Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag älskar ju ESC och tycker det är en av årets höjdpunkter, men känner inte heller peppen pga IsraelJa, det är det. Men jag har svårt att känna peppen i år. Är det ens lönt att titta när Israel är med?
Jag tycker det är orimligt att inte låta Ukraina tävla för att de blivit invaderade av Ryssland.Alltså, jag kan inte ett ord finska (ei sa peittä och yksi kaksi kolme räknas liksom inte...) men årets finska låt berör mig trots att jag inte fattar ett ord av vad han sjunger. Jag hoppas de vinner.
Och vad gäller Israel så tror jag att det skulle vara bra om det infördes en generell regel från EBU att länder som ligger i krig - oavsett om de blivit invaderade eller invaderar - förbjuds att delta i tävlingen. För det är omöjligt att undvika att röstningen påverkas av omvärldens ställningstaganden runt krig. Och fattas beslutet på ett generellt plan vet alla vad de ska förhålla sig till och det blir inte lika känsligt att plocka bort någon.
Jag förstår tanken. Och ena sidan av mig håller med. Men, bara det faktum att landet är i krig - särskilt när de är det land som blivit invaderat - är risken att de får röster just därför och inte för att man gillar låten bäst. Och det blir politiskt.Jag tycker det är orimligt att inte låta Ukraina tävla för att de blivit invaderade av Ryssland.
jag läste eller hörde nånstans att planen är att de inte ska ta bort publikljudet i år.Jag önskar att EBU inte anpassat sändningen för Israel genom att göra så att tv-publiken inte hör arenapubliken. Det drar ner upplevelsen av tävlingen att man inte får höra publiken sjunga med och jubla när de gillar en låt. Ja, förmodligen kommer Israel att bli utbuade men jag tycker delvis att de förtjänar det mtp anklagelserna om röstfusk i de senaste årens ESC.
jag läste eller hörde nånstans att planen är att de inte ska ta bort publikljudet i år.
Åh, jag älskar Finlands låt. Jag förstår inte hur någon kan sjunga romantiskt på finska men han lyckas verkligen. Gedigna extremt talangfulla båda två , pete och Linda. Peters röst så varm och förmedlande längtan och evig hopplös kärlek. Det är lite festligt att egentligen är Felicias låt väldigt likt finska leikeinheitin i texten, hopplös kärlek som är onåbar. Musikmässigt är väl Felicias låt en klubbsucce redan antarjag. Pete och Linda är så musikaliska att de kan fokusera på att kommunicera och visa känslor. Felicia har sin erfarenhet med mer aktion liksom, berättar, förmedlar inte på samma sätt.Jag önskar att EBU inte anpassat sändningen för Israel genom att göra så att tv-publiken inte hör arenapubliken. Det drar ner upplevelsen av tävlingen att man inte får höra publiken sjunga med och jubla när de gillar en låt. Ja, förmodligen kommer Israel att bli utbuade men jag tycker delvis att de förtjänar det mtp anklagelserna om röstfusk i de senaste årens ESC.
Jag måste vara den enda person som inte fattar storheten i Finlands låt. Jag tycker att den är trist, Petes sång på finska funkar inte alls för mig! En del låtar passar att sjunga på finska (t.ex. Cha cha cha och Takatukka) men i årets låt låter det inte bra alls med finska. Jag tycker att låten är högst alldaglig och det enda som sticker ut är violinen och den måste vara förinspelad i ESC vilket för mig drar ner intrycket när jag vet att hon inte spelar live. Precis som att se en gitarrist fejka ett gitarrsolo när det är förinspelat. Trist och lite fånigt! Sen tycker jag att EBU inför nästa år borde tillåta att ett instrument som framträder tydligare än övriga (som Lampenius violin) borde tillåtas spelas live.
Frankrike är betydligt bättre! Men inte min favorit.
Min favorit är Serbien! Wow! Vilken röst! Vilken stämning och känsla! Sångaren i Lavina presenterar en masterclass i hur man förmedlar betydelsen i en text där lyssnaren inte förstår språket! Där har många av de övriga deltagarna mycket att lära då många inte ens lyckas förmedla känsla även om jag förstår språket.
I övrigt ett rätt trist startfält. Så min pepp är låg. Finland kommer vinna men jag fattar överhuvudtaget inte varför. Israel kommer komma högt pga röstfusk och sympatiröster. Sverige kommer komma någonstans 5-10 plats. Det är bra men inte tillräckligt. Tack och lov! Jag vill inte att Sverige ska behöva arrangera ESC igen på länge. För mycket drama. Andra länder kan få hantera det!
Åh, jag älskar Finlands låt. Jag förstår inte hur någon kan sjunga romantiskt på finska men han lyckas verkligen. Gedigna extremt talangfulla båda två , pete och Linda. Peters röst så varm och förmedlande längtan och evig hopplös kärlek. Det är lite festligt att egentligen är Felicias låt väldigt likt finska leikeinheitin i texten, hopplös kärlek som är onåbar. Musikmässigt är väl Felicias låt en klubbsucce redan antarjag. Pete och Linda är så musikaliska att de kan fokusera på att kommunicera och visa känslor. Felicia har sin erfarenhet med mer aktion liksom, berättar, förmedlar inte på samma sätt.
Frankrikes bidrag är underbart i filmversionen men håller inte riktigt i pianoversionen på youtube, tycker jag. Fransyskan är bara17 år, imponerande, hoppas hon får en lång karriär. Australiensiska tjejen är bra, trevlig låt. Grekerna är kreativa iår, kul med engagemang. Känslor i den låten också.
Tatuckas låt gav mig inget, kul musikalitet med dragspel och levande blommor men näe. Det är ändå en låtskrivartävling. Petes röst går rakt in i mitt hjärta. Israel är i anfallskrig, fuskar de iår igen blir jag sur. De kan skicka en duktig fattig gatumusiker som behöver lite pengar inte någon propagandamaskin som ifjol.
Det var min spontana tanke, jag får verkligen anstränga mig för att se att den handlar om något annat. Tyvärr. För jag gillar soundet och hur hon framför låten på scen.Man skulle t.o.m. kunna tolka det som som att det handlar alkohol/droger. I veckan går det bra men när helgen kommer åker man dit igen.
Och den texten tycker du skjiljer mycket från leikenheitin?Pete får mig inte att känna någonting alls.
Felicias handlar inte om hopplös onåbar kärlek. Den handlar om en "kärlek" som man vet inte är bra för en men som man ändå kommer tillbaka till fast man vet att man inte borde. Som ett slags självskadebeteende.
"I killed the whole idea of you
Been dancing on your grave
'Cause I don't even want you
Then Friday screams your name"
"Hate the morning after
Hate the way you make me feel
I am a disaster
I just need to fix myself for real"
Man skulle t.o.m. kunna tolka det som som att det handlar alkohol/droger. I veckan går det bra men när helgen kommer åker man dit igen. Men det kan lika gärna handla om en person man vet att man inte borde vara med men som när helgen kommer (man känner sig ensam) ändå träffar fast man vet att det inte är bra för en och kommer att få en att må dåligt efteråt.
Och den texten tycker du skjiljer mycket från leikenheitin?
Jag har också hela tiden tolkat det som att det är den där struliga destruktiva personen som man borde hålla sig undan men inte kan för det är för lockande. Men håller med om att det lika gärna kan handla om droger och alkohol!Pete får mig inte att känna någonting alls.
Felicias handlar inte om hopplös onåbar kärlek. Den handlar om en "kärlek" som man vet inte är bra för en men som man ändå kommer tillbaka till fast man vet att man inte borde. Som ett slags självskadebeteende.
"I killed the whole idea of you
Been dancing on your grave
'Cause I don't even want you
Then Friday screams your name"
"Hate the morning after
Hate the way you make me feel
I am a disaster
I just need to fix myself for real"
Man skulle t.o.m. kunna tolka det som som att det handlar alkohol/droger. I veckan går det bra men när helgen kommer åker man dit igen. Men det kan lika gärna handla om en person man vet att man inte borde vara med men som när helgen kommer (man känner sig ensam) ändå träffar fast man vet att det inte är bra för en och kommer att få en att må dåligt efteråt.
Men det gör ju finska också, hopplös onåbar kärlek.Ingen aning om vad Finlands låt handlar om. Det var inte det jag skrev. Jag skrev att My system handlar inte om hopplös onåbar kärlek.