Medryttartråden

Idag skrittade vi ut ensamma, klarade av hästar i hage som kom i full galopp minsann trots protester 😂 hade tänkte trava/galoppera lite men vägarna är så oberäkneliga nu när all snö töat, massa sjunkhål som skapas här och var.
 
Har också ridit islandshäst idag. Blåste rejält och var kallt så vi tog en skritt-tur i skogen där det var lite lä. Pigg och framåt häst. När vi skulle svänga in på vägen till stallet höll den på att plogas. Jag tyckte vi kunde vänta tills traktorn var klar. Hästen tyckte att det var väl bara att tränga sig förbi, traktorer är ju inte farliga och det finns mat i hagen. Jag vann lätt diskussionen men hon blir lite orolig med högt huvud och trippar när vi "diskuterar" så en åskådare kan lätt tro att hon är lite osäker när det är precis tvärtom.

@Vallmo Kommer också från att främst ha ridit halvblod tidigare, men gått över till islandshäst efter några års uppehåll. Rider bara ut, kan egentligen ingen gångartsridning men får till lite tölt ibland. Gillar att jag hänger med och lätt sitter kvar även om hästen blir rädd och tvärvänder då hon är långsammare än halvblod. Men gillar ännu mer att hon är trygg och på två år bara blivit riktigt rädd tre gånger.
Har också bara varit halvblodsryttare tidigare. Har haft tur med jättesnälla medryttarhästar och mina egna tre halvblod.
Men dom två senaste medryttarhästarna skrämde livet ur mig. De kastade sig, ena reste sig och de var allmänt struliga. Tror det har suttit i för jag har varit riktigt obekväm med att rida stora hästar med lite nerv och mycket gång.
Just nu känns det så himla rätt med islandshäst. :)
 
Ridit både lördag och idag. Ganska lugna pass i fint väder.
Idag stötte vi på en "farlig" snösläde som någon lämnat i skogen. Den brukar inte vara där och fick faktiskt coola hästen att fnysa och steppa. Fem minuter senare vänder hon knappt på öronen när vi på en smal väg blir omkörda av en långtradare. Jag fick vinka ett par gånger innan chauffören fattade att det var ok att köra förbi. Och när halva lastbilen var förbi tyckte hästen vi kunde börja skritta hemåt, varför stå stilla och vänta?
 
Idag var hästen ganska tittig. I hennes fall betyder det just att hon vill titta, spetsar öronen och kanske stannar eller saktar ner, men inget hoppande eller att hon kastar sig. Idag såg vi rådjur, fåglar samt både människa och ensilagebal på "fel plats". Men en trevlig tur, började i solsken och slutade i snöfall trots att vi bara var ute lite mindre än en timme.
Och hon har börjat fälla sin vinterpäls, lade lite tid på att borsta, islänningar har ju en del att fälla.
 
Idag var hästen ganska tittig. I hennes fall betyder det just att hon vill titta, spetsar öronen och kanske stannar eller saktar ner, men inget hoppande eller att hon kastar sig. Idag såg vi rådjur, fåglar samt både människa och ensilagebal på "fel plats". Men en trevlig tur, började i solsken och slutade i snöfall trots att vi bara var ute lite mindre än en timme.
Och hon har börjat fälla sin vinterpäls, lade lite tid på att borsta, islänningar har ju en del att fälla.
Blir avundsjuk, min slänger sig, blir en drake och tycker att diken med stenrösen är bra escape routes 😂 någon hade ställt en stooor container bredvid den vanliga läskiga mördargrushögen häromdagen och det var INTE ok
 
Blir avundsjuk, min slänger sig, blir en drake och tycker att diken med stenrösen är bra escape routes 😂 någon hade ställt en stooor container bredvid den vanliga läskiga mördargrushögen häromdagen och det var INTE ok
Finns ju en anledning till att jag valt äldre islandshäst att rida, jag blir nervös på hästar som din. Hon har kastat sig oväntat tre gånger på två år, då överraskad av fåglar som flugit upp precis framför. Och hon är ju inte supersnabb, så även om jag haft långa tyglar har jag lätt suttit kvar.
Härom veckan var det en läskig snösläde på fel ställe som fick henne att försöka vända när vi skulle gå förbi, men då hade hon ju tydligt visat att den var läskig innan så jag var beredd. Och hade jag tagit det lite lugnt och låtit henne titta lite längre innan jag tyckte vi skulle gå förbi hade hon nog lugnat sig.
 
Rollos ägare tyckte longering skulle passa bra då han inte fått göra så mycket det senaste. Jag höll med är en bra idé, samt kul göra nått annat än bara gå. Får ske i hagen då har den tillgå och sen inhängat område. Naivt av mig tänkte räckte med sätta longerlinan i grimman (har inget träns så får köra med grimma) . Ehmm gjorde fint exempel hur inte ska gå till :angel: . Han tog i och drog iväg med full kraft med longerlinan efter, satans tur inte han snubblade över den eller tyckte va läskig :arghh: . Jag fick hämta han igen och tog kedjegrimskaft på och bara promenera och tala om dra iväg är inget vi gör. Tog sen longerlinan och gjorde bästa av läget och la över snoken, då kunde jag äntligen longera 💪 . Han drog av en hel del energi och jag kunde säga ifrån mer när han lessna lite och tänkte dra. Men jag var nöjd, lyckades longera! Nästa mål är väl finslipa på det.

Tur han är söt :rofl:


162961328_1063918407431381_4949386629457473336_n.jpgJo,
 
Finns ju en anledning till att jag valt äldre islandshäst att rida, jag blir nervös på hästar som din. Hon har kastat sig oväntat tre gånger på två år, då överraskad av fåglar som flugit upp precis framför. Och hon är ju inte supersnabb, så även om jag haft långa tyglar har jag lätt suttit kvar.
Härom veckan var det en läskig snösläde på fel ställe som fick henne att försöka vända när vi skulle gå förbi, men då hade hon ju tydligt visat att den var läskig innan så jag var beredd. Och hade jag tagit det lite lugnt och låtit henne titta lite längre innan jag tyckte vi skulle gå förbi hade hon nog lugnat sig.

En dag ska jag nog också lära mig. Igår hade vi sällskap av en superlugn quarter på en tvåtimmarstur och det var supertrevligt och bra stöd åt ynglingen :love:
 
168448617_10224934029248365_5450545155499533710_n.jpg Svårt få bra bild i solen. Men tänkte inte skriva mer ha provat longera några gånger och idag gick det väldigt bra, lite kommnuktionsmissar men inte typ inget bråk och gick nästan som en klocka. Var svinnöjd när jag promenera hem efter dagens pass med Rollo bus :love:

@EZMK Ser härligt ut 🤩
 
Ridit en tur på ca 1,5 timme idag i fint vårväder. Hade sällskap av en jobbarkompis som lånade en annan häst i stallet.

Tyvärr kommer hästen flytta om ett par veckor då ägaren köpt en gård. Det blir då 40 min enkel resa vilket blir lite för långt för mig på regelbunden basis. Men jag får fortsätta rida lite då och då om jag vill och betala per gång, då jag känner hästen och ägaren känner mig. Lite dyrare per pass blir det, men jag kommer nog göra det i alla fall över sommaren, kanske varannan vecka eller så.
Och ägaren ska nu med egen gård utveckla sin verksamhet och bl a hålla kurser framöver, så det ska jag nog gå och känna på lite riktigt gångartsridning.
 
Har varit ganska sparsamt i stallet på senaste tiden. Det är inte lika roligt längre. Trodde att han med tiden skulle bli mindre stirrig och mer avslappnad men det blir bara värre. Han går nu i samma hage som det enda stoet i stallet och hon blir hysterisk när han lämnar hagen. Springer runt och skriker och stressar upp alla andra. Harry slappnar inte ens av i stallet när hon gör så. Det var sånt underbart väder idag och ville rida barbacka så det kändes säkrast att göra i den tomma hagen bakom stallet. Stoet ropade, travaren stressade runt i sin hage. Fick ingen som helst kontakt med Harry som bara stirrade efter stoet och försökte styra dit. Gick inte ens att skritta lugnt så hoppade av efter en ganska kort stund. Fanns ingen poäng med att sitta och bara dra honom i munnen. Har inga verktyg för att lösa problemet heller. Tror absolut att han behöver aktiveras oftare än 1-2 ggr i veckan men jag hinner inte mer.
 
På lördag är det första pay&jump någonsin för mig som aldrig varit ute och tävlat 😅 Två klasser, 70 & 80 på utebana. Är mest rädd för att glömma banan då mitt minne är kasst om jag är nervös och stressar sedan min olycka. Men det får väl bli mindfulness på framridningen så att man inte blir så blockerad haha
 
På lördag är det första pay&jump någonsin för mig som aldrig varit ute och tävlat 😅 Två klasser, 70 & 80 på utebana. Är mest rädd för att glömma banan då mitt minne är kasst om jag är nervös och stressar sedan min olycka. Men det får väl bli mindfulness på framridningen så att man inte blir så blockerad haha
Andas och fokusera. Hindren brukar vara numrerade och ibland är hindren flaggade så du på så vis får hjälp i vilken riktning du ska hoppa, dock inte alltid, ni får säkert jätteskoj :).
 
Mkh? Ser hög ut eller om bilden luras :).
Han är, roligt nog, att anse som "liten" på sina ca 162. Jag tycker att han är alldeles lagom och lagom kompakt från lippizaner-blodet så han känns inte alls liten.
Andas och fokusera. Hindren brukar vara numrerade och ibland är hindren flaggade så du på så vis får hjälp i vilken riktning du ska hoppa, dock inte alltid, ni får säkert jätteskoj :).
Tack! Vi har gjort lite öppna banor här och var som träning innan så det ska bli kul att köra lite mer "på riktigt". Ägaren är väldigt chill dock och tycker jag borde prova valbara vattenhindret som hästen aldrig tränat på för det är ju bara på skoj ändå haha. Skönt att hon inte kräver nollor av mig 😂
 
Hoppsan då blev jag lurad haha, trodde inte mindre än 175 typ hehe, ser trevlig ut! :up:. Ptja jag är ju mest van vid hästar i D-ponnyhöjd sen rätt många år nu så allt över 145 är plötsligt högt för mig hahahaha, men allt är ju relativt och vad man är van vid, jag red mycket storhästar förr :).

Ja men dåså, då är du ju en bra bit på väg ju! :). Ja men det är ju det viktigaste: att ha kul med hästen :love:, kör på som det känns bäst bara :up:.
 
Här vill ju jag också vara med! Har missat att det fanns en sådan här tråd, men det vore roligt att få skriva av sig lite om sin ridning tycker jag (blir alltför lockad att göra det i träningstråden annars, och det blir ju inte jättebra)!

Jag är medryttare på ett 16-årigt halvblod som jag ridit lite "on and off" sedan 2018. Under hela 2020 blev det inget p.g.a Covid, men sedan ungefär en månad tillbaka är jag igång igen och det är så fruktansvärt roligt att rida just nu! Hästen ger en bättre ridkänsla än någonsin och jag kan inte låta bli att tänka att det berodde på den 13 månader långa pausen vi hade från varandra. Det är nästan som att vi börjat om från början lite, och funnit varandra på ett annat sätt.

Jag är extremt lyckligt lottad då jag får rida hur mycket jag vill och göra i princip vad jag vill. Hästens ägare har inte riktigt tid för honom, så hon är bara glad om det är någon som håller igång honom. Jag rider ca två dagar i veckan, det känns lagom och innebär att jag kan hålla igång bra men samtidigt ha tid för mina andra hobbies. Egentligen är jag dressyrryttare, men hästen älskar att hoppa så på senaste har vi faktiskt ridit en del hoppträningar också. OJ vad roligt det är att hoppa när man sitter på en schysst häst som verkligen vill och aldrig skulle få för sig att vägra eller busa på något sätt!

Som det är nu blir det alltså ett dressyrpass och en hoppträning per vecka, ungefär. Hästen är otroligt trevlig i dressyr också, så det är en riktigt bra allroundhäst jag hittat mig. Lyckligt lottad, som sagt! Hans enda nackdel är att han är ganska osäker i sig själv vilket innebär att han är rätt tittig. När han har sällskap av en annan häst är det inga problem, men ensam kan han bli lite jobbig ibland. Han gör sällan mer än att skutta till och ta ett par travsteg, men för mig som lätt blir nervös är det inte idealt. Men det är inget jätteproblem på något sätt, jag får jobba lite med mig själv helt enkelt, och alla hans andra kvaliteter gör att det är värt det :love:

Lägger in en liten film från dagens hoppträning - det är inte perfekt på något sätt (man kan till exempel se på min sits att jag fortfarande tycker det är lite läskigt, och på hästens huvud att han helst skulle vilja springa dubbelt så snabbt :D) men oj vad roligt vi hade!

 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en granne som jag rider förbi nästan dagligen, och han gör det mesta för att skrämma hästarna. Förra sommaren stod han med...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 118
Senast: Pandoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp