medryttare - hästägarens ansvar?

Messy

Trådstartare
flummig överskrift...

men hur mkt ansvar har man som hästägare för att medryttaren är i livet :angel:

jag skulle tex inte vilja ha någon under 18 just för att min häst kan göra rätt bra saker å är dessutom fullblod som kan överdramatisera ALLT... däremot skulle en 13åring får vara SKÖTARE å typ borsta å så...

men en vuxen? om man säger hur hästen är (å jag skulle säkert överdriva)... vad händer om hästen typ sparkar medryttaren? eller gör u-sväng så medryttaren trillar av å bryter benet osv?

obs: hade inte tänkt ta livet av någon ;)

Sv: medryttare - hästägarens ansvar?

För en myndig medryttare har du inget ansvar, det är faktiskt upp till den personen att ordna med te x en olycksfallsförsäkring eller rida på egen risk.

För en omyndig person skulle jag se till att ha ett ordentligt skrivet kontrakt med föräldrarna, att medryttaren rider på deras ansvar och att de är medvetna om de risker ridning medför.

Även det hemskaste kan hända i stallet, så du borde vara lika orolig för att ha en 13 årig skötare som en 13 årig ryttare.. :p

I övrigt håller jag med Boj.

Jag har som krav att min medryttare är över 18 (=myndig) pga ansvarsfrågan ifall olyckan skulle vara framme!

Även det hemskaste kan hända i stallet, så du borde vara lika orolig för att ha en 13 årig skötare som en 13 årig ryttare.. :p

I övrigt håller jag med Boj.

jo det är sant.. men hon är ett lamm i stallet å världens snällaste... däremot kan hon vara ett as att rida...
men självklart en poäng i det du säger!!!

Ni som har medryttare under 18, har ni skrivit kontrakt om ansvar och hur ser de kontrakt ut??
Och inte minst, med tanke på att det är så svårt att få tag på bra medryttare, hur har föräldrana och med ryttaren reagerat för kontrakt?

Liknande trådar

A
Ekonomi & Juridik Om jag har en medryttare/vän som rider min häst (tillfälligt eller regelbundet). Har jag då något som helst ansvar för vad som sker när...
Svar
13
· Visningar
3 498
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka