Bukefalos 28 år!

Medryttare- när o hur ofta rider ni?

finapina

Trådstartare
Hej! Jag har funderat på o annonsera eft medryttarhäst till hösten. Nu är jag lite nyfiken på hur ofta o vilken tidpunkt på dygnet ni rider? Själv har jag familj men vill ha mer häst i livet. Att rida på ridskola 1 g/ v känns för lite o dessutom blir det 6 mil t/r dit. Drömmen är egen häst men det är jag nog inte mogen för än. Tycker det går så sakta att lära sig ngt nytt m o vara i stallet plus rida bara 1 g/v.
 
Sv: Medryttare- när o hur ofta rider ni?

Jag rider precis som du på ridskola 1 ggr/veckan och jag håller med om att det är för lite, så när jag hade medryttarhäst red jag 4 dagar i veckan oftast på morgonen vid 10, 11 mest för att jag gillar att vara ute ganska tidigt när det är ljust och ganska lungt ute. Jag red den hästen i ca 4-5 veckor och enligt min ridlärare blev min sits mycket bättre :) Men 4 dagar var för mycket för mig och jag trivdes inte riktigt i stallet så nu letar jag efter en ny häst och har planerat att rida 1 kanske 2 dagar/veckan.

Jag älskar hästar och att rida men jag vill inte att det ska ta över mitt liv så därför känner jag att 1-2 dagar/veckan + 1 dag på ridskolan räcker långt.
Har man familj så kanske det är svårt att hitta tiden men jag tror att bara 1 dag/veckan på en medryttarhäst kan lära dig mycket. det är sån stor skillnad på ridskolehästar och att rida en privathäst där man själv bestämer vad man ska göra.

Usch vad jag babblar! Vet inte om du har fått nått vettig svar men mitt tips är att börja söka medryttarhäst nu för det kan ta tid att hitta den rätta :)
 
Sv: Medryttare- när o hur ofta rider ni?

Jag är medryttare och rider väldigt olika. Jag och ägaren gör i princip upp dag för dag hur vi ska göra. Hon rider så ofta hon hinner och jag tar resten. Sen tränar och tävlar jag hästen, så mycket ridning består av sånt. Det gör ju också att det varierar väldigt mycket hur ofta det blir. Men kanske tre dagar i veckan? Jag jobbar nätter så jag brukar åka ut vid ett.
 
Sv: Medryttare- när o hur ofta rider ni?

jag och hästägaren bestämmer varje vecka utefter hur vi båda jobbar och har annat att göra. men i genomsnitt har jag hästen ca 4 dagar/vecka, och då är det inte säkert att jag kan rida varje dag men jag fixar allt runt omkring iaf. vissa veckor har jag 5-6 dagar och andra veckor 1-3. funkar jättebra för oss och nu ska hästen sättas igång igen efter vintervilan! (jag ska ut och skritta idag, i den strålande solen! :love: )
jag bestämmer förresten själv vad jag vill göra, rida ut/paddock/dressyr/tömköra osv. och det tycker jag är skönt!
 
Sv: Medryttare- när o hur ofta rider ni?

Nu har jag inte varit medryttare på flera år men jag har haft flera medryttarhästar från att jag gick på högstadiet, totalt i ca 10 år.
Antal riddagar har varierat från 2 till 4 dgr/v i vanliga fall upp till 7 dgr/v under kortare perioder när ägarna varit bortresta. Den hästen jag red längst tid (6 år!) red jag 3 kvällar/v plus en dag på helgen, de övriga har mest varit eftermiddag eller kväll på vardagar då det varit färre dagar.
Hittar du rätt häst och ägare är medrytteriet fantastiskt:)
Lycka till!
 
Sv: Medryttare- när o hur ofta rider ni?

Det har varierat lite beroende på vilken häst det varit..

Den första hästen jag var medryttare på, en fjordvalack på 4 år, fick jag rida precis hur mycket jag ville, bara jag sa till dagen innan jag kom ner. Oftast blev det 4-5 dagar i veckan, två helgdagar och tre skoldagar.

Sen var jag medryttare på en arabvalack, red 3 dagar i veckan (två skoldagar och en helgdag) och ibland även två extradagar beroende på om ägaren fick förhinder eller liknande.

För tillfället rider jag ett litet sto som jag rider 1 dag i veckan, torsdagar. Känner för tillfället inte att jag har tid mer än så då jag har praktik i Köpenhamn tre dagar/vecka och inte är hemma förrän vid 6-halv 7 på kvällen, så sålänge det blir mörkt redan vid 5 så är det inte "lönt" att åka ut. Sen måste jag ha tid till att plugga m.m. Hade velat ha en dag till, men får se hur det blir framåt våren.

Men jag har alltid ridit efter skolan (om det inte varit helg) och jag trivs med det. Älskar dock att ha d-dagar och åka ut till stallet på förmiddagen när ingen annan är där, men det är ju inte ofta man är ledig på vardagar.
 
Sv: Medryttare- när o hur ofta rider ni?

Jag är medryttare sedan 3 år och rider oftast på förmiddagen så här års :) Jag vill vara ute medan det är ljust. Om ägaren ska rida med på ponnyn så går vi ut efter hon slutat jobbet på eftermiddagen och tar jag med hennes barn ut så rider vi när hon slutat skolan, vid 16-tiden.

Jag rider 1-3 dagar i veckan ungefär. Beroende på hur jag jobbar och om ägaren har barnen den veckan. I perioder har jag ridit mer än såhär också, men just nu funkar detta bäst för oss båda :)

Har även egen häst (åring) så det är alldeles lagom med en extrahäst bara någon/några dagar :)
 
Senast ändrad:
Sv: Medryttare- när o hur ofta rider ni?

Jag rider på ridskola 1 ggn i veckan och 3-4 dagar hos medryttarhästen
1-2 av dessa dagar rider vi för tränare och då blir det på kvällen.
De andra dagarna försöker jag bara få det gjort innan det blir mörkt. Eftersom jag pluggar så har jag väldigt mycket tid över då jag bara är i skolan 1-3 dagar i veckan sen är det självstudier som gäller. Det gör ju att jag kan planera mina dagar som jag vill
 
Sv: Medryttare- när o hur ofta rider ni?

Min medryttare rider en stadig dag i veckan och det blir efter hennes arbete.
Så tyvärr får hon allt som oftast rida i mörkret.
Nu när det är ljust lite längre så brukar hon ta ut sin friskvårdstimme då så hinner hon ut innan det är kolsvart :)
Ibland har hon även tagit ut sin friskvårdstimme i samband med sin lunchrast och hunnit rida en kort sväng då (hon har bara 8 min mellan stallet och jobb).

Min medryttare brukar även få rida en dag på helgen dels för att hon vill, men även för att jag får dåligt samvete av att hon bara får rida i mörkret och inte komma ut och njuta av naturen på samma sätt som man gör i dagsljus och som jag vet att hon älskar :)

Så sålänge jag inte har träning/tävling på helgen får hon ta en dag då och då passar jag på att umgås med sambon min så blir han glad :)

Om jag ska resa bort och hon har möjlighet så tar hon hand om min häst undertiden och då får hon rida hur mycket eller lite hon vill.

Jag bara älskar min medryttare hon är så underbart bra! :love:
 
Sv: Medryttare- när o hur ofta rider ni?

Jag rider 3 dagar i veckan, endast på helgerna eftersom jag slutar 5 på eftermiddagarna. Då är det ju becksvart .....tycker att du ska göra det. Finns inget bättre än att rida några ggr i veckan :D
 
Sv: Medryttare- när o hur ofta rider ni?

Jag har min medryttarhäst som min egen:D
Ägaren har noll intresse för ridning och har småbarn och 2 jobb. Hon är bara glad att jag har hand om hästen 7 dagar i veckan! Och jag klagar inte, har i princip egen häst för 400 kroner i månaden ;)
Jag är i stallet alla möjliga tider. Ibland har jag in och utsläpp så kan vara tidig morgon eller sen kväll. Men vanligast är efter skolan runt 5.

Vet dock många som gärna vill ha hjälp 2-3 gånger i veckan som avlastning. Tror det är vanligt.
 
Sv: Medryttare- när o hur ofta rider ni?

Jag är också hästägare men min medryttare rider 2-3 dagar i veckan beroende på hur mkt tid hon har, vi har det väldigt löst upplagt, hon säger till när hon vill komma ut och kan hon bara 1 dag en vecka gör det inget, jag litar på henne och vi har det bra med ett "löst" kontrakt :) det funkar ju väl inte för alla men för oss är det perfekt :)
 
Sv: Medryttare- när o hur ofta rider ni?

Jag är hästägare men har en medryttare som rider en dag i veckan (försöker ha en fast dag men båda kan ändra vid behov och med lite framförhållning). Vill hon rida mer någon gång då och då så får hon gärna det också men det räcker bra för oss båda med en fast dag och sedan hörs vi av vid behov/önskemål.
 
Sv: Medryttare- när o hur ofta rider ni?

Jag är medryttare och rider tre dagar i veckan, två vardagkvällar (brukar bli runt kl 17) och en helgdag (ca kl 11). Ibland mer, ibland mindre, vi är lite flexibla. Om jag åker bort tar ju hästägaren hand om sin häst och är hästägaren bortrest tar jag hand om honom så mkt jag kan.
 
Sv: Medryttare- när o hur ofta rider ni?

jag har medryttarhäst som jag rider 4-6 dagar i veckan. oftast hela helgerna- dagtid när det är ljust + ett par vardagar - oftast runt 17 men ibland om jag är ledig även dagtid

vissa perioder har jag henne helt själv, andra perioder är ägaren med och tränar ett par dagar i veckan, oftast är det jag som i majoritet rider/kör/tränar henne. vissa perioder har ägaren henne fler dagar än mig men dom perioderna är korta och inträffar sällan.
 
Sv: Medryttare- när o hur ofta rider ni?

Jag har precis skaffat medryttare till min nordis. Hon får komma precis hur hon vill, bara hon hör av sig innan. Det blir ungefär två gånger per vecka på eftermiddagarna.
Är så hemskt glad för att han blir riden eftersom jag har två hästar som rids och inte har tid med honom, och detta är för mig en möjlighet att kunna behålla honom.

Hon betalar inget, men hjälper mig att mocka och dylikt när hon har tid. Jag planerar att betala för att hon ska kunna rida för tränare ett par gånger i månaden med honom.
Hon är jätteduktig och är en perfect match med hästen så jag ser det som en otrolig lyx att ha henne.
 
Sv: Medryttare- när o hur ofta rider ni?

Jag försöker rida iaf 5 dagar i veckan, allra helst 7. Medryttarhästen har jag haft sen januari -10. Men han blev halt i somras och fick stå och sen var jag borta över hösten så han är under igångsättning sedan strax innan jul.

Ägaren har en 3-åring + en 4-åring (och en tvååring) utöver hästen jag rider. Så just nu roar jag mig med igångsättningen och tanken är att hon ska börja rida honom lite när han är igång (men nu ska treåringen ju ridas in med) ... Jag rider när det passar mig på dagen. Är jag ute sent tar jag in övriga hästar när jag är klar. Är stallet inte färdigt mockar jag, fixar foder m.m och ser till att allt är färdigt.

Första medryttarhästen var som min egen, så han red jag så ofta jag kunde. Nästa var det två dagar i veckan, en till 2 dagar i veckan och den efter - även henne två dagar i veckan (fast det växlade, ibland blev det 4 dagar i veckan beroende på ägaren). Efter det red jag en annan häst 4-5 ggr/vecka, den red inte ägaren alls.
 
Senast ändrad:
Sv: Medryttare- när o hur ofta rider ni?

Jag är inte medryttare, men vi har en medryttare! Eller ja, på min mammas häst, och vi har ett lite annorlunda upplägg:
Medryttaren är alltid med mig i stallet och rider :p Min häst går nämligen inte att rida ut själv på, så jag behöver ha ridsällskap till honom. Dessutom har medryttaren inget körkort, så det passar oss bra att hon åker med mig. Jag tycker att det är roligt att ha sällskap också :laugh:
Det är väldigt olika hur mycket hon är med i stallet, beror både på hur jag jobbar, hur mamma jobbar och hur mammas rygg mår (hon har ryggproblem, så hon kan inte alltid rida så mycket, vissa veckor inte alls). Men det brukar väll bli 3 ggr i veckan iaf :)
I sommar ska hon få bli halvfodervärd på mammas häst, och tills dess ska hon även ha tagit körkort, så vi får se hur vi lägger upp det i framtiden ;)
 
Sv: Medryttare- när o hur ofta rider ni?

Tre gånger i veckan finns hästen tillgänglig för mig att rida. Måndagar och onsdagar är "egenridning" och på lördagar rider jag dressyrkurs. Brukar rida kring 13-tiden för då har dom hunnit äta lunch samtidigt som jag hinner med min egen häst innan middagen också.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver bolla lite tankar och idéer med er. Bakgrund: haft egen häst för ca 8 år sedan, (tog en paus, då det blev för mkt i livet...
Svar
16
· Visningar
1 987
Senast: MattiZ
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Vet inte om detta hamnade i rätt forum - om inte så får moderator ta och flytta tråden! :) Bakgrund: Vår familj (min mamma, pappa och...
Svar
0
· Visningar
929
Senast: Sansko
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt var jag ska lägga tråden.Har hamnat i en situation som är både kul o känns lite , ja knepig. Min ena dotter red...
2
Svar
22
· Visningar
3 652
Senast: Li11aMy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp