Bukefalos 28 år!

Medryttare - hjälpa eller stjälpa?

R

Raggsocka

Har haft medryttare till min häst sen i höstas - det har varit en krokig o taggig väg o jag har velat fram o tillbaka - hästen gillar henne o hon brukar verkligen ha svårt för nytt folk.

Men - bägaren rann över i förra veckan...

Pratade med medryttaren på onsdagen för att höra hur det gått på måndagen, då medryttaren dessutom tagit med sig kalendern hem som vi brukar skriva allt i...

-Nä jag var inte där i måndags...

Nehe, kunde du ringt o sagt det då jag specifikt har sagt att hästen måste gå?

Frågar vad hon tänkte göra under kvällen med hästen då onsdagen också är hennes dag.

-Tänkte inte åka upp ikväll heller...


Här nånstans brister det för mig, o jag ber henne att återlämna stallkalendern o hämta sina grejjer - då det inte är meningen att jag ska behöva jaga henne varje vecka för att få höra om hon faktiskt varit hos hästen.:mad::devil::mad:

Har varje vecka fått ringa efter henne, o för sent fått veta att hästen stått...
Medryttaren skulle ha fyra veckors uppehåll p g a jobb - inte ett ljud på sju veckor, o när hon väl hörde av sig så var det för att hon stött ihop med stallägaren på ett matställe.

Medryttaren skulle enligt avtal betala skoningarna - detta går hon sedan och ändrar till att hon bara ska ha varannan skoning - utan min vetskap.
Tro mig när jag säger att man blir förvånad när stallägaren förklarar att hon lagt ut så länge för att medryttaren struntat i att lämna pengar.:eek:


Medryttaren käftade även upp sig för ett par veckor sen då hon ringde mig o förklarade att jag minsann fick leta efter en ny häst - då hon skulle köpa min i september... :confused:

Svarade med att visst - kastar du upp 80' kr så kan vi diskutera saken - varpå jag får svaret att jag inte kan sälja hästen för så mycket till henne - då hon faktiskt hjälp till med hästen... Jag skulle misann dra av halva summan!:mad:

Jaha - hon är värd 80' kr o sen beror det juh på om du verkligen tränat hästen när du gång på gång skiter i henne?
Hon har sen i dec -07 ridit hästen ca 5-6 ggr.

Min häst gillar henne - men jag känner att jag inte orkar mer, orkar inte bråka om att hon faktiskt bestämt dagar att ta hästen själv - men ändå skiter i det. Orkar inte jaga henne jämt - för att höra om hästen faktiskt blivit riden.
Orkar inte förklara att jag inte tolererar att hästen ställer sig på bakbenen när man lägger galoppskänkel ute - bara för att medryttaren tycker att det är skoj o sitter o skrattar när hästen beter sig så...:eek:

Men min häst då?
Tycker synd om hästen då hon som sagt har svårt för nya människor...

De gånger medryttaren faktiskt varit uppe har hästen tyckt att det är skit-kul o de trivs ihop - men jag måste väl känna att jag litar på den person som har hand om min häst när jag inte är där?


Känner mig orättvis mot hästen, men samtidigt måste jag väl göra det som känns bäst?:confused:

Usch - det blev långt....

/ Raggsocka - som undrar vart alla schyssta medryttare tagit vägen?
 
Sv: Medryttare - hjälpa eller stjälpa?

Nej men huu vilket beteende!! Varför vara medryttare om man inte är intresserad av att fara o ta hand om hästen sina dagar? Oj så tråkigt för dig att nu måsta hitta en annan medryttare, men det låter som om det bara kan bli bättre!

På frågan om var alla bra medryttare finns så vet jag - dom är redan upptagna hos mig :)
 
Sv: Medryttare - hjälpa eller stjälpa?

Jag tycker du har gjort rätt.

Din häst blir ju lidande i längden.

Hur kan hon säga att du ska sälja hästen till henne bara för att hon är medryttare och för halva priset :eek:

Hon kan ju inte vara frisk mentalt...
 
Sv: Medryttare - hjälpa eller stjälpa?

Det verkar inte som att hon har någon respekt för att det faktiskt är DIN häst, och inte hennes. Har också varit med om det fenomenet, och den medryttaren fick inte stanna kvar. Jag tycker att du har gjort rätt.

Sen kan man ju bara skratta åt det faktum att hon tycker att du ska dra ner priset med 50% när hon bara har ridit 5-6 gånger. På de få ridpassen kan hästen omöjligt ha fått ut så mycket.
 
Sv: Medryttare - hjälpa eller stjälpa?

Stackars dig!!:crazy: Jag hade inte haft kvar den medryttaren oavsett!
 
Sv: Medryttare - hjälpa eller stjälpa?

Hon tycker att hon ska köpa henne för halva priset dvs 40' för att hon vet vad jag gav för hästen...

Skillnaden är väl bara att jag köpte hästen till ett ocker-pris, dels för att jag haft henne i träning ett år gratis innan jag köpte henne o dels för att det är en tjej som hade riktigt stora bekymmer - inte talade hästspråk, ställde sig mot folk o var allmänt dum...

Hästen är skit-häftig numer, hon är ett stort kraftigt sto, som brukar misstas för hingst alltsom oftast då hon har hingstnacke o är maffig som få när allt väl sitter...
(tävlade i söndags o fick frågan flera gånger om det just var en hingst)

Min ena tränare säger att det ligger 100' i hästen som glimmar till o vill komma ut ( hästen vet bara inte riktigt hur än)- men vi blir bättre o bättre för var månad som går...

Min andra tränare kallar henne för Xena-krigarprinsessan o vill att hon ska ut på tävlingsbanan i massor så hon får visa upp sig...

Medryttaren var under hösten toppen, då hon var där betydligt mer - o de var ute o busade i skogen medan jag koncentrerade min ridning mer till banan = bra omväxling för hästen!

Men sen kom det ju fram det här med att hästen reser sig när man lägger galoppskänkel, o medryttaren säger "det är ju bara roligt" - o efter det så har allting bara brakat utför...

Känns som om förtroendet började bli sargat redan där...
Har juh en dotter som ska kunna rida hästen också såsmåningom...

O efter jul har jag mer haft ont i magen då jag ringt medryttaren för att jag är rädd att svaret skall vara att hon inte varit där...

O eftersom boken inte finns i stallet fortfarande är det svårt att veta...
Var på semester i tio dar i förra månaden, stallägaren säger att medryttaren varit där en del men kan inte säga om medryttaren verkligen ridit eller om hon bara varit uppe o tittat på hästen...


Om jag ser till mig sjäv o den tiden då man själv var medryttare så skämdes jag ögonen ur mig om jag inte kunde ta mina dagar, o ringde alltid så fort jag visste att jag inte kunde...



Hoppas innerligt att man kan hitta en ärlig, schysst medryttare som vill umgås med hästen o lära känna henne så att de såsmåningom kan funka ihop..

Är så less, o har sån oro i magen för hur jag ska klara av de extra två dagarna nu, för hon måste gå ordentligt...

/ Raggsocka - som tycker att tgd faktiskt kan dela med sig av braigt folk till mig
 
Sv: Medryttare - hjälpa eller stjälpa?

Usch då - Lät inte alls bra!

Skulle nog göra mig av med denna medryttare när du inte kan lita på om hon vart hos hästen eller ej och dessutom går bakom ryggen gällande betalningar för hovslagare - Finns säkert mer seriösa personer som skulle vilja rida din fina häst! //Linda
 
Sv: Medryttare - hjälpa eller stjälpa?

vilket beteende!!! helt otroligt. Jag tycker du ska säga åt din medryttare att leta ny medryttarhäst. Skulle jag vara dig skulle jag inte låta henne rida hästen mera. De är ju DIN häst som "far illa", blir ståendes. Och något fel måste de ju vara om hästen börjat konstra sig vid galoppskänkeln, iaf om den inte hållit på så förut.

Sätt ut en ny annons, eller prata med bekanta så ska du se du hittar en bättre och mer seriös medryttare.

lycka till/ louise
 
Sv: Medryttare - hjälpa eller stjälpa?

Konstrat i galoppen har hon inte gjort tidigare, vi har däremot tränat på att hon ska "plocka upp" sig när hon startar galoppen, dvs får kraften med sig bakifrån och inte springer in i galoppen...

Men vid flertalet tillfällen har hon nu ställt sig, varav ett par gånger varit på väg att slå över = riktigt otrevligt...

Frågade medryttaren lite flyktigt hur hon plockar upp hästen vid galoppskänkel - vilket inte gav något svar - men av vad jag hört från andra så betyder "plocka upp" tydligen att man triggar upp hästen järnet o håller emot tills hästen exploderar...

Det var juh inte riktigt det som jag varken lärde henne eller bad om...:cry:


Har iaf meddelat stallägaren att om medryttaren visar sig så är det enkom för att hämta sina saker, hon behöver inte bemöda sig med att ens kliva ut i hagen mer...

Vet inte om jag vill sätta in annons, brukar få så mycket konstiga filurer som svarar o kan det ena med det tredje, o att en konsekvent metod med ledarskap betyder att man piskar ner hästen till liggandes så att den vet vem som bestämmer...
*generaliserar en del - alla är inte sånna jag vet, men just nu är mitt förtroende för medryttare lika med 0*

Så vi får kämpa på en stund, försöka få det att gå ihop, kanske kan maken min rida någon dag, eller dotterns gudmor som precis lämnat bort sitt sto på betäckning så jag kanske kan använda henne en stund... :idea:
O hon känner juh faktiskt hästen sen tidigare...


Tack för stödet iaf - känns skönt att veta att man gjort rätt även om hästen tok-gillat medryttaren

/ Raggsocka - på lite bättre humör
 
Sv: Medryttare - hjälpa eller stjälpa?

Man blir ju mörkrädd! :eek:
Det finns säkert någon annan VETTIG person där ute som din häst kan trivas med.
 
Sv: Medryttare - hjälpa eller stjälpa?

läs medryttarannonser själv... Finns ju drösvis på nätet eller be ny medis om tidigare referenser + skriv ett skriftligt kontrakt angående viss betalning t.ex. skoning.

Är själv medryttare och haft svårt att finna rätt häst och ägare men verkar nu funnit både ock, på ett bananskal =)
 
Sv: Medryttare - hjälpa eller stjälpa?

Jag tycker du har gjort rätt.

Din häst blir ju lidande i längden.

Hon kan ju inte vara frisk mentalt...

Håller verkligen med här. Hon kan inte vara som hon ska i huvudet, för så gör man inte!
 
Sv: Medryttare - hjälpa eller stjälpa?

När man läser det där vet man inte om man ska skratta eller gråta? :confused:
Helt otroligt att det kan finnas sånna människor, du gjorde helt rätt som sa upp henne fattar inte att du orkade med henne så länge du gjorde:smirk: ;)
Hoppas du hittar någon som passar både dig o hästen nästa gång!:)
 
Sv: Medryttare - hjälpa eller stjälpa?

ja vad säger man, det är svårt att hitta ngn bra som passar med ens häst men det går, det finns bra och pålitliga människor. som inte är dumma i huvudet. men jag förstår att du är irriterad och besviken!
Lycka till iaf!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 194
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 767
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 522
Senast: Kjerulfia
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp