Medryttare - pengar?

Jag har redan förklarat när jag skulle ha tagit betalt och när jag inte skulle ha tagit betalt och varför jag ser på det sättet. Jag ser skillnad på att äga ett djur och ta kostnaderna som hör till, och att låna för nöje och betala vad som anses rimligt mellan parterna för själva lånet.

Skulle jag tex bli dagmatte för en hund en dag i veckan för att jag tycker det är trevligt med hundsällskap och hundpromenader, och ägaren behöver avlastning pga tidsbrist den dagen, så skulle ju jag som dagmatte inte betala för att "det minsann kostar att ha hund". Men vi ser helt enkelt olika på det 🤷‍♀️
Ridning och promenera med hund är ju två aktiviteter som vi ser olika på. Du kan ta ridlektioner på ridskola men det finns ingen skola där du betalar för att hyra hund och promenera. Inte vad jag har sett i alla fall.
 
Ridning och promenera med hund är ju två aktiviteter som vi ser olika på. Du kan ta ridlektioner på ridskola men det finns ingen skola där du betalar för att låna hund och promenera.

En ridlektion skulle väl jag snarare jämföra med en lektion i någon hundkurs.
Att låna en häst för nöjesridning skulle jag jämföra med att låna hund för nöje det med.
 
Den som säger att stallarbete inte är ett jobb, det är ju ett nöje tydligen.
Jag frågade vem som säger det. Jag vet ingen som påstår det och ingen här har påstått det vad jag vet, så för att fortsätta diskussionen så undrar jag vilka inlägg du tolkat in det i.
 
En ridlektion skulle väl jag snarare jämföra med en lektion i någon hundkurs.
Att låna en häst för nöjesridning skulle jag jämföra med att låna hund för nöje det med.
Fast då har du egen hund. Det finns väl ingen skola med hundar på samma sätt som det finns ridskola med hästar. Inga kommunala anläggningar med hundar på samma sätt som ridskolor.
 
Med tanke på att båda parter ger varandra värden som inte är pengar så är det svårt att säga när och hur mkt som det är skäligt att ta betalt.

Kan man kanske utgå från x-y= vad medryttaren ”ska” betala?

x) Vad hade ni fått betala för det värde som medryttaren ger och som ni har behov av. Stalltjänster, tillsyn och omhändertagande av hästen, utbildning av hästen, motion av hästen m.m. Räkna enbart med det ni har behov av, så finns det inget behov av att hästen motioneras den dagen medryttaren är på plats så tas det inte upp på kostnadssidan.

y) Vad hade ni kunnat ta i betalning för den ridtjänst som ni erbjuder på den plats som den erbjuds på. Krasst - vad hade ni kunnat ta i hästhyra för ridningen.
 
En ridlektion skulle väl jag snarare jämföra med en lektion i någon hundkurs.
Att låna en häst för nöjesridning skulle jag jämföra med att låna hund för nöje det med.
Att låna en hund för nöjes skull hör inte till det vanliga och för att gå kurs termin efter termin i hundskola existerar förmodligen över huvudtaget inte. Det är typ en ickejämförelse uppdiktad av dig för att visa en poäng som inte existerar.
 
Senast ändrad:
Jag har inte spekulerat i bakrund till varför en ägare väljer att ha medryttare. Jag har enbart funderat över varför vissa anser att de ska rida gratis och se sin insats som värd så otroligt mycket, finns det inget intresse i att rida så varför gör dom ens det? - såvida de inte är skickliga ryttare och utvecklar hästen, men då betalar jag i allafall hellre för den tjänsten.

som sagt så diskussionen om medryttare betala eller ej är en långbänk som ser helt identisk ut i varenda diskussion ang hur folk tycker/resonerar olika.
Personligen har jag tex väldigt svårt att förstå varför jag, som hästägare, som bestämmer mig för att jag behöver avlastning nån dag i veckan från att motionera och åka ut och fixa till min häst, samtidigt utifrån det skulle tycka att den som vill göra det åt mig dessutom ska betala . Jag kan inte se alls på vilket sätt en medryttare i det sammanhanget behöver varesig vara extremt tacksam eller betala mig för att den utifrån att jag velat ha hjälp gör precis det .

Men som sagt - debatten är en evighetsmaskin ang samma tankegångar /olika sätt att se det, hela tiden varje gång och genom alla år .☺
 
Jag frågade vem som säger det. Jag vet ingen som påstår det och ingen här har påstått det vad jag vet, så för att fortsätta diskussionen så undrar jag vilka inlägg du tolkat in det i.

Inlägg 81 och 87 skrivna av @cirkus och @Sirap tolkade jag som att de förlöjligade tanken att utförande av stallarbete som medryttare skulle vara någon form av tjänst. Det är dock inget jag är intresserad av att fortsätta diskutera om men där har du svaret på det iaf.
 
men jösses, vad är det du argumenterar emot utifrån att ämnet gäller medryttare och inte ett etablerat jobb ? 😳

Jag argumenterar mot att mocka skulle vara en rolig hobby för mig, det är det inte. Att sköta stallarbete åt någon annan ser jag helt enkelt som en form av tjänst. Är det så konstigt?
Så nu har jag svarat det också.
 
Jag argumenterar mot att mocka skulle vara en rolig hobby för mig, det är det inte. Att sköta stallarbete åt någon annan ser jag helt enkelt som en form av tjänst. Är det så konstigt?
Så nu har jag svarat det också.

ok 👍

Utifrån att tråden handlar om att ha/vara medryttare har jag svårt att förstå hur man ens resonerar att tillhörande mockning/fix med foder/allmän skötsel utöver ridning den dagen man som medryttare har hästen är tråkigt/jobbigt men då förstår jag hur du menar . (Tror jag).
 
Att låna en hund för nöjes skull hör inte till det vanliga och för att gå kurs termin efter termin i hundskola existerar förmodligen över huvudtaget inte. Det är typ en ickejämförelse uppdiktad av dig för att visa en poäng som inte existerar.

Dagmatte är väl inget ovanligt?

Den poängen var mer att visa att en lektion är en lektion. Det ger utbildning och du har en utbildad tränare som lär dig. Självklart betalar man den person som tränar dig.

Att jämföra en ridlektion där du har en tränare med en hundpromenad tyckte jag alltså inte var en bra jämförelse.
 
Dagmatte är väl inget ovanligt?

Den poängen var mer att visa att en lektion är en lektion. Det ger utbildning och du har en utbildad tränare som lär dig. Självklart betalar man den person som tränar dig.

Att jämföra en ridlektion där du har en tränare med en hundpromenad tyckte jag alltså inte var en bra jämförelse.
Dagmatte är närmst att jämföra med daghem, hunddagis och inackorderingsstall och har inget att göra med att låna en hund eller att vara medryttare. Man utövar inte sin hobby genom att vara dagmatte utan gör ett jobb. Det var inget du nämnde heller.
 
Dagmatte är närmst att jämföra med daghem, hunddagis och inackorderingsstall och har inget att göra med att låna en hund eller att vara medryttare. Man utövar inte sin hobby genom att vara dagmatte utan gör ett jobb. Det var inget du nämnde heller.

jodå - det finns dagmatte /husse som gör det för nöjes skull. Vi har haft dagmatte till flera av våra hundar några dagar i veckan under åren då de ”dagmattarna” varit pensionärer och saknat att ha hund men inte orkat på heltid. Win win för alla 💕
 
Jag argumenterar mot att mocka skulle vara en rolig hobby för mig, det är det inte. Att sköta stallarbete åt någon annan ser jag helt enkelt som en form av tjänst. Är det så konstigt?
Så nu har jag svarat det också.
Ingen har påstått att det är en hobby att mocka eller att man ska betala för det. Vill man leja ut stallskötsel får man i allmänhet betala för att få det utfört. Det är upplevelsen att ha egen häst för en dag man tar betalt för. Sköter någon markservicen är det ofta dyrare liksom det är dyrare för ägaren.

Vill man ha en färdigsadlad häst så får man betala sisådär en 500 kr i timmen istället för typ 50-100 kr gången.
 

Ibland glimrar det till.

En sak som man missar om man i alltför hög grad jämför medryttare med att hyra häst är den plikttrogenhet som förväntas av en medryttare.

Om jag skulle hyra en häst hade jag inte haft dåligt samvete för att avboka kort inpå bara för att jag hade ätit för mycket pepparkaksdeg (under förutsättning att jag fortfarande betalar förstås). Men jag tror att de flesta förväntar sig att medryttaren åker ut till stallet oavsett mängden pepparkaksdeg.
 
Ibland glimrar det till.

En sak som man missar om man i alltför hög grad jämför medryttare med att hyra häst är den plikttrogenhet som förväntas av en medryttare.

Om jag skulle hyra en häst hade jag inte haft dåligt samvete för att avboka kort inpå bara för att jag hade ätit för mycket pepparkaksdeg (under förutsättning att jag fortfarande betalar förstås). Men jag tror att de flesta förväntar sig att medryttaren åker ut till stallet oavsett mängden pepparkaksdeg.
Och så hade du fått betala långt mer. Min medryttare betalade typ 100 kr gången, då red hon ofta turer på 2-3 timmar i högt tempo. Hon hoppade med hästen och hade full frihet att sjukanmäla sig ( kunde hon inte så klarade hästen sig själv), så inget dåligt samvete där.

Som ägare kan man däremot inte sjukanmäla sig utan behöver vid behov fixa något.

Hyra häst och få rida som man vill ett par timmar är ofta nästan omöjligt men kostnaden torde bli en 500 kr i timmen.
 
En bra medryttare är värd sin vikt o guld. Att det klickar mellan häst, ägare, förväntningar och medryttare är en ynnest. När man väl finner ett "klick" då spelar inte pengar någon roll för mig som hästägare (alltså då skulle jag inte ta betalt).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 401
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 704
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
635
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp