Bukefalos 28 år!

Mellanstor stallhund

Schapendoes? våran jagar inte, håller sig runt oss (är ju trots allt vallhund). Lite jobb med valppälsen, men sen är det kamning typ en gång i veckan. Vi rakade dock ner våran förra sommaren, då han ändå gjort sitt i utställningsringen.
Annars håller jag med @prinsessfeminist om schnauzern, den kräver dock lite mer uppfostran på jaktfronten, men håller å andra sidan fritt från råttor :D
Åh, Schappe måste jag också kolla på! Hur aktiva är de? Är ju främst ute efter en hund som nöjer sig med gårdslivet men hänger på på aktiviteter som jag vill köra ibland :)
 
schäffer och labbe :) de jag mött har varit väldigt anpassningsbara och håller sig mer eller mindre nära en. visst kan de dra iväg en km efter vilt men de kommer alltid tillbaka ;).

ligger gärna och väntar i bilen men följer också gärna med på uteritten :).

har själv just nu en schabrador/rottis blandning som är en perfekt gårdshund, hon ligger helst i bilen eller sin säng hela dagen då man är ute. inget större energi behov men lite mycket jakt i bland. snäll mot allt och alla men inte överdrivet påträngande.
De schäffrar och labbar jag mött har varit likadana, är bara de gula labbarna som varit skit höga i energi och överdrivet glada ^_^.
 
Jag kan ju bara tala för den vi har hemma... Men våran är rätt nöjd att gå och skrota, nu är han iofs 9 år, när syrran hade mer tid så körde hon mycket agility, spår och lydnad med honom och det var som att han gick upp i varv allmänt ju mer han aktiverades, nu när han är bara är hemmahund så är han sitt vanliga avslappnade jag. Han verkar rätt nöjd när vi hittar på saker, när barnen sätter upp agilityhindrena vid stallet så är han inte nödbedd att ställa upp, men kräver inte hysterisk aktivering heller. Jag tycker det är ypperligt 'lagom' hund, om jag inte minns fel sa uppfödaren att de inte har så uttalad könsprägel, och det stämmer verkligen på våran, han undviker heller andra hanhundar än att gå dit och mopsa (pun intended, vad det nu heter på svenska:D)
 
schäffer och labbe :) de jag mött har varit väldigt anpassningsbara och håller sig mer eller mindre nära en. visst kan de dra iväg en km efter vilt men de kommer alltid tillbaka ;).

ligger gärna och väntar i bilen men följer också gärna med på uteritten :).

har själv just nu en schabrador/rottis blandning som är en perfekt gårdshund, hon ligger helst i bilen eller sin säng hela dagen då man är ute. inget större energi behov men lite mycket jakt i bland. snäll mot allt och alla men inte överdrivet påträngande.
De schäffrar och labbar jag mött har varit likadana, är bara de gula labbarna som varit skit höga i energi och överdrivet glada ^_^.
Schäfer och labrador är ju arbetande raser, även utställningsvarianterna. Skulle älska att ha en schäfer, men skulle aldrig kunna/orka ge det en brukshund behöver tyvärr
 
schäffer och labbe :) de jag mött har varit väldigt anpassningsbara och håller sig mer eller mindre nära en. visst kan de dra iväg en km efter vilt men de kommer alltid tillbaka ;).

ligger gärna och väntar i bilen men följer också gärna med på uteritten :).

har själv just nu en schabrador/rottis blandning som är en perfekt gårdshund, hon ligger helst i bilen eller sin säng hela dagen då man är ute. inget större energi behov men lite mycket jakt i bland. snäll mot allt och alla men inte överdrivet påträngande.
De schäffrar och labbar jag mött har varit likadana, är bara de gula labbarna som varit skit höga i energi och överdrivet glada ^_^.

Avråder starkt från Schäfer. Det är INTE en gårdshund utan en brukshund med mycket energi och har ett stort aktiveringsbehov. Dessutom har de en hel del jakt i sig. En uttråkad schäfer är ingen kul hund.
En schäfer som passar in på en beskrivningen är en väldigt otypisk schäfer.

Färgen på labbe har ingenting med olika energibehov att göra. Däremot finns det jaktlinjer och utställningslinjer. Där är skillnaden markant. Det samma gäller för Schäfern.
Ingen av våra schäfar skulle anpassa sig till ett liv utan arbete.
 
Avråder starkt från Schäfer. Det är INTE en gårdshund utan en brukshund med mycket energi och har ett stort aktiveringsbehov. Dessutom har de en hel del jakt i sig. En uttråkad schäfer är ingen kul hund.
En schäfer som passar in på en beskrivningen är en väldigt otypisk schäfer.

Färgen på labbe har ingenting med olika energibehov att göra. Däremot finns det jaktlinjer och utställningslinjer. Där är skillnaden markant. Det samma gäller för Schäfern.
Ingen av våra schäfar skulle anpassa sig till ett liv utan arbete.
Precis! Har rastat en bruksschäfer ett halvår, och han var skitrolig och trevlig, men det var ju för att han regelbundet fick arbeta psykiskt. En brukshund, oavsett utställnings eller brukslinjer, skulle aldrig passa mig tror jag.

Jag har hellre en hund som rör sig lite mer än spårar i skogen.
 
Vilken storlek på Schnauzer tror du? Jag gillar ju främst lite större hundar, så standardstorleken känns bäst storleksmässigt, men de kräver väl lite mer?

Ja, standard schnauzer (som de heter utomlands) är mellanstorlek. Ca 50 cm i mankhöjd och i mitt tycke en lagom stor hund.

Hunden kräver en fast och vänlig hand och man behöver vara lite envis för att få det som man vill. Rasen är smart och de listar snabbt ut vilken mattes/husses akilleshäl är.

Jag gillar rasen eftersom den är robust och tålig, läraktig och väldigt lojal med familjen. Den orkar vara med på allt och är en bra kompis i alla väder. Jag upplever inte att den är lika krävande som en hudn av brukshundsras även om det inte är en soffpotatis, förstås.

Vad kan man säga? En hund för den som gillar att ha hunden som hobby men också prioriterar familj och vänner.
 
Ja, standard schnauzer (som de heter utomlands) är mellanstorlek. Ca 50 cm i mankhöjd och i mitt tycke en lagom stor hund.

Hunden kräver en fast och vänlig hand och man behöver vara lite envis för att få det som man vill. Rasen är smart och de listar snabbt ut vilken mattes/husses akilleshäl är.

Jag gillar rasen eftersom den är robust och tålig, läraktig och väldigt lojal med familjen. Den orkar vara med på allt och är en bra kompis i alla väder. Jag upplever inte att den är lika krävande som en hudn av brukshundsras även om det inte är en soffpotatis, förstås.

Vad kan man säga? En hund för den som gillar att ha hunden som hobby men också prioriterar familj och vänner.
Är det den du har själv? Hur ofta behöver den aktiveras? Räcker fysisk aktivering? Typ Drag Weight har jag planerat att hålla på med, eftersom det är något jag gör med min mops redan
 
Jag skulle rekommendera corgi, men det är också en ras som behöver minst lika mycket stimulans som en labbe. Främst mental. Så det beror lite på vad du gör utanför stallet?
 
Jag skulle rekommendera corgi, men det är också en ras som behöver minst lika mycket stimulans som en labbe. Främst mental. Så det beror lite på vad du gör utanför stallet?
Det jag gör med min mops är: Drag Weight samt lite enkel mentala saker, typ trickträning. Alltså inte så mycket, men detta är tillräckligt för att hon ska bli nöjt trött, och den aktivitetsnivån gillar jag. Planerar att bygga spring pole och flirt pole också, så där blir det lite mer fysisk aktivering.

Långpromenader också, såklart, men det känns så självklart att jag nästan glömde skriva upp det
 
Klipper in mitt inlägg rakt av från en av de andra rasvalstrådarna... I mina ögon är Kromfohrländern den perfekta stallhunden :up:

Låter som till stor del samma kriterier jag hade när vi valde hund. Det blev en Kromfohrländer och vi är fantastiskt glada för vår underbara Ludde :love:

11046292_10206080134627514_2597335049366723633_n.jpg


11035583_10206080133747492_8120544695837305843_n.jpg


10269373_10206147619474593_6622523474846319851_n.jpg
 
schäffer och labbe :) de jag mött har varit väldigt anpassningsbara och håller sig mer eller mindre nära en. visst kan de dra iväg en km efter vilt men de kommer alltid tillbaka ;).

ligger gärna och väntar i bilen men följer också gärna med på uteritten :).

har själv just nu en schabrador/rottis blandning som är en perfekt gårdshund, hon ligger helst i bilen eller sin säng hela dagen då man är ute. inget större energi behov men lite mycket jakt i bland. snäll mot allt och alla men inte överdrivet påträngande.
De schäffrar och labbar jag mött har varit likadana, är bara de gula labbarna som varit skit höga i energi och överdrivet glada ^_^.
Bortsett från att jag inte alls skulle rekommendera brukshund till TS: hur tänker du när det är "okej' att följa vilt en km?
Hur tror du viltet mår? Hunden om den blir påkörd? Människorna runtomkring om det händer något när de försöker undvika vilt+hund?
 
Bortsett från att jag inte alls skulle rekommendera brukshund till TS: hur tänker du när det är "okej' att följa vilt en km?
Hur tror du viltet mår? Hunden om den blir påkörd? Människorna runtomkring om det händer något när de försöker undvika vilt+hund?
Häpnade också lite över den komentaren. Och sen lite till över valet av smily.......
 
Bortsett från att jag inte alls skulle rekommendera brukshund till TS: hur tänker du när det är "okej' att följa vilt en km?
Hur tror du viltet mår? Hunden om den blir påkörd? Människorna runtomkring om det händer något när de försöker undvika vilt+hund?
Självklart är det inte bra eller okej med hundar som jagar, Har aldrig sagt det heller. Men drar hunden iväg så föredrar jag att den ger upp och kommer tillbaka än att fortsätta springa tills den inte hittar hem igen.
Schäfer har mer vallning och vakt än jakt i sig. Och det ser jag som positivt om man rider ut med hunden lös t ex, eler om den sliter sig ur kopplet av någon anledning. då hunden hellre håller ordning på "flocken" än drar iväg på egna äventyr.

Är långt ifrån en hund expert och har bara egen erfarenhet av bruksraser, och då jag själv och alla med hund som jag känner bor ute på landet så är mitt hund tips till ts format efter det. Har sett flera gårds hundar av olika raser som glatt ligger och slöar hela dagarna, och har sett flera gårdshudar som inte borde få vara utomhus okopplade.. de senare har främst varit terrier och boxer.
Och ser man till ts kriterier i första inlägget så tycker jag de stämmer in.

Schäfer har lite jakt
mycket pälsvård
finns mindre schäfrar
och de har rel få sjukdomar om de inte är av ngn av de sönder avlade utställnings typerna.
 
Häpnade också lite över den komentaren. Och sen lite till över valet av smily.......
Valet av smily var den oerhört iriterande pekplattans. Skrev om allt flera gånger då jag är otroligt dålig på att formulera mig, klippte bort en del och smilyn blev kvar tydligen.
 
Självklart är det inte bra eller okej med hundar som jagar, Har aldrig sagt det heller. Men drar hunden iväg så föredrar jag att den ger upp och kommer tillbaka än att fortsätta springa tills den inte hittar hem igen.
Schäfer har mer vallning och vakt än jakt i sig. Och det ser jag som positivt om man rider ut med hunden lös t ex, eler om den sliter sig ur kopplet av någon anledning. då hunden hellre håller ordning på "flocken" än drar iväg på egna äventyr.

Är långt ifrån en hund expert och har bara egen erfarenhet av bruksraser, och då jag själv och alla med hund som jag känner bor ute på landet så är mitt hund tips till ts format efter det. Har sett flera gårds hundar av olika raser som glatt ligger och slöar hela dagarna, och har sett flera gårdshudar som inte borde få vara utomhus okopplade.. de senare har främst varit terrier och boxer.
Och ser man till ts kriterier i första inlägget så tycker jag de stämmer in.

Schäfer har lite jakt
mycket pälsvård
finns mindre schäfrar
och de har rel få sjukdomar om de inte är av ngn av de sönder avlade utställnings typerna.

Vi föder upp Schäfer.
Schäfer tillhör förvisso vallhundar men de har i princip noll vall i sig i dagens läge. Däremot är det mycket få som inte drar på vilt. Att de sen inte vet hur man jagar är en annan sak. Men nog tusan jagar de gärna.
Det finns också sjukdomar att se upp med som klåda och leder samt dåliga ryggar och det gäller att ha koll och vara noggrann för att köpa rätt Schäfer.
Det finns inte olika storlekar. Det finns, precis som alla andra raser en rasbeskrivning om hur de ska se ut. De som skiljer sig i storlek är inte en korrekt schäfer.
Pälsvård skulle jag säga lika med noll utom att jag själv väljer att borta ut dom under fällperioderna för att mindska hår inne.
Jag ser ingenting i rasen som passar in på TS önskemål.

Terrier och Boxer är inga gårdsraser. Terrier är en jakthund och boxer en brukshund. Med gårdshund menas en hundras som är framavlad för att vara just gårdshund. Det är inget man gör en hund till.
 
Senast ändrad av en moderator:
Bullterrier?
Ingen vanlig terrier. Dock får du vara noga med att hitta en bra uppfödare.
Stämmer in bra på dina önskemål i övrigt.
 
Bullterrier?
Ingen vanlig terrier. Dock får du vara noga med att hitta en bra uppfödare.
Stämmer in bra på dina önskemål i övrigt.
Jag vet en uppfödare av mini-bullar som jag kommer bra överrens med, men hur funkar de med andra hundar (generellt)?
 
Är det den du har själv? Hur ofta behöver den aktiveras? Räcker fysisk aktivering? Typ Drag Weight har jag planerat att hålla på med, eftersom det är något jag gör med min mops redan

Hunden kan gå hur långa promenader som helst, tror jag. Vi promenerar längre på helgerna än vardagarna och hundarna finner sig i att det är mer eller mindre aktivitet olika dagar. (Vi har två schnauzrar)

Vi leker mycket med hundarna, men det beror på att barnen håller på med dem väldigt mycket och jag har varit med på ett par olika kurser. Utställningar har det också blivit, om än i väldigt begränsad omfattning. Med den nya valpen hoppas jag att det blir lite mer, men vi får se hur det går.

Så, tja - hundrasen passar om man gillar lydnad, bruks, joggning, friluftsliv, familjeliv, you name it. Jag känner att det är en hund som kräver lite av mig som ägare, men där utmaningen är lagom stor.

Jag vet inte vad Drag Weight är, så jag kan inte säga om det passar schnauzern, men spontant... om en mops kan det (ved det nu är?), så kan säkerligen en schnauzer.
 
Klipper in mitt inlägg rakt av från en av de andra rasvalstrådarna... I mina ögon är Kromfohrländern den perfekta stallhunden :up:

Låter som till stor del samma kriterier jag hade när vi valde hund. Det blev en Kromfohrländer och vi är fantastiskt glada för vår underbara Ludde :love:

11046292_10206080134627514_2597335049366723633_n.jpg


11035583_10206080133747492_8120544695837305843_n.jpg


10269373_10206147619474593_6622523474846319851_n.jpg

Åh vilken fin hund du har! Vilka vackra ögon! :love:

Jag tror jag skulle kunna tänka mig en kromfohrländer. Väldigt "lagom" i storlek, pälsvård, attityd etc (vad jag läst mig till, känner dock ingen i verkligheten).

Färgerna är fantastiska också.

Men först skall jag ha ett par schnauzrar till, tror jag. Jag är inte färdig med den rasen än. ;)
 
  • Gilla
Reactions: AW

Liknande trådar

Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 046
Senast: Lona
·
Hundavel & Ras Nej tänker ni! Inte en till rasvalstråd. Jo säger jag, snälla läs:D Jag börjar eller snarare börjar ännu mer längta efter en egen...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 543
Senast: mathilhill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp