"Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Vad är normal ridning idag?

Man får väl se till individens behov. Rider man uteslutande utomhus blir de sällan jättesvettiga var dag.

jag har en som inte är klippt o blir så däringa tjusigt lockig i pälsen när den har svettats. Svettas även om huvudet.
Nu klipper inte jag bara för att jag är skrockfull- att den ska bli skadad OM jag klipper.
Den svettas mkt även fast den inte uträttar ngt direkt arbete o eftersvettas en hel del. Het häst. Det man bör göra är att låta den ånga av sig o skrittas innan en tunnare filt läggs på.
Det funkar fint förutom att jag inte tycker om att den får salter i pälsen o är svårare att hållas ren. Jag tycker att det är viktigt för en häst som hålls täckt o har sadel på sig. Hud o hårvård:grin:, men......

Här i trakterna klipps hästarna nog mest för att det är snyggt o bekvämt- inte för hästen utan för ägaren.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Vad är normal ridning idag?

Man får väl se till individens behov. Rider man uteslutande utomhus blir de sällan jättesvettiga var dag.

Fast det är ju också individuellt utomhusdelen. Jag rider ju 99.99% av tiden utomhus. Och haft de som kunnat jobba rejält utan att bli direkt svettiga mer än mellan bakbenen, på bringan och under utrustningen.

Och de som svettats såfort man börjat trava, och kommit hem var dag och varit som du beskriver din, dvs de till och med svettas om huvudet, och hela hästen är svettblöt och ångar.

(Och inte beroende på dålig kondition då eller något, utan dels har de haft olika päls, men också olika lätt/svårt att svettas både av arbete och utefter temperament då)
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Jag oxå undar vad vissa folk har haft för uppväxt och skolning?

Jag har en tämligen normal uppväxt och en kandidatexamen i biomedicin (+ en magister i livsmedelstillsyn). Biomedicin handlar alltså om hur människans kropp fungerar (och varför den inte fungerar ibland). Vad har du själv för utbildning?

Att påstå en fett kropp ta inte lika lång tid att höja temp och börja svettas som en som är träned är helt befäng och att föra en diskussion med såna är inte lönt besväret.

Jag är inte säker på att jag hänger med i den här meningen. Menar du att det är befängt att påstå att en "fet" (otränad) människa inte blir varm och börjar svettas lika snabbt som en tränad människa?

I så fall så får du en "befängd" förklaring här:
En otränad mänska blir varma precis lika snabbt som en tränad men eftersom deras kropp inte är van vid att träna och bli varm så tar det längre tid innan kroppens egen avkylningssystem dvs. svettningarna kommer igång = det tar länge tid innan det börjar att svettas.

En tränad persons kropp har "lärt sig" att när motionen börjar är det bäst att starta nedkylningen (svettningar) så snabbt som möjligt för att undvika överhettning.

Exakt hur det här fungerar hormonellt och neurologiskt kommer jag inte ihåg men kan ta reda på om du känner att du behöver se vetenskapliga källor för att tro mig. (Jag kan säkert hitta några på engelska :grin:)

Jag misstänker att hästar har ett liknande system då även de är varmblodiga däggdjur som använder svettningar som avkylning.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

KL
Måste fråga - tycker flertalet av er att "vid behov" innebär att man bör/ska klippa de flesta hästar som rids normalt?

Vid behov betyder just vid behov. Det är inget egenvärde i att klippa, se till individen - blir den ofta svettig och det tar lång tid för den att torka så är det en indikation på att det är vettigt att klippa.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Med tillägg att även svettning är individuellt - både på människa och häst . Det finns teorier om att individer som har svårt Flr att svettas tar till sig träning svårare . Sen finns det även teorier (på häst) att svettas de mindre samtidigt som de gått intensivt så har de tagit "till sig" träningen på ett främjande sätt .
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Låter märkligt, pållan kunde vara sjöblöt av svett från topp till tå så det rann om henne och hon var ett muskelknippe som det var svårt att trappa ner från full toppkondition till "bara" ett par timmars ritt varje dag sju dagar/vecka efter avslutad säsong utan att hon hoppade ur skinnet. Likaså om man kollar exvis travarna eller galoppörer så rinner de ju lika mycket efter hård träning eller efter ett lopp och de är ju i toppform under säsong. :confused:
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Varför är det märkligt ? Att individer svettas individuellt är faktum . Det är ju en av anledningarna att er debatt existerar för övrigt .
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Att de är individer är jag helt överens med dig om, det var teorin som jag aldrig hört tidigare att de tagit till sig träningen om de svettas mindre jag tycker är märklig. Mindre än vad?
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Det är definitivt individuellt men gemensamt för merparten är att om man går från att vara otränad till tränad så kommer man att börja att svettas tidigare under träningspasset.

För hästar är det också väldigt individuellt. Hästar som lätt blir stressade svettas mer än de som är lite lugnare tycker jag det verkar som.

Kl.

Jag har funderat lite på det här med hästar och vinterpäls och hur det fungerar i naturen. Som jag har förstått det så är vildhästar normalt väldigt stillsamma på vintern för att spara på energi när det är ont om mat att äta. Självklart kan de anstränga sig för att komma undan eventuella rovdjur men annars så håller de sig så stilla som möjligt och har en otroligt effektiv päls som gör att de håller värmen. Måste de fly så blir de säkert svettiga men antagligen händer inte det precis varje dag. Har jag helt fel uppfattning om vad som är "naturligt"?

Av våra tama hästar kräver vi ofta att de ska vara i toppform även på vintern och gå ett hårt träningspass i princip varje dag. Bara det är onaturligt och då är det kanske inte så konstigt att den päls som är nödvändig för vildhästar blir ett problem snarare än en tillgång. Det är jobbigt att anstränga sig när det blir väldigt varmt (tänka själv att träna hårt i klädsel anpassad för att hålla dig varm när du är stilla ute i -30 grader) och att pälsen sedan inte hinner torka eftersom den blir svettig igen nästa dag osv. = sjukdom i form av svamp- och bakterietillväxt i huden.

Någon annan som har andra eller liknande tankar?
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Jag har tänktsamma ungefär hundra gånger, nästan alltid när vildhästar tas upp i formen av 'de klarar sig/de behöver inte'.

Ska man dra in dem, då får man köra det på hela linjen. Dvs låt bli och rid hästarna, halvsvält dem på vintern osv. Släpp dem på skogen och låt dem klara sig själv, hämta hem de som överlevt på våren. Eller nej förresten, gör inte det, låt de äta upp sig och bli feta och möta en ny vinter.

Vildhästar rids inte. Vildhästar står inte i hagar. Eller stall. De travar och galopperar inte ens en timme i sträck, inte ens utanryttare, utan krav på form, utan...

*KL*

Jag klippte shettisen här ikväll. Hans päls är inte bara lång, den är tät med. Så tät att man måste klippa i flera lager, annars bara tuggar skären fast.
Herrn stod i två timmar på stallgången, still som ett ljus (normalt står han gärna och skrapar med hoven och har sig, otålig sort), och med låååång tapirmule och salig uppsyn.

Precis som alla andra år, han tycker det är så skööönt att slippa eländespälsen. Både för den är varm, den är tät och han går inte att hålla ren. Dvs han blir kliiig, obekväm och inaktiv.

Idag stod han mest still eller lunkade runt i hagen. Imorgon kommer han att busa, bralla och leka igen. För utan pälsen slipper han bli kokt om han försöker sig på det.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Ja, precis, de tycker att det är jätteskönt! Förra året var med nästan hundra procents säkerhet första gången i sitt liv som min shettis blev klippt. Då var hon YTTERST misstänksam till det hela. Men i år stod hon som ett ljus och bara njöt:). Jag är säker på att de flesta hästar är rätt smarta och framför allt läraktiga, och säkerligen hade hon satt klippmaskinen och klippningen i samband med känslor av välbehag.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 021
Senast: Fiorano
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 844
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! blev en diskussion med en kollega på jobbet igår som jag tänkte drifta lite med er. En av våra hästar har gått med ett lätt...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 879
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp