Medryttare? Ekonomi? eller är jag bara ego...

jein

Trådstartare
Så till ett problem. Behöver lite utomstående åsikter...

Har en 4-årig halvblodsvalack, snäll och allt. välutbildad och följer planen.
Jag har gått ut gymnasiet och är fast anställd 40 timmar i veckan, får ut ca 12 000 kr/månad. Min häst kostar sammanlagt 4 500 kr i månaden (med extra utgifter inräknat så som utrustning, veterinär,vaccinationer etc.)

Denna månad skriver mamma över hästen så att jag står som ägare=jag betalar allt, vilket inte är mer än rätt tycker jag.

Så till "problemet":
En god vän till mamma och mig (vi har alltid hjälpts åt med mockningar, transport, stallpass osv, vi 3 personer på 3 hästar, så att man alltid kan få en/några "hästfria" dagar i veckan) hon vill nu bli medryttare på min häst, eller ja hon och mamma vill det, eftersom hennes häst börjar bli till åren och så småningom ska tas bort. Den här vännen vill träna och tävla min häst, det vill inte jag. Jag vill utvecklas med min häst (har ridit in honom själv och allt)inte att någon annan ska tävla med min häst, är det egoistiskt? Hon är en väldigt duktig ryttare och jag kan se henne som en tillgång för min häst i t.ex. träningsammanhang, dessutom vill ju jag gärna ha någon hästfri dag i veckan fortfarande, t.ex. om man måste jobba mycket och så. Dessutom är det ju bra för min häst om någon annan rider, vill inte att han ska bli en "enmanshäst".

Har jag rätt att säga till henne att hon gärna får rida/motionera(då även mocka) 1-2 ggr i veckan, men inte får tävla? Hon skulle få träna någon gång för instruktör om hon vill det, men då vill jag vara med - jag har ju en utbildningsplan för min häst! Känns inte bekvämt för mig att släppa iväg henne och min häst själv på t.ex. en clinic. Är jag dum som tänker såhär?
Har jag rätt att ta betalt av henne för att hon får rida min häst? (pengarna är inte viktigt för mig, jag klarar mig ekonomiskt...)men ska man ta betalt om hon ska bli medryttare? Jag uppskattar ju om hon mockar och fixar foder samt motionerar min häst.

Det har blivit spänt läge mellan mamma och mig, eftersom mamma verkar tycka jag är egoistisk som inte låter henne träna och tävla som hon vill. Är jag det?

Åh jag får psykbryt på det här! snälla kom med åsikter, inte kritik. Hur gör ni med medryttare och liknande situationer?

Ps. ska man skriva avtal som medryttare-hästägare? ds.
 
Sv: Medryttare? Ekonomi? eller är jag bara ego...

Självklart behöver man inte låta sin medryttare träna och tävla! Och det är dessutom bara bra att skriva avtal med sin medryttare, tycker jag.
 
Sv: Medryttare? Ekonomi? eller är jag bara ego...

Om hästen nu är din så ska du göra precis som du känner. Vill du inte att hon ska tävla din häst så ska hon inte heller göra det. Om hon absolut vill tävla är det bättre att hon rider någon annan häst och att du ev hittar en annan medryttare, om du vill ha det.

Om du vill ta betalt eller inte är helt upp till dig själv. Jag tycker det är rimligt att en medryttare bidrar ekonomiskt, men om du behöver hjälpen så gäller det ju för dig att hitta någon som är villig att betala också. Ju fler krav du ställer desto svårare blir det att ta betalt.

Ang kontrakt är det många som rekommenderar det. Själv har jag aldrig använt mig av det, varken när jag var medryttare eller nu som hästägare. Jag brukar skriva en lista över vad jag förväntar mig av medryttaren men det är inget någon av oss skriver på utan mest för tydlighetens skull. Det viktigaste tycker jag är att man redan innan ett samarbete drar igång är helt överens om vad som gäller.
 
Sv: Medryttare? Ekonomi? eller är jag bara ego...

Din häst, dina regler!!! Vill inte medryttaren gå med på det du vill så får medryttaren leta en annan häst. Jag är den som rider mina hästar själv, har ridit in bägge. Inte är dom några enmanshästar, varför skulle dom bli det? Rätt inriden och dom ska kunna ridas av vem som helst. Vill du inte ha medryttare alls så ska du inte ha det.
 
Sv: Medryttare? Ekonomi? eller är jag bara ego...

Skojar dom med dig? för det verkar inte riktigt klokt!

Hästen ska skrivas över på dig och du ska betala allt men "dom" kräver att du ska låna ut din häst för träning och tävling?!
:rofl:

Aldrig i livet! Hade ju jag sagt.
Du får helt enkelt tänka igenom vad du kan gå med på och lägga fram alternativen.
Tex 1: Medyttare x dagar i veckan, du bestämmer vad som ska ridas, ingen betalning.
2:Medryttare x dagar, friare tyglar men all träning för instruktör ska godkännas av dig, mindre betalning.
3: Medryttare x dagar, hon får rida helt efter eget huvud, bör skriva dagbok, mer betalt.

Eller så bestämmer du dig för att ta hand om hästen helt själv- problemet löst!
 
Sv: Medryttare? Ekonomi? eller är jag bara ego...

Jag hade tänkt mig för riktigt noga om just den medryttaren om det är din mamma som pushar att du ska ha denne osv .. Tänk den dagen det blir ngn fnurra på tråden . Huga ....:(

I övrigt säger jag som de andra .
 
Sv: Medryttare? Ekonomi? eller är jag bara ego...

Tycker inte alls att du reagerar konstigt. Jag hade tänkt precis som du! Du har väl inte häst för att någon annan ska träna och tävla, om det är det du själv har häst för att göra.
 
Sv: Medryttare? Ekonomi? eller är jag bara ego...

Säger som de andra, vill du inte att en ev. medryttare ska tävla så ska de inte det! Det är inte alls ego, det är ju din häst! Som kallebus skriver så har du lite olika alternativ att välja mellan med att bara få hjälp tidsmässigt, lite ekonomisk hjälp eller mycket ekonomisk hjälp. Men gå med på att ta din mammas vän som medryttare endast om du känner dig helt ok och trygg med att hon kommer att rida som du vill.
 
Sv: Medryttare? Ekonomi? eller är jag bara ego...

Jag skulle ju vilja ha medryttare/hjälp just för att tiden inte alltid räcker till, och även om jag älskar att vara i stallet så vill man ha annan tid också, träffa kompisar, kunna träna, umgås med sin pojkvän ibland när han tröttnar på att hästen är ens första kärlek ;) och som sagt jobba, när man är 20 tycker man fortfarande det är kul att jobba, MYCKET:angel:

Det som är känsligt är ju just det att det är min mamma som har betalat allt sen jag fick välja hingst att seminera vårt sto med och ut kom min lilla häst, och hennes vän är ju liksom som min extramamma. Inga man vill svika eller så. Vi har alltid hjälpts åt med hästarna, men jag kan tänka mig att hon inte kommer vilja åka till stallet bara för att mocka när hennes häst har vandrat vidare.

Hon är absolut kompetent att rida och utveckla min häst, och med enmanshäst menar jag inte att min häst kommer hata alla andra människor :o utan att det är bra att han rids av andra som inte har mina (eller våra) olater, alla har ju svaga sidor. Ibland kan man behöva ta hjälp för att övervinna ett problem/avstannande i utbildningen.

Det som grämer mig är att hon kan betala (det har hon sagt) men att hon då kommer kräva, eller utnyttja mitt samvete för att få göra vissa saker. Jag har ju rätt stort kontrollbehov och det mesta ska vara på mitt sätt :angel:

Tack för alla era åsikter! och var inte rädda för att säga till om något jag säger verkar orimligt, jag vill ju ha argument mot och för.

som Gelina sa verkar det suveränt med typ en lista på "krav", typ att skriva träningsdagbok, använda rätt utrustning och följa utbildningen...det är ju viktiga saker för hästen.

Jag vill att allt ska funka, utan att någon känner sig sviken eller att det blir tråkigt och jobbigt att ha häst.

Ni som skrivit "avtal" med era medryttare, vad står med där? Är det specifika dagar och betalning, eller? berätta gärna mer!
 
Sv: Medryttare? Ekonomi? eller är jag bara ego...

Jag har medryttare till min ena häst.
De betalar "vad det kostar" - försäkringen.
Vi har gemensamt lagt upp en plan för hur hans liv ska se ut.
Sedan skriver vi i en dagbok vad han gjort och vi har alla ansvar att följa planen.
Det betyder egentligen varierad motion. Det betyder inte att en av oss är hänvisad till skogen eller så utan vi gör alla lite av varje.

Min häst är äldre oh de har känt honom i många år.

Med en unghäst blir det annorlunda. Din är ju bara 4 nu, då jobbas de inte så många dagar i veckan (om man följer tänket med 4 åring jobbas 4 dagar) då känns det lite överkurs med en medryttare tycker jag.

När den blir äldre så kan det ju absolut vara av intresse. Det blir i såfall superviktigt för dig att ni är överens om en gemensam plan. Sen måste du prata med dig själv om hur mycket du kan tänka dig att släppa iväg i form av roliga grejer som träningar och clinics. Försök ha horisonten långt bort och försök att i första hand tänka på vad som är bra för hästen i längden. Till exempel: Är det värt honom att få åka på en tömkörningskurs med en duktig instruktör om medisen vill - eller gör det för ont i din "kontroll sida" ? Är hon tillrckligt bra för att tillföra din häst något ? Om ja, så tror jag verkligen att du ska överväga det, för det ÄR nyttigt för alla hästar att ha flera ryttare, precis som du själv är inne på, man lär sig varandra, din häst kommer att lära sig dina svagheter och då kan en annan duktig ryttare kanske göra nytta "där"
 
Sv: Medryttare? Ekonomi? eller är jag bara ego...

Senaste Häst Magazinet (Nr9) har en bra artikel om medrytteri.

Var tydlig med dina mål med hästen, vad du vill göra och vad du kan tänka dig att medryttaren får göra. Kommunicera och var öppen o rak.
Eftersom hon har haft egen häst så vet hon om kostnaderna som uppstår. Splitta hyran på 6-7dagar och så får hon betala antalet dagar son hon rider...

Du måste ju känna att det känns rätt oxå. Det är din häst nu, kom ihåg det =)
 
Sv: Medryttare? Ekonomi? eller är jag bara ego...

Sätt upp regler redan innan ni bestämmer något, accepterar hon inte så säg nej. Känns det inte bra för dig så kommer samarbetet inte att fungera.
 
Sv: Medryttare? Ekonomi? eller är jag bara ego...

Jag hade tänkt mig för riktigt noga om just den medryttaren om det är din mamma som pushar att du ska ha denne osv .. Tänk den dagen det blir ngn fnurra på tråden . Huga ....:(

I övrigt säger jag som de andra .

Mycket klokt skrivet.

TS:

Tänk dig för mycket noga.
 
Sv: Medryttare? Ekonomi? eller är jag bara ego...

Nä vet du vad! Du betalar allt och det är din häst. Varför ska din mamma få lägga sig i öht? Din mamma får väl köpa en häst som vännen kan rida...

Jag skulle inte acceptera medryttare alls om det inte var jag själv som verkligen ville det och då skulle det vara någon som passade mig, hästen och vårt utbildningsmål och våra behov av avlastning.
 
Sv: Medryttare? Ekonomi? eller är jag bara ego...

Om jag skulle vilja ha en medryttare skulle jag vilja ha henne, jag vet vad hon går för i ridning och annan hantering. Skulle jag ta in en helt ny tjej eller kille som medryttare så kan jag inte lita på att hen är så bra som den säger, eller?

En medryttare skulle vara bra för både mig och hästen, tidsmässigt och utbildningsmässigt. Dessutom kan det ju vara trevligt att rida ut tsm och då låna en annan häst, t.ex.

Det är ju bara känsligt för att jag vill inte att hon ska känna sig "åsidosatt" om hon inte får träna och tävla, jag vet ju att hästen är min i slutändan oavsett om hon gör det :crazy: men det känns inte riktigt rätt, jag har ju inte häst och betalar 55 000 kr per år för att någon annan ska tävla! hur knäppt det än låter...

Ni som har betalande medryttare: står det i avtalet vad de ska betala och när?
Det är inget måste att hon betalar, men det skulle underlätta om vi t.ex. kunde spara mer pengar till en ny sadel eller liknande - såna kostnader är tuffa.

tack för era åsikter, jag uppskattar det!
 
Sv: Medryttare? Ekonomi? eller är jag bara ego...

Jag vill själv inte tävla så för mig skulle det vara perfekt.

Men vill du tävla och träna din häst själv, så är det ju det som gäller.

Eller skulle ni kunna dela på det och det fortfarande känns bra?

Det är din häst och det är du som bestämmer, helt och hållet. Så gör bara det som känns bra för DIG och tänk inte på någon annan!
 
Sv: Medryttare? Ekonomi? eller är jag bara ego...

Oj vilken knivig situation!
Förstår verkligen att du inte vill såra ngn inblandad. Dock håller jag med de övriga som anser att din häst = dina regler.
Har varit medryttare i många år åt flera olika ägare och alltid haft en bra och öppen kommunikation. Det är jätte viktigt att du förmedlar exakt hur du förväntar dig att samarbetet ska se ut.
Tänk dig ett drömscenario och se sedan vilka delar du kan tänka dig att kompromissa på. Kan det kanske vara nyttigt för dig att släppa lite på kontrollbehovet och samtidigt känna att det är du som tar de stora besluten?
Om du väljer att ha henne som medryttare tror jag att det är jätte viktigt att du ser hennes kunnande som en tillgång men inte låter dig bli överkörd. Hon är van att bestämma allt som rör hennes häst nu och kanske själv får svårt att stå "bredvid" som medryttare.
Hoppas det löser sig!
 
Sv: Medryttare? Ekonomi? eller är jag bara ego...

Jag håller med det som någon annan skrev. En 4åring rider man ju inte jätte många dagar i veckan och man missar en del om man dessutom ska dela på det.

Jag skulle förmodligen hänvisa till det och säga att det eventuellt skulle kunna bli aktuellt när hästen är äldre, men inte nu.

Vill hon träna och tävla aktivt känns det ju som en bättre idé att skaffa en vuxen medryttarhäst...
 
Sv: Medryttare? Ekonomi? eller är jag bara ego...

Du gör som du vill.

Vill du inte ha ngn medryttare just nu säger du det.
Vill du ha medryttare så bestämmer du spelreglerna.
Om den tilltänkta medryttaren är vuxen med stadig ekonomi tycker jag att denne faktiskt kan betala för sig.

Jag har en medryttare och hon får träna och tävla men jag har företräde.
Är det ett lämpligt tillfälle och jag själv inte kan/ vill träna/tävla får hon göra det.
Det är ett bra upplägg för oss.
Dock tror jag inte det är ett bra upplägg att leka mini Hitler som hästägare om man vill ha ett bra förhållande med sin medryttare.
Givande och tagande brukar fungera bäst :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 399
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 697
Senast: lizzie
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 121
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 102
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Strejk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp