Medryttare - "egen häst"

the_connemara

Trådstartare
Har läst på lite olika sidor och fått uppfattningen att medryttare vill/ofta har hästen som "sin egen" de dagarna i veckan de har hästen. Tex använder egna grejer till hästen (förutom sadel i princip), gör precis vad de känner för med hästen osv. Och nu känner jag mig som en diktator :o

Är det helt ovanligt att man som jag faktiskt vill ha hjälp med hästen - INTE bara vill slippa hästen - några dagar i veckan? Dvs vill att de som är medryttare gör liknande man själv och följer träningsplanen för hästen? Tex vill jag att han ska masseras innan ridning för att ha bättre koll på muskelstatus och jag vill att han ska ridas ordentligt i alla gångarter de dagar medryttaren är där.

Meningen med att jag letade medryttare var ju just för att han skulle gå flera pass extra med normal intensitet eftersom han ska tävlas framåt våren, då håller det inte att jag rider 3 hårda pass på helgen och han står/skrittas en halvtimme resten av veckan. Hade jag velat att någon bara skulle bry sig lite om honom hade det självklart varit mer fritt men nu vill jag ha ridhjälp av någon som är intresserad av rida/träna, inte flamsa/slappa/bara gosa med hästen. Är jag helt ensam om detta?

Ni som läst övriga trådar och blivit smått upprörda - det VAR inte så farligt att ha någon annan att rida sin häst, jag har vant mig ;) Men frågeställningen ovan kommer man ju ändå inte riktigt i från.
 
Sv: Medryttare - "egen häst"

Isåfall är jag också en diktator ;) Här används bara hästens egna utrustning och hur hästen motioneras bestämmer jag. Nu rider jag inte alls på grund av olyckan i somras så jag har ridhjälp några gånger i veckan. Dock sköter jag mockningen och sånt så jag inte blir helt förslappad. Har nog världens tålmodigaste medis...:o Jag är så fruktansvärt petig med precis allt.

Jag hade en medryttare förut som tyckte att hästen tillhörde denne de dagarna h*n hade den. Bytte foderstat, ändrade utrustning, gjorde allt precis som denne ville.. och utan att fråga. Den medisen blev inte långvarig. Det fanns ju liksom anledning till varför hästen hade en viss foderstat och utrustning och det ignonerades totalt.:crazy:
 
Sv: Medryttare - "egen häst"

Vad har önskemål om hur man rider hästen att göra med om man vill ha hjälp med hästen eller bara avlastning? På dig låter det som om du vill ha någon kapabel att träna din häst och duktig på att massera, det låter som om du nästan borde betala medryttaren.

Personligen vill jag helst träna min häst själv även om jag helst vill ha en instruktör om hjälper mig. Och nej andra får gärna rida min häst men det blir inte så ofta, jag gillar att rida och har tid. Medryttaren får dock göra vad hon vill, någon egen utrustning har hon inte så det är inte aktuellt, hennes intresse ligger dock inte att träna. Hon rider gratis, pysslar med hästen, jag är glad att hon finns men jag ville egentligen inte ha hjälp, det bara blev så.
 
Sv: Medryttare - "egen häst"

Min deal med medryttare är att medryttaren har hästen som "sin egen" inkl. all markservice de dagar hon har hästen. Vi har dock kommit överens om vad som ska resp. inte får göras med hästen ridmässigt. Det bygger på min träningsplan och mina tankar om vad hästen ska resp. inte ska göra avseende uppförande m.m. Alla utom en medryttaren har förstått och följt överenskommelsen. Hon det inte fungerade med fick "sparken".

Medryttarna använder hästens utrustning. Några andra önskemål har inte funnits så det har hittills inte varit ett problem. De får gärna ha frågor och synpunkter på t.ex. utrustning och foderstat, men inte ändra något utan att kolla med mig först om det inte är solklart att något är fel.
 
Sv: Medryttare - "egen häst"

Jag har haft ganska många medishästar genom åren (6-8 st) då jag inte haft egna men även haft medryttare på mina egna i perioder. Rent spontant skulle jag säga gemensamt för samtliga jag varit medis för och mig själv att det är en blandning av de två sidor du nämner.

Tex ditt önskemål att hästen skall maseras och liknande tycker jag skall följas eftersom det har med hästens hälsa att göra. Likaså om du vill att hästen tex skall skötas på ett visst sätt. Om en häst måste ridas i korrekt form av en viss anledning (ryggproblem el lik..) så ska sådant följas. Om man däremot har önskemålen enbart för att hästen skall tränas korrekt inför kommande tävlingar så får man nog låta medis rida lite "avslappnat" med mellan varven så att h*n inte kvävs av kraven. Ju högre "krav" man ställer på sin medryttare ju mindre medryttare blir det och mer en träningshjälp. Då börjar det luta åt att man kanske ska betala för träningen av hästen i stället. Tanken med medryttare är ju avlasning, inte toppträning.

Att låta medis använda sina egna grejjer tycker jag är okej. Bara det inte är någon ohyra el liknande på sakerna och de är i bra skick. Själv avskyr jag andras borstar. Man har ju sina favoriter i rycktlådan. Jag har små händer och tycker mångas grejjer känns klumpiga att hålla i tex. Ibland har jag haft egna tyglar när ägaren tex har haft hemska gummityglar eller för smala eller breda tyglar. Jag jobbar bäst med mina egna. Vill använda egna saker i så stor utsträckning som möjligt också för att inte "nöta" på ägarens och känna ansvar över det.

Jag har alltid gått igenom med ägare/medryttare vad de vill medföra eller vad jag får medföra. Det är lite givande och tagande åt båda håll. Bara man förklarar varför man har ett visst önskemål så brukar den andra personen förstå och respektera det.

Lycka till i jakten på en bra medis.

Voff
 
Sv: Medryttare - "egen häst"

Vad har önskemål om hur man rider hästen att göra med om man vill ha hjälp med hästen eller bara avlastning? På dig låter det som om du vill ha någon kapabel att träna din häst och duktig på att massera, det låter som om du nästan borde betala medryttaren.

Personligen vill jag helst träna min häst själv även om jag helst vill ha en instruktör om hjälper mig. Och nej andra får gärna rida min häst men det blir inte så ofta, jag gillar att rida och har tid. Medryttaren får dock göra vad hon vill, någon egen utrustning har hon inte så det är inte aktuellt, hennes intresse ligger dock inte att träna. Hon rider gratis, pysslar med hästen, jag är glad att hon finns men jag ville egentligen inte ha hjälp, det bara blev så.

Många verkar bara vilja slippa åka ut och rida/mocka/fodra sin häst och skaffar medryttare - medryttaren fixar och får ha hästen som sin egen sina dagar förutatt att hästen sköts/fodras/mockas åt. Det menade jag med avlastning/slippa hästen.

Jag vill verkligen inte slippa men kan inte (pga studier på annan ort) vara i stallet mån-tors och vill därför ha någon som vill rida/träna (jag menar inte träna som i att lära min häst något utan som att rida planerat och vid tillfälle får medryttaren gärna rida för min tränare oxå om intresse finns) enligt min träningsplan för hästen. Alltså letar jag just efter någon som är villig att göra just det, men det verkar inte vara så vanligt - av vad jag läst alltså - därför frågar jag här om det är ovanligt bland er här inne också, om jag är helt udda?

Tror ingen av mina medryttare hittills tyckt varken att jag är särskilt duktig på att massera eller att de ska vara proffsmassörer ;) Utan det och lite annat är just för att hålla mer koll på hästens hälsa :) Ev skador/överansträningar efter en hård träning märks ju inte alltid direkt på dagen.
 
Sv: Medryttare - "egen häst"

Isåfall är jag också en diktator ;) Här används bara hästens egna utrustning och hur hästen motioneras bestämmer jag. Nu rider jag inte alls på grund av olyckan i somras så jag har ridhjälp några gånger i veckan. Dock sköter jag mockningen och sånt så jag inte blir helt förslappad. Har nog världens tålmodigaste medis...:o Jag är så fruktansvärt petig med precis allt.

Jag hade en medryttare förut som tyckte att hästen tillhörde denne de dagarna h*n hade den. Bytte foderstat, ändrade utrustning, gjorde allt precis som denne ville.. och utan att fråga. Den medisen blev inte långvarig. Det fanns ju liksom anledning till varför hästen hade en viss foderstat och utrustning och det ignonerades totalt.:crazy:

Typ som ditt andra stycke har jag läst en del om. Jag hade inte en tanke på att inställningen/sättet var så. Själv harj ag bara haft egna ponnyer (som jag ridit själv då jag bott hemma tills universitetsstudier) och ridit dels endel på ett stuteri och ibland kompisars hästar. Jag har alltid ridit helt enligt ägarens anvisning, använt anvisad utrustning osv osv så det är liksom det "normala" för mig. Vill man ha en egen häst att planera träning/ridning/slappa med så har man foderhäst typ :)
 
Sv: Medryttare - "egen häst"

Just ang träningen så skrev jag nog lite otydligt. Hästen får gärna/helst ridas i fri form, nosen dippar ner när de lär känna varandra och han är ingen häst som behöver "arbetas" mer än att ridas i balans så går han automatikst "bra" för sin egen hållbarhets skull - mao inga dressyrskills alls varken krävs eller önskas direkt, snarare fokus på framåtanda och att lyssna på medryttaren så den känner sig trygg. Han är inte alls i behov av tillridning/utbildning, det gör jag allra helst själv, han behöver dock röra på sig mera kontinuerligt.

Med "ridas ordentligt" menade jag just att rida i alla gångarter 1-1.5 h, all ridning sker ute i skogen och vi har massa bra vägar/backar. Att skritta 30 min funkar jättebra en gång i veckan, men inte 4 dagar i veckan om han ska gå träningar med mig på helgerna. Så det är absolut ingen "toppträning" som varken krävs eller önskas av medryttaren, normal, kravlös uteridning på en häst med kondis bara :)
 
Sv: Medryttare - "egen häst"

Det för mig låter som helt vanlig ridning. Inget konstigt alls. En normal deal. Jag har själv det behovet på min häst eftersom jag jobbar och har en son så vissa veckor hinner jag inte rida min häst det hon behöver för att hålla kondisen. önskemålet är att hon går minst 5 dagar i veckan. Nu har jag ingen fasst medis ännu utan hon rids lite extra av mina stallkamrater som har oinridna unghästar. Mitt enda krav är att hon stretchas i frambenen. Detta för att hon är 19 år och ännu är superfräch i benen. Jag vill att hon ska förbli detta.

Till våren rider de in sina hästar och då kommer jag att ev skaffa en medis. Då MÅSTE denna också stretcha. För övrigt så kommer jag inte att ha några större krav mer än att OM hon skall dressyrridas så ska personen kunna göra det ordenligt så hon inte blir felriden. Hon fuskar gärna och kan lätt bli muskelöm då. Uteritt finns det bara en regel- ingen hopp eller flängridning. Det kommer hon inte att hålla för i längden.

Jag skaffar enbart medryttare för att hålla igång henne konditionsmässigt och för att hon VILL bli mycket riden. I samtliga tre gångarter. Där verkar vi ha lite samma önskemål. Att de kommer ut och rör på sig lite extra. Alltså vill jag att medisen rider och inte bara står och borstar. Men visst får h*n hoppa över ridningen ibland. Jag tvingar ju inte ut någon i ur och skur. I gengälld tror jag inte att jag kommer att ta betalt. Vill personen träna för instruktör får h*n gärna ta en till stallet då vi har kanonfin paddock. Men jag vill inte att någon annan kör runt på min häst i transport. Men instruktör får h*n stå för själv. Hästen är utblidad minst MSV dressyr så jag tycker det är en shysst deal om man vill uveckla sig som ryttare. För hästen är det helt ovesäntligt.

Jag kommer absolut inte aceptera några ändringar i foderstater mm. Det som medis får göra och bestämma själv är var ,när och hur och hur länge h*n vill rida hästen sina dagar. Vill h*n rida ut med de andra, rida själv, rida dressyr, ta in en tränare osv. H*n får pyssla och dona som h*n vill i stallet bara grundsysslorna blir gjorda (att hästen får mat och vatten och det blir någorlunda mockat och pållan avborstad) Skulle tiden tryta för stallsysslorna ibland kan jag ta dem efter jobbet då jag bor nära stallet.

Jag kommer aldrig att aceptera att jag ska komma till stallet och städa upp efter medis. Alla andra lämnar stallet i ett visst skick (vi är inte petiga) och det måste medis också för att inte stöta sig med övriga inakorderingar.

Jag tror det är ganska självklara saker och inga avanserade regler. Du verkar ha något liknade. Minns din förra tråd...då hade du lite större krav ;) Hoppas som sagt att du hittar en bra medis. När det funkar är det ett jättebra utbyte av tjänster.
 
Sv: Medryttare - "egen häst"

Tycker det låter som du har helt normala krav/överenskommelser med din medryttare. :)

Mina medryttare jag har haft har alla haft olika krav på ridningen. Men i mitt fall var det mera i form av inte för hård ridning och ordentlig uppvärming/avtrappning samt strech efter ridning.
Samt att vi hela tiden hade en dialog och en bok där "passet" noterades så att båda visste om det hänt någonting speciellt och att man inte fick skritt tre dagar i rad och sen långritt tre dagar i rad.

Men sen har jag haft sån tur att jag hittat rätt människor som jag kunnat lita på och då också kunnat släppa min kontroll mer.
 
Sv: Medryttare - "egen häst"

Det låter väldigt likt faktiskt :) Förutom att min inte är utbildad MSV dressyr :angel:

Ja, jag kan lätt medge att jag var jättenojjig/rädd i höstas :o Men det var jättenyttigt att kunna skriva på buke och få andras syn på saken (jag borde gå och läsa den tråden igen faktiskt och se vad jag egentligen skrev :D).

Nu har jag iofs varit lite extrem igen (jag har numera 2 medryttare och en till ska komma och träffa oss till helgen. Antalet pga flera omständigheter - hästen blir inte ihjälriden ;)) och ritat ut ridvägar på google maps och mailat medryttarna. Dels för att ingen hittar så bra och dels för att de ska veta hur mycket som är "normalt" för honom att gå. Det är alltså förslag på ridvägar och inga påtvingade rundor :p Men även önskemål från min sida att han ska gå ungefär som "normalt", och det är himla bra nu mer all is, man kan tipsa om vart det är ok i backen! Fast det räknas kanske oxå som diktatorfasoner :o

Jag har dock stor kartfetich och tyckte det var jätteroligt att rita :D
 
Sv: Medryttare - "egen häst"

Många verkar bara vilja slippa åka ut och rida/mocka/fodra sin häst och skaffar medryttare - medryttaren fixar och får ha hästen som sin egen sina dagar förutatt att hästen sköts/fodras/mockas åt. Det menade jag med avlastning/slippa hästen.

Jo men du vill också ha avlastning, om man vill ha avlastningen för att studera, få tid till familjen eller för jobbets skull är spelar väl ingen roll? Exakt vad man gör beror på formen av uppstallning och servicegraden.

Slippa är ju relativt, men det kan vara tufft att ha familj heltidsjobb/studier och hinna med hästen fullt ut. Det finns för all del de som tröttnat på hästen och inte vill sälja också.
 
Sv: Medryttare - "egen häst"

Jo men du vill också ha avlastning, om man vill ha avlastningen för att studera, få tid till familjen eller för jobbets skull är spelar väl ingen roll? Exakt vad man gör beror på formen av uppstallning och servicegraden.

Slippa är ju relativt, men det kan vara tufft att ha familj heltidsjobb/studier och hinna med hästen fullt ut. Det finns för all del de som tröttnat på hästen och inte vill sälja också.

Fast du förstod nog inte riktigt vad jag menade. Skillnaden jag undrade över här var att jag hade tydliga önskemål om hur hästen reds - jag engagerar mig gärna mycket i medryttaren på den punkten spec, och inte som jag läst (och som var helt nytt för mig, därav tråden här) - inte bryr mig alls utan sa "gör vad du vill, is all yours" de dagarna jag har medryttare.
 
Sv: Medryttare - "egen häst"

Hur mycket kontrol man har är väl i förhållande till priset, ska man ta betalt så bör man ge relativt fria händer, tar man inte betalt kan man styra mer. Det beror mer på vad man har hästen till och hur många dagar denne rider, dina sköter ju ridningen hela veckorna, min rider max en dag i veckan. Dealen är att hon inte rider hårt (utan att fråga) annars är det fritt fram.

Dina medryttare verkar ha det bra :)
 
Sv: Medryttare - "egen häst"

Jag har medryttare för att hålla hästen igång, jag hinner inte detta själv. Däremot har jag hästen helinackorderad, så mockning o så behöver inte medryttaren bry sig om.

Medryttaren har hästen lite som sin egen, men med mig som "diktator". Hon har fått instruktioner om hur hästen ska ridas, hon rider regelbundet lektion för mig. Egen utrustning får hon gärna använda när det kommer till fråga om schabrak o sådana saker. Att byta bett utan att ha stämt av med mig är däremot big no no.
 
Sv: Medryttare - "egen häst"

Jag tar inte betalt/betalar inte, även om jag skrev så i någon annons jag la ut (la inte ut alla samtidigt). Men när det ändå blev medryttare genom kontakter så vill jag inte ta betalt. Annat om det är någon helt okänd, då inbillar jag mig att de seriösare som verkligen vill betalar och de flesta mindre seriösa inte vill betala. Men även då hade det sjävklart varit diskuterbart. Målet är ju att hitta någon som funkar bra med hästen, inte att tjäna pengar :)

Blir det så att alla tre vill samsas (vilket jag hoppas pga vissa omständigheter) så blir det 2 dagar ridning/2 veckor mer stalltid/pyssel/tömkörning/promenader om det önskas av någon/några, vi får se vad vi kommer överrens om så alla blir nöjda :)
 
Sv: Medryttare - "egen häst"

Jag har medryttare för att hålla hästen igång, jag hinner inte detta själv. Däremot har jag hästen helinackorderad, så mockning o så behöver inte medryttaren bry sig om.

Medryttaren har hästen lite som sin egen, men med mig som "diktator". Hon har fått instruktioner om hur hästen ska ridas, hon rider regelbundet lektion för mig. Egen utrustning får hon gärna använda när det kommer till fråga om schabrak o sådana saker. Att byta bett utan att ha stämt av med mig är däremot big no no.

Mockning är inget som ingår hos oss heller, det är enklast att göra själv.

Jag hade gärna hjälpt till mer med ridningen men det är för mycket tidsbrist på den punkten. Eller ja, tidsbrist i träningsplanen alltså, jag önskar redan nu att veckan hade 10 dagar och att hästen gick 2 pass om dagen. Känns alltid som att man klättrar för lite, intervall tränar för lite, hoppar för lite, rider för tränare för lite osv. Så jag är inte beredd att lägga mina riddagar på att hjälpa till, om det inte uppstår problem såklart - då är det ju självklart! Däremot ser jag gärna att de som vill rider för min tränare om det är möjligt längre fram (väglag, ridbana, träningstider osv).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 400
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Andromedae
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 071
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 517
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp