Medryttar kostnad.

Jag skulle aldrig drömma om att ta betalt av min medryttare. Jag är så tacksam för den hjälp jag kan få. Nu har jag visserligen inte fasta dagar då jag har hjälp men ändå. Utan hjälp skulle jag åka till stallet 365 dagar om året, om jag nån gång vill åka bort eller är sjuk är jag ytterst tacksam om någon vill ta hand om min älskling. Fast jag vet ju att läget är ett helt annat i sthlms-området, man får ju se det som att de har mycket högre kostnader på allt där också.
 
När jag hade medryttare på mina hästar tog jag 600kr för 2ggr/veckan på stora hästen och 500kr för 2ggr/veckan på ponnyn. Ibland fick de rida fler ggr och då tog jag inget extra för det. De behövde inte mocka eller fodra när de var medryttare utan bara borsta och rida (jag kan inte ta betalt för att de "arbetar"). Har sett en hel del som söker medryttare i stockholm som tar 1000kr för 1 dag/veckan! :eek:
 
jag har inte tänkt tanken ens!!jag är superglad att bara få den hjälp som finns.sedan är vi kompisar åxå,men hade det varit en okänd så hade jag iallafall inte tagit betalt. /Tess :bump:
 
Jag har ingen medryttare nu, men jag har haft det ett tag för ett par år sen.(när jag gick i skolan och inte hann med hästen riktigt)
Hon red allt från 1-5 ggr/vecka beroende på vad som passade henne. Snittet vart väl 3-4 ggr/vecka.
Vi hade en kalender där hon skrev upp vilka dagar hon vile ha veckovis i förväg.
Hon betalade ingenting.
 
Första medryttarhästen: 600 kr/2 dagar, fick rida ut eller dressyr.
Sen red jag i Småland, gratis, fick rida hur mycekt jag ville - hoppa, dressyr, uteritt, träning etc.
Sista medryttarhästen 1000 kr/3 dagar väl dyrt men jag kan förstå hästägaren också då stallhyran var dyr.
Nu har jag egen, ingen medryttare
Nu har jag egen häst, ingen medryttare
 
En fundering bara. Som en del säger här så skulle de aldrig komma på tanken att be en person betala för att vara medryttare. Jag delar samma åsikt.
Jag tycker att man erbjuder en tjänst när man ska vara medryttare, allstå borde man ju få betalt? Det är ju en avlastning för ryttaren om den slipper "arbete" för jag antar att det är därför människor vill ha medryttare? Tycker att det har blivit bakvänt liksom.
Jag kan förstå att det blir så i områden som tex stockholm där det säkert finns en stor efterfrågan på att rida just för att människor i innerstan och förorter inte har så lätt att ha egen häst, eller?
Varför Betalar man egentligen??
Istället för att få betalt som medryttare?

Jag var medryttare ett tag på en häst, då kom jag å gick som jag ville, ringde typ innan, eller skrev en lapp ungefär. Detta gjorde jag helt gratis, ingen mockning eller liknande.
 
Jag är medryttare på en halvblods valack och har varit det i snart två år. Hans ägare har aldrig tagit betalt av mig men nu är hon tvungen att börja med det(annars måste hon börja sälja hästar!:eek:)och det blir 500 kr i månaden, oavsett hur mycket man rider. Men som medryttare så har jag rätt till minst 2 dagar!(Har ridit 5 ggr den här veckan!:rofl:)
Jag har fria händer vad gäller ridningen! Hon vet att hon kan lita på mig till 200% och man blir kallad både ängel,klippa,ess..osv.. :) Jag gör allt för Valiant:love:och det enda som skulle få mig att lämna honom vore om jag flyttade!


:banana: :banana:
 
Jag själv provred ett sto idag, ett halvblodssto på 10 år.
Ägaren säger att hon kan försöka ta över handen ibland och att hon kan bocka. Men jag ska provrida igen o se hur det känns.
Hon vill INTE ha någon betalt. Hon är bara glad för att hon får hjälp.
Hästen är mörkbrun utan tecken. Ser ut som ett föl, men hon är söt ändå :p
Jag kommer få hoppa henne, rida dressyr, ut i skogen, ev träna henne (hon tog upp det igår då jag provred.)
Hon har MASSA saker till henne. Massa lindor, skydd, schabrak, tecken m.m.m o jag får rota hur mycket jag vill. o sätta på henne vad jag vill..
Ska bli så kul..
 
Jag har medryttare. Hon betalar 500 kr/månad och rider 2 dgr/v. Hon får rida för instruktör i dressyr, hopplektioner efter överenskommelse. En dag/vecka ska vara uteritt och en dag får hon träna. Hon kommer att få tillfälle att tävla klubbtävling men ej större tävlingar. Hästen i fråga är välutbildad, tävlad Msv dressyr, utb ngt högre än så. Mkt bussig häst man kan lära sig massor på. Hästen står uppstallad nära anläggning, bra kommunikationr. Hon gör inget annat än sköter om hästen, mockar och rider, inga skyldigheter att fodra etc.

Sen har jag haft hjälpryttare på ponnyerna som står på landet hos mina föräldrar. De betalar ingenting då det är på helt andra villkor. De får bara rida ut i princip.
 
Jag resonerar som så att betalar man, vilket jag aldrig skulle göra eftersom man HJÄLPER ägaren, ska man få helt fria händer. Betalar man ingenting får man ställa upp på ägaren skrav.

Jag skulle vilja att min medryttare "lydde" mig, så av den anledningen skulle jag inte ta betalt. Men det kanske skulle vara skillnad om man stod på ett fint dyrt ställe...
 
Jag är medryttare på ett hbl-sto. Betalar ingenting, hjälper till med ex. mockning istället. Hittills har jag mest ridit i skogen och fortsätter nog med det. Får rida nästintill så ofta jag vill :D
 
Jag har en tjej som rider hos mig ca 3 gånger i veckan. Hon rider dressyr på min valack och tanken är att hon så småningom ska tävla honom. Hon behöver inte betala något.. Om hon tävlar/tränar så får hon stå för alla kostnader själv. Jag tycker inte att hon ska behöva betala något då jag egentligen inte behöver någon hjälp med hästarna. Utan hon rider mest hos mig bara för att jag ska få sällskap och så att valacken får tävla lite dressyr. Jag själv rider hoppning och tävlar så jag tycker det är kanonbra att hon vill rida dressyr! Har hästarna på egen gård så de kostar inte så jättemkt.
 
Jag betalde inget som medryttare.. fast jag fick heller inte göra så mkt. Jag betalade genom att åka till stallet en dag/ vecka och mocka å fodra. (hästens vilodag) Jag red 1 dag/vecka. Fick bara rida lugnt i skogen. Fast jag skulle självklart ha betalat lite om hon bad mig. Jag erbjöd mig att följa med på tävlingar osv. men det blev aldrig av. Fast jag köpte grejer som jag tyckte behövdes, som nytt grimskaft, tyglar och andra små saker.

Jag tycker det är upp till var och en om man vill betala/ta betalt. Det beror på vad man har medryttaren där för, om det beror på tidsbrist eller för att man vill ha ekonomisk hjälp. Skulle själv aldrig betala typ 1500 som många gör i min närhet, för att få rida 1-2 ggr i veckan.

menmen.. de magiska orden: Tillgång och Efterfrågan
 
MIn medryttare/skötare betalar ingenting. Jag är bara glad att han blir riden så mycket som möjligt,
Hon har fria händer men rider bara ut ändå.
 
Vi har tagit betalt av våra medryttare! Dom har betalt 250 kr i månaden för att rida tre gånger i veckan.
Det jag har känt är att har dom fått betala lite så har barnen och barnens föräldrar tagit större ansvar i att dom faktiskt skall åka dit dom dagar dom tagit på sig även om det regnat varit kallt mm


Men det är väl lite som någon skrev: tillgång & efterfrågan
 
Hoppas jag inte säger samma sak som någon, orkar inte läsa igenom hela tråden...

Är kluven... tycker egentligen inte att man ska behöva betala för att hjälpa mig några dagar i veckan... Jag letar tex en häst som jag kan rida någon dag i veckan. JAg har tävlat st george dressyr o 1.20 hoppning. Inte för attt försöka framstå som bättre än vad jag är men för de flesta som letar medryttare känns det som om jag skulle kunna hjälpa till att utveckla deras häst... iaf om man läser de annonser som finns ute.

Men å andra sidan, innan jag såklde min häst övervägde jag att ta in en medryttare någon dag i veckan och hade nog tagit lite betalt... men jag vill nog hellre kalla det för en halvfodervärd i så fall.

det här blev rörigt men jag hoppas ni fattar
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 350
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
575
Senast: valy
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 324
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 756
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp