Melodifestivalen 2025 inkl. deltävlingar 1-5

Det är intressant att se vilka påhopp som kommer om man inte sett ljuset och går med i sekten kring fenomenet KAJ. Jag tycker det mesta jag läst om bandet har varit helt orimligt okritiskt hyllande, förutom några få undantag med mer analys. Sen är det ju ändå synd om den analysen är svajig såklart.

Tyvärr är mycket av kritiken mot KAJ, som din, av typen: "det är en humorgrupp – alltså måste det vara dåligt". Du upprepar att de är dåliga, men utan analys eller exempel på vad som faktiskt brister. Jag har absolut inget emot kritik mot KAJ, men jag hittar inte riktigt just det, bara mot genren eller

Jag tror det beror på att KAJ är skickliga på det de gör – och dessutom opretentiösa. De påstår inte att de är något märkvärdigt, bara tre vanliga pojkar från Vörå som gillar att pjasa, sjunga, leka med genrer och berätta historier genom sin musik. De levererar det de lovar – och publiken älskar det. Att då hävda att showen inte fungerar blir svårt, när publiken bevisligen hoppar, skrattar och sjunger med, även i låtar med svåra ordvändningar.

Vill man kritisera KAJ, bör det ske utifrån vad de faktiskt försöker göra, då behöver man peka på om texterna saknar poäng, om humorn faller platt, om det brister i musikalitet eller äkthet. Men att klaga på att de är vad de är – en folklig, humoristisk grupp med rötterna i dialektal tradition – är som att gå på en hårdrockskonsert och klaga på att det inte läses poesi. Det är också precis vad Po Tidholm gör i sin recension: han kritiserar inte brister i uttrycket, utan uttrycket självt. Vad han egentligen ogillar specifikt med KAJ framgår inte alls.

Senast ändrad:
Fast meningen var inte att ge en bild av deras historia, utan visa hur de kan komma på en låtidé, i det här fallet Älska en gubb.

Jag har kört bil hela dan i dag och passade på att lyssna på deras nya album. Taco hej hoppade jag tillbaka på och körde två gånger i rad, den är så himla fyndig. Po Tidholm på DN kan gå och bajsa 😂
Nja jag håller inte med. Jag tycker det ger en skev bild att bara nämna bröllop, vi får väl komma överens om att vi tycker olika.

Om Po Tidholm är vi eniga.

Det är intressant att se vilka påhopp som kommer om man inte sett ljuset och går med i sekten kring fenomenet KAJ. Jag tycker det mesta jag läst om bandet har varit helt orimligt okritiskt hyllande, förutom några få undantag med mer analys. Sen är det ju ändå synd om den analysen är svajig såklart.
Tålde du inte ett skämt om en recensent som sågar Kaj? Isåfall undrar jag vem av oss det är som har problem med dem. "Påhopp", Kaj verkar vara en väldigt öm tå för dig 😄

Jag är i nio fall av tio oberörd av recensioner, läser dem bara men tar inte åt mig av kritik av sånt jag gillar. Tidholms Kaj-sågning är inte det tionde fallet, jag är oberörd av den också. Eller snarare, den är en sån sågning att jag fnissar åt det. Varpå jag kommenterade den med en skrattemoji, där jag skrivit att den låt jag gillade bäst i går var den han tyckte var det sämsta de gjort.

Jag tror det beror på att KAJ är skickliga på det de gör – och dessutom opretentiösa. De påstår inte att de är något märkvärdigt, bara tre vanliga pojkar från Vörå som gillar att pjasa, sjunga, leka med genrer och berätta historier genom sin musik.
Precis det här. Det gör dem så ovanliga och så charmiga. Samtidigt som de är superproffs på det de gör så verkar de ... inte naiva, men yrvaket förtjusta över att de plötsligt blivit rena folkrörelsen. Och fortfarande lika ödmjuka.

De har så många små pärlor. En som jag skrattar åt fortfarande är den här, Jakobs mimik är så jäkla rolig.

Håll med mig om jag har rätt men de är väl ordekvilibrister som vi inte haft sen Hasse och Tage eller Povel Ramel med emfas på sin egen dialekt.

Man kan tycka att ordvrängeriet i ”bara bada bastu” , inte är enormt men ordfrasen attraheras av hela världens språk uppenbarligen. Jag vet inte om det är att bokstaven b inte används så mycket? Iallafall man kan tycka att ” de hade tur” men som Ingemar Stenmark sa ” ju mer jag tränar ju mer tur får jag”.

Vem behöver inte en sång om kall mat någon kan man värma på hällen, spishällen? Vad kallas den här typen av rap/indiskt? Vet någon?

Håll med mig om jag har rätt men de är väl ordekvilibrister som vi inte haft sen Hasse och Tage eller Povel Ramel med emfas på sin egen dialekt.

Man kan tycka att ordvrängeriet i ”bara bada bastu” , inte är enormt men ordfrasen attraheras av hela världens språk uppenbarligen. Jag vet inte om det är att bokstaven b inte används så mycket? Iallafall man kan tycka att ” de hade tur” men som Ingemar Stenmark sa ” ju mer jag tränar ju mer tur får jag”.

Vem behöver inte en sång om kall mat någon kan man värma på hällen, spishällen? Vad kallas den här typen av rap/indiskt? Vet någon?

Den tyckte jag var rätt trist tills jag såg videon, då gick den upp bland favoriterna. Det ger väldigt mycket att se KAJs framföranden, de inte bara sjunger och dansar/rör sig, de för verkligen fram låtens uttryck.

Precis det här. Det gör dem så ovanliga och så charmiga. Samtidigt som de är superproffs på det de gör så verkar de ... inte naiva, men yrvaket förtjusta över att de plötsligt blivit rena folkrörelsen. Och fortfarande lika ödmjuka.

De har så många små pärlor. En som jag skrattar åt fortfarande är den här, Jakobs mimik är så jäkla rolig.
Det blir lite konstigt med recensioner som inte recenserar var de gör utan recenserar genren eller kritiserar låtar utifrån en standard mal där texten betyder noll och inget. Ett annat lågvattenmärke är kritiken mot Taco hej där PO först påstår att den ska representera nordisk kultur och sen menar att den är usel på det. Tänk PO... om låten faktiskt handlar om det som sägs i texten och det musiken uttrycker och inte är en Taco parallell till sloganen "kyckling på fredag" som du tyck tro.

Ja man får väl mest skatta åt DN och PO, han är för j-vla usel på att recensera. Klart att man får lite leidu om man tvingar sig kvar på en konsert där man varken förstår sig på genren eller förstår mer än rudimentärt av vad som sjungs utom Vägg i vägg då - men dansband är han nog för fin för.

För egen del trodde jag väl aldrig att en låt om text-tv(!) var något jag skulle komma att älska eller som skulle fastna i hjärnan så att jag går och sjunger på den en hel dag. Men här sitter jag och kommer på mig själv med att nynna "899 sidor toppkvalitet" :rofl:

Å jag g gjorde talko på hembygdsföreningen inför nationalfådagen och gick runt och nynnade på ” vägg i vägg” . Jag har inte hört Axels låt på gambamärk mer än någon gång. De tyckte jag var glad nog men jag hade annnat så jag var int där så länge.
Den tyckte jag var rätt trist tills jag såg videon, då gick den upp bland favoriterna. Det ger väldigt mycket att se KAJs framföranden, de inte bara sjunger och dansar/rör sig, de för verkligen fram låtens uttryck.
Det är lite svårt att förstå texten tycker jag , det tog lite tid. Så självklart om mat som kallnar, finska gubbynglingar som inte vill äta sallad.

För egen del trodde jag väl aldrig att en låt om text-tv(!) var något jag skulle komma att älska eller som skulle fastna i hjärnan så att jag går och sjunger på den en hel dag. Men här sitter jag och kommer på mig själv med att nynna "899 sidor toppkvalitet" :rofl:

Helt klart ett urtråkigt ämne för en låt, det där med text-TV. Och så sätter de igång, Jakob med en urfånig tjockTV ( säkert hemsnickrad) på huvudet. Synt gillar jag inte heller trodde jag. Jag avskrev den till ungefär 20 sekunder in i låten. De han inte börja sjunga innan den fastnat, ungefär som Bara bada basta.

Och nu är det en favorit och jag ser far framför mig där han satt och bläddrade ( så jag visste ju att de fortfarande finns). Ett fint minne nu ett par år efter han gick bort.

Precis, med bara bada bastu är det nog allitterationen som är grejen. En av alla youtubers tog upp det, antingen en sångcoach eller en musikproducent. Han sa att det gör det så lätt att sjunga med i även om man inte kan språket.
En av mina favoriter! Å fontin är tydlig och klar, jag skrattar varje gång 😂😂
Och nu är det en favorit och jag ser far framför mig där han satt och bläddrade ( så jag visste ju att de fortfarande finns). Ett fint minne nu ett par år efter han gick bort.
❤️
Min pappa också! Varje gång jag hör den tänker jag på den gången jag kom till äldreboendet och upptäckte att det låg två fjärrkontroller i stället för en vid hans fåtölj. ”De har gått sönder och alla knappar fungerar inte, så när jag ska se sporten trycker jag 3 på den ena och 88 på den andra”. ❤️

Samma med Tech support åt mamm och papp. Då tänker jag på när han låg på sjukhus och ringde från avdelningens telefon för att upprört berätta att hans mobil lagt av, den var helt död. Han hade tappat den i golvet och den hade slocknat.

”Pröva att ta ur batteriet och sätt i det igen”, föreslog jag. ”Batteri? Den har inget batteri” fnös pappa.

Det var bara att sätta sig i bilen och köra till sjukhuset en timme bort. Och där visade det sig att pappa hade rätt. Det fanns inget batteri i mobilen. Hittade det på golvet under hans säng. 😄❤️

Precis, med bara bada bastu är det nog allitterationen som är grejen. En av alla youtubers tog upp det, antingen en sångcoach eller en musikproducent. Han sa att det gör det så lätt att sjunga med i även om man inte kan språket.

En av mina favoriter! Å fontin är tydlig och klar, jag skrattar varje gång 😂😂

❤️
Min pappa också! Varje gång jag hör den tänker jag på den gången jag kom till äldreboendet och upptäckte att det låg två fjärrkontroller i stället för en vid hans fåtölj. ”De har gått sönder och alla knappar fungerar inte, så när jag ska se sporten trycker jag 3 på den ena och 88 på den andra”. ❤️

Samma med Tech support åt mamm och papp. Då tänker jag på när han låg på sjukhus och ringde från avdelningens telefon för att upprört berätta att hans mobil lagt av, den var helt död. Han hade tappat den i golvet och den hade slocknat.

”Pröva att ta ur batteriet och sätt i det igen”, föreslog jag. ”Batteri? Den har inget batteri” fnös pappa.

Det var bara att sätta sig i bilen och köra till sjukhuset en timme bort. Och där visade det sig att pappa hade rätt. Det fanns inget batteri i mobilen. Hittade det på golvet under hans säng. 😄❤️
Tech support tar fram minnen från tiden då jag jobbade med support. Detvjär har hänt mig, nästan i vart fall.

"Jag sa pråo skriv in adressin
I browserns övrast spalt
Åså öppnar do åpp ett fönster
Å tå sa on att e var fö kallt"

Jag sade åt kunden och gå till "Arkiv-öppna" och han försvann bort till arkivet, det var bara att vänta i telefon tills han kom tillbaks.

I övrigt har ja suttit många timmar med mor främst med datorsupport.

Tech support tar fram minnen från tiden då jag jobbade med support. Detvjär har hänt mig, nästan i vart fall.

"Jag sa pråo skriv in adressin
I browserns övrast spalt
Åså öppnar do åpp ett fönster
Å tå sa on att e var fö kallt"

Jag sade åt kunden och gå till "Arkiv-öppna" och han försvann bort till arkivet, det var bara att vänta i telefon tills han kom tillbaks.

I övrigt har ja suttit många timmar med mor främst med datorsupport.
Alltså underbart :rofl::rofl:

För mig som kommer från en by i Österbotten är igenkänningsfaktorn väldigt hög i Kajs låtar och bara så spot on! Dom e så otroligt duktiga!
Igenkänningen går också ut över gränserna. Nu minns jag inte om den här är delad i tråden redan, isåfall ber jag postaren om ursäkt.

Den här killen är ett tyskt eurovisionfan som har gjort massor av bra videor inför och efter årets esc, han är väldigt seriös. Och han blev så glad i Kaj att han gått igenom deras låtar, letat upp översättningar av texterna och gjort en topplista. Och det som är extra fint är hur han hela tiden relaterar till sin egen bakgrund från en liten by i Tyskland, han känner igen sig. Den är väldigt värd att se.

Helt klart ett urtråkigt ämne för en låt, det där med text-TV. Och så sätter de igång, Jakob med en urfånig tjockTV ( säkert hemsnickrad) på huvudet. Synt gillar jag inte heller trodde jag. Jag avskrev den till ungefär 20 sekunder in i låten. De han inte börja sjunga innan den fastnat, ungefär som Bara bada basta.

Måste berätta om när vi var på teater för något år sedan. Medan vi väntade på att föreställningen skulle börja så såg vi att en man några rader framför oss satt och kollade på text-tv på telefonen 😂

Liknande trådar

Kultur På lördag kör vi igen! Vilka ska följa med Robin och Cornelia till finalen? :banana::banana: Mello deltävling 2 är här och de som... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 615
Senast: Lingon
·
Kultur Det finns alltid ljus i covidtunneln, i den grå februarikvällen, i väntan på solen.... Det finns alltid MELLO... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 481
·
Kultur Redan dags för deltävling 3! :nailbiting: :bump: Har vi redan sett årets vinnare eller kan det vara någon av lördagens bidrag som... 8 9 10
Svar
186
· Visningar
10 860
·
Kultur Ja ni läste rätt! Det HAR gått ett år redan, det är äntligen dags för MELODIFESTIVALEN 2021! :banana: :banana: Förra året var det... 6 7 8
Svar
146
· Visningar
8 280
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31