Bukefalos 28 år!

Medryttare under 18 år?

N

NiraK

Hur fungerar det? Alltså ska man skriva kontrakt och ha målsmans medgivande på detta? Är det nåt speciellt man ska tänka på? Hur har ni gjort som har omyndiga medryttare?

Nirak
 
Jag har varit medryttare och omyndig.
Min mamma fick skriva under någon form av kontrakt och sedan var det baar att tuta och köra för mig. Men ja, målsman ficklov att skriva under. ;)
 
Är medryttare och under 18. Vi har inget kontrakt men ägaren har ju såklart träffat mina föräldrar så att hon vet att det är okej för dom.
 
Nu har inte jag någon medryttare, men om jag skulle skaffa så skulle denna få skriva kontrakt vare sig h*n är under eller över 18, är h*n under 18 så vill jag ha målsmans underskrift också. Mest för att det inte skall bli några missförstånd ifall något inträffar.

Även om man skulle träffa föräldrarna och så, tror jag det lätt kan bli komplicerat ifall tex medryttaren skulle trilla av och bryta ryggen, eller något annat trist som faktiskt skulle kunna inträffa.
 
Jag är 16 i år. Var först halvfodervärd ett tag på en utav
lektionshästarna. Red väl då tre dagar i veckan och mockade
då också, tror jag betalde 400:-/månaden för det. Då fick mamma skriva under papper på det.

Sedan ändrades halvfodervärdssystemet till skötarsystem pga. det fanns för få intresserade halvfodervärdar, skötarna
rider gratis minst 2 dagar i veckan, ibland 3 dagar beroende
på hur många lektioner hästen gått under lördagen (har den
bara gått en lektion är det okej att rida en stund), man får
även rida under vissa lov en del dagar när det inte är lektioner även om hästarna ska vila vissa och sådär. Förstås
så mockar vi också till sköthästen och man blir även med på
stalltjänstschemat, vilket innebär ca 2 pass i veckan (hela helger, måndagskvällar och fredagskvällar totalt alltså, när stallskötarna är lediga) antingen fodringar, el. in och utsläpp t.ex. Det var sagt att våran hästansvarige skulle
fixa papper om det men det vart aldrig så sedan. Men alla
föräldrar till de ungdomar under 18 år är ju medvetna om
att deras barn är skötare. De skötare som kanske är typ
runt 11, har alltid med sig föräldrarna till stallet. Men hur som helst blir det ju ofta föräldrarna som åker på att skjutsa, så de är ju välmedvetna om att barnen är skötare
på lektionshästarna.


Idag så hjälper jag till privat med fyra stycken hästar varav jag rider två. Hjälper väl till alla dagar i veckan
kan man väl säga, men om jag är sjuk el. inte kan sköta
hästarna så är det bara jag skickar ett SMS el. ringer
och meddelar ägaren om detta. Mockar åt fyra hästar alltså,
men motionerar två stycken av dom (den tredje är under inridning, den fjärde är endast en ettåring). Ibland om de ska bort under helgen eller så, så händer det också att jag
hjälper till med lite fodringar, in och utsläpp o så tillsammans med de andra i stallet. Vi har inga papper på
att jag är skötare på dessa hästar eller så, men likaså här
är mina föräldrar väl medvetna om att jag hjälper till och
sköter hästarna, de har ingenting emot det eller så heller.


Men har du ev. tänkt och skaffa omyndig medryttare så låt
målsan och medryttaren som är under 18 att skriva under kontraktet.
 
Jag har aldrig skrivit kontrakt då jag varit eller haft medryttare...Men är medryttaren under 18 så är det föräldern som ska skriva under.
 
Jag har aldrig skrivit kontrakt och dom har aldrig kontaktat mina föräldrar när jag varit medryttare.
 
Jag har aldrig skrivit något kontrakt när jag har varit medryttare på olika hästar. Iof. red jag gratis, men är det pengar med i bilden är det bra att skriva något form av kontrakt eller prata med medryttarens målsman.
 
Det absolut viktigaste (nåja, nästan iaf...) är att personen i fråga har en olycksfallsförsäkring. OM, utifall att det nu skulle hända nåt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 481
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 945
Senast: bobbbo
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 865
Senast: Blyger
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 311
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp