Mellanblödningar med p-piller? Akut!

Hundbloggerskan

Trådstartare
Detta är en aning pinsamt men nu blev det ändrade planer och det har blivit mer "akut".
Jag har gått på p-piller (de blåa och gröna) i snart en månad (en månad om 4 dagar). Och har sedan andra veckan haft mens, rättså mycket rikligare än vad jag brukar ha. Och jag har förstått att man kan ha mellanblödningar i några dagar, men i snart 2 veckor, och jag har inte ens börjat på de gröna pillerna? Vanligtvis så har jag mens i ca 3-4 dagar, inte längre, och rätt lite blod. Mängden jag brukar få hade fått plats i en vanlig binda, och på nätterna (ca mellan 10-07) så har jag inte mens alls. Nu har jag så mycket att bindan är full enbart på natten, och får byta binda/tampong varannan timme ungefär. Innan bytte jag tampong ca var 6:te timme.
Jag har även börjat med p-piller då jag lätt svimmar när jag har mens, jag blir yr, får värme "svällningar" (heter det så), får ont i hela kroppen, magknip (kan knappt stå då) och jäkla humörsvängningar. Jag har alltså skaffat p-piller för att jag ska slippa gå på 4 Voltaren om dygnet enbart för att kunna sitta vid datorn och gå ut med hunden 4ggr om dagen... Alltså för att göra absolut minimum. Och nu får jag gå på Voltaren (alvedon, ipren, ibumentin osv funkar inte längre då jag tagit för ofta och för hög dos), OCH p-piller och ändå så har jag samma problem hela tiden...

Jag har kunnat utstå det, men nu kommer min kille ner på söndag (iövermorgon) och skulle helst inte vilja ha mens de tre dagar han är nere (träffar han sen inte på 4 veckor...) och verkligen inte må såhär dåligt. För vill ju kunna hitta på något med honom och inte bara ligga i sängen eller vara drogad....
Så några tips? Om jag slutar med p-pillerna, får jag mens då ändå eller slutar den? Och om jag fortsätter, hur stor chans är det att mensen försvinner?
Ungdomsmottagningen har inte tid förens nästa vecka (ringde i torsdags, igår) så det är ju inget alternativ.

Kan även tillägga att jag har testat att ta "menspillerna, de gröna" två dagar i rad och sedan gått över på de blåa igen för att se om det funkade med att "avsluta" men nej, det gjorde ingen skillnad. Några tips innan jag får blodbrist eller något hahaha :)
 
Det kan vara så att din kropp inte gillar just den sorten. Jag har fått byta flera gånger för att hitta rätt i hormondjungeln. Olika tillfällen i livet kan olika piller fungera olika bra. Prata med de som skrivit ut dem.
 
Känns inte som rätt p-piller för dig. Jag hade nog diskuterat en hormonspiral, många blir helt av med mensen med en hormonspiral. Dessutom verkar ämnet på rätt ställe och du slipper ha dosen genom hela kroppen.

Just nu tror jag inte det är så mycket för dig att göra. Normalt kan man ju fortsätta med p-piller för att skjuta på mensen, men i ditt fall har du ju blödning trots p-piller.
 
Håller med de andra, du behöver byta sort eller preventivmedel. Jag trivs bäst på p-piller men har behövt pröva flera olika sorter. Idag har jag mens var 3-4:e månad, hoppas över resten.
 
Det tar upp till tre månader innan kroppen vant sig vid p-pillerna, men med tanke på hur mycket problem du har kan det vara så att du behöver byta sort. Viktigt är att du äter pillerna som du ska, blanda inte "blåa" och "gröna" för då blir det knas. Om du slutar med pillerna nu kommer det mest troligt ta ett tag innan kroppen är åter i balans, så någon quick-fix för söndag finns det nog knappast. Boka tid med barnmorska för att diskutera problemet och alternativ.
 
Precis som skrivet ovan kan det ta 3 månader att ställa in sig.

När jag började med p-piller (samma som dina) så hade jag blödning i 4 veckor och sedan flöt det på utan problem. Men å andra sidan så hade jag inga övriga problem med dom under inkörningsperioden, utöver blödningen. Du kan ju alltid testa med att sluta med dom helt nu i väntan tills din tid på UM, men det är antagligen så att du ändå kommer att blöda imorgon.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Snart blir jag galen. Jag har ätit mellanpiller (Azalia) i några månader men började få blödningar för några veckor sedan (ca 1 månad...
Svar
18
· Visningar
2 390
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Jag var på mödravårdscentralen idag för att skaffa ppiller, men har en del frågor jag inte fick svar på som säkert buke kan svara på :)...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 034
Kropp & Själ Hjälp mig med detta snälla, jag får lite panik och kan inte tänka klart och jag har inte kunnat få kontakt med någon som kan svara en...
2
Svar
34
· Visningar
3 489
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skrev i höstas ett dagboksinlägg här om min jobbiga mens ( https://www.bukefalos.se/threads/menshelvete.1472885/ ). Efter att ha...
Svar
1
· Visningar
892
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp