Medryttarhäst

Nila

Trådstartare
Jag har mer eller mindre blivit erbjuden en häst att bli medryttare på, då jag känner ägarens dotter lite, och har gått skola med.
Jag var och tittade på hästen idag och red lite. Det är en jättesnäll gammal islänning, lyhörd och känslig i munnen. Men jag är väldigt mjuk i handen, så det stör mig inte alls. Det blir lite extra pyssel med hästen då den har lite eksem, men det ser jag heller inte som något problem.
Jag har mer eller mindre sagt att jag nog ska bli medryttare på den här hästen. Den är som sagt väldigt snäll, och det är ju kul ibland att rida en väldigt lyhörd häst där man inte behöver mycket hjälper och kan göra halt på lång tygel. Men jag har lite besultsångest kan man väl säga. Har haft det nån gång förut när jag träffat en blivande medryttarhäst.
Jag är så att jag vill gärna känna kontakt med hästen på en gång, vi passar ihop. Men det kan ju komma sen, det vet man ju inte. Även om jag inte kände direkt att vi kommer passa väldigt bra ihop är det ju en trevlig häst. Och jag vill ju egentligen "bara" ha en häst att pyssla med och få rida mer än bara ridlektionerna.
Man kan ju alltid prova nån/några månader och se hur det går.
 
Sv: Medryttarhäst

Låter ju som en bra idé att prova ett tag och se hur det känns, var bara noga med att förklara detta från början för ägaren så det inte blir något knas om det inte funkar, skriv kontrakt!
Lycka till!
 
Sv: Medryttarhäst

Jag har sagt att vi kan ju prova och se hur det går. Så det är väl det vi får göra. Men det känns ju lite dumt sen om man inte vill fortsätta när man egentligen kanske inte har någon bra anledning, förutom att det inte klickar lika mycket som jag skulle vilja...
 
Sv: Medryttarhäst

Jag tycker absolut att du ska prova. Det gör inte så mycket att det inte klickar till 100% med en medryttarhäst, det är skillnad om man ska köpa egen. Se det som en lärotid och som du själv säger, en chans att pyssla och rida mer än på ridskolan.
 
Sv: Medryttarhäst

Ja visst är det skillnad när man har medryttarhäst än om man ska köpa egen häst. Men jag vill gärna att det ska klicka mer eller mindre på en gång, även om det "bara" är en häst jag ska hålla på med ibland. Men som sagt, det är ju en väldigt trevlig häst och som är väldigt trevlig att rida, så egentligen borde det ju gå väldigt bra. Och jag får i alla fall mer tid med häst, än bara ridlektionerna. Pch det är ju egentligen huvudsaken.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 447
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 907
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 261
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp