Melodifestivalen 2026 och Eurovision 2026

Bukefalos 30 år!

Men det gör ju finska också, hopplös onåbar kärlek.

Det är samma tema med en kvinnlig sångerska och en manlig sångare. Olika musikstilar.

Vi är ju överens @Lingon

Fast My system handlar återigen inte om hopplös onåbar kärlek.

Det finns en stor skillnad mellan hopplös onåbar kärlek ("Åh, vad jag längtar efter någon jag inte kan få") och ett självskadebeteende där man dras till någon/något som inte är bra för en trots att man vet om att hen/det inte är bra för en ("Fan, varför gjorde jag det där igen trots att jag vet bättre!").

Jag gillar ESC och i år är jag (precis som förra men inte året före det har jag för mig eller när nu tvillingarna vann) nöjd med svensk representant. Israel får man hoppas åker ut direkt, även om de borde vara portade.

Fast My system handlar återigen inte om hopplös onåbar kärlek.

Det finns en stor skillnad mellan hopplös onåbar kärlek ("Åh, vad jag längtar efter någon jag inte kan få") och ett självskadebeteende där man dras till någon/något som inte är bra för en trots att man vet om att hen/det inte är bra för en ("Fan, varför gjorde jag det där igen trots att jag vet bättre!").
Är det mer en låt om att vara trauma-bunden?

Jag önskar att EBU inte anpassat sändningen för Israel genom att göra så att tv-publiken inte hör arenapubliken. Det drar ner upplevelsen av tävlingen att man inte får höra publiken sjunga med och jubla när de gillar en låt. Ja, förmodligen kommer Israel att bli utbuade men jag tycker delvis att de förtjänar det mtp anklagelserna om röstfusk i de senaste årens ESC.

Jag måste vara den enda person som inte fattar storheten i Finlands låt. Jag tycker att den är trist, Petes sång på finska funkar inte alls för mig! En del låtar passar att sjunga på finska (t.ex. Cha cha cha och Takatukka) men i årets låt låter det inte bra alls med finska. Jag tycker att låten är högst alldaglig och det enda som sticker ut är violinen och den måste vara förinspelad i ESC vilket för mig drar ner intrycket när jag vet att hon inte spelar live. Precis som att se en gitarrist fejka ett gitarrsolo när det är förinspelat. Trist och lite fånigt! Sen tycker jag att EBU inför nästa år borde tillåta att ett instrument som framträder tydligare än övriga (som Lampenius violin) borde tillåtas spelas live.

Frankrike är betydligt bättre! Men inte min favorit.

Min favorit är Serbien! Wow! Vilken röst! Vilken stämning och känsla! Sångaren i Lavina presenterar en masterclass i hur man förmedlar betydelsen i en text där lyssnaren inte förstår språket! Där har många av de övriga deltagarna mycket att lära då många inte ens lyckas förmedla känsla även om jag förstår språket.

I övrigt ett rätt trist startfält. Så min pepp är låg. Finland kommer vinna men jag fattar överhuvudtaget inte varför. Israel kommer komma högt pga röstfusk och sympatiröster. Sverige kommer komma någonstans 5-10 plats. Det är bra men inte tillräckligt. Tack och lov! Jag vill inte att Sverige ska behöva arrangera ESC igen på länge. För mycket drama. Andra länder kan få hantera det!
Linda Lampenius har fått godkänt att spela live.

Jag har sett snabbreprisen med alla årets bidrag men inte satt mig in så mycket annars. Jag har dock lyssnat på Danmark, Finland och UK för de fastnade jag lite mer för. Ska bli kul att se ikväll!

Sveriges bidrag känner jag inget särskilt för. Den skulle varit mycket bättre på svenska tycker jag. Nu är det bara tråkigt, tråkig vers och brygga. Det enda som lyfter låten är när "dropet" kommer. Tror inte på någon högre placering för Sverige i år.

Sveriges bidrag känner jag inget särskilt för. Den skulle varit mycket bättre på svenska tycker jag. Nu är det bara tråkigt, tråkig vers och brygga. Det enda som lyfter låten är när "dropet" kommer. Tror inte på någon högre placering för Sverige i år.
Jag har större problem med Felicia som person/artist än låten i sig 😅 Jag tycker att låten är helt okej men jag upplever Felicia som väldigt omogen.

Jag har större problem med Felicia som person/artist än låten i sig 😅 Jag tycker att låten är helt okej men jag upplever Felicia som väldigt omogen.
Hon är snygg, sjunger bra MEN .... Hon är ju av den generationen att hon tydligen måste ha "bekräftelse" var 5e minut för annars känner hon sej "värdelös"... Och det är inte bara hon... Det är en hel generation som är så här i Sverige. De blir "utbrända" av att gå i skolan mm... En annan bara "välkommen till arbetslivet"...

Moldavien - Sitter och nickar huvudet i takt med musiken, så lite diggar jag den nog allt av någon anledning. 😄

1 Moldavien... Faktiskt helt ok... Har definitivt hört sämre i Eurovison...

Har ju inte hört något annat bidrag än vårt Svenska så .... Vet inte alls hur det här står sej i vad jag hört ska va en "svår grupp" ...

Hon är snygg, sjunger bra MEN .... Hon är ju av den generationen att hon tydligen måste ha "bekräftelse" var 5e minut för annars känner hon sej "värdelös"... Och det är inte bara hon... Det är en hel generation som är så här i Sverige. De blir "utbrända" av att gå i skolan mm... En annan bara "välkommen till arbetslivet"...

2 Sverige !!! Med detta sagt är DETTA MIN storfavorit ... Jag ÄLSKAR den här låten !!!

Och Hoppas verkligen den går vidare !!!

Vill inte gå för ot i den här tråden, men för många (tex mig) så var skolan ungefär tusen gånger tuffare än att jobba. Inga problem att jobba även på krävande arbetsplatser, men en vanlig skoldag? Det kraschade jag av.

Sverige - Tycker scennumret var allt för mörkt vid flera tillfällen, så man såg ju inte henne ordentligt. Men ja, annars en solid insats.

3 Kroatien , "har hört den förut"... Typ förra året ? De vitklädda estländskorna (?) (nåt baltland iaf) Skitbra då, den här va mer en "blek kopia"... Men ok ...

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka