.
Journalister, särskilt på större media, förväntar sig att bli rejält bortskämda vid evenemang.
Det krävs mat o dricka i rikliga mängder för att dom skall bry sig om tävlingen.
Blir dom inte bortskämda straffar dom evenemanget genom att inte förmedla det vidare. Trist men sant.

Så, finns det nån som håller med mig? :)
 
Sv: Mediabevakning av VM?

Visst måste jag hålla med dig.
För det stämmer, den bittra sanningen.
Men när det arrangeras ett VM i Sverige kan man tycka att det ska visas mer intresse från journalister, jag har full förståelse att dom inte sänder speciellt mkt från islandshästVM i t.ex Holland, men man tycker att det borde uppmärksammas mer för att det hålls i Sverige.
Det finns så mkt mer att säga om detta, något jag tyvärr inte orkar ta upp nu.
Men jag förstår dig.
 
Sv: Mediabevakning av VM?

Nej, Hallå, Stopp!!!!

Det första är allmänintresse.
Allmänintresse är nåt jag kan en del om, och jo, jag tror det finns ett allmänintresse bland människor - se hur populärt det blivit med turridning. Så fort folk hör islandshäst tror de att de är små experter i ämnet, helt enkelt för att det är en rätt exploaterad ras och jag tror faktiskt att det fínns ett allmänintresse av att se riktigt bra islandshästar också, såna som faktiskt inte alla kan rida och som inte går på led :p :devil:

Gångartsgrenarna är helt omöjliga för en okunnig att förstå och hänga med i.
Det här håller inte. Jag har verkligen FÖRSÖKT lära mig vad tex Formel 1 går ut på. Att komma först över mål fattar jag, men VAD ÄR VITSEN?? Ändå visar de massor av skiten på tv, vem sitter och kollar på det? Man blir ju yr i huvudet!
Dessutom hälsade min mormor på när jag var och tävlade en gång. Mina förräldrar har varit och sett tävlingar innan men fattar ingenting, men efter en halvtimme satt min mormor och sa "neeej" eller "den där går fint". Och hon har aldrig suttit på en häst och går gärna inte i närheten av en heller...

Det fjärde skälet är rätt trist, det måste smörjas för journalister. Och det ordentligt.
Journalister, särskilt på större media, förväntar sig att bli rejält bortskämda vid evenemang.
Det krävs mat o dricka i rikliga mängder för att dom skall bry sig om tävlingen.
Blir dom inte bortskämda straffar dom evenemanget genom att inte förmedla det vidare. Trist men sant.

VA??? :eek: :eek: :eek: Har du verkligen nåt bevis på detta??
I alla fall är det inte såna jornalister som vi vill locka att skriva om vår sport. Nej, så går det verkligen inte till, det är absolut inte så. Jag låter folk knappt bjuda mig på en kopp te när jag är ute och jobbar. Jag har fått erbjudande om middagar, spadar ( :cool: ), mm men tackar alltid NEJ, såklart.
mvh/marijaa, journalist och islandshästfantast :cool:
 
Sv: Mediabevakning av VM?

Vill bara påminna att jag inte vill trampa någon på tårna utan enbart som hyfsat färsk i sporten förmedla vad jag ser med kanske lite annorlunda ögon på sporten.

För det första skall vi skilja mellan rasen islandshäst och tävlandet.
I stort sett alla människor vet att det finns en ras kallad islandshäst. Dock har jag inte träffat en enda som vetat om att det går att tävla i islandshäst (redan inbitna borträknade). Det kallar inte jag allmänintresse.
Finns mängder med sporter som har fler utövare än islandshästsporten som inte syns i media. Så om man skall bevaka sporten pga stort intresse finns ett flertal sporter som står före i kön.

Att man ser när en häst inte lägger sig i pass tex eller att man tycker något är fint betyder inte att man hänger med särskilt bra.
Väldigt svårt att avgöra HUR bra en prestation är. Inte ens domarna klarar ju det... (se mer nedan)
I ett TV-inslag har man inte 30 minuter på sig att hänga med, möjligtvis 30 sekunder!
Beträffande F1 så är detta ett klockrent exempel. Det gäller att komma först i mål. Lättare än så kan det inte bli.
Att man inte förstår vitsen med det är en annan sak, men jag fattar inte vitsen med tex 50 km gång, konståkning etc heller.
Huruvida en sport är meningsfull eller inte är en subjektiv åsikt som faktiskt inte påverkar utrymmet i media. Rent krasst finns ingen sport som är meningsfull i annat syfte än att ha roligt.

Alla bedömningssporter lever med schlagersyndromet. Det finns alltid nån som tycker fel tävlande vann. För att få nån som helst trovärdighet i sitt utövande måste domarna i islandshästsporten skärpa sig ordentligt.
För det första, när dom dömer skall dom döma, det funkar inte att som skedde på bland annat för-VM man ser domare som pratar i telefon o röker mitt under pågående tävling. Och detta i en tävling på hög nationell nivå. HUR skulle ni reagera om en domare i tex ishockey eller fotboll pratade i telefon o rökte under pågående match?
För det andra, nån slags likvärdig bedömning kan inte vara svårt att åstadkomma. När en häst, Mentor på VSM, får poängen 0 av en domare och 6,5 av en annan, försvinner alla möjligheter dels att som ny lära sig vad som är bra och dåligt. Dels så försvinner respekten för deras kunnande.
För det tredje, hur bra är det att man under A-finalerna på SM får efterlysa domarna i högtalarna? Det får bara inte hända.

Beträffande journalister så har jag rört mig en del bakom kulisserna på mängder med evenemang, och det är tyvärr den krassa verkligheten. Se bla på krönikören Mats Härd i GP som i nästan varje krönika kommenterar snittarna eller skäller över att gratisölet tog slut.
Min personliga åsikt är att det blivit lite för mycke mode att bli journalist. Titta på intervjuer i både nyheterna o sporten, för 10 år sen var intervjuobjektet i centrum och reportern syntes inte ens i bild. Nu är det det nästan tvärt om.
Jag vet, det är inget bevis, bara en åsikt. :D
 
Sv: Mediabevakning av VM?

Kort kommentar ang. domarpoängspridning:

Under en normal fyr eller femgång, eller tölt bedömer ett antal domare (antalet beroende på tävlingens dignitet) upp till 6 hästar på en ovalbana, varje moment under kort tid.

Det betyder att domarna inte ser ALLA ekipage HELA tiden, utan tar ett i taget och ger sina poäng. Det betyder i sin tur att domare 1 kan se häst nr 5 under en fin töltsträcka och ge 6.5. Efter det tappas tölten till trav, hästen närmar sig domare 2 som ger 0 poäng pga fel gångart (domare 1 har gått över till nästa ekipage). Helt normalt, och inget som innebär att bedömningsgrunderna är helt annorlunda.

Det jobbas en hel del bland domarna med att hålla gemensamma värderingar och jag tycker till stor del att man lyckas vid tävlingarna. Dock finns det som alltid saker att förbättra.

Och eftersom man räknar ett medelvärde så straffas man trots allt hårt för en 0:a i protokollet (dock inte då lägsta/högsta plockas bort).

Jag tycker att detta är en del av tjusningen med sporten, även om det kan upplevas konstigt om man inte vet hur det går till. Bedömningssporter är alltid till viss del subjektiva. Men tänk om islandshästridningen skulle vara utan bedömningsmoment, bara passlöp och andra race, ev. hoppning. Så tråkigt! :p

Ett ekipage som visar en jämn fin gångart får inte heller denna spridning i poängen! Det är de ekipage som har lite svårigheter som tenderar att få dessa.
 
Sv: Mediabevakning av VM?

Frågan handlar rätt lite om vad det beror på egentligen, mer om hur det uppfattas utifrån. Sen passade jag på att vidareutveckla lite.

En sak som jag glömt i tidigare inlägg.

Biljettpriserna på VM....

Vill man bidra till att föra ut en liten sport som islandshäst till icke frälsa funkar det inte att ta 750:- för en helg.
För detta fick man enbart inträde. Man fick slåss för platsen och blev man hungrig eller toanödig blev man tvungen att ge upp sin plats.
Lägg härtill att man fattar noll av sporten så känns det inte som några nya intresserade skapades.
För detta pris får man oftast i andra sporter en fast plats samt rejält med underhållning och bra med service.
Alla sporter tävlar med varandra om publiken, då gäller det att man utmärker sig för att synas. Det gör verkligen inte islandshästsporten idag.

Usch vad gnällig jag låter :o

Det finns även ljusglimtar, passgrenarna tål redan idag att marknadsföras. Dom har mycket att jobba med. Dom är lätta att förstå, lätta att följa, mycket fart o fläkt och även en hel del nerv!

Nu gäller det att få HELA sporten att dra åt samma håll.
Om det dras i rätt trådar så lär mediabevakningen vara betydligt större nästa gång Sverige har VM!! :bump:
 
Sv: Mediabevakning av VM?

För detta pris får man oftast i andra sporter en fast plats samt rejält med underhållning och bra med service.
Alla sporter tävlar med varandra om publiken, då gäller det att man utmärker sig för att synas. Det gör verkligen inte islandshästsporten idag.
Var vi inte på samma VM måhända?? :smirk:

Usch vad gnällig jag låter :o
Ja! :angel:

Det finns även ljusglimtar, passgrenarna tål redan idag att marknadsföras. Dom har mycket att jobba med. Dom är lätta att förstå, lätta att följa, mycket fart o fläkt och även en hel del nerv!
Här är vi dock eniga, passgrenarna är det första jag brukar försöka ta med icke invigda till eftersom det är lite fart och fläkt och först över mållinjen som gäller....
 
Sv: Mediabevakning av VM?

Vill bara påminna att jag inte vill trampa någon på tårna utan enbart som hyfsat färsk i sporten förmedla vad jag ser med kanske lite annorlunda ögon på sporten.

Du trampade nog ingen på tårna förrän du förolämpade min mormor :devil: :mad:

Alla bedömningssporter lever med schlagersyndromet. Det finns alltid nån som tycker fel tävlande vann.
Jag tror att islandshästsportens, eller ridsportens i allmänhet, problem snarare är att gubbmaffian. Nån nämnde att intresset för hästar till 70% utgörs av kvinnor, en siffra som jag inte vet om den är tagen ur luften elelr vad, men den låter rimlig. Jag tror det är ett av de största problemen – att vi prias bort av alla gubbar på redaktionerna. :mad:

Beträffande journalister så har jag rört mig en del bakom kulisserna på mängder med evenemang, och det är tyvärr den krassa verkligheten. Se bla på krönikören Mats Härd i GP som i nästan varje krönika kommenterar snittarna eller skäller över att gratisölet tog slut.
Min personliga åsikt är att det blivit lite för mycke mode att bli journalist. Titta på intervjuer i både nyheterna o sporten, för 10 år sen var intervjuobjektet i centrum och reportern syntes inte ens i bild. Nu är det det nästan tvärt om.
Hoppsan, hejsan, den här diskussionen hör ju egentligen inte alls hemma på islandshäst, men hallå, läser du bara den lilla rosa eller?
Att sportjournalistik inte sällan glider från objektiviteten kan jag hålla med om, men annars är det väl kanske ett par procent som glassar runt. Och vad gäller krönikörer är inte deras jobb att vara objektiva. De ska sticka ut, vara vassa, röra upp, trycka till och vara personliga, men behöver inte vara objektiva, det är det som är grejen...

Kan du inte pm:a mig i vilka kulisser du lever i, bara av ren nyfikenhet... :D
 
Sv: Mediabevakning av VM?

Vette katten var jag skall börja så jag blundar o väljer, stannar på... mitt i..! ;)

Apropå om vi var på samma VM antar jag att du menar att du fick fast plats med bra faciliteter?
Det skulle vara rätt spännande att få reda på vart det fanns nånstans för jag såg inte något av det!

Visst är den sk gubbmaffian ett problem. Men det är dumt att bara skylla på den och sätta sig och sura i ett hörn.
Gör ni sporten tillräckligt publikvänlig kommer publiken komma, vilket gör det intressant för sponsorer, kommer sponsorer kommer även gubbmaffian få upp ögonen.
Personligen ser jag att sporten har den bevakning den förtjänar nu tyvärr. Som jag sagt innan ser jag gärna att det visas mycket mer av sporten i TV. Men då går det inte att skylla på alla andra hela tiden. :idea:

Det här med egna erfarenheten har vi rätt ut via PM, inget jag har lust att gå ut med vad den innebär.

Hmm, din mormor ja, får väl be om ursäkt till henne!
 
VM-Artiklar på islandshästwebberiet

Islandshästwebberiet har sammanställt en lista med artiklar om islandshästar och nu den senaste tiden har det handlat mest om VM. Se http://www.webberiet.se/ . Du når artiklarna från förstasidan.
 
Sv: VM-Artiklar på islandshästwebberiet

asn skrev:
Islandshästwebberiet har sammanställt en lista med artiklar om islandshästar och nu den senaste tiden har det handlat mest om VM. Se http://www.webberiet.se/ . Du når artiklarna från förstasidan.
Tack,
när och var skulle det vara på tv från VM?
 
Sv: Mediabevakning av VM?

Jag håller med fullständigt att det är diskriminering det handlar om, och ingenting annat!!!

Ridsporten generellt är diskriminerad i ffa TV, med tanke på allmänintresse så finns det lika många ungdomar som rider som tex spelar ishockey och fotboll. Nu får väl tilläggas att de faktiskt på senare år visat mer av fälttävlan, hoppning och dressyr än tidigare.

Och allmän intresset skulle kanske öka om det uppmärksammades mer i media, det brukar ju funka så. Jag begär inte att de ska sända flera timmar i sportspegeln, men ett kort besked om svenska VMmedaljörer skulle väl kunna läggas in under söndagens sportnytt, det tycker jag inte är för mkt begärt.

Det har ju också visat sej att tex friidrott blvit mer poppis bland barn och ungdom när vi fått fler stjärnor som uppmärksammas i media, så nån påverkan har ju media.

Att det skulle vara svårt att följa med i tävlingarna kan ju var sant iofs, men vilken utomstående fattar ngt av dressyr tex ??

Nä jag tycker att ett VM där sverige deltar och spec tar medaljer vilken idrott det än är, bör åtmistone nämnas i SVT. :cool:
 
Sv: Mediabevakning av VM?

Apropå om vi var på samma VM antar jag att du menar att du fick fast plats med bra faciliteter?
Det skulle vara rätt spännande att få reda på vart det fanns nånstans för jag såg inte något av det!
Syftade visserligen på "ordentligt med underhållning" vilket jag verkligen tyckte att det var. Ordentligt rolig stämning i publiken och riktigt häftiga riduppvisningar, lägg där till spänning och dramatik i form av pass-skandalerna och du har en rätt bra story att sälja in hos nyhetsbossen :angel: :D

Visst är den sk gubbmaffian ett problem. Men det är dumt att bara skylla på den och sätta sig och sura i ett hörn.
Vi surar ju inte i ett hörn, vi diskuterar ju för att få fram vad som gick snett och hur vi ska kunna få fram sporten mer.

Sen vad gäller uppmärksamhet och sponsorer så är det nog en ond cirkel; utan uppmärksamhet - inga sponsorer, inga sponsorer - "inga" bra evenemang eller stjärnor - dvs ingen uppmärksamhet - inga sponsorer... osv... :crazy:

Tack för pm, mycket intressant.
Vi lägger ner den här diskussionen nu va? :D :p
 
Sv: VM-Artiklar på islandshästwebberiet

05-08-19
Islandshästar i TV 1
Allt filmmaterial från VM ligger på redigeringsbordet, arbetet är i full gång med att klippa i hop ett entimmes långt program med Jan Svanlund som kommentator. Återkommer med exakt sändningstid! Håll ögonen öppna och videon laddad!

från SIF
 
Sv: VM-Artiklar på islandshästwebberiet

Svíþjóð skrev:
05-08-19
Islandshästar i TV 1
Allt filmmaterial från VM ligger på redigeringsbordet, arbetet är i full gång med att klippa i hop ett entimmes långt program med Jan Svanlund som kommentator. Återkommer med exakt sändningstid! Håll ögonen öppna och videon laddad!

från SIF

Ja man får väl köpa TV-tidningen då så att man inte missar....KUL!
 
Sv: VM-Artiklar på islandshästwebberiet

**Raderat**
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: VM-Artiklar på islandshästwebberiet

Så fort någon vet när det sänds, vore det trevligt att få veta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp