Melodifestivalen 2025 inkl. deltävlingar 1-5

Bukefalos 30 år!

Ja, nu är jag ingen ordsmed hur som helst, men jag märker också att det som kanske avslöjar mig mest som finlandssvensk inte är dialektala ord och finlandismer, jag anser mig ändå ha något så när koll på dessa, utan just ord som finns i både sverige och finland, men som kanske används lite olika, t.ex. så har inte "ensam" samma laddning här i finland som jag förstått att det har i sverige.
Även hur man bygger upp meningar i vardagstal skiljer sig ibland mellan sverige och finland.
Harma är ett sånt ord. Men jag tycker det finns en hel del ord, uttryck och ordvändningar i finlandssvenskan som uttrycker saker man inte riktigt kan få till på samma sätt på rikssvenska. Så man får ju ett rikare språk om man lär sig.

Detta om detta är också en favorit. Synd att de inte verkar göra desto fler klipp nu.

• Gilla
Reactions: MCP
Nu ska jag plantera lök :rofl:

Vad svarar Axel på frågan precis i slutet om varför de gör en video om matlagning? Jag hör inte det.

Men alltså lille Jakob. Han kommer att se ut som 14 i hela sitt liv och jag vill bara adoptera honom varje gång jag ser honom :love:

Jag hoppas verkligen att det produceras dvd/blue Ray (dvd är väl förlegat?) med deras konserter och musikvideos. En samlingsbox för oss som är beroende.

De sedvanliga plagiatanklagelserna drabbar såklart även KAJ. Men de här är lite intressanta eftersom melodislingan de använder faktiskt inte är deras egen. Dock finns en väldigt bra förklaring i artikeln: slingan kommer från ett loop/samplingsbibliotek som är öppet för gratis användning.

En trist grej med det är dock att det där först kom upp i en podd i - Finland. Så där kan finnas folk som är emot KAJ:s framgångar. Samtidigt har Helsingin Sanomat gjort en opinionsundersökning om KAJ vs Erika och där röstar 59% på KAJ och bara 19% på Erika. Jag kan tycka det är lite taskigt, Erika är en jäkla urkraft med sitt nummer. Men det kanske är den delen av Finland som kallar henne slampig som ligger bakom de siffrorna.

De sedvanliga plagiatanklagelserna drabbar såklart även KAJ. Men de här är lite intressanta eftersom melodislingan de använder faktiskt inte är deras egen. Dock finns en väldigt bra förklaring i artikeln: slingan kommer från ett loop/samplingsbibliotek som är öppet för gratis användning.

En trist grej med det är dock att det där först kom upp i en podd i - Finland. Så där kan finnas folk som är emot KAJ:s framgångar. Samtidigt har Helsingin Sanomat gjort en opinionsundersökning om KAJ vs Erika och där röstar 59% på KAJ och bara 19% på Erika. Jag kan tycka det är lite taskigt, Erika är en jäkla urkraft med sitt nummer. Men det kanske är den delen av Finland som kallar henne slampig som ligger bakom de siffrorna.
Att ett sånt lysande kulturentrepreneriellt samarbete mellan Sverige och Finland skulle komma under lupp av stater som tycker sämre om samarbetet var nog oundvikligt. Jag skyller på ryska påverkansoperationer, Ryssland.

Det finns väldigt många finskatalande i Finland som av princip avskyr och hatar allt som är svenska - oberoende vad det är.
Det finns alltså garanterat en jäkla massa typer i Finland som avskyr KAJ. Bara för att.

Det finns väldigt många finskatalande i Finland som av princip avskyr och hatar allt som är svenska - oberoende vad det är.
Det finns alltså garanterat en jäkla massa typer i Finland som avskyr KAJ. Bara för att.
Fortfarande? :(
Jag trodde naivt att det var ett uråldrigt fenomen som i stort sett dött ut.

Fortfarande? :(
Jag trodde naivt att det var ett uråldrigt fenomen som i stort sett dött ut.
Tyvärr inte.
Screenshot_20250508_172642_Samsung Internet.webp

Sedan hade han dessutom på en intervjuförfrågan svarat att han "inte ger intervjuer åt finlandssvenskar eller kvinnor."
Han har iofs fått ganska mycket skit för det sedan, Temu-Andrew Tate.

Taskigt och taskigt, folk tycker om det de tycker om, det är väl inget någon ska behöva be om ursäkt för. Likaså har folk all rätt i världen att både tycka Erika är slampig eller för den delen fantastisk liksom att folk får älska KAJ eller anse att deras bidrag är löjligt. Det blir dock tråkigt när folk talar ner bidrag när det gäller musikalitet, sångröster mm som är relativt objektiva egenskaper bara för de inte gillar en genre/låt eller de inte gillar språket språket eller något.

Har beställt både böcker och cd:s med KAJ. Det var enklare att få leverans till Sverige så jag skrev mammas adress. Och hennes reaktion: "värst vad du handlar". Mina pengar och hon har ju ingen aning om summorna.

Erika är grym! 🩷 Jag hoppas på en riktigt bra placering för henne.

• Gilla
Reactions: MCP

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat