Medryttartråden

Vad kul att det gick bra! Var det lätt att lämna flocken/stallet eller testade hästen dig något? 😊
Det gick jättebra. Det enda som gjorde att jag märkte att han var lite spänd var att han inte försökte äta hela tiden när vi skrittade iväg från gården, det finns mat i noshöjd där. Ingen testning alls. Svarade fint på alla hjälper. Men så red vi en sträcka som ingår i nästan alla turridnings-rundorna, så han var ju "hemma" hela tiden.
 
Okej :) Ja du ibland synkar det väl bara inte haha. Jag red knappt ut med någon på hela sommaren (!) och vår senaste stallkompis som flyttade in för nästan 1,5 år sen som både vill kunna dra iväg själv och ha sällskap trodde nästan att hon skulle få "freda" sig från att ha sällskap varenda dag så hon blev förvånad när det inte alls blev så ;):p.
Precis, det finns säkert en anledning. Såklart tråkigt, men känner samtidigt inte att jag orkar "tjata" på folk att ta sällskap. Vill man inte så vill man inte, så är det för mig med vissa perioder. 😊 Sett ur min egna utveckling så känns det jättebra att inte vara beroende av andra. Min förhoppning är ju att en dag äga en egen häst och då vet man ju inte alls hur situationen ser ut där den kommer stå, så jag är ändå glad att jag är så bekväm med att rida ut på egen hand.
 
Det gick jättebra. Det enda som gjorde att jag märkte att han var lite spänd var att han inte försökte äta hela tiden när vi skrittade iväg från gården, det finns mat i noshöjd där. Ingen testning alls. Svarade fint på alla hjälper. Men så red vi en sträcka som ingår i nästan alla turridnings-rundorna, så han var ju "hemma" hela tiden.
Gud vad härligt 😍 Lycka till med fortsatta ridturer!
 
Precis, det finns säkert en anledning. Såklart tråkigt, men känner samtidigt inte att jag orkar "tjata" på folk att ta sällskap. Vill man inte så vill man inte, så är det för mig med vissa perioder. 😊 Sett ur min egna utveckling så känns det jättebra att inte vara beroende av andra. Min förhoppning är ju att en dag äga en egen häst och då vet man ju inte alls hur situationen ser ut där den kommer stå, så jag är ändå glad att jag är så bekväm med att rida ut på egen hand.
Håller med dig! Jag vill absolut med kunna rida ut ensam! 🥰. Är ju det jag varit mest van vid när jag hade hästarna hemma hos mamma :).
 
Magisk tur igår! Valde en runda som vi inte ridit på ett tag för att få lite variation och även om han var lite motstridig när vi skulle in i skogen (och istället tyckte det var en bra idé att backa rakt ut i vägen... 🙄) så uppskattade han det verkligen när vi väl kommit iväg. Pigg och glad kille som njöt av det kalla vädret och både ville tölta och gallopera ⭐ Så nöjd!

Imorgon får vi sällskap, det blir kul! ❤️

242027337_541422787082134_1826293459854314152_n.jpg
 
Idag blev det en lång uteritt. Ägarens dotter visade några av oss medryttare lite bra ridvägar. Var perfekt ridväder, runt 12 grader och vindstilla och vi red en bit längs vattnet med underbar utsikt.
Nästa vecka kan jag förhoppningsvis rida dagtid och om det är fint väder ska jag ta samma runda igen.
 
Vi (eller mest jag) håller på att träna på galoppfattningar. Jag hann aldrig riktigt komma dit på ridskolan så tycker det är svårt, känns som det är så mycket man måste komma ihåg samtidigt 😅 Även om vi får till galoppen så är det för att han vill och jag tillåter, inte för att jag faktiskt ber om det. Men nu har jag lyckats pricka allt rätt två gånger och fått till fina fattningar, så jag hoppas det snart lossnar. Insett hur viktigt det är med halvhalten innan och att jag sen måste våga sitta ner ordentligt och nästan luta mig lite bakåt i sadeln.

Igår fick jag till en riktigt bra fattning över ett vackert fält i solnedgången, det kändes nästan som en dröm 😍

Har även börjat ta privatlektioner igen (inte med Askur dock) och nästa vecka har jag bett att få träna på just galoppen. Hoppas kunna få med mig lite tips och råd därifrån! 🙏

242414900_387604043042730_4324903257584734008_n.jpg
 
Länge sen jag skrev här, men det var länge sen jag red också. Mycket annat, framförallt resor, har kommit emellan och jag fick bokstavligen talat borsta bort spindelväv från ridstövlarna i morse :laugh: Det blev en alldeles underbar uteritt med stallägaren då vi red bort till ett gäng stubbåkrar 10-15 minuters skrittväg från stallet och lät hästarna galoppera SNABBT. Charlie blev alldeles till sig och gjorde ljud ifrån sig som jag aldrig hört en häst göra förut, men han var precis lika schysst som vanligt och lyssnade fint på mig även om han blir väldigt stark på uteritter. Jag känner mig aldrig otrygg dock utan vet ju att han är genomsnäll, så det är bara att skratta åt hans entusiasm och försöka hålla tillbaka så gott man kan ;)

20211010_094054.jpeg
 
Jag kunde inte rida på min dag förra veckan utan skulle i stället rida två dagar i veckan som kommer när jag är ledig. Men tyvärr är det feber och diarré i stallet så all ridning och onödiga besök är inställda. Inte så mycket att göra åt. Men tråkigt då det skulle bli fint väder och jag kunde rida dagtid.
 
Länge sen jag skrev här, men det var länge sen jag red också. Mycket annat, framförallt resor, har kommit emellan och jag fick bokstavligen talat borsta bort spindelväv från ridstövlarna i morse :laugh: Det blev en alldeles underbar uteritt med stallägaren då vi red bort till ett gäng stubbåkrar 10-15 minuters skrittväg från stallet och lät hästarna galoppera SNABBT. Charlie blev alldeles till sig och gjorde ljud ifrån sig som jag aldrig hört en häst göra förut, men han var precis lika schysst som vanligt och lyssnade fint på mig även om han blir väldigt stark på uteritter. Jag känner mig aldrig otrygg dock utan vet ju att han är genomsnäll, så det är bara att skratta åt hans entusiasm och försöka hålla tillbaka så gott man kan ;)

Visa bifogad fil 77951
Gud så härligt det låter! 😍 Askur brukar kunna göra glädjeskutt om han blir för glad i galoppen haha, så då gäller det att vara snabb och hålla sig kvar så man inte åker av 😅 Men det är ju bara ett tecken på lycka så jag tycker mest det är gulligt. ❤️
 
Haft en lite tuff period senaste tiden, Askur har börjat sätta vinterpäls och det i samband med väldigt milt väder har gjort att han svettats nåt enormt. Märkt att det även påverkat humöret, han började testa mig lite igen och ville helst inte ge sig ut alls. Även om det såklart inte är kul så har jag ändå haft is i magen och accepterat att det helt enkelt inte är så kul att vara häst just nu.

Men igår hade vi en riktigt bra dag med lägre temperatur! 🍁 Jag hade först inte tänkt rida då det blåste en del utan bara pyssla om honom, men väl ute i stallet bestämde jag mig för att utmana mig själv och faktiskt ge mig ut. Fick en hel del insikter om mig själv som ryttare och insåg att jag blir nog spänd för att jag förväntar mig att han ska vara spänd, vilket han känner av och då kan han ju såklart inte heller slappna av. Igår tänkte jag på att vara avslappnad hela tiden samt rida med mjuk hand. Det funkade och jag fick honom till och med att gå i fin form mitt i stormen ⭐

Väl tillbaka i stallet pysslade jag om honom ordentligt och sen putsade jag vår utrustning. När jag åkte blänkte både hästen och sadeln. Mycket bättre än så blir det väl inte! ❤️

245158951_4522435431112177_7322419647441632782_n.jpg
 
Gud så härligt det låter! 😍 Askur brukar kunna göra glädjeskutt om han blir för glad i galoppen haha, så då gäller det att vara snabb och hålla sig kvar så man inte åker av 😅 Men det är ju bara ett tecken på lycka så jag tycker mest det är gulligt. ❤️
Jag är väldigt nöjd med att Charlie inte sysslar med sådana glädjeskutt :angel: Men visst, när det beror på ren och skär glädje är det lite sött ändå - om man lyckas hålla sig kvar! ;)

Bra jobbat igår förresten, visst är det härligt när man vinner över sig själv sådär? Jag var ganska nervös innan jag red igår, dels för att det var några veckor sen sist och dels för att det var uteritt som gällde, men jag bestämde mig för att det skulle gå bra och det slutade med att jag hade roligare än jag haft på väldigt länge! 😍
 
Jag är väldigt nöjd med att Charlie inte sysslar med sådana glädjeskutt :angel: Men visst, när det beror på ren och skär glädje är det lite sött ändå - om man lyckas hålla sig kvar! ;)

Bra jobbat igår förresten, visst är det härligt när man vinner över sig själv sådär? Jag var ganska nervös innan jag red igår, dels för att det var några veckor sen sist och dels för att det var uteritt som gällde, men jag bestämde mig för att det skulle gå bra och det slutade med att jag hade roligare än jag haft på väldigt länge! 😍
Tack detsamma! ❤️ Ja, riktigt härligt. Inser hur otroligt mycket hästen känner av hur vi mår, så jag försöker tänka på det så mycket jag kan när jag ska åka ut till stallet. Ladda så gott det går innan helt enkelt 😊
 
Jag har nyligen börjat som medryttare på en häst som pga skada hos ägaren stått still ett ganska bra tag. Så har fått lite som "uppgift" att bygga muskler och få igång hennes kondition osv.. Har nu ridit två gånger i veckan i ett par månader men tycker inte att det händer något, och börjar känna lite "press" liksom att jag måste få fart på muskelbyggandet (eller hur man ska uttrycka det) för att inte få "sparken" som medryttare..

Det jag gör är att jag ena dagen i veckan försöker få till någon form av klättring, vi har inte jääättebra klättringsmöjligheter men finns ett par hyfsat branta backar som vi både skrittar och travar i (har inte vågat galoppera uppför ännu, men det beror på min egen rädsla så det kommer framöver). Andra dagen försöker jag få till antingen ett pass på banan (vi har egentligen inte tillgång till paddock men får låna av en tjej några km därifrån ibland) eller mycket kondition ute, trava och galoppera längre sträckor och lite intervaller så. Försöker även tänka på att rida på olika underlag – tex både asfalt, grusväg, skogsstig och "terräng", alltså utanför stigen så hon får lyfta lite på benen..

Men som sagt, tycker inte att det händer något. Jag är lite nybörjare, har bara ridit i två år och detta är min första medryttarhäst. (Vilken ägaren såklart vet om) så alla tips om hur jag kan tänka för att bygga muskler är välkommet!

Trivs så himla bra i detta stallet och med hästen, så vill verkligen få det att funka! :)
 
Jag har nyligen börjat som medryttare på en häst som pga skada hos ägaren stått still ett ganska bra tag. Så har fått lite som "uppgift" att bygga muskler och få igång hennes kondition osv.. Har nu ridit två gånger i veckan i ett par månader men tycker inte att det händer något, och börjar känna lite "press" liksom att jag måste få fart på muskelbyggandet (eller hur man ska uttrycka det) för att inte få "sparken" som medryttare..

Det jag gör är att jag ena dagen i veckan försöker få till någon form av klättring, vi har inte jääättebra klättringsmöjligheter men finns ett par hyfsat branta backar som vi både skrittar och travar i (har inte vågat galoppera uppför ännu, men det beror på min egen rädsla så det kommer framöver). Andra dagen försöker jag få till antingen ett pass på banan (vi har egentligen inte tillgång till paddock men får låna av en tjej några km därifrån ibland) eller mycket kondition ute, trava och galoppera längre sträckor och lite intervaller så. Försöker även tänka på att rida på olika underlag – tex både asfalt, grusväg, skogsstig och "terräng", alltså utanför stigen så hon får lyfta lite på benen..

Men som sagt, tycker inte att det händer något. Jag är lite nybörjare, har bara ridit i två år och detta är min första medryttarhäst. (Vilken ägaren såklart vet om) så alla tips om hur jag kan tänka för att bygga muskler är välkommet!

Trivs så himla bra i detta stallet och med hästen, så vill verkligen få det att funka! :)
Vad gör hästen övriga dagar?
 
Jag har nyligen börjat som medryttare på en häst som pga skada hos ägaren stått still ett ganska bra tag. Så har fått lite som "uppgift" att bygga muskler och få igång hennes kondition osv.. Har nu ridit två gånger i veckan i ett par månader men tycker inte att det händer något, och börjar känna lite "press" liksom att jag måste få fart på muskelbyggandet (eller hur man ska uttrycka det) för att inte få "sparken" som medryttare..

Det jag gör är att jag ena dagen i veckan försöker få till någon form av klättring, vi har inte jääättebra klättringsmöjligheter men finns ett par hyfsat branta backar som vi både skrittar och travar i (har inte vågat galoppera uppför ännu, men det beror på min egen rädsla så det kommer framöver). Andra dagen försöker jag få till antingen ett pass på banan (vi har egentligen inte tillgång till paddock men får låna av en tjej några km därifrån ibland) eller mycket kondition ute, trava och galoppera längre sträckor och lite intervaller så. Försöker även tänka på att rida på olika underlag – tex både asfalt, grusväg, skogsstig och "terräng", alltså utanför stigen så hon får lyfta lite på benen..

Men som sagt, tycker inte att det händer något. Jag är lite nybörjare, har bara ridit i två år och detta är min första medryttarhäst. (Vilken ägaren såklart vet om) så alla tips om hur jag kan tänka för att bygga muskler är välkommet!

Trivs så himla bra i detta stallet och med hästen, så vill verkligen få det att funka! :)

Säger som @Sirap , att det inte händer så mycket mer om inte hästen går fler dagar i veckan än så är inte så konstigt!

Men är du ute och "travar och galopperar längre sträckor" så skulle ju i alla fall jag känna att hästen liksom är igång och "bara att hoppa upp och rida på" för ägaren när hon också är i form igen (om det är det som är målet?). Jämfört med om hästen bara gått i en hage i flera månader och ägaren hade behövt skritta igång väldigt lugnt. Tycker att det låter som att du gör ett jättebra jobb :)
 
Jag har nyligen börjat som medryttare på en häst som pga skada hos ägaren stått still ett ganska bra tag. Så har fått lite som "uppgift" att bygga muskler och få igång hennes kondition osv.. Har nu ridit två gånger i veckan i ett par månader men tycker inte att det händer något, och börjar känna lite "press" liksom att jag måste få fart på muskelbyggandet (eller hur man ska uttrycka det) för att inte få "sparken" som medryttare..

Det jag gör är att jag ena dagen i veckan försöker få till någon form av klättring, vi har inte jääättebra klättringsmöjligheter men finns ett par hyfsat branta backar som vi både skrittar och travar i (har inte vågat galoppera uppför ännu, men det beror på min egen rädsla så det kommer framöver). Andra dagen försöker jag få till antingen ett pass på banan (vi har egentligen inte tillgång till paddock men får låna av en tjej några km därifrån ibland) eller mycket kondition ute, trava och galoppera längre sträckor och lite intervaller så. Försöker även tänka på att rida på olika underlag – tex både asfalt, grusväg, skogsstig och "terräng", alltså utanför stigen så hon får lyfta lite på benen..

Men som sagt, tycker inte att det händer något. Jag är lite nybörjare, har bara ridit i två år och detta är min första medryttarhäst. (Vilken ägaren såklart vet om) så alla tips om hur jag kan tänka för att bygga muskler är välkommet!

Trivs så himla bra i detta stallet och med hästen, så vill verkligen få det att funka! :)

Men hur länge har du ridit?

Även om det är ett mål för din del som medryttare så är det inte ditt ansvar. Den borde ridas mer isåfall och du hinner det du hinner. Sen behöver man ju se till foder så den får i sig allt den behöver och även det är inte ditt ansvar heller.
Det är jättebra att du hjälper till och bara det borde uppskattas så tänk inte att det är ditt ansvar. Det är ägarens.
 
Jag har nyligen börjat som medryttare på en häst som pga skada hos ägaren stått still ett ganska bra tag. Så har fått lite som "uppgift" att bygga muskler och få igång hennes kondition osv.. Har nu ridit två gånger i veckan i ett par månader men tycker inte att det händer något, och börjar känna lite "press" liksom att jag måste få fart på muskelbyggandet (eller hur man ska uttrycka det) för att inte få "sparken" som medryttare..

Det jag gör är att jag ena dagen i veckan försöker få till någon form av klättring, vi har inte jääättebra klättringsmöjligheter men finns ett par hyfsat branta backar som vi både skrittar och travar i (har inte vågat galoppera uppför ännu, men det beror på min egen rädsla så det kommer framöver). Andra dagen försöker jag få till antingen ett pass på banan (vi har egentligen inte tillgång till paddock men får låna av en tjej några km därifrån ibland) eller mycket kondition ute, trava och galoppera längre sträckor och lite intervaller så. Försöker även tänka på att rida på olika underlag – tex både asfalt, grusväg, skogsstig och "terräng", alltså utanför stigen så hon får lyfta lite på benen..

Men som sagt, tycker inte att det händer något. Jag är lite nybörjare, har bara ridit i två år och detta är min första medryttarhäst. (Vilken ägaren såklart vet om) så alla tips om hur jag kan tänka för att bygga muskler är välkommet!

Trivs så himla bra i detta stallet och med hästen, så vill verkligen få det att funka! :)
Vill bara inflika att låt hellre bli att trava i uppförsbacke då det sliter värst på bäckenet på hästen! Galoppera måste du inte; visst det ger styrka men skritt ger mest för flåset :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en granne som jag rider förbi nästan dagligen, och han gör det mesta för att skrämma hästarna. Förra sommaren stod han med...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 138
Senast: Pandoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp