Men alltså elpriserna?

Bukefalos 30 år!

Det är inte ett normalt sparande vi diskuterar här.
Visst är det bra att spara. Men har du ALDRIG några oväntade utgifter som äter upp ditt sparkonto lite då och då? Aldrig stora bilreparationer, eller vitvaror som oväntat går sönder? Hur betalar du för det om du lever på i princip ingenting?

Jag tänkte snarare att det var just normalt sparande som diskuteras? Bilar och vitvaror går ju sönder, det är normalt tänker jag. Man vet ATT det kommer att hända, men inte när och exakt kostnad.

Någon som är bra på matte? När blir det billigare att köra dieselkraftverk istället för att köpa el?
Med 2022 priser har jag för mig var gränsen vid 4,8 kr på elen (med skatter moms mm).

För mig så gjorde det det.
Jag förklarade hur jag har gjort för att dementera att jag skulle ha någon sorts obegränsad tillgång till pengar.
För det har jag verkligen inte.
Men jag är väldigt bra på att räkna.
Då räknar du även in att du är sambo och ni bor i ett hus han har ärvt medan du kan hyra ut dina i ett område av Sverige där det är lätt att hyra ut till bra priser?

När jag bodde hemma, hyrde vi hus. Där fanns det inte någon möjlighet att utföra förbättringsåtgärder. Utan det var direktverkande el och två kaminer att elda i. Jag minns att vinterns elräkningar redan då för 20 år sedan var tuffa. Och det har ju inte blivit bättre sedan dess.

Då räknar du även in att du är sambo och ni bor i ett hus han har ärvt medan du kan hyra ut dina i ett område av Sverige där det är lätt att hyra ut till bra priser?
Jag tänker att mitt gratis boende är ett resultat av bra planering.
Jag har tillgång till boende på min egen gård och är inte beroende av min sambo för att ha en bostad.
Så rent ekonomiskt spelar det ingen roll att jag är sambo.
Vi har helt separata ekonomier där var och en utan vidare klarar sig själv.
Min sambo klarar sig dock betydligt bättre än vad jag gör med en hög inkomst och en ärvd gård.
Men den är inte min.

Om jag blev ensamstående i morgon så skulle min ekonomi se exakt likadan ut. Och jag lever fortfarande på inkomster ordentligt under existensminimum även med kostnadsfri bostad inräknad.

Det är ju fascinerande hur enkel matematiken blir när man har fått ärva facit.
Visst .
Men det förhållandet påverkar inte min ekonomi vad gäller vad jag kan göra med mitt hus.
Jag har tillgång till bostad på min gård och tillbringar mycket tid där så att bo på min sambos gård ger ingen ekonomisk vinst för mig.
Snarare tvärtom då det kostar ganska så mycket att pendla emellan.
Bensinkontot är inte roligt med de resorna.

Någon som är bra på matte? När blir det billigare att köra dieselkraftverk istället för att köpa el?
Med 2022 priser har jag för mig var gränsen vid 4,8 kr på elen (med skatter moms mm).
Det skulle kosta som minst 3:40 sek / kWh.

Det totala elpriset för mig var 2:50 sek / kWh plus fasta avgifter.

Det är intressant att allting alltid skall skyllas på yttre omständigheter.

Om det går dåligt så är det någon annans fel och om det går bra för någon så har den fått det från någon annan.

Det är aldrig att någon har lyckats på egen hand eller att att det finns något eget ansvar i att det blir besvärligt.

Och det verkar på något sätt att gälla i precis allt från elpriset och uppvärmningskostnader till familjeförhållanden.

Det är faktiskt rätt magstarkt att sitta med två gårdar och prata om bensinkostnader som om det vore samma verklighet som för folk som kämpar för att ha råd att ta sig till jobbet. De flesta försöker få ihop pengar till elräkningen, inte finansiera transporter mellan egna fastigheter.
Att kalla det planering när man har tillgångar värda miljoner i ryggen är inte särskilt imponerande. Det är lätt att vara duktig när man har en krockkudde. För oss andra finns ingen extra gård att sälja, inga sidoinkomster som täcker upp när kostnaderna rusar.
Det som skaver är inte att du klarar dig. Det är att du får det att låta som att alla andra misslyckats moraliskt. Som att det handlar om mattekunskaper och karaktär, inte om att folk sitter med helt vanliga löner och helt ovanliga elräkningar. Att prata om ansvar från en position där man har marginaler är bekvämt. Testa samma resonemang med en vanlig villa, en vanlig lön och noll skyddsnät. Då är det inte lika enkelt att raljera.
Lite mindre hög häst hade inte skadat.

Att kalla det planering när man har tillgångar värda miljoner i ryggen är inte särskilt imponerande
Jag har skaffat mig min gård från 2 tomma händer.
Det handlar faktiskt bara om planering och hårt arbete.
Jag började med att leva på studiemedel.

Varifrån tror du att folk får sina tillgångar?

Dessutom så går gårdar inte att äta samt slukar redigt med pengar i drift.
Inte är de särskilt lätta att sälja heller och dessutom så måste man ju bo någonstans oavsett.

Så förklara gärna vad som är så magstarkt!
Varför tror du att det är så enkelt just för mig?

Jag har skaffat mig min gård från 2 tomma händer.
Det handlar faktiskt bara om planering och hårt arbete.
Jag började med att leva på studiemedel.

Varifrån tror du att folk får sina tillgångar?

Dessutom så går gårdar inte att äta samt slukar redigt med pengar i drift.
Inte är de särskilt lätta att sälja heller och dessutom så måste man ju bo någonstans oavsett.

Så förklara gärna vad som är så magstarkt!
Varför tror du att det är så enkelt just för mig?
Ingen ifrågasätter att du har jobbat hårt. Det gör de flesta. Det som ifrågasätts är idén att det enbart är planering och karaktär som avgör vem som sitter med tillgångar och vem som sitter med ångest över elräkningen. Att börja på studiemedel är inte en heroisk origin story. Det är standard för halva Sverige. Skillnaden ligger i tajming, marknad och vilka möjligheter man haft längs vägen. Att fastigheter har rusat i värde är inte en personlig prestation. Det är en marknadsutveckling.
Gårdar går inte att äta, nej. Men de är kapital. De är säkerhet. De är en helt annan position än att stå med en belånad villa och noll marginal. Det är inte samma riskexponering, hur mycket man än vill få det att låta så.
Det magstarka är inte att du lyckats. Det är att du får det att låta som att alla andra bara borde ha planerat bättre. Som om ekonomisk press är ett karaktärsfel. Det är inte att det är enkelt för dig. Det är att du har en helt annan fallhöjd. Och att låtsas som att alla står på samma startlinje är det som skaver.

Min egen linje var krokig. Jag fick slåss ett halvår för att köpa ut mitt ex, till överpris för att han bestämde summan, annars hade det blivit inget. Summan var dubbelt mot vad jag skulle behövt via en bodelning. Då hade vi fått gå via rätten och det ekonomiska hade bitit mig i arslet ändå. Din linje var rakare, och du förutsätter att de som inte har samma väg har gjort fel. Låt dem äta tårta, liksom….

Testa samma resonemang med en vanlig villa, en vanlig lön och noll skyddsnät.
Ja om man är ensam i en villa så kan man börja med att hyra ut ett eller flera rum.
Eller en parkeringsplats eller sitt garage.
Man får leta litet där man står.

Att prata om ansvar från en position där man har marginaler är bekvämt.
Grejen är ju att se till att skaffa sig dessa marginaler tidigare när det inte är katastrofalt på något sätt.
Redan i Bibeln så skrivs det om att spara från 7 goda år till 7 dåliga år.
Räntorna har under en längre tid varit historiskt låga samtidigt som elpriset och bensinpriset har varit helt rimligt.
Arbetsmarknaden var under samma period god.

Det har funnits gott om både tid och möjlighet till att samla i ladorna för sämre tider.
Man vet ganska så säkert att konjunkturen går i vågor med olika kriser emellan.
IT-bubblan, fastighets-bubblan och finanskrisen är exempel på när tiderna har varit dåliga.

Ja om man är ensam i en villa så kan man börja med att hyra ut ett eller flera rum.

Grejen är ju att se till att skaffa sig dessa marginaler tidigare när det inte är katastrofalt på något sätt.
Räntorna har under en längre tid varit historiskt låga samtidigt som elpriset och bensinpriset har varit helt rimligt.

Det har funnits gott om både tid och möjlighet till att samla i ladorna för sämre tider.
IT-bubblan, fastighets-bubblan och finanskrisen är exempel på när tiderna har varit dåliga.
Det är lätt att sitta och prata om planering och “lador att fylla” när man redan har marginaler och tillgångar som de flesta bara kan drömma om. Att hyra ut ett rum eller sitt garage låter ju smart, men för väldigt många är det inte ens ett alternativ. Att behöva släppa in en främling i sitt hem för att ha råd att leva är att gå bakåt, till trångboddhet som förr i tiden. Det är inte planering, det är överlevnad.

Folk försöker redan dra ner på värmen, spara vart de kan och göra allt man kan för att få vardagen att gå ihop. Samtidigt skenar matpriser, elräkningar och reallönen krymper. Man följer politikerna och gör som de säger, och ändå vänder de och slår undan benen när stöden aldrig kommer fram eller marknaden skenar. Att få det att låta som att de som inte har samma möjligheter bara har misslyckats är rent verklighetsfrånvänt. Verkligheten är att många kämpar varje dag för att hålla ihop livet, och de har inte någon krockkudde, inga sidoinkomster och inga “goda år” att spara på. Det är där skillnaden ligger.

En sak du kanske skulle sluta spara in på är ödmjukhet. Den kostar inget. Som Bibeln säger:

“När högfärd kommer, följer förakt, men hos de ödmjuka är vishet.”

Det som ifrågasätts är idén att det enbart är planering och karaktär som avgör vem som sitter med tillgångar och vem som sitter med ångest över elräkningen.
Vad skulle det annars vara?

Det är inte att det är enkelt för dig. Det är att du har en helt annan fallhöjd.
Vaddå för fallhöjd?
Vilken startlinje tror du att jag har haft?
Jag började på noll och studiemedel precis som väldigt många andra.
Hur tror du att jag började?

Jag fick slåss ett halvår för att köpa ut mitt ex,
Här så skyller du på någon annan.

Jag har köpt ut gården från min exman som jag köpte den tillsammans med.
Det var möjligt då jag hade sparat i aktier ( eller egentligen obligationer ) samt att han drev ett företag som gick bra och att vi hade stöd-köpt mammas lilla villa.
Vi hade planerat bra så att det fanns mycket dela på.
Han är dessutom en god och generös människa så han underlättade i stället att motarbeta.

På vilket sätt var min linje rak?

Vad skulle det annars vara?

Vaddå för fallhöjd?
Vilken startlinje tror du att jag har haft?
Jag började på noll och studiemedel precis som väldigt många andra.
Hur tror du att jag började?

Här så skyller du på någon annan.

Jag har köpt ut gården från min exman som jag köpte den tillsammans med.
Det var möjligt då jag hade sparat i aktier ( eller egentligen obligationer ) samt att han drev ett företag som gick bra och att vi hade stöd-köpt mammas lilla villa.
Vi hade planerat bra så att det fanns mycket dela på.
Han är dessutom en god och generös människa så han underlättade i stället att motarbeta.

Du har ingen aning om vilket helvete jag har genomlevt för att ens komma där jag är idag. Du har ingen aning om hur mycket av mitt blod som fick spillas. Du har ingen aning om hur mycket spott jag fick i ansiktet, hur mycket slag jag fick, hur många sparkar som kom. Att jag ”skyller på nån annan”…. Där har vi det sorgliga problemet. Du sitter på en hög häst och är så stolt över dig själv och verkar inte förstå andras svårmod.

Det är lätt att sitta och prata om planering och “lador att fylla” när man redan har marginaler och tillgångar som de flesta bara kan drömma om.
Men jag har faktiskt börjat helt utan dessa marginaler.
De marginaler som jag har nu har jag skaffat mig längs vägen.

Att hyra ut ett rum eller sitt garage låter ju smart, men för väldigt många är det inte ens ett alternativ. Att behöva släppa in en främling i sitt hem för att ha råd att leva är att gå bakåt, till trångboddhet som förr i tiden. Det är inte planering, det är överlevnad.
Det är så man kan behöva göra för att skaffa marginaler.
Det innebär ett visst mått av uppoffring.
Vi hade en inneboende veterinärstudent i vår första villa för att skapa marginal.
Skapande av marginaler kostar på ett personligt plan.
Jag åker i billiga och sunkiga bilar också.
Det är många som inte accepterar att göra det.

Du har ingen aning om vilket helvete jag har genomlevt för att ens komma där jag är idag. Du har ingen aning om hur mycket av mitt blod som fick spillas. Du har ingen aning om hur mycket spott jag fick i ansiktet, hur mycket slag jag fick, hur många sparkar som kom. Att jag ”skyller på nån annan”…. Där har vi det sorgliga problemet. Du sitter på en hög häst och är så stolt över dig själv och verkar inte förstå andras svårmod.
Att jag har haft normal tur med människor i min närhet gör inte på något sätt min situation unik.
Det är faktiskt det vanligaste.
Det som du verkar ha råkat ut för är det onormala som går utanför de gränser som människor skall ha.

Jag kan inte tycka att en reglering av Sveriges elpris är den korrekta lösningen på ditt problem.
Utan det ligger på en helt annan plats än normal privatekonomi och politiken kring just elpriset.

Jag beklagar vad du har fått utstå.
Men det är tack och lov inte det vanliga livet för helt vanliga människor med en helt vanlig lön.
Det är ett gräsligt undantag.

Men jag har faktiskt börjat helt utan dessa marginaler.
De marginaler som jag har nu har jag skaffat mig längs vägen.

Det är så man kan behöva göra för att skaffa marginaler.
Det innebär ett visst mått av uppoffring.
Vi hade en inneboende veterinärstudent i vår första villa för att skapa marginal.
Skapande av marginaler kostar på ett personligt plan.
Jag åker i billiga och sunkiga bilar också.
Det är många som inte accepterar att göra det.
Tja, vi bor i ett torp på knappt 70 kvm. "Sovrummet" är 2 x 3,3 meter. Har 16 grader inne på morgonen när vi stiger upp. Gammal inredning i både badrum och kök. Det är knappast så att vi bor i något överflöd och lyx... 🤪

Fast alla har ingen möjlighet att hyra ut ett rum de råkar ha över, finns det ingen som vill hyra på en ort där det varken finns skolor eller komunikationer finns heller ingen efterfrågan. Att räntorna var historiskt låga hjälper ju inte de som inte hade någon glädje av dem då, de som inte redan ägde ett boende.

Det är heller ingen hemlighet att det är mycket billigare att bo två än att rodda allt själv, både avseende boendekostnader, mat och uppvärmning. Nu finns inte heller några ränteavdrag, så har du inte redan undanstoppade pengar kommer det bli väldigt mycket dyrare att låna pengar för att kunna investera i ditt boende, som tilläggsisolering och alternativa energikällor. Omtaxera? Glöm det Du kommer inte kunna belåna ditt boende till mer än 80% och får enbart omvärdera var femte år, så var du dum och lånade till renoveringen men inte hann höja bostadslånet så är det inte så säkert att du kan det nu heller.

Hörde senast igår att Tidlaget har hunnit tömma kassorna, det finns inte utrymme för mer skattesänkningar ens för de rikaste så vad det gäller elpriset kommer det fortsätta vara dyrt.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka