Men alltså elpriserna?

Bukefalos 30 år!

Vi har en Keddy och köpte en smal fläkt som passar perfekt på luckorna, ingen risk att den ramlar ner. Vår är installerad inuti en öppen spis, så det finns inte utrymme att ställa fläkt ovanpå. Ska se om jag hittar modellnamnet.
Jag får upp en som heter Sunwind Neat 864 när jag googlar. Men den verkar också rätt stor? Ytan ovanpå mina luckor är bara knappt 7 cm brett...

Jag får upp en som heter Sunwind Neat 864 när jag googlar. Men den verkar också rätt stor? Ytan ovanpå mina luckor är bara knappt 7 cm brett...
IMG_5736.webp

Mätte nyss! Den har aldrig ramlat ner.

Visa bifogad fil 181542
Mätte nyss! Den har aldrig ramlat ner.
Det är samma storlek som våra luckor :) . Vår fläkt stod bra LÄNGE på luckorna men den var vinglig. Och det var väl en gång som jag inte lyckades få dit den EXAKT på rätt plats och då ramlade den i golvet. Så jag vågar nog inte testa någon mer av den modellen. Men jag tror jag ska testa något annat som jag läste. Sätta en elektrisk bordsfläkt som blåser in luft under insatsen så att man pressar ut mer varmluft ovanifrån.

Produktionspris per kilowattimme:

• Storskaligt vattenkraftverk: 46 öre.

• Vindkraft på land: 51 öre.

• Kärnkraft: 54 öre.

• Småskalig vattenkraft: 56 öre.

• Gaskombikondens: 59 öre.

• Kraftvärme gaskombi: 61 öre.

• Kärnkraft - pågående projekt i EU: 63 öre.

• Kraftvärme bio: 73 öre.

• Havsbaserad vindkraft: 75 öre.

• Biokondensverk: 92 öre.

• Solcellspark: 93 öre.

• Solceller industri: 126 öre.

https://www.kristianstadsbladet.se/...procent-dyrare-fran-karnkraft-till-vindkraft/

Snittpris 2025 var 51 öre.

https://data.nordpoolgroup.com/auct...aggregation=YearlyAggregate&deliveryAreas=SE3

Dom där är super! Min nya moderna jätte snygga är just bara det, snygg. Tar tid innan den börjar värma o sen blir den snabbt kallare när man slutar
Under en period så var det önskvärt att kaminer inte värmde.
De skulle vara vackra att titta på utan att koka invånarna i huset när man eldade för nöjes skull.
Kan det möjligen vara en sådan kamin?

Under en period så var det önskvärt att kaminer inte värmde.
De skulle vara vackra att titta på utan att koka invånarna i huset när man eldade för nöjes skull.
Kan det möjligen vara en sådan kamin?
Nej det är en 10 år gammal "mode"kamin och den slår skånehusets fula kakelugn som tar timmar på sig innan den värmer, men håller värmen bättre.

Nej det är en 10 år gammal "mode"kamin och den slår skånehusets fula kakelugn som tar timmar på sig innan den värmer, men håller värmen bättre.
Läste det här efteråt.
Det kan ha varit samma med vissa kaminer för 10 år sedan.
Passivhus och billig avreglerad el hade den påverkan på kaminer.

Brasa var bara en dekoration.

Ruskar liv i tråden för att spåna vidare. Det är en kall vår med höga priser som sägs öka ännu mer, domedagsprofeterna spår dyraste sommaren i mannaminne. Jag la ihop ett års elkostnader och delade på 12 för att ha undanlagt till vinterns skräckräkningar. Tyvärr gör inte det mycket för humöret, mellanskillnaden är så liten i år så det kommer inte räcka ändå. Nu har jag en bra inkomst, möjlighet till övertid och en sambo så vi ska klara vintern men det är inga roliga pengar för det. Lär byta elavtal men till vad? Helt bundet, hur länge osv? Har kvartpris nu och det går inte när det aldrig blir direkt billigt att köra disk och tvätt. Med fler i hushållet, skola och aktiviteter är det för krångligt att styra om matlagning så kvartspris känns inte som det bästa alternativet längre. Hur resonerar ni andra, vad har ni valt?

Ruskar liv i tråden för att spåna vidare. Det är en kall vår med höga priser som sägs öka ännu mer, domedagsprofeterna spår dyraste sommaren i mannaminne. Jag la ihop ett års elkostnader och delade på 12 för att ha undanlagt till vinterns skräckräkningar. Tyvärr gör inte det mycket för humöret, mellanskillnaden är så liten i år så det kommer inte räcka ändå. Nu har jag en bra inkomst, möjlighet till övertid och en sambo så vi ska klara vintern men det är inga roliga pengar för det. Lär byta elavtal men till vad? Helt bundet, hur länge osv? Har kvartpris nu och det går inte när det aldrig blir direkt billigt att köra disk och tvätt. Med fler i hushållet, skola och aktiviteter är det för krångligt att styra om matlagning så kvartspris känns inte som det bästa alternativet längre. Hur resonerar ni andra, vad har ni valt?
Vi har kvartspris men lever som vanligt. Man måste ju inte styra om sin elförbrukning bara för att man kan ;) För oss är det uppvärmning och varmvattenberedare som drar mest el, så där håller vi igen när priset är jättedyrt. Men min komfort och bekvämlighet är i slutändan värd (mycket) mer än möjligheten att spara två kronor på när jag kör diskmaskinen.

För medvetna elkunder är kvartspris det mest ekonomiska. Väljer man bundet så får man betala elhandlarens risk - de kommer inte sälja el till underpris. Väljer man månadspris är man med och betalar för alla kunder som skiter i elpriset och förbrukar el när det är som dyrast.

För övrigt har vi den senaste tiden haft mycket låga elpriser dagtid pga överskott på solel i Tyskland. Så just nu finns massor med timmar då det går att tvätta och diska billigt. Men om Hormuzsundet inte öppnas till vintern, då blir det inte kul. Men där är vi inte än. Jag lyssnar ogärna på domedagsprofeter - de brukar inte ha rätt särskilt ofta :)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka